Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SuperSverker:

Det var hela grejen - Om inte ens Netflix med sina djupa fickor kan levererat svenskt med kvalitet eller ens djup, hur i hela friden ska något inhemskt filminstitut göra det?

Kan vara värt att tillägga att SFI inte producerar något själv, och heller inte äger rättigheterna till särskilt många långfilmer (knappt en handfull, varav Offret från 1986 är mest nämnvärd). Sedan kan man fråga sig vilka Netflix-exklusiva produktioner som fått stöd från SFI också. Inget jag har grävt i men det skulle förvåna mig om ingen fått något stöd.

Budget och ekonomisk framgång har generellt sett väldigt lite gemensamt med konstnärliga egenskaper. Bland svenska regissörer har exempelvis Jan Troell genom sin karriär haft svårigheter att få finansiering till sina filmer, då hans projekt ofta är överambitiösa och haft svårt att tilltala en stor massa. Trots det tror jag att de flesta med ett genuint filmintresse mycket hellre skulle se exempelvis Ingenjör Andrées Luftfärd än valfri Beckfilm...

Skrivet av lillsowi:

Enbart Nissling av alla inlägg som är det minsta insatta hur filmfinansiering, stöd och filmpolitiken fungerar.

Tackar!

Jag står helt klart fast vid att filmstöd är nödvändigt för ett litet land som Sverige. Däremot tror jag att det finns utrymme för flertalet förbättringar när det gäller svensk filmpolitik i överlag. Exempel på det vore till exempel långsiktig återbetalning av filmstöd för produktioner som går med vinst för vidare investering i nya projekt (liknande system finns i Danmark). Momsen på biobiljetter bör sänkas till 6% igen. Och i överlag tror jag på att sprida ut filmstöden till mer blandade projekt än det vi oftast ser.

Om man ska backa bandet riktigt långt så var Ingmar Bergman länge den enda riktiga referensmallen för framgångsrik svensk film. Missförstå mig rätt: Jag älskar Bergman men att satsa ett helt lands filmpolitik på honom är lite som att all brittisk film skulle vara i Hitchcockanda. På samma sätt fastnade svensk film i slutet av 90-talet och under 00-talet i ganska mycket polisfilmer och tramsiga komedier då det helt enkelt var ett vinnande koncept. Det är väl den imagen som SFI under 10- och 20-talet sakta har försökt byta ut, med blandat resultat. Östlund var ju som bekant mycket kritisk mot SFI:s filmstöd redan på 00-talet.

Jag tror som sagt att en streamingskatt är fel väg att gå, men de ofta väldigt känslomässiga reaktionerna man ser i tråden säger mycket om folks okunskap och ointresse i filmpolitik generellt. Då blir diskussionen därefter av en tämligen låg nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

@talonmas Det är ingen rättighet att få skapa film, det är ingen självklarhet att vi måste ha svenskproducerad film. Producerar man någonting som folk faktiskt vill se så tjänar man pengar, gör man ett kasst jobb så blir det inget. Lite det som är grejen med film, high risk, high reward. Man kan ju tjäna flera gånger sin produktionskostnad om man gör en bra film som inte kostar hur mycket som helst.

Hon bör avgå omedelbart. Parasiter som henne vill vi inte ha i någon statligt ägd position.

High risk, high reward? Varför riskera förlora ens egna pengar? Bättre att helt enkelt bara producera realitysåpor och serier som lyxfällan. Skitbillig skit. Behövs inte många tittare för att det går ihop och sen kommer vinsten!

Permalänk
Medlem

Eftersom gammalmedia inte längre har total kontroll över vem som ska få vad (t.ex. nu köper vi det vi vill se och inte det vi tvingas att se), så måste dom ju hitta på nåt för att finansiera deras "elitist" val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

@talonmas Det är ingen rättighet att få skapa film, det är ingen självklarhet att vi måste ha svenskproducerad film. Producerar man någonting som folk faktiskt vill se så tjänar man pengar, gör man ett kasst jobb så blir det inget. Lite det som är grejen med film, high risk, high reward. Man kan ju tjäna flera gånger sin produktionskostnad om man gör en bra film som inte kostar hur mycket som helst.

Hon bör avgå omedelbart. Parasiter som henne vill vi inte ha i någon statligt ägd position.

Utan svensk film, dvs på svenska, så dör till slut det svenska språket. Jag är trött på att varenda jäkla skylt i stan är på engelska istället för svenska. Jag gillar vårt språk och vill stödja det på alla sätt jag kan. Och SFI tycker detsamma (kolla Nisslings svar på allt övrigt de gör förutom det du kallar skräpfilm).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Trött på alla svenska film som bara spelas in i Stockholm och inte andra ställen i landet och sen all politik och genus hela tiden.

Se bara på Berts dagbok helt förstörd, saknar gamla goda 90 talet där mycket bra filmer och serier gjordes.

Jag köpte Bert 1-3 från 1994 på DVD förra året från tradera och jämför man med nya Bert... är skillnaden natt och dag.

Gamla Bert var mer frispråkig och vågade ta ut svängarna betydligt mera. Man vågade skämta mer om allt möjligt.
Nya Bert är anpassat till stora massan och tråkig.

Och vi inte ska prata om Ronja Rövardotter.... visst är den snyggt gjord men den är också mer eller mindre "förstörd".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Utan svensk film, dvs på svenska, så dör till slut det svenska språket. Jag är trött på att varenda jäkla skylt i stan är på engelska istället för svenska. Jag gillar vårt språk och vill stödja det på alla sätt jag kan. Och SFI tycker detsamma (kolla Nisslings svar på allt övrigt de gör förutom det du kallar skräpfilm).

Du bevarar inte språket genom film som ingen vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Enbart Nissling av alla inlägg som är det minsta insatta hur filmfinansiering, stöd och filmpolitiken fungerar. Märklig tråd och reaktioner.

Du kanske inte håller med åsikterna i tråden och det är helt okej men du behöver inte försöka svartmåla de som tycker annorlunda. Många tycker bara att filmindustrin ska stå för sina egna kostnader, det är inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Filminstitutet borde leta efter en ny VD. Extremt korkat förslag, som om man inte redan är less på idioterna på Copyswede och deras förlegade trams. De kan väl åtminstone vara ärliga och vurma för att höja skatten istället för att hålla på med dessa fåniga avgifter.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske inte håller med åsikterna i tråden och det är helt okej men du behöver inte försöka svartmåla de som tycker annorlunda. Många tycker bara att filmindustrin ska stå för sina egna kostnader, det är inte svårare än så.

Ja såklart, jag håller även med om att filmindustrin ska stå för sina kostnader. Det som jag tycker är lätt att missa med filmindustrin är hur pengarna faktiskt omsätts i ekonomin, hur produktionen av en film föder och stöder så många branscher över en stor geografisk bredd (särskilt om det kommer ett nytt filmavtal som puschar på mindre stockholm...)

Klar jag reagerade i affekt, men det var mer mot att filmstöd är gratis pengar som går rakt ned i SFIs VDs fickor samt att hon tycker att Netflix ska höja sina priser för hon vill ha mer pengar.

För mig är filmbranschen och kulturbranschen i sig något att vara stolt över - jag hoppas dock som många här att vi också får bättre filmer snart..

Permalänk
Medlem

Netflix betalar inte skatt i Sverige idag. Sluta skattefiffla. Slutade de skattefuska skulle kanske inte punktskatter behövas. Samma gäller även andra stora utländska företag som fuskar med skatten som t.ex. Apple. Förslaget känns lite halvhjärtat. Alla EU-länder borde kräva att dessa företag betalar skatt så att det finns pengar till att försvara de lokala språken och kulturerna i EU från amerikansk och brittisk kulturimperialism.

Det skulle bli ganska tråkigt om alla länders kulturer plattades ihop till en amerikansk monokultur.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kan vara värt att tillägga att SFI inte producerar något själv, och heller inte äger rättigheterna till särskilt många långfilmer (knappt en handfull, varav Offret från 1986 är mest nämnvärd). Sedan kan man fråga sig vilka Netflix-exklusiva produktioner som fått stöd från SFI också. Inget jag har grävt i men det skulle förvåna mig om ingen fått något stöd.

Budget och ekonomisk framgång har generellt sett väldigt lite gemensamt med konstnärliga egenskaper. Bland svenska regissörer har exempelvis Jan Troell genom sin karriär haft svårigheter att få finansiering till sina filmer, då hans projekt ofta är överambitiösa och haft svårt att tilltala en stor massa. Trots det tror jag att de flesta med ett genuint filmintresse mycket hellre skulle se exempelvis Ingenjör Andrées Luftfärd än valfri Beckfilm...

Tackar!

Jag står helt klart fast vid att filmstöd är nödvändigt för ett litet land som Sverige. Däremot tror jag att det finns utrymme för flertalet förbättringar när det gäller svensk filmpolitik i överlag. Exempel på det vore till exempel långsiktig återbetalning av filmstöd för produktioner som går med vinst för vidare investering i nya projekt (liknande system finns i Danmark). Momsen på biobiljetter bör sänkas till 6% igen. Och i överlag tror jag på att sprida ut filmstöden till mer blandade projekt än det vi oftast ser.

Om man ska backa bandet riktigt långt så var Ingmar Bergman länge den enda riktiga referensmallen för framgångsrik svensk film. Missförstå mig rätt: Jag älskar Bergman men att satsa ett helt lands filmpolitik på honom är lite som att all brittisk film skulle vara i Hitchcockanda. På samma sätt fastnade svensk film i slutet av 90-talet och under 00-talet i ganska mycket polisfilmer och tramsiga komedier då det helt enkelt var ett vinnande koncept. Det är väl den imagen som SFI under 10- och 20-talet sakta har försökt byta ut, med blandat resultat. Östlund var ju som bekant mycket kritisk mot SFI:s filmstöd redan på 00-talet.

Jag tror som sagt att en streamingskatt är fel väg att gå, men de ofta väldigt känslomässiga reaktionerna man ser i tråden säger mycket om folks okunskap och ointresse i filmpolitik generellt. Då blir diskussionen därefter av en tämligen låg nivå.

Men att sänka "kulturmomsen" var väl betalning för medialt stöd en gång i tiden. Höjningen kom väl ganska snart efter att Bonniers sålt i SF bio när höjningen inte längre skadade Bonnierkoncernen på samma sätt utan istället en utländsk mediakoncern man inte behövde hålla sig väl med.

Att gå på och skatta de som faktiskt betalar för svenska produktioner ser jag inte som så smart.
Att hålla på med statligt filmstöd känns inte som det kommer främja fritänkande film, utan snarare film som behagar de som betalar filmstöd.

Permalänk
Medlem

Kul att se en moderata politiker som inte bars förespråkar högre skatter, utan dessutom *nya skatter som slår hårt mot vanligt folk*.

Det är nya tidernas Moderater de, sno folks surt förvärvade kronor med straffskatter. Sedan tycks övriga ja-ägare i regeringen bara nicka med, SD/KD/L dags att göra skäl för era feta arvoden och kanske ha lite fria tankar?
*crickets*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Jag köpte Bert 1-3 från 1994 på DVD förra året från tradera och jämför man med nya Bert... är skillnaden natt och dag.

Gamla Bert var mer frispråkig och vågade ta ut svängarna betydligt mera. Man vågade skämta mer om allt möjligt.
Nya Bert är anpassat till stora massan och tråkig.

Och vi inte ska prata om Ronja Rövardotter.... visst är den snyggt gjord men den är också mer eller mindre "förstörd".

Ja håller med, som barn tycker jag om klimpen och tyckte han var rolig och cool.

Om jag inte minns fel så är väl EU något med på detta med, dom ställer högre krav på sånt här samt att åldersgränsen lätt gå upp till 15, om det används visa språk och så vidare.

Ta tex Samurai jack som ändå är en rätt så mörk barnserier som jag växte upp med nu när dom släppte nya säsongen så fick den 15 åldersgränsen och bliv aldrig dubbad eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tja, varför inte .. höja priset lite till.

Det finns en konkurrens om våra pengar därute och ingen av aktörerna vill samsas med någon annan.

Vi behöver inte mer skatter. Bara för svensk värdelös jävla film vill bli rika på fel sätt.

Permalänk
Medlem

Uhm.. fanns det inte redan sen länge ett krav på Netflix att producera en viss mängd material lokalt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Komplicerat ämne det här.

Svensk film på svenska kan inte bära sig själv på sina egna ben. Marknaden är för liten helt enkelt. Vill vi ha bra svensk film så behöver det bekostas av det allmänna på ett eller annat sätt, och inte bara genom att kasta pengar på problemet, utan att öppna dörrar och möjliggöra för de som vill skapa film att göra det, på olika sätt. Få ner trösklarna helt enkelt, så att det kan skapas mer film som folk faktiskt är intresserade att titta på. Det är inte ett problem unikt för film på något sätt, vi har stora problem i samhället idag med att finanisera andra samhällsbärande institutioner, som journalistik, till exempel.

Det är naivt att tro att man kan bekosta detta genom att beskatta streamingbolagen. De har ingen pengamaskin som trycker pengar som man kan ta del av, utan pengarna kommer istället från de som tittar, som då kommer sitta där med höjda avgifter som resultat.

Nä, då är det rakare att bara helt enkelt säga att vi behöver höja kulturbudgeten med X hundra miljoner kronor och ta ut det genom förhöjd skatt, istället för att pengarna ska ta några märkliga omvägar. Det blir billigare för de allra flesta, eftersom så mycket av pengarna precis som vanligt kommer komma från de som betalar mest skatt.

Och ska vi betala för filmen på skattsedeln, ja då ska den också vara gratis att kolla på.)

Svensk film industri har ju redan tillgång till statliga bidrag i olika former, subventioneringar och skattelättnader. Vi har redan betalat för filmer på skattesedlar. Det är både naivt och girigt att de ska ha beskatta oss för att vi använder en streaming tjänst och sen be Netflix betala licens kostnader för filmen sen också

Det är kaka på kaka på kaka på kaka...

Källa : https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/kommi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett het affärside är att göra film som faktiskt någon vill se.
Inte ha någon slags kulturarbetardagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Netflix betalar inte skatt i Sverige idag. Sluta skattefiffla. Slutade de skattefuska skulle kanske inte punktskatter behövas. Samma gäller även andra stora utländska företag som fuskar med skatten som t.ex. Apple. Förslaget känns lite halvhjärtat. Alla EU-länder borde kräva att dessa företag betalar skatt så att det finns pengar till att försvara de lokala språken och kulturerna i EU från amerikansk och brittisk kulturimperialism.

Det skulle bli ganska tråkigt om alla länders kulturer plattades ihop till en amerikansk monokultur.

Facebook betalar knappt för elen dom använder heller för sin serverhall i Sverige. Det lovades flera hundra jobb. vart blev dom av?
Dags att slänga ut alla dessa snyltande företag.

Permalänk
Medlem

Rent politiskt är jag för statligt sponsrad kultur men jag har ingen aning om proportionerna mellan olika kulturyttringar. Dessutom skall man ge faan i privata intressen som exempelvis streaming. Jag tror inte vi behöver mer svenskproducerad film eftersom ingen kollar uppenbarligen. Jag gillar inte heller navelskåderiet med "svensk film" jag tycker att det som är värt att bevara kommer bevaras per automatik, vi kan inte ha en liten elit som älskar skittråkiga filmer som äter upp statligt finansierad film. Statligt finansierad verksamhet skall alltid vara efter behov och för hela folket, inte en girig minoritet. Netflix skall betala skatt i sverige precis som alla andra företag som verkar i Sverige, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Netflix betalar inte skatt i Sverige idag. Sluta skattefiffla. Slutade de skattefuska skulle kanske inte punktskatter behövas. Samma gäller även andra stora utländska företag som fuskar med skatten som t.ex. Apple. Förslaget känns lite halvhjärtat. Alla EU-länder borde kräva att dessa företag betalar skatt så att det finns pengar till att försvara de lokala språken och kulturerna i EU från amerikansk och brittisk kulturimperialism.

Det skulle bli ganska tråkigt om alla länders kulturer plattades ihop till en amerikansk monokultur.

Källa tack.

De betalar väl moms? Vad mer menar du att de ska betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Källa tack.

De betalar väl moms? Vad mer menar du att de ska betala?

Netflix har ju ett svenskt aktiebolag så rimligen ska det betala skatt som andra aktiebolag gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Netflix har ju ett svenskt aktiebolag så rimligen ska det betala skatt som andra aktiebolag gör.

Det är ju inte det företaget man streamar från, Netflix AB är marknadsföring, PR och annonsförsäljning men jag betalar min räkning till ett holländskt företag som heter Netflix International B.V. Det följer alla regler som finns inom EU och Sverige i dagsläget, till skillnad från exempelvis Svenska SKANSKA som vid uppdraget Nya Karolinska gjorde jättevinster, då tog man ett lån från ett Schweiziskt företag som hade motsvarande kapitalkostnad som vinsten, och vips var vinsten skattefri och flyttad utanför Sverige.

Fulmålande av utländska företag i den här storleksklassen är löjeväckande när man jämför med vår inhemska korruption och skattefusk.

EDIT:
Korruptionen i detta och närliggande ärenden svara Irene Svenonius och Kristina Axén Olin för då båda har kompisar som tjänat enorma pengar på deras beslut.

EDIT2:
Eller den flagranta vänskapskorruptionen av Anna Kinberg Batra, hon är så privilegierad att hon inte ens förstår att det hon gjort är brottsligt.

Permalänk
Medlem

Svensk film är för det mesta bara skit. Så nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många känslor och många som hatar på kultur. Den dagen man inte stödjer kultur längre, den dagen är starten på fritt fall för ett samhälle. Bara att öppna historieböcker och jämföra kultur i ett land med valfri positiv parameter.

Världens största land när det gäller att producera kultur, USA, har en försvinnande liten andel i kulturstöd.
Där är det marknaden som gäller!
Slopa allt kutlurstöd rätt av!
Vi måste inte ha svensk film.
Vi måste inte ha en svindyr kunglig opera vars intäkter till 80% kommer ifrån skattepengar och som enbart en väldigt liten förmögen elit utnyttjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Utan svensk film, dvs på svenska, så dör till slut det svenska språket. Jag är trött på att varenda jäkla skylt i stan är på engelska istället för svenska. Jag gillar vårt språk och vill stödja det på alla sätt jag kan. Och SFI tycker detsamma (kolla Nisslings svar på allt övrigt de gör förutom det du kallar skräpfilm).

Har du hört talas om fenomenet "podcasts"?
Dom fullständigt dränker filmtittandet i lyssningar där svenska språket ENBART (inga bildsvep) är i fokus.
Och vet du vad? Dom podcasts som går bäst har noll statlig sponsring!
Vi behöver inte svensk film alls för svenska språkets "överlevnad".

Permalänk
Medlem

Vad röker denna VD för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Världens största land när det gäller att producera kultur, USA, har en försvinnande liten andel i kulturstöd.
Där är det marknaden som gäller!
Slopa allt kutlurstöd rätt av!
Vi måste inte ha svensk film.
Vi måste inte ha en svindyr kunglig opera vars intäkter till 80% kommer ifrån skattepengar och som enbart en väldigt liten förmögen elit utnyttjar.

Finns andra sätt att få in pengar, eller att få det att kosta mindre pengar. Speciellt i USA. Skattemässiga förmåner, exempelvis.
Wikipedia artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Film_finance

Common Pathways to Funding for Filmmakers Willing to Work with Film Investment Companies and Other Unique Financial Sources
https://therainbowkid.com/how-are-movies-financed/

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

April april, 620 miljoner räcker tydligen inte att göra film ”ingen” tittar på.

Men dom har ju så jättemånga talangfulla kompisar som måste sponsras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ett het affärside är att göra film som faktiskt någon vill se.
Inte ha någon slags kulturarbetardagis.

Som...?

De flesta "storfilmer" som produceras i Sverige har ju rent faktiskt en relativt stor publik. Oavsett om det är Reine och Mimmi i fjällen 2 eller The black triangle.

Det finns ju ingen brist på mer eller mindre Hollywood-formelfilmer heller, finansierade antingen indie, blandat, eller helt filmstöd. Ibland går de bra, ibland inte. Ungefär som Hollywood.

Det som saknas mest kanske är den enorma produktionen av skräp i skattelättnadssyfte. Det borde ju vara en hit här. Pomperipossafilm! ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vi är omringade av idiotier