Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Permalänk
Melding Plague

Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Från den 1 augusti måste du betala 150 kronor för att anmäla en nätbutik eller vara till ARN.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utmärkt!

Permalänk
Medlem

eller så är det för att det sker så mycket anmälningar att dom ser det som en intäkt istället för att hjälpa folk.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Är väl okej. Antar det är många konstiga anmälningar till ARN som aldrig blir något av då de bara slänger in de för why not typ.
Mer seriösa anmälningar osv så de kan handlägga de snabbare är bättre.

Permalänk
Sjusovarn

Teemu, Wish etc. kan pusta ut, vem kommer lägga 150kr på en anmälan på en väska för 50kr.

Permalänk
Medlem

Pengarna borde ju betalas tillbaka OM anmälan påvisar att fel begåtts.

SWEC: Ni får följa upp detta sedan hur det påverkar statistiken och antal ärenden osv!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det här är väl ett effektivt sätt att skydda Temu och Wish. Ingen kommer ju anmäla lågprisbutiker från och med nu.

Var inte ARNs syfte att skydda konsumenters rätt mot företag? Isåfall har väl någon beslutat att det skyddet ska bort.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krEJZi:

Pengarna borde ju betalas tillbaka OM anmälan påvisar att fel begåtts.

Jag tänkte detsamma. Det känns som en helt absurd ändring annars.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Teemu, Wish etc. kan pusta ut, vem kommer lägga 150kr på en anmälan på en väska för 50kr.

De hade ändå inte tagit upp ärenden under 500kr värde.

Permalänk
Medlem

Tycker summan är lite låg, vill de inte tjäna pengar?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Om de får in för många ärenden kanske de ska öka straffet för butikerna som försöker luras så att de slutar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att låta en AI granska de flesta anmälningar för att se om de håller vatten innan ARN slutligen sätter tänderna i det.

Jag har iaf goda erfarenheter av ARN, och det har blivit lättare att anmäla på senare år - har ett par äldre affärer jag inte anmält som jag fortfarande grämer mig över.
(Exempelvis en Canon-kamera som Netonnet sålde som full-HD, men den bara uppskalade till full-HD, den spelade inte in i full-HD (sensorn hade för få pixlar, 1664 x 936 recording pixels), den hade jag gärna kört via ARN men det verkade för krångligt kring år 2010; kameran har jag kvar, men full-HD är det ju inte)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Teemu, Wish etc. kan pusta ut, vem kommer lägga 150kr på en anmälan på en väska för 50kr.

Bara en idiot skulle göra en anmälan för något som kostar 50 kr eftersom den lägsta beloppsgränsen för de ärenden som kan behandlas är 500 kr.

Vilket för mig in på det jag egentligen tänkte skriva: Det finns antagligen en rätt ordentlig korrelation mellan folk som blir blåsta på nätet och folk som inte klarar av att uppfylla formalian i en ARN-anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Bara en idiot skulle göra en anmälan för något som kostar 50 kr eftersom den lägsta beloppsgränsen för de ärenden som kan behandlas är 500 kr.

Vilket för mig in på det jag egentligen tänkte skriva: Det finns antagligen en rätt ordentlig korrelation mellan folk som blir blåsta på nätet och folk som inte klarar av att uppfylla formalian i en ARN-anmälan.

Ser att ARN själva efterfrågade just det i sitt remissvar 2021 men sittande Regering ignorerade det helt. S, V och MP lade en motion om att man istället borde ha konsumentvägledare på kommunnivå som redan där filtrerade bort sådana fall som ändå skulle läggas ner av ARN.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är väl okej. Antar det är många konstiga anmälningar till ARN som aldrig blir något av då de bara slänger in de för why not typ.
Mer seriösa anmälningar osv så de kan handlägga de snabbare är bättre.

Står ju att de får slänga 30% av ärendena för att konsumenten inte ens klarar av att fylla i uppgifterna rätt. 150kr känns som helt klart rimligt för att folk ska tänka till innan de skickar in en anmälan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chibariku:

Står ju att de får slänga 30% av ärendena för att konsumenten inte ens klarar av att fylla i uppgifterna rätt. 150kr känns som helt klart rimligt för att folk ska tänka till innan de skickar in en anmälan.

This ^

En avgift på 150 kronor känns rimlig. Det är tillräckligt lågt för att nästan vem som helst ska ha råd med det i ett genuint ärende, men tillräckligt högt för att folk ska uppmärksamma de ifyllnadsfält och dokument som efterfrågas.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Pengarna borde ju betalas tillbaka OM anmälan påvisar att fel begåtts.

SWEC: Ni får följa upp detta sedan hur det påverkar statistiken och antal ärenden osv!

På vilket sätt har staten, i förlängningen andra skattebetalare, orsakat felet? Det är redan så att handläggningen subventioneras i princip helt och hållet av staten.

Dock anges följande i förordningen som styr ARN:

"20 a § /Träder i kraft I:2024-08-01/ Den som gör en anmälan enligt 20 § ska betala en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Avgiften återbetalas inte. På yrkande av anmälaren får dock nämnden rekommendera att näringsidkaren ersätter henne eller honom för betald avgift.

Avgiftsintäkterna ska bidra till att täcka verksamhetens kostnader. Förordning (2024:55)."

Det vill säga att får konsumenten rätt kan ARN besluta att förutom rättelse så ska avgiften ersättas av näringsidkaren. Sedan finns förstås möjligheten att näringsidkaren inte följer beslutet, men givet beloppsgränsen för tvistens värde så är de 150 kronorna i så fall det mindre problemet.

Permalänk
Medlem

Vilken skämt, ARN är en myndighet som redan finansieras av oss skattebetalare.. Finns det någon som kollar och granskar hur effektivt ARN spenderar sina resurser? Detta kommer -öka- skojar-butiker och dess beteende, då det redan är en huvudvärk att gå igenom med en ARN-anmälan och nu vill de dessutom ha betalt för det.

Dessutom, ARN kommer endast med -rekommendationer-, det är ingen juridisk instans och skojare kan strunta (och gör det idag) att följa ARNs beslut.
Vilket leder till att det bli ännu mer meningslöst att anmäla skojare då det inte kommer leda till något. Varför skulle man vilja spendera pengar på det?

Men visst, detta är ett enkelt sätt att förbättra sina siffror. Tänk er om polisen plötsligt började ta betalt 500:- för en anmälan, vilka fantastiska siffror vi skulle få i brottsstatistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

eller så är det för att det sker så mycket anmälningar att dom ser det som en intäkt istället för att hjälpa folk.

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare

Genomtänkt och helt perfekt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skiter i själva summan 150kr, men har lite problem med denna rent principiellt, sett ur Konsumentköplagens perspektiv. Den fastslår att man som konsument inte ska drabbas av kostnader pga fel i vara. Den ger även konsumenter rätt till skadestånd för kostnader som uppkommer pga felet i en vara.
Problemet här är att en anmälan till ARN troligtvis inte kan ses som en sådan kostnad då den sker på konsumentens bevåg.
Tycker detta beslut går emot propositionen till konsumentköplagen.

Sen är du ju givetvis bra om man kan minska antalet oseriösa anmälningar. Tänker dock att det finns andra sätt att göra detta på. Exempelvis borde de korta ner tidsfristen för svar och kompletteringar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Pengarna borde man få tillbaka om man har legitima ärenden tycker jag.

Är ju bedrägeri-företagen som bör stå för kostnaderna i slutändan då det är dom som fulspelar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Pengarna borde man få tillbaka om man har legitima ärenden tycker jag.

Är ju bedrägeri-företagen som bör stå för kostnaderna i slutändan då det är dom som fulspelar.

Ännu bättre vore att passa vidare den avgiften mot företaget man anmält om man nu får rätt i sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilken skämt, ARN är en myndighet som redan finansieras av oss skattebetalare.. Finns det någon som kollar och granskar hur effektivt ARN spenderar sina resurser? Detta kommer -öka- skojar-butiker och dess beteende, då det redan är en huvudvärk att gå igenom med en ARN-anmälan och nu vill de dessutom ha betalt för det.

Men visst, detta är ett enkelt sätt att förbättra sina siffror. Tänk er om polisen plötsligt började ta betalt 500:- för en anmälan, vilka fantastiska siffror vi skulle få i brottsstatistiken.

Skojarbutiker bryr sig inte om att följa ARN:s beslut, så inverkan på dessa torde vara synnerligen begränsad. Att dra en parallell till polisen är irrelevant. ARN behandlar sådant som är civilrättsliga tvister. Polisen ägnar sig åt det som är handlar om straffrätt, oftast sådant som lyder under allmänt åtal. Sanningen är att det inte behövs någon anmälan från en enskild privatperson, utan det räcker med att det på vilket sätt som helst kommer till polisens kännedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Skiter i själva summan 150kr, men har lite problem med denna rent principiellt, sett ur Konsumentköplagens perspektiv. Den fastslår att man som konsument inte ska drabbas av kostnader pga fel i vara. Den ger även konsumenter rätt till skadestånd för kostnader som uppkommer pga felet i en vara.
Problemet här är att en anmälan till ARN troligtvis inte kan ses som en sådan kostnad då den sker på konsumentens bevåg.
Tycker detta beslut går emot propositionen till konsumentköplagen.

Sen är du ju givetvis bra om man kan minska antalet oseriösa anmälningar. Tänker dock att det finns andra sätt att göra detta på. Exempelvis borde de korta ner tidsfristen för svar och kompletteringar.

Skrivet av draanexle:

Pengarna borde man få tillbaka om man har legitima ärenden tycker jag.

Är ju bedrägeri-företagen som bör stå för kostnaderna i slutändan då det är dom som fulspelar.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ännu bättre vore att passa vidare den avgiften mot företaget man anmält om man nu får rätt i sak.

Som sagt: #20480535

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Pengarna borde ju betalas tillbaka OM anmälan påvisar att fel begåtts.

SWEC: Ni får följa upp detta sedan hur det påverkar statistiken och antal ärenden osv!

Och det är företaget som gjort fel som borde betala tillbaka avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Det är faktiskt konstigt att myndigheter får ta ut högre påminnelseavgifter än privata företag, samma regler borde gälla för alla och då kan jag garantera att myndigheternas påminnelseavgifter skulle vara lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Just detta är väl inte ens ARNs funktion? (Och vadå "anmäla"?)

I ett ärende hos ARN är deras jobb att lämna *en rekommendation* angående konsumenträttsliga tvister, som ett alternativ till att gå till tingsrätten med allehanda små konsumenträttsliga tvister om struntsaker.

Seriösa butiker tar i regel ARNs rekommendationer på allvar.

Om det nu verkligen är en nätbluff, vad förväntar man sig om man skickar det till ARN? ARN kommer säga att köparen har rätt konsumenträttsligt, och ingen kommer bry sig om vad ARN säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Huh, jag får faktura från CSN varje månad, utan att behöva logga in någonstans. Konstigt om det inte funkar för dig.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Det där stämmer inte, jag får E-faktura av CSN via min bank.