Permalänk
Medlem

Förlänga wifi

Har fått fiber inkopplat, tog telia 250/250 och anv F1 router. I rummet routern står, kommer jag upp i 270/270, perfekt.
I resten av rummet i huset mellan 100-200. Dock, i dotterns rum, längst bort från routern finns ingen signal alls. Vad blir enklast att göra, köpa en extender? Om ja, tips på en prisvärd som funkat bra?

Permalänk
Medlem

Dra kabel och sätt upp en access punkt är det absolut bästa lösningen, sen access punkt/ mesh som kan köra trådlöst och sist extender om man inte har så stora krav. Tänk på att en trådlös AP eller extender måste placeras där den har okej mottagning.

Permalänk
Medlem

Räcker det att dra kabel till en access punkt?

Permalänk
Medlem

Ja det räcker bra.

Om du konfigurerar en AP med samma SSID och samma lösenord som du använder i din router så kommer enheten (telefon, ipad etc.) att själv välja den vilken enhet den vill koppla upp sig till (router eller AP) och växla när du byter plats i huset.

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för hjälpen. Kan man få ett tips på en prisvärd bra AP?

Permalänk
Medlem

Finns det trådlösa AP som också fungerar bra? Eller är det bara trådbundna som gäller om det ska funka stabilt?

Och måste en trådbunden AP kopplas till eluttag med?

Kan TP-TPlink Omada EAP245 vara ett bra alternativ?

Eller räcker det med en TP-link RE305 Wifi-repeater AC1200 som kan koppla via kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Finns det trådlösa AP som också fungerar bra? Eller är det bara trådbundna som gäller om det ska funka stabilt?

Och måste en trådbunden AP kopplas till eluttag med?

Kan TP-TPlink Omada EAP245 vara ett bra alternativ?

Eller räcker det med en TP-link RE305 Wifi-repeater AC1200 som kan koppla via kabel?

Ska den vara trådlös måste den istort sett ha stöd för routern om det inte ska bli en repeater.
TP-Link RE305 blir en Access punkt när man kör med kabel.

Trådbundna APs kan ofta fungera på POE (power over Ethernet) har inte routern stöd för det så kan man sätta en Poe injektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ska den vara trådlös måste den istort sett ha stöd för routern om det inte ska bli en repeater.
TP-Link RE305 blir en Access punkt när man kör med kabel.

Trådbundna APs kan ofta fungera på POE (power over Ethernet) har inte routern stöd för det så kan man sätta en Poe injektor.

Ja TP-Link RE305 har ju inte POE, så den måste väl sitta i ett uttag även när kabel är kopplad.

Finns det ngn bra AP med POE som är enkel att konfigurera för runt 1000 lappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Ja TP-Link RE305 har ju inte POE, så den måste väl sitta i ett uttag även när kabel är kopplad.

Finns det ngn bra AP med POE som är enkel att konfigurera för runt 1000 lappen?

EAP245 som du nämnde fungerar utmärkt bl.a.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja det räcker bra.

Om du konfigurerar en AP med samma SSID och samma lösenord som du använder i din router så kommer enheten (telefon, ipad etc.) att själv välja den vilken enhet den vill koppla upp sig till (router eller AP) och växla när du byter plats i huset.

Tänk på att det behövs kanalplanering när man använder sig av AP:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Tänk på att det behövs kanalplanering när man använder sig av AP:s.

Det är ju att föredra såklart. Inte alla routers från ISP:er tillåter ändring av kanal.

Ett exempel finns här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603445-kan-inte-andra...

Och då blir det ju viktigt att kunna göra det ifrån en AP istället.

Jag tänker mig att om man köper en AP och sätter upp den så blir mycket bättre än innan eftersom täckning saknas helt idag i ett rum. Det skulle kunna vara så att man får problem inom vissa ytor där kanalerna krockar. Då behöver man såklart försöka justera AP:n till något annat. Men det är ett senare problem och det är inte ens säkert att man behöver ta hänsyn till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det är ju att föredra såklart. Inte alla routers från ISP:er tillåter ändring av kanal.

Ett exempel finns här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603445-kan-inte-andra...

Och då blir det ju viktigt att kunna göra det ifrån en AP istället.

Jag tänker mig att om man köper en AP och sätter upp den så blir mycket bättre än innan eftersom täckning saknas helt idag i ett rum. Det skulle kunna vara så att man får problem inom vissa ytor där kanalerna krockar. Då behöver man såklart försöka justera AP:n till något annat. Men det är ett senare problem och det är inte ens säkert att man behöver ta hänsyn till det.

Det är därför jag helst vill ha ett alternativ som funkar direkt. Jag har en Telia F1 router, och är inte så insatt i nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Det är därför jag helst vill ha ett alternativ som funkar direkt. Jag har en Telia F1 router, och är inte så insatt i nätverk.

Om du köper en AP och vill ha den att fungera tillsammans med befintlig router så blir du hänvisad till APns GUI för att göra eventuella justeringar. Det kan fungera med bara några få knapptryckningar.

Med en android-telefon (vet inte om iphone fortfarande är så nedlåst att det inte fungerar) och en gratis app går det att ta reda på vilken kanal som Telia routern sänder på och därefter anpassa din AP för att undvika överlappande kanaler.

Det är ett alternativ och förmodligen det billigaste.

Ett annat alternativ hade varit att köpa flera APs och konfigurera dem tillsammans. Unifi har en sådan lösning. Då behöver du installera en programvara någonstans för att göra konfigurationen och sedan trycka ut den till accesspunkterna.
Det finns säkert flera andra tillverkare som erbjuder liknande sak.

Min poäng är att det är omöjligt att lova att något fungerar direkt ur kartongen så fort du stoppar i sladden. Du behöver räkna med att göra viss konfiguration vad du än väljer, men frågorna som ska besvaras är inte mer komplicerade än att det går att reda ut dem här, precis som du får hjälp nu.

Permalänk
Medlem

Okay, tack för svaren och all hjälp. Blir till att köpa en AP.

Permalänk
Medlem

Skulle "TP-link Deco M4 Mesh-system AC1200 3-pack" vara bättre än bara en AP? Det kitet går väl att använda till valfri router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Skulle "TP-link Deco M4 Mesh-system AC1200 3-pack" vara bättre än bara en AP? Det kitet går väl att använda till valfri router?

Eftersom du redan har en router så ska du ändå konfigurera dom som accesspunkter.

Om du menade ifall tre är bättre än en så - kanske. Kanske inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Köpte TP-link Deco M4 Mesh-system idag. Ska pilla med det på söndag. Men jag hoppas det räcker att koppla en AP med kabel och köra de andra två trådlöst? Jag har förstått det så på deras hemsida. Är det någon här som kör det systemet?