Snabba upp din gamla dator med uppgradering

Permalänk
Medlem

Årets artikel! Bra jämförelser med eller utan processoruppgradering!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Tack för intressant artikel!
Sparar ni alla vinterdatorer?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel.
Vet att det är tidskrävande men detta gillas skarpt, 2 tummar upp.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

I just det här fallet hade det varit intressant att se hur en 4070 klarar sig med den gamla processorn. Det sägs att Nvidia är bättre på att utnyttja flera trådar när de skickar draw calls, så att man blir mindre beroende av enkeltrådad prestanda, men det är svårt att hitta några bra tester av det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se hur prestandan hade varit med 5800x3d och 1070. Det hade gett ännu mer inblick i hur cpu och gpu interagerar, och även hur olika spel belastar komponenterna olika.

I övrigt håller jag med om att det var en bra och inteessant artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hade varit kul att se hur prestandan hade varit med 5800x3d och 1070. Det hade gett ännu mer inblick i hur cpu och gpu interagerar, och även hur olika spel belastar komponenterna olika.

I övrigt håller jag med om att det var en bra och inteessant artikel!

Det hade sannolikt inte sagt så mycket i och med att i alla testerna gick frameraten upp rejält när enbart GPUn byttes, vilket visar att det var 1070n som flaskhalsade tidigare. Alltså en snabbare CPU hade fått vänta lika länge på att GPUn skulle bli klar som den gamla, och du hade fått i princip samma framerate som ouppgraderat.
Kanske om dom testade några riktigt gamla spel som inte paralelliserade något kunde man sett några spännande sifror

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel! Vi gillar det!

Permalänk
Medlem

Det här är en jävligt intelligent artikel då ni har med både uppgradering av enbart GPU och GPU/CPU samt mäter prestanda vid varje scenario.
Ni borde göra lika som denna artikeln då och då.

Permalänk
Medlem

Bra Swec!

Nu står min Vinterdator i sign mest och samlar damm, ersatt av en något nyare 'gaminglaptop', men hade varit roligare idag att ha AM4 plattform att uppgradera än vad 1151/Z170 har att erbjuda med en beggad 7700K för att få HT på 4 kärnor

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

Bra artikel!

Den visar även hur otroligt bra AM4 platformen var att investera i, är det den bäst platform någonsin? Går att uppgradera till en väldigt bra dator 7 år senare, när har man kunnat det förut?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kul!

Förr i tiden så köpte jag sällan helt ny dator.

Va ju det som var kul med pc. Att krama ur mer livslängd.

Man köpte ny cpu och moderkort och behöll det andra. Sen köpte man ett nytt grafikkort. När det gått en tid så köpte man en ny cpu om det fanns något bra. Körde en athlon 800mhz som jag uppgraderade med en duron 1300mhz tror jag. Extra knuff för typ 700:-. Minne bara köpte man då och då.

Å andra sidan var det mycket billigare då. Även räknat med inflationen.

Permalänk

Att man på en dator från 2017 kan uppnå sån här stor prestandavinst genom att bara uppgradera cpu+gpu måste ju anses som ett toppen säljargument för AMD.

Själv sitter jag på intel och en uppgradering tar emot mycket mer.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem

Folk är så fps styrda konstant, måste ha nyaste nya hela tiden, då igentligen bara behöver uppgradera vissa små saker för att kunna lira sina spel utan problem igentligen en betydligt längre tid än ett år...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Det hade sannolikt inte sagt så mycket i och med att i alla testerna gick frameraten upp rejält när enbart GPUn byttes, vilket visar att det var 1070n som flaskhalsade tidigare. Alltså en snabbare CPU hade fått vänta lika länge på att GPUn skulle bli klar som den gamla, och du hade fått i princip samma framerate som ouppgraderat.
Kanske om dom testade några riktigt gamla spel som inte paralelliserade något kunde man sett några spännande sifror

Jag är fullt medveten om att det är så, i stor utsträckning iaf. Däremot tänker jag att det hade gynnat de läsare som denna artikeln främst är riktad till. Dvs de som inte har koll på dessa detaljern. Dessutom hade det varit fint att ha ett test att länka till när man försöker förklara hur detta funkar.

Sedan, som med allt annat, är det inte fullt så enkelt. Det du skriver stämmer så klart i stora drag, men man hade ändå sett en förbättring med en bättre cpu, även om den hade varit liten i de flesta fall. Man hade även kunnat se hur mycket det varierar från spel till spel, då Far Cry 6 ser ut stt kunna gynnas mycket av en CPU-uppgradering även med ett 1070.

Permalänk
Medlem

Säger som flera andra, hade varit intressant att se testet genomfört med en billigare processor, något man kan vänta sig att hitta begagnat. Speciellt eftersom Ryzen 1000-serien är känd för dess svaga spelprestanda. Att flytta grafikkort mellan byggen är ju inget konstigt, men hur många vill investera 3000-4000 kronor i en ny processor i ett 7 år gammalt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säger som flera andra, hade varit intressant att se testet genomfört med en billigare processor, något man kan vänta sig att hitta begagnat. Speciellt eftersom Ryzen 1000-serien är känd för dess svaga spelprestanda. Att flytta grafikkort mellan byggen är ju inget konstigt, men hur många vill investera 3000-4000 kronor i en ny processor i ett 7 år gammalt bygge?

Det är ju svårt att jämföra test mot test men det finns tester av Ryzen 5 5600 + RX 6800 XT på tuben, bifogar länk till ett, borde väl ge ett litet hum:

https://youtu.be/QxdBCyTkhnA?si=C4sioVdcOCRUTVfz

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig artikel! Jag sitter själv i just de här tankarna då jag har en gammal burk som jag tänkt göra om till speldator för mina barn. Det jag tycker är tråkigt är dock Microsofts käpp i hjulet när de kommer sluta med support för Windows 10 inom kort och Windows 11 ej stöds för min CPU (Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz) och mitt moderkort har ej TPM 2.0 (P8Z77-M PRO). Om jag inte ser helt fel stöds inte heller CPUn i denna vinterdator (https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...).

Hur ska man tänka här egentligen? Gaming på Linux är tyvärr inte lika bra, om ens möjlig för många spel

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säger som flera andra, hade varit intressant att se testet genomfört med en billigare processor, något man kan vänta sig att hitta begagnat. Speciellt eftersom Ryzen 1000-serien är känd för dess svaga spelprestanda. Att flytta grafikkort mellan byggen är ju inget konstigt, men hur många vill investera 3000-4000 kronor i en ny processor i ett 7 år gammalt bygge?

Skillnaden mellan 5600X och 5800X3D var ca 9 % i speltesterna som TechPowerUp gjorde med ett 3080 i 1440p. 3080 är ungefär lika snabbt som 7800 XT i 1440p så jag skulle räkna med en liknande skillnad för det kortet.

5800X3D är just nu drygt 160 % dyrare än 5600X så jag skulle säga att 5600X ger väldigt bra prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I just det här fallet hade det varit intressant att se hur en 4070 klarar sig med den gamla processorn. Det sägs att Nvidia är bättre på att utnyttja flera trådar när de skickar draw calls, så att man blir mindre beroende av enkeltrådad prestanda, men det är svårt att hitta några bra tester av det.

Tester visar på det motsatta då Nvidia plockat bort en del funktioner från hårdvara som fortfarande finns kvar på Radeon-korten. Spelar i princip mindre/ingen roll på kraftfullare CPUer men gör skillnad på svagare.

Det ursprungliga testet från HUB:

Det visar sig i många test där kraftfulla Nvidia-kort paras med svagare CPUer.

Till redaktionen/
Mycket uppskattat detta nya testande! Tackar för en fin artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tester visar på det motsatta då Nvidia plockat bort en del funktioner från hårdvara som fortfarande finns kvar på Radeon-korten. Spelar i princip mindre/ingen roll på kraftfullare CPUer men gör skillnad på svagare.

Det ursprungliga testet från HUB:
https://www.youtube.com/watch?v=JLEIJhunaW8

Det visar sig i många test där kraftfulla Nvidia-kort paras med svagare CPUer.

Till redaktionen/
Mycket uppskattat detta nya testande! Tackar för en fin artikel!

Nu har jag inte sett just den filmen, men vad jag förstår så kräver Nvidia iofs mer total beräkningskapacitet, men det sprider den över fler trådar. Uppgraderingen går ju för all del från 6 till 8 kärnor, men den stora skillnaden är att varje kärna är mycket mer kraftfull. RDNA 3-korten kan således flaska på den enkeltrådade prestandan även om det finns flera kärnor som inte gör så mycket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kul test av sweclockers
[

De som köpte intel 7700k som kom våren 2017 eller 8700k som kom hösten 2017 två CPUer som var lätta att överklocka lär inte ligga så långt efter utan att uppgradera?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nu har jag inte sett just den filmen, men vad jag förstår så kräver Nvidia iofs mer total beräkningskapacitet, men det sprider den över fler trådar. Uppgraderingen går ju för all del från 6 till 8 kärnor, men den stora skillnaden är att varje kärna är mycket mer kraftfull. RDNA 3-korten kan således flaska på den enkeltrådade prestandan även om det finns flera kärnor som inte gör så mycket.

Det vill jag gärna ha minst en källa på om så är fallet. Sett en hel del som tyder på motsatsen nämligen.

Bland annat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macchot:

Hur ska man tänka här egentligen? Gaming på Linux är tyvärr inte lika bra, om ens möjlig för många spel

Fungerar inte dina spel i Linux så återstår inte mycket annat än att spela andra spel eller hosta upp pengarna för en uppgradering.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Riktigt bra artikel! Synd att inte Intel valt en mer hållbar plattform för uppgradering då de byter sockel hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul läsning mer sånt här!!

Visa signatur

Pröva först TÄNK sen!!!

Permalänk
Medlem

...och de som valde Intel-alternativet
Vad för slags förbättringar kan de göra, vad kostar de och hur förbättras deras prestanda?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mc68000:

Hade ju varit kul att se vad bara en 5800X3D uppgradering gett i sammanhanget. Orkas det med en liten kompletering på t.ex. CS2 och FC6, Jonas?

Hann tyvärr inte med några kompletterande mätningar, men både loggarna och resultaten talade för att vi var helt GPU-bundna i båda spelen med GTX 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hann tyvärr inte med några kompletterande mätningar, men både loggarna och resultaten talade för att vi var helt GPU-bundna i båda spelen med GTX 1070.

Ställer man ner AA till typ 2x så är jag helt övertygad om att det är CPU som begränsar i CS2.
Jag märkte just ingen skillnad alls (under Linux) när jag växlade grafikinställningarna både uppåt (största texturerna, 4x AA) och nedåt (minsta texturerna, ingen AA) på mitt R9 290X. Efter bytet till A750 var jag fortfarande oftast under 100 fps oavsett inställningar.

Jag förstår att det inte är hållbart att testa alla grafikinställningar i alla spel, men just CS har den historiken att de som är(/vill vara) duktiga väljer högsta möjliga FPS över ögongodis. Således känner jag att det hade varit högintressant att se vad vinterdatorn hade klarat på lägsta inställningar 1080p i alla fyra kombinationerna (1600+1070, 5800+1070, 1600+7800, 5800+7800).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla coolt att man kunde köpa ett moderkort 2017, och nu 7 år senare trycka i en 5800X3D så har man en topppresterande dator för spel (om man byter GPU också förståss)

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Kul test av sweclockers
[https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31232?key=5e649fd4df1226e05b83542143e89fad
De som köpte intel 7700k som kom våren 2017 eller 8700k som kom hösten 2017 två CPUer som var lätta att överklocka lär inte ligga så långt efter utan att uppgradera?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25727?key=0309ed7a94af63808159de9046f36c7b

I lägre upplösning och med ett grafikkort som kostade mycket mer...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM