Permalänk
Medlem

UHD Blu-ray, vad köpa?

Sedan jag sålde min oöppnade Series X så är jag utan möjlighet att se UHD Blu-ray även om den låg kvar i kartongen..
Har blitt med en 4K Oled och då är det dax för lite filmtittande.

Har kollat på Sony då jag är dom lite trogen och kommer nog uppgradera min gamla Sony anläggning till en Sony TA-AN1000 som basen i det hela, men spelare är ett gissel!! läser man runt lite är det problem med många Sony verkar det som.. dom spelar inte äldre DVD mm. buggar och har sig, samt inte autoswitch till Dolby Vision, det kan jag ta men.. 4-5 lax och ändå inte helt ok?

Måste jag köpa en Panasonic? deras fjärrkontrollrar är ju som att öppna en kartong färgkritor på ett dagis! någon snorkuse, sladdriga knappar, färgexplosion... känns mest Wish...

Ni fattar..

Funderar på Sony UBP-X800M2 eller Sony UBP-X700
ingen av dom har HDR+ men dock HDR och Dolby Vision..
Räcker för mig..

Veckans rant

Sär skrivning :-)
Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic DP-UB450 som jag är mycket nöjd med.

Du klarar sig i stort sett helt utan att använda den medföljande fjärren. Bara kör med din TVs fjärr, den styr spelaren via CEC. Minns inte senast jag plockade fram min Panasonic-fjärr.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tidigare tråd om ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1706226-kopa-bluray-sp...

Situationen har varit densamma i flera år. Enkelt sammanfattat kommer Panasonics spelare vara steget ovanför Sony-spelarna och som påkostade alternativ finns Reavon samt Magnetar-Audio vilka försöker (och lyckas rätt väl beorende på vem man frågar) med att fylla hålet efter Oppo i det prissegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tidigare tråd om ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1706226-kopa-bluray-sp...

Situationen har varit densamma i flera år. Enkelt sammanfattat kommer Panasonic spelet vara steget ovanför Sony-spelarna och som påkostade alternativ finns Reavon samt Magnetar-Audio vilka försöker (och lyckas rätt väl beorende på vem man frågar) med att fylla hålet efter Oppo i det prissegmentet.

Jamentitta.. sökte men bommade denna? ok toppen.. Färgkritor med snor it Is! kanske..

Permalänk
Medlem

Oavsett är alla dessa spelare 4-6 år gamla??? kommer det inget nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Oavsett är alla dessa spelare 4-6 år gamla??? kommer det inget nytt?

Saknar du nån funktion i de som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Saknar du nån funktion i de som finns?

Ja typ Sony Autoswitch till Dolby Vision..
varför kostar en enhet 5 lax när den borde kosta väldigt mycket mindre att tillverka numera, inte så att jag som amatör ser någon skillnad alls.. men det känns ändå som mjölkning av konsumenterna..
Är det dyra licenser?
Annars det väl bara kapitalism.. inget fel i det men .. konkurrens saknas

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

Sedan jag sålde min oöppnade Series X så är jag utan möjlighet att se UHD Blu-ray även om den låg kvar i kartongen..
Har blitt med en 4K Oled och då är det dax för lite filmtittande.

Har kollat på Sony då jag är dom lite trogen och kommer nog uppgradera min gamla Sony anläggning till en Sony TA-AN1000 som basen i det hela, men spelare är ett gissel!! läser man runt lite är det problem med många Sony verkar det som.. dom spelar inte äldre DVD mm. buggar och har sig, samt inte autoswitch till Dolby Vision, det kan jag ta men.. 4-5 lax och ändå inte helt ok?

Måste jag köpa en Panasonic? deras fjärrkontrollrar är ju som att öppna en kartong färgkritor på ett dagis! någon snorkuse, sladdriga knappar, färgexplosion... känns mest Wish...

Ni fattar..

Funderar på Sony UBP-X800M2 eller Sony UBP-X700
ingen av dom har HDR+ men dock HDR och Dolby Vision..
Räcker för mig..

Veckans rant

Har haft både en Sony UBP - X700 å en (tyvärr) Panasonic 450 (riktig lågbudget), Sony:n spelaren är bättre än 450:n. Sony:n spelade iallafall mina gamla DVD:er å alla mina 4K/SDR Blu ray filmer. Visst, man får slå på Dolby Vision själv, finns en "Subtitle" knapp för texten på filmerna på fjärren, 2 HDMI portar, en för ljud å en för ljud/bild, WiFi/trådat. Finns även förinstallerade appar som Netflix m.m, går inte att installera appar. Kör en Reavon X110 nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har haft både en Sony UBP - X700 å en (tyvärr) Panasonic 450 (riktig lågbudget), Sony:n spelaren är bättre än 450:n. Sony:n spelade iallafall mina gamla DVD:er å alla mina 4K/SDR Blu ray filmer. Visst, man får slå på Dolby Vision själv, finns en "Subtitle" knapp för texten på filmerna på fjärren, 2 HDMI portar, en för ljud å en för ljud/bild, WiFi/trådat. Finns även förinstallerade appar som Netflix m.m, går inte att installera appar. Kör en Reavon X110 nu.

Ahh ok, appar struntar jag i då TV,n tar det mesta eller Chrome pucken.. eller pc,n.. som inte får 4K ibland.. vilken jungel..
Reavon .. lite för dyr för mig men men.. kanske inte för alltid..

Kollar mycket på media öht. och kan man köpa en båt för 100K och nyttja 25 timmar per år,, mjaa..
Allt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Ja typ Sony Autoswitch till Dolby Vision..
varför kostar en enhet 5 lax när den borde kosta väldigt mycket mindre att tillverka numera, inte så att jag som amatör ser någon skillnad alls.. men det känns ändå som mjölkning av konsumenterna..
Är det dyra licenser?
Annars det väl bara kapitalism.. inget fel i det men .. konkurrens saknas

Dolby Vision har dom flästa om man läser.

Anledningen till att de är "dyra" är väll efterfrågan på de. (De är inte så vanligt med fysisk media i dagens samhälle tyvärr. kanske blir bättre när folk börjar tröttnar på dyr streaming )

Ju fler som tillverkas ju billigare kan de bli på grund av de fasta utgifterna (lön, fabriksunderhåll och sådant) , men tillverkas inte så många så blir de som görs dyrare. För du slår ju ut de fasta utgifterna på mängden tillvärkarkade.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.