Googles nya AI-sök föreslår klister på pizza

Permalänk
Melding Plague

Googles nya AI-sök föreslår klister på pizza

AI-overview säger även att du bör äta sten för att få i dig viktiga mineraler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte första gången som Googles AI-sökfunktioner gör missar. Tidigare upptäcktes det att Googles andra AI-tjänst Search Generative Experience (SGE) rekommenderar annonser och webbsidor som innehåller skadeprogram.

Så typ som deras vanliga Google Search, där 9/10 länkar (som inte är på första sidan) är någon random XYZ...-länk som rent magiskt har exakt din sökterm i titeln.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Googles talesperson Meghan Fansworth förklarar att missarna som AI-overview gör är sällsynta och representerar inte de flesta människors upplevelse

Nej det är väl en himla tur - förhoppningsvis kommer personer att dö av att ha vräkt på lim på sin pizza.

En bra påminnelse om att inte lita blint på AI och det sänker i mina ögon trovärdigheten i att använda AI som sökmotor.
AI: "Här är lite text som jag har hittat på som förhoppningsvis stämmer"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

En bra påminnelse om att inte lita blint på AI och det sänker i mina ögon trovärdigheten i att använda AI som sökmotor.
AI: "Här är lite text som jag har hittat på som förhoppningsvis stämmer"

Nej, och än värre är att grejen med lim på pizzan kom från en reddit-tråd, där det (förstås) var ett skämtsvar. Det är en av många anledningar att jag ser det som idiotiskt att träna AI på reddit, Facebook och liknande; de förstår inte humor/sarkasm utan bara lär sig blint av den text de tränas på.
Utöver det så behöver de kunna lista ut vad som är faktiska fakta och vad som är trolling och liknande, och utöver det även skilja på fakta och nonsens från någon som genuint påstår felaktiga saker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vi använder ju lim för att limma ihop köttbitar, så varför inte lim för att limma fast osten på pittsan.

Permalänk
Medlem

Google trycker givetvis in skräp överallt de kan utan någon utvärdering på lämpligheten, som vanligt.

Ser fram emot ett Gmail helt plötsligt börjar svara på meddelanden för min räkning utan förvarning. Kommer säkert tacka ja till några rekryterare och samtidigt se till att jag säger upp mig från mitt nuvarande jobb eller något liknande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Google trycker givetvis in skräp överallt de kan utan någon utvärdering på lämpligheten, som vanligt.

Ser fram emot ett Gmail helt plötsligt börjar svara på meddelanden för min räkning utan förvarning. Kommer säkert tacka ja till några rekryterare och samtidigt se till att jag säger upp mig från mitt nuvarande jobb eller något liknande.

Eftersom dagens AI är så smart jobbar den ju åt dig ändå, så du kan lugnt fråga AIn ibland vart du jobbar denna månad medans du pillar dig i naveln.
De flesta människor lever i en värld där de tror på allt vad som sägs och skrivs så det kommer bli spännande i framtiden när saker kommer hända för att man tror på en AI.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Redaktion
Skribent

Jag har själv sett exempel på folk som använder Gemini och Chat GPT som ett slags orakel som sitter på svaret på alla tänkbara typer av frågor, så att folk kommer använda AI-Overview okritiskt kan man nog nästan ta för givet. Sedan går det ju bara att hoppas att just lim på pizza låter som en dålig idé till och med för de mest okritiska sökarna
Det kan ju dock leda till andra tråkigheter, som felet som smög sig in i Googles demo av videosökning med Gemini, där AI:n hittade på en egen lösning på ett kameraproblem som hade förstört filmen.

Permalänk
Medlem

Är det här samma AI som blåvägrade att visa en bild på en vit person ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Man ska verkligen ta allt dessa AI skriver med en stor nypa salt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Vi använder ju lim för att limma ihop köttbitar, så varför inte lim för att limma fast osten på pittsan.

Det var den mest intressanta stavningen på Pizza jag någonsin sett.

Permalänk

AI stay away from me.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

AI kan onekligen komma ge upphov till en hel del Darwin Awards

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Jag har själv sett exempel på folk som använder Gemini och Chat GPT som ett slags orakel som sitter på svaret på alla tänkbara typer av frågor, så att folk kommer använda AI-Overview okritiskt kan man nog nästan ta för givet. Sedan går det ju bara att hoppas att just lim på pizza låter som en dålig idé till och med för de mest okritiska sökarna
Det kan ju dock leda till andra tråkigheter, som felet som smög sig in i Googles demo av videosökning med Gemini, där AI:n hittade på en egen lösning på ett kameraproblem som hade förstört filmen.

Mer fokuserade tjänster brukar ju kunna fungera bättre, generellt.

De bredaste lösningarna har ju allra svårast att hålla sig i skinnet.
T.ex. ChatGPT är ju ett fantastiskt språkverktyg på många sätt men kan ju väldigt lätt landa alldeles snett iom att det kan göra allt (rent språkligt då, inte att det faktiskt kan besvara dina frågor på ett faktamässigt relevant sätt nödvändigtvis).

Jag vet inte hur det ser ut nu, men "BingGPT" har ju haft precis ovanstående problem fast taget till en ny nivå. Den hittade ju glatt på ett svar och hittade sedan även på referenser som hävdades styrka svaret (ofta ej fallet).

Och här då vad Googles AI-pryl svamlat ihop, kanske då baserat på vad någon människa faktiskt skrivit, vilket väl på ett sätt kan vara något bättre än de rena hallucinationerna man är så van vid från de rena GPT-lösningarna, men det är ju inte heller bra nog.

Man kan ju tycka att med tanke på hur ofta det är svammelsvar så bör folk bör lära sig att vara källkritiska och inte ta "oraklet" på orden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket revolution! Folk blir dummare och dummare av sociala media, och nu har vi automatiserat processen med hjälp av AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så typ som deras vanliga Google Search, där 9/10 länkar (som inte är på första sidan) är någon random XYZ...-länk som rent magiskt har exakt din sökterm i titeln.

Upplever ju snarare att det är nära på omöjligt att få träffar på ens faktiska sökterm. Det blir extra intressant när man får träffar som baseras på att ett ord lästs på engelska av google och sedan översatts till Svenska.
Typ som om jag vill veta nära någon dog och söker på det på svenska, så får jag träffar om personens hund, på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var den mest intressanta stavningen på Pizza jag någonsin sett.

Det kan ju "nästan" få en att associera till, att man ska limma fast osten på något helt annat än vad AI säger

Permalänk
Moderator
Forumledare

Glue-ten allergi lär vara onyttigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, och än värre är att grejen med lim på pizzan kom från en reddit-tråd, där det (förstås) var ett skämtsvar. Det är en av många anledningar att jag ser det som idiotiskt att träna AI på reddit, Facebook och liknande; de förstår inte humor/sarkasm utan bara lär sig blint av den text de tränas på.
Utöver det så behöver de kunna lista ut vad som är faktiska fakta och vad som är trolling och liknande, och utöver det även skilja på fakta och nonsens från någon som genuint påstår felaktiga saker.

Fast nu är ju chatGPT ganska bra på att känna igen humor och sarkasm. De behöver nog bara aktivera det på google också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, och än värre är att grejen med lim på pizzan kom från en reddit-tråd, där det (förstås) var ett skämtsvar. Det är en av många anledningar att jag ser det som idiotiskt att träna AI på reddit, Facebook och liknande; de förstår inte humor/sarkasm utan bara lär sig blint av den text de tränas på.
Utöver det så behöver de kunna lista ut vad som är faktiska fakta och vad som är trolling och liknande, och utöver det även skilja på fakta och nonsens från någon som genuint påstår felaktiga saker.

Man hade ju önskat att AI endast fick tränas mot betrodda, väl granskade källor som innehåller fastslagen fakta. Men självklart ska den tränas så brett som möjligt med detta som resultat. *Double facepalm.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Avstängd

Även AI vet hur man trollar, haha.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Man hade ju önskat att AI endast fick tränas mot betrodda, väl granskade källor som innehåller fastslagen fakta. Men självklart ska den tränas så brett som möjligt med detta som resultat. *Double facepalm.

"Fastslagen fakta" är svårdefinierat. https://www.youtube.com/watch?v=42QuXLucH3Q

Med det sagt är det ganska dumt att träna dem på Twitter- och Redditinlägg... https://www.theverge.com/2024/2/22/24080165/google-reddit-ai-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Det kan ju "nästan" få en att associera till, att man ska limma fast osten på något helt annat än vad AI säger

Flänsosten?

Permalänk

Klister på pizza och vitamin i sten...man vet inte innan man testat 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Fastslagen fakta" är svårdefinierat. https://www.youtube.com/watch?v=42QuXLucH3Q

Med det sagt är det ganska dumt att träna dem på Twitter- och Redditinlägg... https://www.theverge.com/2024/2/22/24080165/google-reddit-ai-...

Det beror nog på vad man avser med träningen.

Det är förmodligen att träna på Twitter/Reddit/Facebook/...-inlägg som behövs för att ha förutsättningarna att förstå användarens inmatning så bra som möjilgt.
Men det är mestadels kasst som grund till att generera något slags faktabaserat svar.

Vad gäller faktabaserade svar så är ju dock det s.k. "hallucinerandet" ett enormt problem också, och det verkar ju inte nödvändigtvis höra ihop med att någon öht uttryckt galenskaperna i texten som genereras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hmm jag ska nog testa lim på pizzan sedan stämma Google på 26 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Det bästa är förstås att AI:ns hallucinationer sedan kommer att leta sig in i materialet den tränas på. Den kan inte skilja på skämt och allvar och har svårt att tolka ironi och vad som är felaktigt och inte. Någon som tror att den kan skilja ut sina egna felaktiga påhitt? Det här har potentialen att bli en perfekt rundgång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klister på pizza och vitamin i sten...man vet inte innan man testat 😁

Det finns djur, framförallt fåglar och reptiler, som kör med sten i magen som en slags matkvarn, men jag ställer mig tveksam till att det fungerar med den upprättgående apans matsmältningssystem...

förrymd bokstav