Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja det är väl det du menar också eller har jag missförstått? Få in pengar för att få in pengar. Jag tror inte att dom gör det för att minska antal ärenden(som såklart ändå kommer bli effekten av att avgiften införs)

När var det här? Kan tänka mig att det kunnat bli en del admin under papperstiden men nu så är det väl bara för ARN att inte hantera ärendet förens pengar kommit in mot ärendenumret? Kan inte behövas speciellt mycket admin för det idag.

Nej det menar jag inte alls, avgiften införs alltså för att minska på antalet anmälningar. Det är en ren bromsåtgärd och ingen inkomstkälla, troligen kommer det att kosta ARN mer än 150:- att ta ut de där 150:- nämligen.

Ingen aning när de hade avgift eller när den togs bort, att det var så och att den togs bort för att administrationen var för dyr fanns i yttrandet från S, V och MP i motionen:

Citat:

Vi noterar vidare att ARN i början av sin verksamhet tog ut en mindre avgift av konsumenten, men att detta system avskaffades efter en kort tid på grund av de höga administrativa kostnaderna. Som framgår av ARN:s kompletter­ande remissyttrande blir nu kostnad­erna för att återinföra en avgift omfattande. Det handlar om stora belopp för utvecklings­kostnader, löpande kostnader för hantering av betalningar och kostnader till följd av manuell hantering. Dessa pengar borde enligt vår mening kunna användas till mer väsentlig verksamhet inom myndigheten.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Låter som helt fel väg att gå.

Om det nu är många som fyller i blanketten fel så finns det en enkel lösning på det. Att de uppgraderar sig från 1900-talets manuella blanketter och och har digitala system som automatiskt läser av hur informationen är ifylld och direkt skickar tillbaka till avsändaren om den är fel.

Så enkelt var det.

Visa signatur

Mutant and proud

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Aha. Utan att lägga några personliga värderingar i det, du var helt enkelt en skitjobbig kund. Då fattar jag. Lite udda rubricering, ser inte riktigt vad värdegrunder har med den saken att göra. Men det är klart, kanske bättre att drämma till med något svepande som angriper din allmänna vandel om man är osäker på huruvida det specifika håller tätt...

Det är väl förvisso diskutabelt om bankerna kan anses samhällsbärande nog för att inte få välja sina kunder helt fritt, de anses ju i alla fall tillräckligt viktiga för att privilegieras med privata vinster och kollektiva förluster - vinster hamnar på aktieägarnas konton, går det helt åt helvete betalar samhälle/sparkunder via bail out/bail in - men man får väl anta att ARN har koll på juridiken i frågan, som väl bör ha varit avgörande. Vet inte själv vad som faktiskt gäller.

Skulle säga att uttalanden som kan liknas vid hot och stalking riktat mot enskilda individer i deras personal "bryter mot deras värdegrund".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle säga att uttalanden som kan liknas vid hot och stalking riktat mot enskilda individer i deras personal "bryter mot deras värdegrund".

Förtydligar att jag inte förvånas över utfallet som sådant, men fortfarande typisk bullshitrubricering man använder när man inte tror att fakta räcker. Det finns fog för att tala om integritetskränkning, men alla rekvisit för det var väl inte uppfyllda eller något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Jag får alltid mina fakturor på posten. 1 gång om året får jag 4 fakturor

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxEisenhardt:

Låter som helt fel väg att gå.

Om det nu är många som fyller i blanketten fel så finns det en enkel lösning på det. Att de uppgraderar sig från 1900-talets manuella blanketter och och har digitala system som automatiskt läser av hur informationen är ifylld och direkt skickar tillbaka till avsändaren om den är fel.

Så enkelt var det.

Det är nog många ärenden som är irrelevanta också, jag tycker t.ex. att rubriken här signalerar att folk verkar ha snedvridna förväntningar av vad syftet ens är.
Möjligen att en bättre blankett kan styra om det i viss mån, men jag misstänker att just något slags tröskel kan hjälpa till att tvinga folk att tänka till angående rimligheten.

Angående rubriken då alltså:

Skrivet av evil penguin:

Just detta är väl inte ens ARNs funktion? (Och vadå "anmäla"?)

I ett ärende hos ARN är deras jobb att lämna *en rekommendation* angående konsumenträttsliga tvister, som ett alternativ till att gå till tingsrätten med allehanda små konsumenträttsliga tvister om struntsaker.

Seriösa butiker tar i regel ARNs rekommendationer på allvar.

Om det nu verkligen är en nätbluff, vad förväntar man sig om man skickar det till ARN? ARN kommer säga att köparen har rätt konsumenträttsligt, och ingen kommer bry sig om vad ARN säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag får alltid mina fakturor på posten. 1 gång om året får jag 4 fakturor

Får bara årsbesked som talar om hur mycket jag ska betala tillbaka för året. Betalningsplanen hittar jag bara på Mina sidor. Såg någon annan som fick sina via e-faktura, så jag får ta och kolla upp det till nästa inbetalning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Till slut så tröttnar jag på detta och kollade upp hon som jag skriv till och hittade vad hon hade jobbat med innan så jag skriv till henne typ så här "om du ändå inte vill hjälpa dina kunder så kanske du ska gå tillbaka till ditt gamla jobb X".

De gjorde rätt.