Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Medlem

Tycker jag betalar överpris, om man tittar på er andra. telia 250/250 @ 608Kr i månaden....

Får väl ringa telia, eller byta leverantör...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag tycker det verkar generellt dyrt med avseende på hur länge vi faktiskt haft möjlighet till bra uppkoppling i Sverige. Samma med telefonen. Bara för att kunna ringa samtal med en mobiltelefon via någon av dom större operatörerna får man betala minst 270kr/månad idag vilket är helt sjukt i min värld. För ett par år sedan kostade det 200kr. Inflationen täcker inte det gapet på långa vägar. Märkligt nog är det exakt samma pris hos Telia, Tele2 och Telenor...

Skumt, har aldrig ens betalat nära så mycket.

Mitt abb hos Halebop är mindre än hälften av vad du säger är lägsta och jag vet att det finns billigare att välja på.

Du kan ju fortfarande köpa kontantkort och slänga in 100kr om året om du vill.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

I min hyresrätt där jag inte får välja leverantör och hastighet, där får jag 1gb/s och tv för 300kr/mån.
Hos min sambo där man har öppetfiber (kan välja leverantör själv), där kostar det 299kr/mån och det är för 250mb/s utan tv. Så jag skulle säga att min sambos är verkligen för dyrt.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Tror du verkligen de flesta betalar 109 kr för 1000/1000? De flesta får betala 800 kr eller mer för den hastigheten. Du kan inte jämföra ett gruppanslutningsavtal i din brf eller villa med vad de flesta betalar inom stadsnätet.

Skrivet av skog1s:

Tycker jag betalar överpris, om man tittar på er andra. telia 250/250 @ 608Kr i månaden....

Får väl ringa telia, eller byta leverantör...

Det är lata individer som dig som gör att operatörerna höjer så mycket. Vi andra får betala för er slapphet!

Skrivet av dool:

Betalar 429:- för 250/250.

Under årens lopp här har priserna gått upp på lägre hastigheter och sjunkit på högre hastigheter.

Förr kostade 250/250 över 500:- och 1000 kostade upp emot 1000-lappen.
Nu såg jag att jag kan få 500/500 för 479:-, en 50-lapp till mot vad jag betalar nu.
1000/1000 kostar nu 579:-.

Som några redan varit inne på så antar jag att det beror på att grundavgiften är hög.

Med grundavgiften menar du driftoperatörens som sköpter stadsnätet. De tar en maffig avgift som de för vidare till operatörerna som i sin tur för det vidare till oss slutkunder.

Permalänk
Medlem

1000/1000 som ingår i månadsavgiften för bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror du verkligen de flesta betalar 109 kr för 1000/1000? De flesta får betala 800 kr eller mer för den hastigheten. Du kan inte jämföra ett gruppanslutningsavtal i din brf eller villa med vad de flesta betalar inom stadsnätet.

När jag möts av fakta, så backar jag.
Förstår att det inte hör till normen. Är 800kr verkligen så mycket för den hastigheten? Än så länge, lär väl 100/100 var tillräckligt för de flesta hushåll; vilket lär kosta mycket mindre.

Men jag förstår att jag väckt uppror och ja, det är BRF-avtal, likt du säger.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

När jag möts av fakta, så backar jag.
Förstår att det inte hör till normen. Är 800kr verkligen så mycket för den hastigheten? Än så länge, lär väl 100/100 var tillräckligt för de flesta hushåll; vilket lär kosta mycket mindre.

Men jag förstår att jag väckt uppror och ja, det är BRF-avtal, likt du säger.

Det är mycket pengar per månad för de allra flesta. Tror du ensamstående Annika med hennes barn i en hyreslägenhet tycker det är billigt? Vad hade du tyckt om Spotify eller Netflix tog 800 kr i månaden?

109 kr hade nog varit rimligt men tyvärr bor inte Annika i en villa eller brf.

Permalänk
Medlem

608.- per månad för telias "bredband" ca.26-30mbit, och då ingår inget annat, enbart internetet. Det är ungefär 20x mer än det borde kosta, men telia är ju telia, sveriges värsta skräpföretag nr.1. Tyvärr de enda som går välja pga obefintlig konkurrens, de släpper inte in några andra i sitt nät.
Fiber har varit på gång sedan 2015, men ip-only/globalconnect är så sega att det tydligen är normalt det tar 9+ år för dom att hitta en grävmaskin och slang.

Jag klarar mig alldeles utmärkt på 30 mbit, sålänge det verkligen ÄR det, och inte är nederbörd eller turister i området, för då går det ner till sisådär 12-15 och då blir det lite väl segt att t.ex se på nyheterna.

1 krona per månad per mbit vore väl en helt ok prisnivå, över hela landet.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska vara nöjd att bra uppkoppling ens finns, om man nu har det. Då tycker jag det är värt pengarna i vilket fall om man får bra internet. Till viss del.. Efter att ha läst lite kommentarer så har jag fått en ny bild på hur dyrt vissa kan ha det. Så jag förstår helt om folk tycker det är för dyrt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Är bunden med telenor tyvärr där jag bor så 1000/1000 går på 639kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Bor ganska centralt nu i en mellanstor stad och 100/100 kostar 399 kr (billigaste alternativet), bodde tidigare ute på landsbygden mindre ort 6 mil till större stad och där 100/100 kostade 139 kr så det där stämmer inte riktigt. Stadsnät på båda. Klarar mig säkert på typ 50 men tydligen är det 100 som lägst i stadsnätet och hade ett långt samtal innan jag kunde sänka från 250 till 100 i och med att jag vill spara lite slantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är mycket pengar per månad för de allra flesta. Tror du ensamstående Annika med hennes barn i en hyreslägenhet tycker det är billigt? Vad hade du tyckt om Spotify eller Netflix tog 800 kr i månaden?

109 kr hade nog varit rimligt men tyvärr bor inte Annika i en villa eller brf.

Det finns så sjukt mycket godtyckliga känslor om vad saker borde kosta. Annikas personliga ekonomi har inget att göra med vad det kostar att tillhandahålla bredband.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det absolut billigaste i mitt "öppna" nät är 399 för 100/100... Med kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Det är just detta som gör mig så förbannad, att det kan skilja så enormt mycket. De jag försöker skaffa internet till hänvisas till priser runt 389 kr för 100/100 så de väljer mobilt bredband alla dagar i veckan trotts att de bor nära Stockholm. (Liten BRF i en av förortskommunerna.). Nu har du förmodligen någon student--uppkoppling eller liknande, men ärligt talat: I mina ögon är din avgift bara stadsnätsavgiften utan abonnemanget. De kanske har glömt slå av tillgången till dig då du saknar avtal med din leverantör?

Skrivet av Tempel:

Det är bara att gratulera de som bor där det finns ett öppet stadsnät och beklaga de som bor i hus där enbart comhem finns.

Sant, vettiga kommuner och större BRF-anslutningar är de som har vettiga priser (under 100-lappen), Resten får betala fyra gånger mer för sina anslutningar. De slutna stadsnätens avgifter inte att förglömma.

Jag propagerar för fritt 10/10 i alla uttag, av tre skäl.
1. Lättare att felsöka (TV t.ex.) om ping går fram.
2. Alla har möjlighet att sköta internetärenden hemmifrån, oavsett ekonomisk status. (låglönearbetare, timanställda, pensionärer, arbetslösa. m.fl.)
3. Då kan de dra ned en del på surfmängden i sina telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är lata individer som dig som gör att operatörerna höjer så mycket. Vi andra får betala för er slapphet!

På ett sätt har du ju rätt, men det är ju verkligen inte snällt skrivit. Mår du dåligt?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

125:- del i avgiften/hyra för 250/100.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Har 250/250 Mbit inbakat i min hyra genom BRF. Att byta till 500/500 kostar 199 kr extra i månaden och 1000/1000 kostar 299 kr extra. Jag har dock själv nöjt mig med 250/250.

Vet inte vad vi betalar idag, men det ingår även TV (som jag använder två gånger per år, vet inte ens vilka kanaler jag har). Detta genom Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, bahnhof levererar och i den kostnaden ingår nätavgiften.

Förr uppgraderades farten, har inte skett sen 2014 då jag gick från 10/10 till 100/10 för samma pris sen runt 2019 blev det 100/100 för samma pris.

Dags för 250/100 för samma nu kanske? För de höjer priset med cirka 20-30kr om året med.

Om jag söker på 100/100 på Bahnhof ger det 329 kr/månad, sedan har du nätavgiften till Halmstad Internet på 125 kr/månad.

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla som bor i BRF med gruppanslutning: Anlita en konsult som förhandlar med er avtalspart när avtalet skall förnyas. Vi sänkte en redan vettig avgift till att bli riktigt låg. Konsulten tog del av vinsten som ersättning, så hans incitament att få ned avgiften var mycket hög. Dessutom känner dessa konsulter oftast till marknadsnivåerna betydligt bättre än vad en normal BRF-styrelse gör. De kanske till och med har en god relation med avtalspartens personal efter att ha förhandlat flera gånger tidigare.

Permalänk
Medlem

Alla "mellanhänder" som driver upp priset

Priserna som ISP:erna tar ut beror väldigt mycket på vad själva stadsnätet kostar.

Beroende på vem som driftar stadsnätet och hur det kommunala bolaget har tecknat avtal så går en stor del av månadspriset till stadsnätet.

I mitt stadsnät så hade förra operatören endast ett pris baserat på hastigheten som levererades, nu när Zitius har tagit över så tillkommer utöver grundpriset på vilken hastighet det är även ett pris på hur mycket data som överförs till/från kunden.

Detta gjorde naturligtvis att priserna höjdes. ISP:erna får en ökad kostnad och det går ut mot kunden.
Att Zitius sedan är som Telia, väldigt långsamma och skiter i slutkunden är också något som gör det hela mer... skit.
Tex att köra förändringsarbete dagtid utan att meddela ISP:erna verkar vara legio där jag bor.

Detta och att det blir fler "mellanhänder" i leveranskedjan gör att priserna går upp, varje led vill ju ta ut vinst.
Hade det kommunala stadsnätsbolaget istället själva valt att drifta nätet så hade de ju haft "samma" kostnad för driften, men ändå så hade priset kunna vara lägre med den vinst/marginal som Zitrius lägger på.

Så vi ska nog inte vara vara arga på ISP:erna utan även rikta vår ilska mot stadsnätsoperatörerna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

På ett sätt har du ju rätt, men det är ju verkligen inte snällt skrivit. Mår du dåligt?

Nej det var inte taskigt så jag får ursäkta utan det var mer som en uppmaning att lyfta på rumpan och ta tag i det. För din skull och för oss alla som gynnas av det.

Skrivet av Gustav-P:

Priserna som ISP:erna tar ut beror väldigt mycket på vad själva stadsnätet kostar.

Beroende på vem som driftar stadsnätet och hur det kommunala bolaget har tecknat avtal så går en stor del av månadspriset till stadsnätet.

I mitt stadsnät så hade förra operatören endast ett pris baserat på hastigheten som levererades, nu när Zitius har tagit över så tillkommer utöver grundpriset på vilken hastighet det är även ett pris på hur mycket data som överförs till/från kunden.

Detta gjorde naturligtvis att priserna höjdes. ISP:erna får en ökad kostnad och det går ut mot kunden.
Att Zitius sedan är som Telia, väldigt långsamma och skiter i slutkunden är också något som gör det hela mer... skit.
Tex att köra förändringsarbete dagtid utan att meddela ISP:erna verkar vara legio där jag bor.

Detta och att det blir fler "mellanhänder" i leveranskedjan gör att priserna går upp, varje led vill ju ta ut vinst.
Hade det kommunala stadsnätsbolaget istället själva valt att drifta nätet så hade de ju haft "samma" kostnad för driften, men ändå så hade priset kunna vara lägre med den vinst/marginal som Zitrius lägger på.

Så vi ska nog inte vara vara arga på ISP:erna utan även rikta vår ilska mot stadsnätsoperatörerna.

Du skojar? Så de tar också betalt på hur mycket data som överförs till/från kunden? Var står det i priset? Har ej Zitius så kan ej se det. Just driftoperatören är anledningen till att det är så dyra abonnemang från operatörerna inom stadsnäten. Det är en monopolsituation precis som de få aktörer inom elnätet är som har monopol inom vissa områden.

Permalänk

539kr/mån för 500/500 från Tele(S)nor. Ser dock på deras hemsida nu att det borde vara 399:-.
(Börjar skriva argt mail)

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är just detta som gör mig så förbannad, att det kan skilja så enormt mycket. De jag försöker skaffa internet till hänvisas till priser runt 389 kr för 100/100 så de väljer mobilt bredband alla dagar i veckan trotts att de bor nära Stockholm. (Liten BRF i en av förortskommunerna.). Nu har du förmodligen någon student--uppkoppling eller liknande, men ärligt talat: I mina ögon är din avgift bara stadsnätsavgiften utan abonnemanget. De kanske har glömt slå av tillgången till dig då du saknar avtal med din leverantör?

Sant, vettiga kommuner och större BRF-anslutningar är de som har vettiga priser (under 100-lappen), Resten får betala fyra gånger mer för sina anslutningar. De slutna stadsnätens avgifter inte att förglömma.

Jag propagerar för fritt 10/10 i alla uttag, av tre skäl.
1. Lättare att felsöka (TV t.ex.) om ping går fram.
2. Alla har möjlighet att sköta internetärenden hemmifrån, oavsett ekonomisk status. (låglönearbetare, timanställda, pensionärer, arbetslösa. m.fl.)
3. Då kan de dra ned en del på surfmängden i sina telefoner.

I mitt stadsnät är det 2mbit gratis om jag inte minns fel och det fungerar att göra bankärenden och surfa lite men lite dåligt till att titta på teve kanaler.

Permalänk
Medlem

399 kr månaden för 1000/1000

Tycker det är gränsfall om det verkligen är värt det.

När bindningstiden går ut kommer jag att övergå till 5G obegränsad.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

För dyrt.
100/100 479kr/månad

Ja, det där är helt klart för dyrt. Jag betalar 388 för 1000/1000.

Skrivet av akn3:

399 kr månaden för 1000/1000

Tycker det är gränsfall om det verkligen är värt det.

När bindningstiden går ut kommer jag att övergå till 5G obegränsad.

Va? Hur får du obegränsad 5G som är billigare (eller bättre än fiber på 1000/1000). Låter väldigt skumt. Har du förståt nackdelarna med mobilt jämfört med fiber?

Permalänk
Medlem

340kr ish för 250/250. Var billagare först året. Egentligen behöva byta varje black friday men missade det.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

399 kr månaden för 1000/1000

Tycker det är gränsfall om det verkligen är värt det.

När bindningstiden går ut kommer jag att övergå till 5G obegränsad.

Har 5G högt latens?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Lite orättvist att jämföra de som bor i lägenhet med en gruppanslutning och betalar runt 100kr. Men har själv lite tur då det är öppet fiber till huset. Har Bahnhof och betalar 379kr för 1000/1000. Kan höja till 10.000/10.000 för 449kr men känns inte värt än. Just nu tycker jag smärtgränsen är runt 400kr beroende på vad man får.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BergEr:

Skumt, har aldrig ens betalat nära så mycket.

Mitt abb hos Halebop är mindre än hälften av vad du säger är lägsta och jag vet att det finns billigare att välja på.

Du kan ju fortfarande köpa kontantkort och slänga in 100kr om året om du vill.

Därav min formulering "större operatörerna". Jag är medveten om Vimla, Hallon, Fello osv men är det rimligt att det ska kosta nära tre gånger så mycket hos Tele2 som Vimla t ex? Vad är det man betalar för?

Permalänk
Datavetare

ca 150 kr/mån för Tele2 250/50 (gruppavtal) som sedan uppgraderats till 600/50 för 50 kr/mån till, så totalt ca 200 kr/månad.
Har 500/500 för 540 kr/månad via öppen fiber till sommarhuset (Bahnhof)

Priserna för gruppavtal är på en helt annan nivå än de man är utelämnade till med "öppen" fiber (skiljer i praktiken nästan ingenting i pris mellan de olika valen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer