Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem

Många påstår att utbudet i streamingtjänster blir sämre, men är det verkligen sant? Min känsla är att tjänsterna har klart mer att erbjuda nu än när de startade. Visst plockas det bort något då och då, men generellt sett ökar utbudet.

Att det blir dyrare var förväntat. Priserna som sattes i början var uppenbarligen "startup"-priser, de skulle sannolikt inte kunna överleva på det i längden.

Och vad är det som är dyrt? Vi betalade 500 kr i månaden för analog TV 2016, idag betalar vi 240 kr i månaden för fyra streamingtjänster och känner att vi har ett klart mycket större utbud.

Man pratar mycket om kvaliteten och ja, 4K har helt klart blivit dyrare. Men piratkopiering kommer sannolikt att påverka kvaliteten på själva innehållet och kanske även utbudet, särskilt nu när biograferna har tappat så mycket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Angående att streamingtjänsterna blir sämre så tror jag nog mycket har att göra med att ingen streamingtjänst har väl "allt" utan generellt så känns det utvattnat när man bläddrar i utbuden och där minskar min personliga vilja till att betala för något det knappt känns som att jag använder.

Alla har ju sin egna smak i film och serier, gillar man 10% på Netflix, 10% på Disney+ och 10" på Max osv.. så blir det ju svårt att motivera känner jag.
Man får väl väga hur mycket man är villig att betala kontra hur mycket tid man tittar på film och serier.

Permalänk
Medlem

När netflix kom och det var 79kr rakt av och dom hade "allt", då minskade piratandet.

sen börjades det med prisklasser, 79 för standard definition och en användare, vad är det nu typ 200kr månaden om man vill ha 4k? och sen börjar alla studios starta upp sina egna tjänster och då upphör licenser till netflix så nu måste de flesta ha 3-4 olika tjänster (netflix, hbo, disney+, prime, etc) för att kunna se vad som är nytt var det än går.

Det blir antingen ett jäkla bollande med vilka tjänster man ska ha, eller väldigt dyrt. lätt en tusing i månaden ju.

Undra då varför piratandet ökar. men samtidigt gör dom ju fortfarande vinst...

Vinstkurvan går upp. men pirat-kurvan går också upp "kolla så mycket vi går miste om!" skriker de.

De har det helt om bakfoten. deras största inkomstkällor är de stora konsumenterna, oavsett hur mycket sagda konsumenter konsumerar "lagligt", konsumerar det nog minst lika mycket sidan om det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Material delas upp på fler tjänster. Delning av tjänster begränsas. Priser går upp. Lyckades serier som inte är lyckade nog läggs ner. Regionslås på tjänster och aktivt jobb mot VPN tjänster. etc
Fler piratokopierar
Åh nej konsekvenserna av våra handlingar!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Streamingtjänster borde vara som elabonnemang. Fasta avgifter plus betalt efter användning.

meningsuppbyggnadsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag tror man var på väg att ta kål på piratkopieringen för att streamingtjänsterna var smidigare än att vara pirat.

Detta var ju lösningen med netflix när de kom, "allt under samma tak" för en vettig månadskostnad.. Nu är det dyrare, sämre utbud och femtioelva tjänster där man hittar enstaka säsonger på olika platformar, sedan alla regionslåsningar för en tv-kanal köpt rättigheterna i ett land osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Specifikt § 7 - Piratkopiering som vi kommer titta extra på. Ni får gärna diskutera ämnet piratkopiering men all antydan på att ni har piratkopierat material eller hur man piratkopierar material är förbjuden.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Att skaffa Plex eller Kodi utan piratkopiering är som att köpa en diskmaskin och sen stå och handdiska. 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Jusernejm:

En streamingtjänster borde vara som elabonnemang. Fasta avgifter plus betalt efter användning.

Aldrig livet, betalning efter användning. Många gånger "provser" jag en film/serie (efter läst info texten givetvis) men många filmer/serier kan det vara ren skit (tummen ner på Netflix) å tas bort från "fortsätt titta" efter ha sett ca 20 - 30 min av filmen/serien. Ska jag då betala för denna användning på ca 20 -30 min? Nä du, inte en chans. Betalar för Netflix 4K 179 kr/Disney 4K 119 kr å ett 1 års abb på Britbox för 695 kr, delar inte abb. Ge inte streamingtjänserna några dumma tips, tack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag lite hur man faktiskt fått fram siffrorna, det framgår ju inte alls vad som är piratanvändning, utan det är ju helt upp till analysföretaget att bestämma så länge man inte diskuterar faktiska rättsfall.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt. Har i princip varje streamingtjänst, men har ändå problem med att det material jag vill se inte finns tillgängligt.
Skulle lätt betala extra för att få se en obskyr film/serie, men den möjligheten finns ju inte vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av snraway:

Värt att nämna är att Mediavision (556530-9605) inte är ett oberoende opinionsundersökningsföretag, utan är ett företag som säljer konsulttjänster i reklambranschen. De har SNI-registrerat sig inom "73119 - Övrig reklamverksamhet". Mediavision uppger alltså i både sin SNI-kod och på sin egen hemsida att deras verksamhet handlar om att sälja konsulttjänster inom reklam och marknadsföring. Att opinionsbilda för sin beställares räkning.

Seriösa opinionsundersökningsföretag är givetvis mycket noga med att absolut inte syssla med opinionsbildning vilket man ser i hur de registrerat sig:

Kantar Sweden AB (Kantar SIFO) (556060-1220)
73200 - Marknads- och opinionsundersökning
82200 - Callcenterverksamhet

Novus Group International AB (556654-0786)
73200 - Marknads- och opinionsundersökning

Demoskop AB (559203-8961)
73200 - Marknads- och opinionsundersökning

Ipsos AB (556624-6954)
73200 - Marknads- och opinionsundersökning

Mediavision meddelade att denna analys inte är beställd utav ett företag eller uppdragsgivare, utan det är Mediavisions egna analys.

Dom säljer alltså vidare dessa analyser osv till företag eller privatpersoner sedan.

Jag har inte koll på vilka underlag eller databaser dom har, men från vad som framgår i detta fall så tycker jag inte att det verkar vara ett beställningsjobb.

Permalänk
Medlem

Gör man dessa tjänster dyrare, krångligare(439857209579032475490902340954908 olika streamingtjänster) då ökar piratkopieringen. Allt finns ju i Plex som man når från ett ställe.

Tycker inte ett dugg synd om giriga mega-coorparationer, piratkopiering är det ända sättet att tukta dessa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

"Konkurrens" sätter press på pris/lön-hysterin inom sport och film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Ni antyder att folk gör det men resten får inte prata om det, hehe.

Tänk dig ett sportbils forum där man får diskutera fortkörning men om man säger att man kört för fort någon gång så åker man på en varning eller avstängning....

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Sportpaket? Sport skall ingå också?

Rättigheterna för Premier League i Storbritannien gick nu för runt 20 miljarder per år, Champions League, per år, ytterligare 6 miljarder. Det finns 28 miljoner hushåll i Storbritannien. Så om alla brittiska hushåll skulle ha en paket med bara PL och CL, så skulle det kosta 77 kr /mån. Men vi skall ju ha resten av alla världens sporter (kayak, sportklättring, F1, amerikansk fotboll, japanska baseballligan, serbiska handbollsligan, litauiska basketserien, och
så vidare) också. (En hel del kommer ju inte bli vidare glada över allt betala för en massa sport de inte vill se...)

Och sen får vi ju inte glömma alla filmer och tv-serier också.

Ett paket med allt blir väldigt, väldigt, dyrt.

HAHA, TÄNK (typ) sportpaket
Där du i viaplay etc köper till det eller andra delar du vill see
Inte att ALLT ingår för ALLA
Kanske så att många bara vill se komedi, eller sci fi, eller fantasy etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många påstår att utbudet i streamingtjänster blir sämre, men är det verkligen sant? Min känsla är att tjänsterna har klart mer att erbjuda nu än när de startade. Visst plockas det bort något då och då, men generellt sett ökar utbudet.

Att det blir dyrare var förväntat. Priserna som sattes i början var uppenbarligen "startup"-priser, de skulle sannolikt inte kunna överleva på det i längden.

Och vad är det som är dyrt? Vi betalade 500 kr i månaden för analog TV 2016, idag betalar vi 240 kr i månaden för fyra streamingtjänster och känner att vi har ett klart mycket större utbud.

Man pratar mycket om kvaliteten och ja, 4K har helt klart blivit dyrare. Men piratkopiering kommer sannolikt att påverka kvaliteten på själva innehållet och kanske även utbudet, särskilt nu när biograferna har tappat så mycket.

Beror på vad man letar efter, saker som jag kollar på som fanns förr finns inte längre, de plockar bort "gammalt" sen finns det i stort sett bara semi nya grejer kvar.

Finns inte "Hem till Midgård", "Full frys" eller "Svensson, Svensson" vilket är patetiskt. Det är svenska klassiker och finns inte att kolla på!?!?!?

"The 10th Kingdom", "Stargate SG-1" och "Stargate Atlantis" är några andra saker som jag inte hittar på någon tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många påstår att utbudet i streamingtjänster blir sämre, men är det verkligen sant? Min känsla är att tjänsterna har klart mer att erbjuda nu än när de startade. Visst plockas det bort något då och då, men generellt sett ökar utbudet.

Att det blir dyrare var förväntat. Priserna som sattes i början var uppenbarligen "startup"-priser, de skulle sannolikt inte kunna överleva på det i längden.

Det som stör är nog att utbudet vandrar mellan de (allt fler) streamingtjänsterna. Det är ju både på gott och ont, om jag till exempel vill se den där D&D-filmen, så vet jag att den förr eller senare kommer på Netflix, jag vet bara inte när.

Citat:

Och vad är det som är dyrt? Vi betalade 500 kr i månaden för analog TV 2016, idag betalar vi 240 kr i månaden för fyra streamingtjänster och känner att vi har ett klart mycket större utbud.

"Vi" gjorde inte det. Vårt hushåll hade ingen TV överhuvudtaget förrän vi tyckte synd om barnen som trängdes 3 st framför en telefon. Skulle inte drömma om att lägga 6000:- per år. Den sortens underhållningskonsumtion är helt enkelt inte så förbannat intressant för alla, och tid är en begränsad resurs.

Citat:

Man pratar mycket om kvaliteten och ja, 4K har helt klart blivit dyrare. Men piratkopiering kommer sannolikt att påverka kvaliteten på själva innehållet och kanske även utbudet, särskilt nu när biograferna har tappat så mycket.

Tror inte att piratkopierings vara eller inte vara påverkar kvaliteten alls. Varför skulle de miljarder som plöjs ner i Hollywoodproduktioner ge bättre resultat i kvalitet beroende på det? Ser inte sambandet.

Permalänk
Medlem

Det som är störande med dessa trådar är inte att folk piratkopierar utan att man får se så många ursäkter och omskrivningar till vad man gör istället för att vara ärlig med sig själv. Det känns så patetiskt att inte kunna stå upp för att man tillskansar sig något man inte har rätt till, eller rättfärdigar det med något annat än att man är girig och vill ha och ha utan att betala. Jag bryr mig personligen inte om att folk piratkopierar men vi verkar ha en brist på rakryggade, vuxna människor som åtminstone törs stå för vad de gör istället för att försöka skylla ifrån sig som små barn.

Permalänk
Medlem

Personligen började jag igen pga att jag inte tänker betala för 10 olika streaming tjänster med reklam och dåligt utbud.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är klart att piratkopieringen ökar. Men det finns ett enkelt sätt att få den att minska igen: Sänk priserna och sluta jaga kontodelare. Lyd konsomenterna, kära små streamingtjänster. Det är vi som bestämmer. Är vi inte nöjda med era priser blir det piratkopiering och ni kan inte göra någonting för att stoppa oss!

Permalänk
Medlem

Ser egentligen inget konstigt med det. Tyvärr marknaden själva som skapat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det så att lobbyisterna nu kör med "piracy" som term istället för "piratkopiering"? För att lättare kunna sälja in att IPTV, streamingsidor, VPN-plats-fusk och adblock är "piracy", även om det inte direkt är kopiering?

Jag tycker termen "Piracy" är bättre än "piratkopering", fast den borde ju försvenskas.

Adblock är 'piracy'? Källa?

Piracy = pirateri kanske?

Skrivet av ratbongo:

Det som är störande med dessa trådar är inte att folk piratkopierar utan att man får se så många ursäkter och omskrivningar till vad man gör istället för att vara ärlig med sig själv. Det känns så patetiskt att inte kunna stå upp för att man tillskansar sig något man inte har rätt till, eller rättfärdigar det med något annat än att man är girig och vill ha och ha utan att betala. Jag bryr mig personligen inte om att folk piratkopierar men vi verkar ha en brist på rakryggade, vuxna människor som åtminstone törs stå för vad de gör istället för att försöka skylla ifrån sig som små barn.

Folk vill inte ha ban-hammaren i huvudet. Det är förbjudet att diskutera att man piratkopierat

För övrigt, sedan Steam kom så gick piratkopieringen av spel ned, likadant med Spotify och illegal nedladdningen av musik. Samma sak när Netflix var nytt på marknaden. Men sedan blev det som det blev.

Citat från Steams grundare Gabe Newell: "The easiest way to stop piracy is not by putting antipiracy technology to work, it's by giving those people a service that's better than what they're receiving from the pirates." (Källa)

Permalänk
Medlem

Upphovsrättstjänsterna som Copyswede borde uppmana folk att skaffa fler barn.
Som småbarnsförälder räcker det gott med SVTs utbud. 99% av tiden är det Paw Patrol, Bluey, något med Sommarskuggan eller Mästerflygarna.
Har inte tid till varken piratkopiering eller laglig streaming.

Vad gäller musik uppfattar jag Spotify som skapligt täckande. Jag kan hitta finsk tango och kinesisk rockmusik skapligt väl.

Går jag däremot till SFanytime som iofs ska ha en eloge för att de tillhandahåller mycket klassiskt material så verkar det kosta 49 kr för att se även en nästan 100 år gammal film som Metropolis (som iofs fortförande borde täckas av upphovsrätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det som är störande med dessa trådar är inte att folk piratkopierar utan att man får se så många ursäkter och omskrivningar till vad man gör istället för att vara ärlig med sig själv. Det känns så patetiskt att inte kunna stå upp för att man tillskansar sig något man inte har rätt till, eller rättfärdigar det med något annat än att man är girig och vill ha och ha utan att betala. Jag bryr mig personligen inte om att folk piratkopierar men vi verkar ha en brist på rakryggade, vuxna människor som åtminstone törs stå för vad de gör istället för att försöka skylla ifrån sig som små barn.

Fast kom igen nu. Du tror det är ursäkter men för många så är det precis såhär det är. Förut var det smidigt och tillräckligt värt att betala för - och nu är det inte det. Att du inte tror på det är ju rätt oviktigt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det som är störande med dessa trådar är inte att folk piratkopierar utan att man får se så många ursäkter och omskrivningar till vad man gör istället för att vara ärlig med sig själv. Det känns så patetiskt att inte kunna stå upp för att man tillskansar sig något man inte har rätt till, eller rättfärdigar det med något annat än att man är girig och vill ha och ha utan att betala. Jag bryr mig personligen inte om att folk piratkopierar men vi verkar ha en brist på rakryggade, vuxna människor som åtminstone törs stå för vad de gör istället för att försöka skylla ifrån sig som små barn.

nja, nu är det ju så att de "rakryggade" inläggen rensas för att de bryter mot forumets regler
Och bara för att du kanske inte håller med om de "ursäkter och omskrivningar" som används betyder det inte att de är "giriga"; att kunna förstå någons ståndpunkt utan att hålla med är vitalt till civiliserade diskussioner.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad, igen.*

Känns ändå som att de flesta klarar att diskutera företeelsen i stort, studien och yttra sina åsikter alldeles utmärkt utan att t.ex. behöva blanda in antydningar som strider mot §7 (mer info kring regeln finns bland annat här).
Men för er som tycker att denna biten är väldigt svår att förstå eller att acceptera så påminner vi om att frågor och synpunkter kring moderering/regler och dylikt tas i https://www.sweclockers.com/kontakt och inte i forumet.

Länk.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Du skulle väl inte stjäla en bil? Eller en handväska??? Eller en bildrörsbsserad teve??

Exakt. Piratkopiering är också ett brott - med allvarliga konsekvenser!!!

Källa: https://m.youtube.com/watch?v=_FtE0S-IyY0

https://www.youtube.com/watch?v=qPEeaxI0OPU

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det som är störande med dessa trådar är inte att folk piratkopierar utan att man får se så många ursäkter och omskrivningar till vad man gör istället för att vara ärlig med sig själv. Det känns så patetiskt att inte kunna stå upp för att man tillskansar sig något man inte har rätt till, eller rättfärdigar det med något annat än att man är girig och vill ha och ha utan att betala. Jag bryr mig personligen inte om att folk piratkopierar men vi verkar ha en brist på rakryggade, vuxna människor som åtminstone törs stå för vad de gör istället för att försöka skylla ifrån sig som små barn.

De som piratkopierar är hjältar. De gör så att giriga företag inte vågar mjölka oss ännu mer på pengar.

Fattar inte varför ni tycker synd om filmstjärnor/fotbollstjärnor etc. som tjänar helt omotiverade pengar för att inte nämna storföretagen.

PS. Just nu abonnerar jag hos Amazon Prime. "But i salute every brave pirate out there", tack vare deras uppofringar betalar jag endast en hundralapp istället för tusenlappar för tjänsten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av seville57:

Aldrig livet, betalning efter användning. Många gånger "provser" jag en film/serie (efter läst info texten givetvis) men många filmer/serier kan det vara ren skit (tummen ner på Netflix) å tas bort från "fortsätt titta" efter ha sett ca 20 - 30 min av filmen/serien. Ska jag då betala för denna användning på ca 20 -30 min? Nä du, inte en chans. Betalar för Netflix 4K 179 kr/Disney 4K 119 kr å ett 1 års abb på Britbox för 695 kr, delar inte abb. Ge inte streamingtjänserna några dumma tips, tack.

Vill de ha mig som kund bör de utöka alternativen

Permalänk
Medlem

Tror inte ett skit på de siffrorrna. De flesta människor är technofober. Mediavision påstår alltså att 25% av 15-74 åringar har kunskap nog att pirata.

En troligare förklaring är att de ställt frågorna på så generellt sätt som möjligt att de kunnat inkludera fler personer i gruppen som piratar.

"Lyssnar du på musik på youtube?", den typ av frågor. Vilket tekniskt sätt är att priata om musiken är upphovsrättsskyddad. Oj, bröt jag mot swec regel 7 nu?