Korvclockers! Vad rekommenderar ni?

Permalänk

Korvclockers! Vad rekommenderar ni?

Så här på sommaren åker grillen fram. Jag är sen barnsben korvfanatiker och gillar korv med bröd i all enkelhet. Är uppväxt med hot dogs (barnens favoriter dessutom) men nu har jag börjat ledsna ordentligt.
Nån som kan rekommendera nån korvsort som passar till vanlig korv med bröd liksom?
Tjockkorvar går bort. Märket får gärna finnas på Ica etc.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Gillar Gårdssällskapets Chorizo, är inte heller sådär tjock som chorizo annars brukar vara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bullens är som Telia. Dyrt men bra.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Finns korv med 90%+ kötthalt. Så jäkla gott jämfört med "vanlig" korv på 60 - 80%.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är själv rätt förtjust i Per i Vikens korvar

Permalänk

Kolla om du har någon lokal grisfarm/slakteri med frigående grisar som kan göra korv åt dig på beställning via gårdsbutik.

Jag har ett sådant och kan lätt rekomenderas, brukar köpa en "hink kött" aka mer eller mindre en halv gris uppstyckad till sommaren dvs lite kotletter, nån fille, revben osv å ett gäng grillkorv har så jag klarar mig majoriteten av sommaren sen.

Ä en jävla skillnad mot skräpet man kan köpa på ica och förvånansvärt billigt att köpa direkt från källan istället för att köpa när de passerat genom en butik på vägen hem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

De (få) korvsorter jag testat skryter med hög kötthalt men de smakar i princip ingenting, i min mun iallafall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

De (få) korvsorter jag testat skryter med hög kötthalt men de smakar i princip ingenting, i min mun iallafall.

"Kötthalt" även slafset de drar i som knappt borde klassas som ätbart är klassat som kött.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gudruns kabanoss!!
Linda bacon runt den, stek den.
Lägg den i ett korvbröd.
Toppa med senapssteks surkål, toppa en sista gång med fänkålsfrön!!!

Himmelriket!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

De (få) korvsorter jag testat skryter med hög kötthalt men de smakar i princip ingenting, i min mun iallafall.

70-80% är lagom, högre än så smakar inte bättre, tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Finns korv med 90%+ kötthalt. Så jäkla gott jämfört med "vanlig" korv på 60 - 80%.

Vanlig korv är ju typ 30-40% kött då det mesta är potatisflingor o annat skräp precis som med köttbullar. Här är innehållslistan över Scans Hotdogs aka Denniskorv.
INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Stockholmare. En korv från Gudruns som faktiskt smakar något, som en smal chorizo.
Finns på Hemköp, Willys, Coop och City Gross vad jag vet.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vanlig korv är ju typ 30-40% kött då det mesta är potatisflingor o annat skräp precis som med köttbullar. Här är innehållslistan över Scans Hotdogs aka Denniskorv.
INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Mjah, finns ju ofta EMW med högre kvalitet för någon enstaka krona extra. Till exempel ICA's "selection", grillkorv då.

"Gris*- och nötkött* 75%, vatten, potatismjöl, salt, fett från gris*, socker, kryddor (vitpeppar, lökpulver, paprikapulver), antioxidationsmedel (E300), konserveringsmedel (E250), rökarom, korven är skinnfri.*Fött, uppfött och slaktat i Sverige. Näringsvärde per styckEnergi (kJ) 1098 kJ, Energi (kcal) 265 kcal, Fett 23 g, Varav mättat fett 9.1 g, Kolhydrat 3.5 g, Varav sockerarter 0.7 g, Protein 11 g, Salt 1.9 g "

Man ska dock komma ihåg att en del av det som räknas som kött i innehållsförteckningen är både bindväv och fett. Jag minns inte hur stor andel det får vara av det ena eller det andra, men jag minns att det var en ganska stor andel.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

"Kötthalt" även slafset de drar i som knappt borde klassas som ätbart är klassat som kött.

Slafset är slaktrester och det är inget fel med det, ger en del smak eftersom det är mycket fett.

Permalänk
Snusfri

Tillmans Grillkorv, finns ingen annan som ens kommer i närheten, så gudomligt god.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Finns korv med 90%+ kötthalt. Så jäkla gott jämfört med "vanlig" korv på 60 - 80%.

Jag gillar korv som smakar korv. När man växte upp, var det inga 90% kött i korven. Vill jag äta kött, så köper jag kött och inte korv. Men roligt att vi är olika

Lite som att göra en pannbiff till hamburgaren, eller en hamburgare till wallenbergare. Det funkar inte, men gott till rätt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vanlig korv är ju typ 30-40% kött då det mesta är potatisflingor o annat skräp precis som med köttbullar. Här är innehållslistan över Scans Hotdogs aka Denniskorv.
INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Fun fact 2.0:

Korv med hög kötthalt innebär inte att det är så mycket kött (magert) som använts, utan man inkluderar också in det fett som sitter i och runt köttet. Korv som är mjuk att bita i trots hög kötthalt innehåller mycket fett, och tvärtom.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Köper nästan alltid lammkorv när det vankas lite korv med bröd. Sorundas lammkabanoss och stensåkras är riktigt bra. Har ni vägarna förbi Barkarby finns det också riktigt trevliga färskkorvar inne på kötthallen. (https://shop.kötthallen.com/product/kotthallens-korvar/)

Permalänk

För några år sedan hade Willys en korv som innehöll Carolina Reaper, det var deras eget märke Garant som tillverkade dessa. Jag gillar stark mat, och dessa korvar var starka på riktigt, och då menar jag oerhört starka. Rätt kul korv att ha med på grillfesten åt deltagarna. Dock verkar de ha slutat sälja den.

Annars föredrar jag korv där innehållet är grovmalet och med mycket smak.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Jag gillar i princip alla korvar så jag får göra tvärt om och ta de jag ej gillar.

Jag gillar lax, både stekt, i ung i fisksoppor etc. Då fick jag syn på laxkorv och tänkte den måste jag pröva, den skar sig rejält från mig. Det var för "frän smak" till korvbrödet.

Jag tycker om ost i alla de sorter mjukost, hårdost långlagrad som inte. Men ostkorvar går helt bort för mig, jag gillar inte den mjuka konsistensen mitt i korven.

Bortsett från dessa så gillar jag det mesta korv. Tom vanlig hot dogs från scan som många ratar anser jag inte är fel att grilla. Självklart köper jag ofta dyrare korvar, jag tycker dock väldigt många grillkorvar smakar ungefär detsamma och det blir lite som en vinprovning.

Men korv är så mycket med än grillkorv, vi har isterband, falukorv, julkorv, kokkorv etc. Där jag under varje underkategori att de ungefär är detsamma. Så om någon bjuder på Bullens eller sibylla kokkorv så kommer jag ej känna någon skillnad.

Permalänk
Medlem

min korv är större än din korv!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

I korvbröd äter man Wienerkorv. Kolla så den är stoppad i naturtarm (fårtarm)

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Så här på sommaren åker grillen fram. Jag är sen barnsben korvfanatiker och gillar korv med bröd i all enkelhet. Är uppväxt med hot dogs (barnens favoriter dessutom) men nu har jag börjat ledsna ordentligt.
Nån som kan rekommendera nån korvsort som passar till vanlig korv med bröd liksom?
Tjockkorvar går bort. Märket får gärna finnas på Ica etc.

Vi här hemma gillar vanlig korv, ej sk finkorv med hög kötthalt. Vill vi ha kött, köper vi kött. Lithells varmkorv, eller deras Wienerkorv är goda båda två. 55-66% kött. Vi köper nästan alltid varmkorven 55%, då vi tycker det är mest korvsmak på den.

Grilla/steka? Scans klassiska grillkorv (57%), både smal och tjock. De varianter som inte utger sig för att vara en avlång köttbit. Vår dotter gillar ost&bacon (54%) varianten, övriga tycker att den smakar precis som den vanliga lite billigare. Dom brukar vara på rea samtidigt, men det är 6/8 korvar i paketen som då kostar samma.

Men det är vi, ni får testa er fram själva

Permalänk
Medlem

Min favorit på senare år måste jag säga är Salsiccia, t.ex. https://www.zeta.nu/produkter/salsiccia/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna, djup smak som inte behöver något extra tilltugg ovanpå.

https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/chark/korv/Tri...

Permalänk
Medlem

Gillar fullkornsbröd med kryddig korv, bbq chips , majonäs och lite syrad (med lime) rödlök

Permalänk
Medlem

Lindvalls skinnfria är min absoluta favorit och jag hatar tjocka korvar med "knäpp" skinn.

Lindvalls skinnfria med Jalapëno är min absoluta favorit.

https://www.menigo.se/produkter/mat/chark--delikatess/korv/kr...

Dock aldrig hittat dem i butik men Preem serverar dom.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Vanlig tjockkorv från Scan med ketchup och senap på.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.