Nu kan Windows läsa text i Android-foton

Permalänk
Melding Plague

Nu kan Windows läsa text i Android-foton

Microsoft har lagt till en ny funktion i Windowsprogrammet Telefonlänk som gör det enkelt att läsa och översätta text fångad med mobilkameran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs!
Detta gillar jag, använder telefonlänken relativt ofta

Permalänk
Medlem

Bland det första som avinstalleras vid ny/ominstallation.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vill hellre se att det är möjligt att översätta/kopiera all text i Windows, inte minst gällande samtliga dialoger vid felsökning. Borde gå att göra på något enklare sätt än att använda nya "Snipping Tool".

Ogillar dock all koppling mot integritetskränkande Copilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill hellre se att det är möjligt att översätta/kopiera all text i Windows, inte minst gällande samtliga dialoger vid felsökning. Borde gå att göra på något enklare sätt än att använda nya "Snipping Tool".

Ogillar dock all koppling mot integritetskränkande Copilot.

Så länge det är standarddialoger i Windows så brukar de faktiskt tillåta ctrl-c (även om det inte finns någon indikation att det ska fungera).

Det finns ju dock alltid någon som vill vara speciell och bygger något eget, Microsoft är förstås själva inkluderade i den listan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med phone link är att den dränerar batteriet på nolltid.
I princip behöver man sätta på den laddning så fort man har det aktiverat.

Har även upplevt att appen fortsätter att tömma batteriet även när det inte finns aktiv koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Ett stort problem med phone link är att den dränerar batteriet på nolltid.
I princip behöver man sätta på den laddning så fort man har det aktiverat.

Har även upplevt att appen fortsätter att tömma batteriet även när det inte finns aktiv koppling.

Dränerar batteriet? Inte alls hos mig. Har knappt ens visats i batterihistoriken på min nuvarande Moto G54 eller min föregående Xiaomi Redmi Note 5. Vad för telefon kör du med?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dränerar batteriet? Inte alls hos mig. Har knappt ens visats i batterihistoriken på min nuvarande Moto G54 eller min föregående Xiaomi Redmi Note 5. Vad för telefon kör du med?

Testat med en galaxy s10e och nu senast med en pixel 8 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Testat med en galaxy s10e och nu senast med en pixel 8 pro.

Vad ligger den på i batterihistoriken? Så här ser det ut hos mig
Enligt Androids batterihistorik:

Enligt Gsam Battery Monitor:

Har iallafall inte haft något problem med batteri drain.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson Har inte den längre installerad så kan inte ge någon aktuell statistik. Men den låg alltid på topp tre, ibland först, för batterianvänding tillsammans med youtube och spotify.
Provade olika lösningar som jag hittade på internet, inget hjälpte.
Avaktiverade också bakgrundsanvändingen en gång, det hjälpte, men hela poängen med appen försvann då den inte längre uppdaterade i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@jnsson Har inte den längre installerad så kan inte ge någon aktuell statistik. Men den låg alltid på topp tre, ibland först, för batterianvänding tillsammans med youtube och spotify.
Provade olika lösningar som jag hittade på internet, inget hjälpte.
Avaktiverade också bakgrundsanvändingen en gång, det hjälpte, men hela poängen med appen försvann då den inte längre uppdaterade i bakgrunden.

Ok märkligt. Jag har till o med tillåtet att att ha begränsad tillgång, dvs inga batterisparfunktioner är aktiverade för denna app utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Dränerar batteriet? Inte alls hos mig. Har knappt ens visats i batterihistoriken på min nuvarande Moto G54 eller min föregående Xiaomi Redmi Note 5. Vad för telefon kör du med?

Inte märkt av nåt heller, tycker den funkar fint överlag (Redmi Note 10 pro)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Nackdelen är väl att det måste kopplas ihop med konton.
Vill helst ha så lite av MS-konto som möjligt på datorn och inte heller på mobilen. För vilken data som samlas in och skickas i olika riktningar vet man ju inte, samt hur den används.
Det är inte de enskilda delarna i sig som är något större problem, men att det byggs upp profiler med data om individer.
Helst skulle man ju vilja kunna ha sakerna separerade och sandboxade.
Känns lite som att GDPR inte riktigt träffar helt rätt, för många gånger krävs det att man godkänner fri användning av data för att kunna använda något.

Däremot vore det bra att ha någon smidig Android-app med OCR-funktion för att skanna text, frågan är ju vilken som funkar bra för ändamålet då det verkar finnas rätt många.