Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Borde väl gå att låta en AI granska de flesta anmälningar för att se om de håller vatten innan ARN slutligen sätter tänderna i det.

Nu är du läskigt lösningsorienterad. Det är en myndighet vi pratar om trots allt. Ineffektivitet och slöseri med skattemedel kommer först!

Permalänk
Medlem

så är det när högerliberala styr. skada bara konsumenten/medborgaren till fördel av bolag/firmor.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

tror det är ganska tydligt för dom flesta.Bara tråkigt att det går den vägen när det faktiskt finns något man kan göra och ARN skulle kunna bidra till en bättre och tryggare marknad för konsumenten.

Edit:Det som va tanken med ARN från början.

Fast de flesta argumenterar ju från att det handlar om att bekosta verksamheten. Intressant nog så hade faktiskt ARN en avgift från början, vilket också är intressant för den avgiften togs bort för att det blev för dyrt för ARN att administrera hanteringen av avgiften.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast de flesta argumenterar ju från att det handlar om att bekosta verksamheten. Intressant nog så hade faktiskt ARN en avgift från början, vilket också är intressant för den avgiften togs bort för att det blev för dyrt för ARN att administrera hanteringen av avgiften.

Ja det är väl det du menar också eller har jag missförstått? Få in pengar för att få in pengar. Jag tror inte att dom gör det för att minska antal ärenden(som såklart ändå kommer bli effekten av att avgiften införs)

När var det här? Kan tänka mig att det kunnat bli en del admin under papperstiden men nu så är det väl bara för ARN att inte hantera ärendet förens pengar kommit in mot ärendenumret? Kan inte behövas speciellt mycket admin för det idag.

Permalänk
Medlem

"Sponsored by Shady Business & Co"

Totalt hjärndött. Det ska av helt självklara skäl ALDRIG kosta att göra en anmälan.

Det enda det här leder till är att skumraskbolagen får (ännu) lättare att komma undan.

Om det är ett "problem" med "för många" anmälningar, anställ mer personal och/eller ta fram en automatiserad granskningsfunktion som kan säga till anmälaren om uppenbara kompletteringsbehov måste göras innan anmälan kan tas emot och lämnas vidare till handläggare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mervärde:

Jag håller med om att ARN i sin konstruktion är värdelöst. Ett oseriöst företag kommer inte bry sig om en rekommendation. Så är det ju.

Som företagare har jag läst en del utsagor från ARN, för att veta vad som gäller, och ibland är utslagen ganska underliga.
* Det är t.ex ok att som kund lämna tillbaka kläder som du använt.
* Du som kund är inte tvungen att betala returfrakten, även om det står i villkoren, om den är allt för hög. Gällde retur av soffa m.m. Det enbart för att företaget inte informerat om att det kostar en massa att skicka pallar med saker.
* Du som företagare har inte rätt att få omkostnader som frakt ersatta om kunden ångrat hela sitt köp, även om du beskrivit produkten till punkt och prickar eller om kunden faktiskt köpt varan förut. Ångerrätten är trotts allt för att du som kund kan kunna undersöka varan. Du som företagare måste betala tillbaka erlagd frakt.
* Även vid så kallade köp i ond tro, dvs kunden bör ha vetat att du inte kan få 100% i rabatt på en TV, är det säkert att du kan få ersättning från kunden eller varan tillbaka. Du måste nämligen kontakta kunden inom en viss tid. En månad var för lång tid.

Fast du har rätt i att de företagare som med uppsåt lurar sina kunder bör få näringsförbud alt böter.

Svarar på dina punkter utifrån att va konsument.

*Det ska va okej att testa en produkt allt annat bör va avdrag. Är varan uppenbart använt eller prislappen borttagen så kan man väl nekas retur idag.

*det är väl frivilligt med gratis returfakt? Men om man vill vara en spelare på nätet så är det en kostnad man får räkna med och baka in i priset som alla mer eller mindre gör idag.

*kund bör kunna ångra köp om giltig anledning finns, fel information/ avbokning innan order är skickad etc. Annars bör företaget kunna debitera frakt vilket en del gör om inte paket hämtas ut.
Köpa 20 par skor via Zalando och returna 19 par bör resultera i att kund får stå för både fraktkostaden hem och för returen.

*finns väl diverse skydd för felskrivning osv idag har man inte upptäckt sitt eget fel på 30 dagar kanske man får stå sitt kast. Är det förbrukningsvaror så kan inte kunden heller vänta allt för länge med att bruka varan. Är det omoraliskt att utnyttja uppenbara prisfel, absolut men 30 dagar borde vara mer än tillräckligt att upptäcka sitt eget fel.

För egen del handlar det om att ARN borde komma åt bluff företag/ dålig företag. Är man en ärlig spelare så bör man inte få allt för mångs orimliga anmälningar emot sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Problemet är som du själv noterat att ARNs beslut saknar juridisk mening. Det är en rekommendation. Så är det ju givetvis idag också gällande själva tvisten, men åtminstone behöver inte konsumenten betala för det. Det är heller inte klarlagt hur man hanterar företag som löser tvisten men inte betalar avgiften. Blir dessa uppsatta på Råd & Röns lista?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

ARN och liknande "myndigheter" är helt värdelösa för att skydda konsumenter av relativt lågprisvaror. Jag har själv haft problem med ett reseföretag förut men ärendet avvisas direkt p.g.a. att resan var värd under 1000kr, trots att det finns EU-regler som säger att minimum är 500kr. Utan någon som helst möjlighet till omprövning.
Det var nära på att jag blev rättshaverist och drog dem till rätta istället för att jag var så förbannad, men för en femhundring var det inte värt huvudvärken.

Och som andra har sagt här: ARN är funktionellt värdelöst. "Rekommendationer" har liten tyngd.

Blir att rösta annorlunda nästa gång.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

ARN och liknande "myndigheter" är helt värdelösa för att skydda konsumenter av relativt lågprisvaror. Jag har själv haft problem med ett reseföretag förut men ärendet avvisas direkt p.g.a. att resan var värd under 1000kr, trots att det finns EU-regler som säger att minimum är 500kr. Utan någon som helst möjlighet till omprövning.
Det var nära på att jag blev rättshaverist och drog dem till rätta istället för att jag var så förbannad, men för en femhundring var det inte värt huvudvärken.

Och som andra har sagt här: ARN är funktionellt värdelöst. "Rekommendationer" har liten tyngd.

Blir att rösta annorlunda nästa gång.

När var det? Vet inte när de ändrade, men nu finns det olika beloppgränser, varav 500 kr är vanligast.
https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-ovrigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

ARN är väl rätt värdelöst. Ger endast en rekommendation & synpunkter. Sen inget mer.
Finns liksom inget dom kan göra, mer än att ge sin åsikt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

När var det? Vet inte när de ändrade, men nu finns det olika beloppgränser, varav 500 kr är vanligast.
https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-ovrigt

Det var för ~2 år sedan, kommer inte riktigt ihåg. Kikade på sidan och redan då stod det en likadan text om att 500kr gäller vid buss-, tågresor m.m, men tydligen inte i mitt fall.
Är 500kr vanligast, förresten? Hur vet du det, och vilken sorts fall är det då? Nyfiken bara.

Oavsett galet att resebolag får lura en så länge som beloppet är under 1000kr, tycker jag.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Det var för ~2 år sedan, kommer inte riktigt ihåg. Kikade på sidan och redan då stod det en likadan text om att 500kr gäller vid buss-, tågresor m.m, men tydligen inte i mitt fall.
Är 500kr vanligast, förresten? Hur vet du det, och vilken sorts fall är det då? Nyfiken bara.

Oavsett galet att resebolag får lura en så länge som beloppet är under 1000kr, tycker jag.

Kolla länken jag skickade. Det är 500 kr på det mesta. Exempelvis "Allmänna" och "Elektronik". Däremot "Resor" har en beloppgräns på 1000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kolla länken jag skickade. Det är 500 kr på det mesta. Exempelvis "Allmänna" och "Elektronik". Däremot "Resor" har en beloppgräns på 1000 kr.

Aha, ja då förstår jag vad du menar.
Mm, verkar som att 500kr bara gäller i särskilda fall och att mitt ärende därför blev nekat.
I alla fall blev jag purken över det hela. Nåväl. Finns väl viktigare saker att bry sig om här i livet, men trodde bättre om Sveriges system.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Svarar på dina punkter utifrån att va konsument.

*Det ska va okej att testa en produkt allt annat bör va avdrag. Är varan uppenbart använt eller prislappen borttagen så kan man väl nekas retur idag.

*det är väl frivilligt med gratis returfakt? Men om man vill vara en spelare på nätet så är det en kostnad man får räkna med och baka in i priset som alla mer eller mindre gör idag.

*kund bör kunna ångra köp om giltig anledning finns, fel information/ avbokning innan order är skickad etc. Annars bör företaget kunna debitera frakt vilket en del gör om inte paket hämtas ut.
Köpa 20 par skor via Zalando och returna 19 par bör resultera i att kund får stå för både fraktkostaden hem och för returen.

*finns väl diverse skydd för felskrivning osv idag har man inte upptäckt sitt eget fel på 30 dagar kanske man får stå sitt kast. Är det förbrukningsvaror så kan inte kunden heller vänta allt för länge med att bruka varan. Är det omoraliskt att utnyttja uppenbara prisfel, absolut men 30 dagar borde vara mer än tillräckligt att upptäcka sitt eget fel.

För egen del handlar det om att ARN borde komma åt bluff företag/ dålig företag. Är man en ärlig spelare så bör man inte få allt för mångs orimliga anmälningar emot sig.

Tar mitt svar på samma sätt som du. Trots längden på texten är detta bara en övergripande sammanfattning.

* Nej, inte alls sant. Det gällde alltså använda kläder, inte en testad produkt. En använd produkt, ändå ansåg ARN att det är skäligt att returnera den. Vilket för mig är orimligt. Det enda är intimkläder som är svårare att göra retur på. Det var alltså OK att använda ett plagg, t.ex. till en fest för att sen göra en retur. Avdrag var ok, men vad är ett begagnat plagg värt? För till exempel Zalando är det plagget värdelöst. Det är också varför det slängs 1000-tals ton "nya" kläder i Europa varje år.

* Ångerrätten gäller minst 14 dagar och ska inte förväxlas med en reklamation som är något helt annat, vilket inte alla har koll på. Returer är gratis om den inte avtalas bort, det vill säga att det står i villkoren att returen bekostas av kunden. Säg att en kund köper en varor för 150 kr och frakten blir 59 kr (den riktiga kostnaden kan vara högre än så). Om kunden väljer att göra en retur på samtliga varor ska hela summan återbetalas, inklusive den fraktkostnad som kunden betalt, totalt 209 kr. Det är alltså företaget som ska bekosta det och detta går inte att avtala bort. Själva returfrakten är alltså något man kan avtala bort, men inte grundfrakten. När det gäller en reklamation ska säljaren alltid stå för båda fraktkostnaderna. Många gånger är returfrakten inte gratis, beror mycket på vilken bransch. Att "baka in" frakten i priset är inte helt enkelt för alla. En ny e-handlare som ska skicka ett paket på upp till 3 kg får räkna med en kostnad på över 80 kr. Returfrakten är oftast ännu dyrare än så. Så att bara baka in kostnaden är inte alla som kan, de flesta har inte enorma marginaler på sina produkter.

* Ångerrätten är alltid minst 14 dagar och kan inte avtalas bort. Finns vissa undantag, ett exempel är lån som inte har någon ångerrätt, fråga mig inte varför. Ångra köp kan du alltid, om det ett distansköp, detta ska förklaras i villkoren och finns inte det med är din ångerrätt hela ett år om jag minns rätt. 14 dagar ar alltså tvingande. Kunden behöver inte uppge en anledning eller motivera varför denne vill göra en retur under den tid ångerrätten gäller. Fel information eller om produkten inte uppfyller beskrivningen är det en reklamation och inte en retur. Det vill säga företaget ska stå för alla kostnader. Köpa 20 par skor och göra en retur på 19 par så beror det på hur avtalet ser ut i son helhet. Vet att just Zalando och liknande företag har haft problem med just detta och har erbjudit fria returer, vilket många har frångått. Andra hanterar det genom att blockera kunden från ytterligare köp, den fria avtalsrätten tillåter de flesta företag att neka kunder att göra ett köp. Förenklat kan företaget inte kräva en kund för frakten hem. En helt annan sak inträder om kunden inte hämtar ut sitt paket, också detta ska vara nämnt i villkoren. Den kostnaden är alltså inte en fraktkostnad utan en administrativ kostnad, vilket brukar ligga på mellan 200 till 400 kr. Notera dock att det formelt inte gäller kostnaden för frakten.

* Ja, kan hålla med om att det är lång tid med en månad för att påpeka detta, då inte företagets namn stod i texten så vet jag inte med säkerhet, men jag misstänker att det var en av de större aktörerna när det kommer till elektronik. Det handlade alltså om en hel del köp dom var tvungna att gå igenom. Just ond tro är en av de få gånger konsumentköplagen faktiskt håller konsumenten ansvarig, fast det är inte alltid lätt för ett företag att bevisa. Denna gång var det dock uppenbart att personen borde förstått att 0 kr för en TV inte är rimligt. ARN skrev även detta och att kunden alltså agerat i ond tro, men trots det blev kunden inte ansvarig för sitt agerande, för att för lång tid passerat.

Det gäller att kolla upp de företag man gör affärer med. Jag har själv jobbat med e-handel i 5 år snart och vi har haft väldigt få klagomål och vad vi vet inga anmälningar till ARN. Vi har haft ett fåtal kunder som påstått att vi inte skickat varor, men vi har en uppsjö av kontrollfunktioner för att säkerställa att vi skickar rätt varor och även en del när det kommer till att kunna bevisa att vi skickat samtliga varor. Vi har haft ett par tillfällen där kunder påstått att dom inte fått samtliga varor, av någon anledning är det alltid den dyraste som saknas! Dock har vi kunnat bevisa att vi faktiskt skickat dessa, det genom att väga och mäta samtliga paket. Det är trotts allt vi som företag som har bevisbördan.

Just det jag skriver att just systemet med ARN, som det ser ut idag, är verkningslöst mot oseriösa företag. Dom utfärdar rekommendationer och finns inga krav på att företag ska följa dessa. Det blir alltså konsumenten som måste kolla om företaget är seriöst, vilket inte alltid är helt lätt. Är det ett nytt företag är det svårt att hitta information. Är det en ny sajt man ska köpa från är det bra att kolla villkoren, så en retur inte ska skickas tillbaka till Kina och frakten skulle kosta mer än varan.

Permalänk
Medlem

Michael Scott wouldve outbursted
Oh no god pleasy why oh no
Or
That's just a male model, let's gi up.. there was a guy pooping in a cardboard box down there.
(Never get 'plasma')
Vänligen överflödigt tjänstehjon glömthurmanräknar.

Permalänk
Sötast

Äh, de kan väl bara vända på det istället.

Formuläret för att skapa ett ärende måste bli strikt nog för att det skall vara svårt att skapa ett ärende som omedelbart kräver ett tillägg av uppgifter.

Om man skapar ett ärende som leder till att ett företag publikt kan svartlistas (Vet att det ej så fungerar med dagens uppdrag) så får man istället en monetär ersättning för att man bidragit till en tryggare handel vilket då alltså REDUCERAR antalet ärenden till myndigheten.

Visar det sig att man skapar bajsmackor till ärenden så låses kontot i 365 dagar.

Alltså:

Blocka troll
Ekonomiskt incitament för ett bra arbete
Gör om myndighetens uppdrag till ett som inte lyder "Om ett företag är bra så är det bra, om det är skit så bryr de sig inte om oss ändå, tough luck"

Vem kom på den idén ens....

Permalänk
Medlem

Det är oklart hur man tänkt minska mängden jobb genom att minska antalet ärenden som _inte_ handläggs. Skulle hellre sett att det var en deponi som betalas tillbaka när ärendet handlagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

ARN är ända stort skämt tycker dom hjälper företag mer än konsument, vart uppsagt från Nordea för fel värdegrund.
ARN försvarade Nordea i mitt fall.

Låter som något du skulle tagit med facket om det rör sig om anställning. Vad har ARN med det att göra?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som att ARN behöver ta en avgift, så borde det kosta 30 kronor att lägga in ett inlägg i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Låter som något du skulle tagit med facket om det rör sig om anställning. Vad har ARN med det att göra?

Kanske menar att kontot blev uppsagt p.g.a att han hade "fel värdegrund" utan att vara rysk oligark eller dylikt som istället innebär att man erbjuder penningtvättspaketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

ARN är väl rätt värdelöst. Ger endast en rekommendation & synpunkter. Sen inget mer.
Finns liksom inget dom kan göra, mer än att ge sin åsikt.

Värdelösa är de inte. Deras beslut är rekommendationer och inte juridiskt bindande. Många företag följer deras rekommendationer. Viss har till och med inskrivet i villkoren att de följer ARN. Sen är det även vanligt att kortföretagen också följer ARN. Jag drabbades av ett företag som vägrade göra rätt för sig trots ARNs rekommendation. Hörde av mig till kortutfärdaren som kompenserade hela beloppet inom ett par dagar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Teemu, Wish etc. kan pusta ut, vem kommer lägga 150kr på en anmälan på en väska för 50kr.

Vad kan ARN göra mot den kinesiska staten, köpa kärnvapen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så är det när högerliberala styr. skada bara konsumenten/medborgaren till fördel av bolag/firmor.

Myndigheter ska vara effektiva och inte som lata sossar.
Men pengarna borde betalas tillbaka om anmälan är komplett och håller vatten.
Dyker du inte upp på din läkartid så ska det kosta att slösa på skattepengar och sjukvårdens resurser, är ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Lite lätt OT, men nu blev jag riktigt nyfiken. Aldrig hört talas om att en bank någonsin tyckt att några pengar luktar illa. Historiskt har de ju liksom inte själva haft några problem med att hjälpa lönsamma rika kunder att fuska undan miljardbelopp till Panama, systematiskt underlåtit att agera mot pengatvätt, skattefiffla för egen räkning, lura äldre att investera i sina egna illa förvaltade instrument med skithöga avgifter, osv.

Det är inte utan att man undrar hur tusan du gjort för att de ska kicka ut dig för att du har fel värdegrund? Har du rent av råkat säga att du betalar skatt och aldrig blåser någon så deras tjänstemän hörde det eller nåt? Vill du utveckla?

Sen har jag vart kund hos dom sen 2007 med, det börja med att dom håller på att stänga ner den gamla internetbank sidan som jag har använt hela mitt liv och när man skriver till dom så blir man typ hånad när man klagar på att dom ska stänga ner sidan.

Och förklara att jag har svårt att se så jag tycker det är jobbigt att använda den nya sidan, den går heller inte att anpassa heller och ber dom att ha kvar den gamla ändå, något som dom inte bry sig sen att dom skickar ut någon auto meddelande till min bank hela tiden att den snart upphör hela tiden.

Till slut så tröttnar jag på detta och kollade upp hon som jag skriv till och hittade vad hon hade jobbat med innan så jag skriv till henne typ så här "om du ändå inte vill hjälpa dina kunder så kanske du ska gå tillbaka till ditt gamla jobb X".

Senare så dök det upp på posten att dom har valt att säga upp mig och jag har 3 mån på mig att flytta där ifrån, när man väl ska gå till banken för att dom ska hjälpa mig med själva flytten så brydde dom sig inte om att hjälpa än utan brydde sig mer om *ride då hela deras kontor har flaggor samt alla hade såna t-shirt på sig.

Och när man vart ny kund hos Swedbank och dom skulle hjälpa mig med flytten istället så gick det inte att flytta över något inte ens alla autogiro och mera.

Jag har klagat över ett halvår, vare gång dom skickar nytt pm om att sidan snart upphör så skickade jag alltid en klagomål tillbaka.

Skrivet av Sarato:

Låter som något du skulle tagit med facket om det rör sig om anställning. Vad har ARN med det att göra?

Jag var kund hos dom, när det kommer till banker så är det ARN man ska använda sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Sen har jag vart kund hos dom sen 2007 med, det börja med att dom håller på att stänga ner den gamla internetbank sidan som jag har använt hela mitt liv och när man skriver till dom så blir man typ hånad när man klagar på att dom ska stänga ner sidan.

Och förklara att jag har svårt att se så jag tycker det är jobbigt att använda den nya sidan, den går heller inte att anpassa heller och ber dom att ha kvar den gamla ändå, något som dom inte bry sig sen att dom skickar ut någon auto meddelande till min bank hela tiden att den snart upphör hela tiden.

Till slut så tröttnar jag på detta och kollade upp hon som jag skriv till och hittade vad hon hade jobbat med innan så jag skriv till henne typ så här "om du ändå inte vill hjälpa dina kunder så kanske du ska gå tillbaka till ditt gamla jobb X".

Senare så dök det upp på posten att dom har valt att säga upp mig och jag har 3 mån på mig att flytta där ifrån, när man väl ska gå till banken för att dom ska hjälpa mig med själva flytten så brydde dom sig inte om att hjälpa än utan brydde sig mer om *ride då hela deras kontor har flaggor samt alla hade såna t-shirt på sig.

Och när man vart ny kund hos Swedbank och dom skulle hjälpa mig med flytten istället så gick det inte att flytta över något inte ens alla autogiro och mera.

Jag har klagat över ett halvår, vare gång dom skickar nytt pm om att sidan snart upphör så skickade jag alltid en klagomål tillbaka.

Aha. Utan att lägga några personliga värderingar i det, du var helt enkelt en skitjobbig kund. Då fattar jag. Lite udda rubricering, ser inte riktigt vad värdegrunder har med den saken att göra. Men det är klart, kanske bättre att drämma till med något svepande som angriper din allmänna vandel om man är osäker på huruvida det specifika håller tätt...

Det är väl förvisso diskutabelt om bankerna kan anses samhällsbärande nog för att inte få välja sina kunder helt fritt, de anses ju i alla fall tillräckligt viktiga för att privilegieras med privata vinster och kollektiva förluster - vinster hamnar på aktieägarnas konton, går det helt åt helvete betalar samhälle/sparkunder via bail out/bail in - men man får väl anta att ARN har koll på juridiken i frågan, som väl bör ha varit avgörande. Vet inte själv vad som faktiskt gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gör att det kostar 500 istället men betala tillbaka alla ärenden som inte avvisas. Enkelt, fixat och kostar inget för de som gör seriösa anmälningar.
Det får aldrig kosta att anmäla charlataner.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Gör att det kostar 500 istället men betala tillbaka alla ärenden som inte avvisas. Enkelt, fixat och kostar inget för de som gör seriösa anmälningar.
Det får aldrig kosta att anmäla charlataner.

Ja, det är väl ungefär så det fungerar med många andra myndighetsärenden, säg bygglovsansökningar, behörighetsansökningar hos Transportstyrelsen, etc, etc.

Ansökningen behandlas inte förrän man har betalat avgiften, och saknas det uppgifter har man en viss tid på sig att komplettera innan ansökningen förfaller.

Hur man vill hantera det ekonomiska sedan är förstås en annan fråga, men instämmer om att det bör vara kostnadsfritt att anmäla charlataner. Handlar det bara om att komma åt ofullständiga ansökningar vore det väl rimligt att man betalar tillbaka avgiften när ansökan är behandlad, oavsett utfall, eller behåller den om de nödvändiga kompletterande uppgifterna inte kommit in innan fristen för detta löpt ut. Edit: vilket kanske var precis vad du var inne på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om detta kanske borde följas upp med ordentliga straffavgifter för företag som inte sköter sig, en avgift som då borde komma den enskilde konsumenten till del kan tyckas. För vad blir annars incitamentet att betala 150kr för en tjänst som staten i första hand borde erbjuda medborgaren gratis? Finns ju liksom inga som helst garantier att bara för att jag betalar 150kr, så kommer ärendet att behandlas inom rimlig tid. Sen, 150 kr kanske är en liten summa för många, men inte för alla. Ska då möjligheterna att få nyttja sina lagstadgade rättigheter handla om ekonomisk förmåga? Är det värdigt en demokratisk rättsstat?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Låter som ett försenat aprilskämt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

eller så är det för att det sker så mycket anmälningar att dom ser det som en intäkt istället för att hjälpa folk.

Eller är det för att det är så många "non-sense" anmälningar som kommer in, och detta är ett sätt att få in seriösare anmälningar

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson