Permalänk
Medlem

Egenbygg dator ger ingen bild

Hej

Skulle behöva lite råd och då jag stött på patrull gällande en ny dator som består av följande:

Asus Tuf b650 plus wifi
Corsair vengeance 5200hz ddr5
78003xd
Tuf gaming 1000w
Asus tuf lc 360
Samsung 990 pro

Har kopplat in display port från skärmen in till moderkortet samt usb b från skärm till dator usb a (va de gör vet jag inte men följde skärmens instruktion)

Datorn startar och gör inge ljud annat än fläktar som snurrar sen tänds o släcks orsnge lampa sedan röd lampa (orange o röd slocknar efter varandra alltså) sedan vit lampa lyser fast och sedan efter en stund lyser även gult

I manualen ser jag att vitt=vga o gult=boot

Ramminnen har jag satt i a2b2 enligt manual o dubbelkollat sladdar så de sitter.

Har ingen fungerande dator för stt försöka flasha usb bios, finns de annat jag kan prova?

Atx 24 kontakt sitter, likaså cpu 6+2

Provessorkylarpumpen sitter i aio pump på moderkortet

Tacksam för tips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om din CPU har en integrerad grafikkrets bör det ju funka, behöver ditt moderkort en UEFI-uppdatering först kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Hej

Skulle behöva lite råd och då jag stött på patrull gällande en ny dator som består av följande:

Asus Tuf b650 plus wifi
Corsair vengeance 5200hz ddr5
78003xd
Tuf gaming 1000w
Asus tuf lc 360
Samsung 990 pro

Har kopplat in display port från skärmen in till moderkortet samt usb b från skärm till dator usb a (va de gör vet jag inte men följde skärmens instruktion)

Datorn startar och gör inge ljud annat än fläktar som snurrar sen tänds o släcks orsnge lampa sedan röd lampa (orange o röd slocknar efter varandra alltså) sedan vit lampa lyser fast och sedan efter en stund lyser även gult

I manualen ser jag att vitt=vga o gult=boot

Ramminnen har jag satt i a2b2 enligt manual o dubbelkollat sladdar så de sitter.

Har ingen fungerande dator för stt försöka flasha usb bios, finns de annat jag kan prova?

Atx 24 kontakt sitter, likaså cpu 6+2

Provessorkylarpumpen sitter i aio pump på moderkortet

Tacksam för tips

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om din CPU har en integrerad grafikkrets bör det ju funka, behöver ditt moderkort en UEFI-uppdatering först kanske?

Ja som jag förstått det ska den cpu ha integrerad grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Vad har du för skärm?

Aloenware aw3423dwf

Permalänk
Medlem

Testa köra med endast en minnessticka.

Permalänk
Medlem

Du kanske har dragit cpu kylaren för hårt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Testa köra med endast en minnessticka.

I vilken slot eller prova en i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

I vilken slot eller prova en i taget?

slotten som är närmast cpun

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Aloenware aw3423dwf

Har du en HDMI-kabel som du kan prova med? Det hade nog varit mitt nästa steg om jag vore i din situation, för att ringa in problemet ett steg till. Om det funkar så vet du att det är nånting som är fel med specifikt Displayport, antingen på skärmen eller på datorn (eller, kabeln). Om det inte fungerar så kan det fortfarande vara antingen datorn eller skärmen, men det är något som drabbar både HDMI & DP (kan vara användbart att veta). Nästa steg efter det är att prova med en annan skärm (lite krångligare än att prova med en annan kabel antagligen, därför det är nästa steg). Då får du veta om det är din skärm felet ligger hos eller om det är moderkortet/kabeln. Beroende på resultat får du reklamera skärmen eller moderkortet eller byta ut kabeln. Typ så hade min felsökningsmetodik sett ut om jag vore i din situation.

EDIT: ser att de andra säger att du kan ha tryckt ner CPU-kylaren för hårt eller att det är något skumt med ramstickornas placering; jag tycker att detta är mindre sannolikt eftersom Q-LED säger att dessa är OK (min erfarenhet av Q-LED är att den stämmer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Har du en HDMI-kabel som du kan prova med? Det hade nog varit mitt nästa steg om jag vore i din situation, för att ringa in problemet ett steg till. Om det funkar så vet du att det är nånting som är fel med specifikt Displayport, antingen på skärmen eller på datorn (eller, kabeln). Om det inte fungerar så kan det fortfarande vara antingen datorn eller skärmen, men det är något som drabbar både HDMI & DP (kan vara användbart att veta). Nästa steg efter det är att prova med en annan skärm (lite krångligare än att prova med en annan kabel antagligen, därför det är nästa steg). Då får du veta om det är din skärm felet ligger hos eller om det är moderkortet/kabeln. Beroende på resultat får du reklamera skärmen eller moderkortet eller byta ut kabeln. Typ så hade min felsökningsmetodik sett ut om jag vore i din situation.

EDIT: ser att de andra säger att du kan ha tryckt ner CPU-kylaren för hårt eller att det är något skumt med ramstickornas placering; jag tycker att detta är mindre sannolikt eftersom Q-LED säger att dessa är OK (min erfarenhet av Q-LED är att den stämmer)

Ska köpa hdmi kabel imorgon och prova även det

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Ska köpa hdmi kabel imorgon och prova även det

Ser att du ska ha fått med en Displayport - USB-C kabel med skärmen. Koppla ur Displayport-Displayport kabeln och byt ut den mot Displayport - USB-C kabeln. Ska finnas två USB-C portar på moderkortet, pröva båda. Bara för att kolla, om du startar skärmen manuellt med startknappen fungerar den då (d.v.s kommer det upp något alls på skärmen, börjar den lysa?). Tänkte så det inte är att du helt enkelt glömt bort att koppla strömkabeln till skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte byggt nåt amd på snart 20 år, och brukar aldrig köpa asus heller, så med reservation för lite missförstånd.. men som jag läser manualen står gul led för minnesproblem, men även en gul-grön finns som indikerar problem med boot-media. Frågan är då om det är gul eller gulgrön som lyser.

Ur manualen:

The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the
motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up
until the problem is solved.

CPU [red], DRAM [yellow], VGA [white], Boot Device [yellow green]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

slotten som är närmast cpun

Testat både stickorna, ingen bild och moderkortet fastnar då med orange lampa

Skrivet av izzeww:

Ser att du ska ha fått med en Displayport - USB-C kabel med skärmen. Koppla ur Displayport-Displayport kabeln och byt ut den mot Displayport - USB-C kabeln. Ska finnas två USB-C portar på moderkortet, pröva båda. Bara för att kolla, om du startar skärmen manuellt med startknappen fungerar den då (d.v.s kommer det upp något alls på skärmen, börjar den lysa?). Tänkte så det inte är att du helt enkelt glömt bort att koppla strömkabeln till skärmen.

Testat DP-usb c bägge portar men ingen bild. Skärmens egna inställningar kan jag navigera i så skärmen funkar o säger att no device found via bildkabeln

Skrivet av Heliopause:

Jag har inte byggt nåt amd på snart 20 år, och brukar aldrig köpa asus heller, så med reservation för lite missförstånd.. men som jag läser manualen står gul led för minnesproblem, men även en gul-grön finns som indikerar problem med boot-media. Frågan är då om det är gul eller gulgrön som lyser.

Ur manualen:

The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the
motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up
until the problem is solved.

CPU [red], DRAM [yellow], VGA [white], Boot Device [yellow green]

Det är fast vitt sken vga och efter 10 sekunder tänds boot med fast gult sken

Permalänk
Medlem

släpp lite på cpu kylaren eller gör om fast dra inte hårt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kollat så Moderkort & CPU strömmatningen sitter i ordentligt, ska klicka i så det märks, kanske CPU som inte får ström.
Antar CPUn matas från kontakterna högst upp till vänster i bild:

https://dlcdnwebimgs.asus.com/gain/91dc024e-f292-41c6-9e70-db...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Fått igång den nu efter att kopplat ur det mesta och pluggat in igen. Kör windows installation nu, kan jag uppdatera bios därefter eller måste bios uppdateras innan man installerar ett operativ?🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Atx 24 kontakt sitter, likaså cpu 6+2

ATX12V till CPUn är 4+4, har du kopplat in en 6+2 där så har du på något sätt fått i en PCIe-kabel istället. Då kommer datorn i bästa fall inte starta, i värsta fall brinna.

Skrivet av P!ngv!N:

Fått igång den nu efter att kopplat ur det mesta och pluggat in igen. Kör windows installation nu, kan jag uppdatera bios därefter eller måste bios uppdateras innan man installerar ett operativ?🤔

Du kan uppdatera BIOS när du vill.

Permalänk

Som ovan säger har du lyckats få i en pci-e kabel i 8pin cpu kontakten så är det nog tur om inget gick sönder av det då du matar 12v på fel pinnar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ATX12V till CPUn är 4+4, har du kopplat in en 6+2 där så har du på något sätt fått i en PCIe-kabel istället. Då kommer datorn i bästa fall inte starta, i värsta fall brinna.

Du kan uppdatera BIOS när du vill.

Nej det är 8+4

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som ovan säger har du lyckats få i en pci-e kabel i 8pin cpu kontakten så är det nog tur om inget gick sönder av det då du matar 12v på fel pinnar.

Kablarna är utmärkta med text, det är cpu 8+4 som sitter där med texten CPU på kontakten