ICQ kastar in handduken efter nästan 30 år

Permalänk
Melding Plague

ICQ kastar in handduken efter nästan 30 år

Den klassiska meddelandetjänsten slutar fungera i sommar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer till och med ihåg mina siffror.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kommer till och med ihåg mina siffror.

2344150. Lite för enkelt att glömma bort.

Visste inte ens att ICQ fanns kvar, trodde att det dött ut i mitten av 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kommer till och med ihåg mina siffror.

Jag med. Dock så tog någon det efter ett par år av inaktivitet >_>

Permalänk
Moderator
Moderator

Uh oh.

Tråkigt av nostalgiskäl, men inget jag använt på extremt länge nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ah minnen från när studentgrannen spelade hög musik från sin dator.

Dunk dunk dunk dunk
oh oh!
dunk dunk
oh oh!
dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunk
oh oh!

Permalänk
Medlem

Uh-Oh, är fortfarande en bra SMS-signal.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig använt ICQ. För mig var det MSN Messenger som gällde.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag har faktiskt aldrig använt ICQ. För mig var det MSN Messenger som gällde.

Samma här. Har inget minne av att jag kände någon som hade ICQ. Kanske en åldersfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

2344150. Lite för enkelt att glömma bort.

Visste inte ens att ICQ fanns kvar, trodde att det dött ut i mitten av 2000-talet.

Det fortsatte vara rätt stort i Ryssland när MSN tog över i väst.

Minns att övergången här gick jäkligt snabbt, nästan över en natt. Funderat på varför. Lyckad strategi att leverera MSN med Windows i kombination med att ICQ lusade ner sin klient med animerade reklambanners etc?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Körde ICQ99 innan det blev MSN Messenger och sen Skype. På den tiden innan smartphones så man satt vid datorn hela tiden och chattade.

Inte använt ICQ sen typ 2003 och Skype slutade jag med runt 2012.

Nostalgi som går i graven men visste inte ens det fanns kvar. Man saknar internet tidigt 00-tal. Men det är väl bara för man var tonåring då och kunde sitta hela nätterna vid datorn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

10155668

Kommer ihåg numret, men inte lösenordet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Uh-oh! Vilken nostalgi!
Om jag inte missminner mig så var mitt ICQ-nummer på endast fyra eller fem siffror.

Tror inte jag har kvar den mailadressen, dock.. var det ens kopplat till mail? Minnet sviktar.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

10909637
Farväl och sov gott mitt gamla konto!

Vi körde tillochmed en version av intranät icq i trapphuset när jag bodde på studentboende och vi satte upp egna servrar i lägenheterna....
fanvet om jag har kvar installationsfilerna nånstans.

Permalänk
Medlem

hade ingen aning det fanns fortfarande... trodde det dog mellan msn, aim och yim... x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kommer till och med ihåg mina siffror.

Skrivet av underd0g76:

2344150. Lite för enkelt att glömma bort.

Visste inte ens att ICQ fanns kvar, trodde att det dött ut i mitten av 2000-talet.

Skrivet av tonii:

Jag med. Dock så tog någon det efter ett par år av inaktivitet >_>

Skrivet av Nioreh83:

10155668

Kommer ihåg numret, men inte lösenordet

Skrivet av holo:

10909637
Farväl och sov gott mitt gamla konto!

Vi körde tillochmed en version av intranät icq i trapphuset när jag bodde på studentboende och vi satte upp egna servrar i lägenheterna....
fanvet om jag har kvar installationsfilerna nånstans.

17031016 Helt sjukt att man kommer ihåg efter 25års frånvaro

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Moderator
Forumledare

RIP icq. Vilka minnen man har från den tiden ❤️

För övrigt, är det berömda oh-oh från worms?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det var tider det. Ett gäng satt på IRC, ett annat på MSN och ett tredje körde ICQ. allt var en mardröm tills programmet miranda såg dagens ljus, vilket gjorde att du kunde logga in på alla dessa tjänaterna (plus några till) och ha din kontaktlista snyggt å fint på högersidan av skärmen 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sexsiffrigt nummer som började på 24, kommer inte ihåg resten dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det fortsatte vara rätt stort i Ryssland när MSN tog över i väst.

Minns att övergången här gick jäkligt snabbt, nästan över en natt. Funderat på varför. Lyckad strategi att leverera MSN med Windows i kombination med att ICQ lusade ner sin klient med animerade reklambanners etc?

Har ett svagt minne av att det var reklamen som drastiskt minskade viljan att starta programmet igen. Messenger var väl reklamfritt (då).

Permalänk

Vila i frid, ICQ. Undrar när jag använde det senast (även om jag bytte till Miranda IM så fort jag blev varse om det), så man kunde ha "allt" i en enda app.

Permalänk
Medlem

1174874 sjukt att man kommer ihåg det. Jag och numera frun använde det massor för typ 25 år sedan när vi pluggade och bodde på olika ställen. 😂

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Tycker det är strongt att de hängt kvar så länge och de va typ först med en messenger för breda massan. Minns mitt UIN: 1124488

Saknar program som ICQ och MSN Messgenger som var klart bättre än skype och allt annat. Hade dom marknadsfört ICQ hade fler säkert använt det.

Önskar Microsoft kunder återuppliva MSN Messenger, skulle nog bli succe igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Mitt första konto hade ett sexsiffrigt nummer i mitten av 3-serien, men jag lyckades fumla bort det. När jag var tvungen att skapa ett nytt hade nummerserien redan hunnit stiga till sexsiffriga nummer i övre delen av 7-serien. (Och ja, ”alla” hade någon irrationell känsla av att låga nummer var bra: ”jag var med innan ICQ var coolt”, eller något).

Permalänk
Medlem

När jag började i gymnasiet 1998 använde alla ICQ. Vi var bland de första som fick varsin bärbar dator i skolan.
MSN gick man över till sen. Har nog åtkomst till det fortfarande.

Går att söka på nummer här till exempel.
http://kimdara.com/icq/icq-number.html
Jag har tydligen skrivit "Festa!" som status eller vad det nu kan ha kallats.

Permalänk
Medlem

280725 och jag kommer ihåg lösen också

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Lyckad strategi att leverera MSN med Windows i kombination med att ICQ lusade ner sin klient med animerade reklambanners etc?

Den officiella klienten har väl alltid varit rätt hemsk (även om det blev värre med åren) men det går väl fortfarande(?) bra att logga in med Pidgin eller så.

Permalänk
Medlem

Har inte ens en aning vad mitt ICQ-nummer var, vilket är en liten besvikelse.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

RIP icq. Vilka minnen man har från den tiden ❤️

För övrigt, är det berömda oh-oh från worms?

Nä ganska lika dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Samma här. Har inget minne av att jag kände någon som hade ICQ. Kanske en åldersfråga.

Jag hade MSN messenger ett litet tag. Men än idag slår inget IRC. Twitch använder irc till och med.

The network that will never die.

Är lite ledsen att freenode vart övertaget av en diktator och splittrade hela nätverket. Det var på väg att bli standarden som alla följde. Men alla IRC servrar verkar använda freenode's commandon nu och använder nickserv som undernet gjorde för 30 år sedan istället för hemmasnkickrat skräp som QuakeNet gjorde.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.