Ser tydliga ålderstecken i mitt spelande.
Förr var det mycket MMO och multiplayer-FPS. Kört en massa eve online och albion online. En massa battlefield, overwatch osv.
Nu blir det mer och mer (nästan exklusivt) singleplayer spel och mer och mer konsolspel i soffan istället vid skrivbordet/framför datorn.
Vill koppla av. Pallar inte "hetsen" i tävlingsinriktade spel längre. Xbox series x med en ny och trevlig 65" tv också. Det är så smärtfritt och enkelt.
Kan inte prisa "quick-resume"-funktionen nog. Att bara kunna trycka in xbox-knappen på kontrollen och att konsolen startar, drar igång tvn och med ett knapptryck starta igång spelet. Det är värt så mkt. Det är typ 15 sekunder mellan att jag plockar upp kontrollen till att jag är igång. Att bara kunna pause och stänga av var som helst. Det är guld värt. Det blir ingen "tröskel" att komma igång och spela lite. Speciellt om man har barn är det värt hur mycket som helst.
Spelar just nu Witcher 3. Kan spela 20 minuter och sen bara lägga ner det, tack vara quick-resume funktionen. Det blir mer casual och inte så stor grej av at spela. Behöver inte starta upp datorn, vänta på att alla klienter (steam, epic, ea, battle.net etc etc) ska starta och hålla på att uppdatera etc och sen starta spelet. Det är bara å lyfta kontrollen å köra.
Speciellt för spel som baldurs gate 3 och witcher 3 har det gjort stor skillnad för hur ofta och hur jag spelar. Det blir mer "casual" nu och fler, kortare spelsessioner.
Förr var det mer "rejälare spelsessioner", iaf ett par timmar. "Idag ska jag spela". När jag spelat så har jag tappat intresset en del gånger. Det blev att antingen spelade jag inte alls eller mycket. Nu med konsol, singleplayer och quick-resume har det blivit betydligt mer regelbundet spelande i "chunks".