Ticketmaster hackat – 560 miljoner användaruppgifter till salu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Visade sig vara ganska omständligt att ta bort sina uppgifter hos dem...

Man måste maila dem och fylla i formulär och sånt. Borde vara krav att man som användare enkelt ska kunna radera sitt konto / personuppgifter / all data.

Håller med.
Men det är sällan det är möjligt. Kolla bara på detta forum.

Permalänk
Medlem

Det är väl lugnt för Ticketmaster, de kommer precis som alla andra företag som slarvar med säkerheten undan med att göra en BP. "We're sorry!". Det hela kostar dem ingenting mer än lite anseende på kort sikt. Folk glömmer snabbt.

De faktiska offrena kommer man hitta bland användarna vars data Ticketmaster läckt.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Visade sig vara ganska omständligt att ta bort sina uppgifter hos dem...

Man måste maila dem och fylla i formulär och sånt. Borde vara krav att man som användare enkelt ska kunna radera sitt konto / personuppgifter / all data.

Skrivet av Boss302:

Håller med.
Men det är sällan det är möjligt. Kolla bara på detta forum.

Det kan utökas till bestämmelser om valfrihet kring icke absolut nödvändig data. Vad finns det för absolut behov för detta forum att lagra mailadresser exempelvis? Personligen skulle jag gladeligen ge upp möjligheten att återställa lösenord i utbyte mot den minskade risken att hamna dumps som används av spammare på sajter jag använder tillräckligt ofta för att anta att jag aldrig kommer glömma lösenordet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Visade sig vara ganska omständligt att ta bort sina uppgifter hos dem...

Man måste maila dem och fylla i formulär och sånt. Borde vara krav att man som användare enkelt ska kunna radera sitt konto / personuppgifter / all data.

Jag hittade denna adressen som gällde för GDPR-rensning:
privacy@ticketmaster.se

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skönt att vi bor i Sverige där såna här uppgifter redan är publika

Detta gjorde min dag!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Alla dessa skittjänster där man måste registrera ett konto, ange address, e-post telefon m.m. för att köpa en biljett.

Kanske en reglering om att det skall vara möjligt att köpa tjänster/varor utan att behöva delge hela sitt liv hade varit något att undersöka. Jag vill kunna handla och få biljetter till min e-post utan att de sparar mer uppgifter än nödvändigt om mig.

Eller en anonymiserad tjänst som bouncar till din riktiga e-postadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Eller en anonymiserad tjänst som bouncar till din riktiga e-postadress.

Hjälpt morsan med någon på sin iphone nyligen och såg att apple erbjuder detta. Att de spofar en post som sedan studsar vidare tiller den skarpa appleid eposten. Rätt smutt ändå.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Borde inte datan vara värd mer än 500 000 USD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hittade denna adressen som gällde för GDPR-rensning:
privacy@ticketmaster.se

Japp man får maila dit först, och då fick jag tillbaks en länk till ett formulär att fylla i. Och när jag fyllt i det fick jag ännu ett mail att man skulle logga in på ännu ett annat ställe....

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Japp man får maila dit först, och då fick jag tillbaks en länk till ett formulär att fylla i. Och när jag fyllt i det fick jag ännu ett mail att man skulle logga in på ännu ett annat ställe....

Argh. Fick det också. Frågan är om de ens får göra på det viset.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Argh. Fick det också. Frågan är om de ens får göra på det viset.

Jag gjorde det där igår kväll, men jag har fortfarande inte fått nån bekräftelse

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Musikälskare

Wunderbar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.haveibeenpwned.com/

Finns otaliga läckor redan, tror inte denna överglänser de andra

Inklusive Sweclockers :(((

Gamla nyheter, men kommer alltid störa mig lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Alla dessa skittjänster där man måste registrera ett konto, ange address, e-post telefon m.m. för att köpa en biljett.

Kanske en reglering om att det skall vara möjligt att köpa tjänster/varor utan att behöva delge hela sitt liv hade varit något att undersöka. Jag vill kunna handla och få biljetter till min e-post utan att de sparar mer uppgifter än nödvändigt om mig.

Jag blir så trött varje gång jag stöter på en site där man måste registrera sig och skapa ett lösenord. Varje gång tänker jag, det är bara en tidsfråga innan denna tjänst blir hackad och läcker ut alla uppgifter. Men så finns det inga andra val.

Du menar det som var ursprungliga idén med PayPal och numera är realiserat med PayPal Checkout? Synd bara att PayPal är ett riktigt skitföretag numera och konkurrenterna har svårt att etablera sig på en marknad där ingen bryr sig om att ha alternativ till teknikgiganterna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810