Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller helt med om vikten av stabilitet, men är det ett problem i praktiken?
Både med gammalt coax (internet hemma) och med fiberanslutningen (sommarhuset) skulle jag säga att tiden för otillgänglighet under ett år understiger 1 timme, d.v.s. en tillgänglighet på 99,99%

I sommarhuset som är lite mer på vischan är det egentligen bara vid strömavbrott man tappar anslutningen, men i det läget handlar det ju mest om att den lokala utrustningen inte kör då. Och sedan de grävde ner elledningarna är det ytterst sällan strömavbrott där heller.

I villan hade jag nedtid en vecka i streck förra månaden, Global Connect (nätägare) + Ownit, otroligt missnöjd med båda så här långt. Fick åka till lägenheten 13 mil bort för att kunna arbeta normalt.

Permalänk

Bor i hyresrätt i en stad. Kör med Tele2,betalar runt 500kr för upp till 500mbit. Får dock ringa och tjata varje år för att få ned priset. Så är lite dyrt tycker jag iaf. Men har för övrigt väldigt sällan något krångel med internet.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det skall framgå i årsredovisningen, kolla "noterna" till driftskostnader. Du kan också ha en post under "Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter" vilket är vad som är betalt/skuld vid årsskiftena. Det sista borde vara runt en 1/12 del av driftskostnaden beroende på hur det är utslaget per antalet dagar.

Har inte de senaste årsredovisningarna, vi har nyligen bytt leverantör också.

Tidigare var det 114 kronor per lägenhet, men det är lägre nu.
Jag missade senaste BRF mötet där de pratade om nya leverantören och så.

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt att det skiljer så många hundra i alla olika stadsnäten i Sverige. Jag betalar 529kr för 500/500. Vissa kanske bara betalar runt 300. Samma prissättning vore något.

Permalänk
Medlem

Har 250/250 just nu... om jag inte missminner mig. Helt onödigt egentligen, eftersom jag aldrig kommer nyttja den bandbredden.

Men eftersom det handlar om någon hundring i skillnad per år i kostnad så är det lite sak samma om jag väljer steget under.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Det skulle alltid kunna vara liiite billigare, men tycker det vi betalar ändå funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är bara att gratulera de som bor där det finns ett öppet stadsnät och beklaga de som bor i hus där enbart comhem finns.

Comhem/Tele 2 har försökt höja mina priser i 7 år, varje gång jag velat säga upp abonnemanget så har de lämpligt nog haft en kampanj som gett mig 30/30, 50/50, 100/100 och nu 150/150 för under 200 kr i 12 mån. De senaste 3 åren har jag även lyckats avtala bindningstiden.

Så deras faktiska priser är egentligen rätt rimliga, men att de utnyttjar svaga människor som inte har mod eller moral att förhandla är ett enormt fulspel som borde vara straffbart.

Permalänk

Vilken leverantör håller med 1000/1000 för 109kr/mån? Det är ju ordentligt mycket lägre än...

Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Vilken leverantör håller med 1000/1000 för 109kr/mån? Det är ju ordentligt mycket lägre än allt som går att söka fram...
...att de inte brottas med någon råvara känner de flesta till men det verkar ännu bara vara i Finland man slutat med volympotter i mobilnäten (de tycker vi håller på med rent trams i lilla SWE)

Permalänk
Medlem

I vår fiberförening på landsbygden förhandlar vi var ca 5-7 år fram nya avtal om kommunikationsoperatör samt tjänsteleverantörsavtal för gruppavtal.

Nytt avtal i höstas blev iTUX som KO och Tele2 som gruppavtalsleverantör.

Gruppavtalet:
1000/1000 Mbps (+Router om man behöver)
TV Bas HD + TV Hub
Tele2 Play
Telefoni Bas

Detta kostar 250 kr/mån via föreningen. Fiberföreningen tar ut 100 kr/mån i nätavgift för att teckna kostnader för drift av nät samt förening.

Avtalet gäller till 2028 utan indexreglering. I avtal med kommunikationsoperatör ingår även öppet fibernät för de som hellre önskar det. Dock kostar bara internetuppkoppling på 1000/1000 från 589 kr/mån med billigaste operatören. 100/100 från 379 kr/mån.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Lindfors:

Vilken leverantör håller med 1000/1000 för 109kr/mån? Det är ju ordentligt mycket lägre än allt som går att söka fram...
...att de inte brottas med någon råvara känner de flesta till men det verkar ännu bara vara i Finland man slutat med volympotter i mobilnäten (de tycker vi håller på med rent trams i lilla SWE)

Olika typer av gruppavtal kan ge rejält mycket lägre priser än privata abonnemang.

Bahnhof har ju t.ex. erbjudande till bostadsrättsföreningar från 49 kr/mån för 1000/1000.

https://bahnhof.se/brf/

Permalänk
Medlem

100% av anledningen till att internet blivit dyrare i Sverige är s.k. "öppna" stadsnät med "fri konkurrens". Ja det är fri konkurrens om de sista 10% av kakan - resten tar stadsnätet och dem kan man inte byta bort. De borde dömas för falsk marknadsföring allihop.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

100% av anledningen till att internet blivit dyrare i Sverige är s.k. "öppna" stadsnät med "fri konkurrens". Ja det är fri konkurrens om de sista 10% av kakan - resten tar stadsnätet och dem kan man inte byta bort. De borde dömas för falsk marknadsföring allihop.

Samma med elnätet eller kabeltv

Monopolställning borde bara vara tillåtet om det är staten som ligger bakom

Vad kan hindra dem att bara dubbla priserna varje år? Köpa upp nya kunder genom att köpa upp små delnät, fortsätta öka… oändlig ond cirkel

Dessutom så gnäller folket på operatörerna som man köper slutprodukten av… kräksvarning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

100% av anledningen till att internet blivit dyrare i Sverige är s.k. "öppna" stadsnät med "fri konkurrens". Ja det är fri konkurrens om de sista 10% av kakan - resten tar stadsnätet och dem kan man inte byta bort. De borde dömas för falsk marknadsföring allihop.

Skrivet av medbor:

Samma med elnätet eller kabeltv

Monopolställning borde bara vara tillåtet om det är staten som ligger bakom

Vad kan hindra dem att bara dubbla priserna varje år? Köpa upp nya kunder genom att köpa upp små delnät, fortsätta öka… oändlig ond cirkel

Dessutom så gnäller folket på operatörerna som man köper slutprodukten av… kräksvarning!

Det var det jag också fick som förklaring av Tele2, när de i våras skulle höja från 299:- till över 500:-. Jag är lite anarkistiskt lagd rörande monopolsystemet, och använder inte fibern som är indragen i lägenheten alls sen några månader, utan har numera internet via 4G för mindre peng.

Ang TV, så slog hyresvärden på stortrumman för bredbandets förträfflighet när all TV flyttades från koaxnätet till fibern. Jag har aldrig velat ha mer än gratisutbudet, och nappade inte på "erbjudandet" att köpa(!) ett TV-paket som innehöll (bara) frikanalerna för 69:-/mån + en startavgift på 495:-! Inte att förglömma kabelTV-boxen för ca 1400:-. Jag har bara ½-mil till TV-masten, så det går utmärkt att se frikanalerna via marknätet med en koaxkabel till en teleskopantenn gömd bakom soffan. Fiberskåpet gör numera ingen nytta där det sitter i ett hörn i hallen med blinkande lampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Det var det jag också fick som förklaring av Tele2, när de i våras skulle höja från 299:- till över 500:-. Jag är lite anarkistiskt lagd rörande monopolsystemet, och använder inte fibern som är indragen i lägenheten alls sen några månader, utan har numera internet via 4G för mindre peng.

Ang TV, så slog hyresvärden på stortrumman för bredbandets förträfflighet när all TV flyttades från koaxnätet till fibern. Jag har aldrig velat ha mer än gratisutbudet, och nappade inte på "erbjudandet" att köpa(!) ett TV-paket som innehöll (bara) frikanalerna för 69:-/mån + en startavgift på 495:-! Inte att förglömma kabelTV-boxen för ca 1400:-. Jag har bara ½-mil till TV-masten, så det går utmärkt att se frikanalerna via marknätet med en koaxkabel till en teleskopantenn gömd bakom soffan. Fiberskåpet gör numera ingen nytta där det sitter i ett hörn i hallen med blinkande lampor.

Samma här: fick liknande höjning och inga erbjudanden, och ungefär samtidigt blev vi med sommarstuga. Valet blev enkelt: mindre än halva priset för 4/5G, så kan man ta med det i stugan, husvagnen, semestern för barnen i bilen, …

Permalänk

Blev för dyrt med laggigt fiber, så bytte till 4G för hela familjen +1 abonnemang för 4G router. Nu har vi alla obegränsad 4G surf både i mobiler och då samma hemma. Sparar minst 3000 kr/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma här: fick liknande höjning och inga erbjudanden, och ungefär samtidigt blev vi med sommarstuga. Valet blev enkelt: mindre än halva priset för 4/5G, så kan man ta med det i stugan, husvagnen, semestern för barnen i bilen, …

Jag fick iofs erbjudande om 349:- bundet i 1 år när jag ville säga upp fibern, men 4G för 249:- i 2 år var ännu billigare, så det blev ingen fortsättning! Jag hade som du i åtanke att ett 4G-bredband kan följa med till stugan, tidigare körde jag med luren som mobil hotspot när jag var där. Så samtidigt som jag fick ner priset rejält på bredbandet, så kunde jag sänka antalet GB på mobilen, eftersom det inte går åt nån extrasurf från stugan längre! Så jag sparade några tior även på telefonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barfotavegan:

Blev för dyrt med laggigt fiber, så bytte till 4G för hela familjen +1 abonnemang för 4G router. Nu har vi alla obegränsad 4G surf både i mobiler och då samma hemma. Sparar minst 3000 kr/år

Fiber är väl ändå den minst laggiga anslutningen så det lät ju som nåt fel där.
Men är ni nöjda med 4G så är ju allt bra.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Fiber är väl ändå den minst laggiga anslutningen så det lät ju som nåt fel där.
Men är ni nöjda med 4G så är ju allt bra.

Nja, fibern vi haft 100/100 har varit sämre än nuvarande 4G.

Permalänk
Skrivet av Archibald:

Bahnhof såklart! Men hört att Bredband2 också är väldigt bra prismässigt.

Du kör ju gruppavtal som är kraftigt rabatterat så det är inte relevant för de flesta här på swec.

Skrivet av Viewtiful:

Som en som är gammal nog att en gång i tiden kört med 56k modem där man fick betala minut taxa så har jag svårt att se alltför strängt på priserna idag i synerhet då man har fri datamängd i priset också. Suck den glädjen när mor gick med på att gå över till ADSL 0,5Mbit

Inser även med detta att jag är ISP:ernas dröm kund som inte klagar antar att jag räknar med att konkurens pressar priserna till den mån det går.

Optimist javisst!

När man blir gammal och trött tar man vilken skit som helst. Ryck upp dig och byt!

Skrivet av tjofritz:

Här i Schweiz kostar det tusenlappen...

Är det tusenlappen konverterat till svensk krona? För då är det inte dyrt.

Permalänk
Medlem

I vår BRF tävlar Bahnhof och Bredband2 om vilka som kan leverera lägst pris. Tror det hamnade på 70kr/mån per anslutning för 100/100. Vi har gamla kablar i husen, så bara priset dom kan konkurrera på egentligen. Bredband2 har alltid gett bra service om det uppstått något så dom får ha kvar det.

Umeå Energi Stadsnät.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tycker bredband är billigare än någonsin.
De som gnäller har ofta ingen koll upplever jag eller har inte sett utvecklingen.

Har uteslutande kört Bahnhof i alla år med ett undantag för internetbolaget då det ingick i min fiberinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker bredband är billigare än någonsin.
De som gnäller har ofta ingen koll upplever jag eller har inte sett utvecklingen.

Har uteslutande kört Bahnhof i alla år med ett undantag för internetbolaget då det ingick i min fiberinstallation.

Vad baserar du den upplevelsen på? Verkar ju inte ha läst den här tråden iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Vad baserar du den upplevelsen på? Verkar ju inte ha läst den här tråden iaf?

Postade baserat på det artikeln handlar om.

Jag har betalat ungefär lika mkt sedan jag började med "bredband" någon gång runt 2000.
Tror jag betalade runt 500:- för 2,5 Mbit ner med Bostream ADSL.

Idag betalar jag 379 kronor för 250/250 och räknar man pengavärde så är det både rejält mkt biligare och snabbare idag.
Sen ska man ju väga in att jag jag höjt min lön med mer än det dubbla på 25 år.

Tittar man på mobila lösningar så är förändringen ännu större skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barfotavegan:

Nja, fibern vi haft 100/100 har varit sämre än nuvarande 4G.

Som sagt, det är något som är fel på vägen då. Fiber är överlägset 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Som sagt, det är något som är fel på vägen då. Fiber är överlägset 4G.

Beror väl vad man mäter. Ren hastighet kan 4G absolut vara snabbare än en fiber på 100/100. Latens och stabilitet däremot är fibern utan tvekan överlägsen. Så det hänger mycket på vilka behov man har.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Beror väl vad man mäter. Ren hastighet kan 4G absolut vara snabbare än en fiber på 100/100. Latens och stabilitet däremot är fibern utan tvekan överlägsen. Så det hänger mycket på vilka behov man har.

Pratades om lagg, så 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Bor i göteborg men i i lägenheten har de bara coaxal bredband via tele2. Billigaste är 539 kr/mån för 150/10..
Billigaste alternativet med lite snabbare uppladdning 600/30-50 kostar 700kr.

Sjukt dyrt och tråkigt. Kan inte ens använda en egen router med stöd för vpn längre. Så förlegat. Tidigare kostat 200-300kr för 100/100-500/100 där jag bodde förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

...
De som gnäller har ofta ingen koll upplever jag eller har inte sett utvecklingen.
...

Postade baserat på det artikeln handlar om.

Jag har betalat ungefär lika mkt sedan jag började med "bredband" någon gång runt 2000.
Tror jag betalade runt 500:- för 2,5 Mbit ner med Bostream ADSL.

Idag betalar jag 379 kronor för 250/250 och räknar man pengavärde så är det både rejält mkt biligare och snabbare idag.
Sen ska man ju väga in att jag jag höjt min lön med mer än det dubbla på 25 år.

Tittar man på mobila lösningar så är förändringen ännu större skulle jag säga.

Med termen "bredband" så refererar man oftast till "fast uppkoppling".
Att du skriver vad DU har betalat visar ju på precis på att du inte har nån koll.
Väldigt många i tråden skriver att de endast har tillgång till en leverantör, där konkurrens mer eller mindre inte finns vilket utnyttjas av leverantören. Därav har priserna i de fallen gått upp en hel del de senaste åren.

Vad bredband kostade för 25år sen när det fortfarande var hyffsat nytt är ju inte direkt relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Med termen "bredband" så refererar man oftast till "fast uppkoppling".
Att du skriver vad DU har betalat visar ju på precis på att du inte har nån koll.
Väldigt många i tråden skriver att de endast har tillgång till en leverantör, där konkurrens mer eller mindre inte finns vilket utnyttjas av leverantören. Därav har priserna i de fallen gått upp en hel del de senaste åren.

Vad bredband kostade för 25år sen när det fortfarande var hyffsat nytt är ju inte direkt relevant.

Ja du kanske har rätt, bredband då tänker man kanske främst på en fast uppkoppling, annars säger man mobilt bredband. Men en del använder ju mobilt bredband som en "fast uppkoppling" då det ibland är det enda som erbjuds eller att det är billigare än fiber.

Jag tror det är väldigt få som har bara har tillgång till en tjänsteleverantör, de flesta har en uppsjö att välja på. Och är det så att man t.ex. i en BRF gjort ett avtal med en tjänsteleverantör så brukar det ändå vara förmånligt.
Efter 25 år i IT-branschen och många fysiska flyttar då man tvingas byta KO så har jag rätt bra koll, det är heller inte ovanligt att man får agera bollplank till vänner när det gäller uppkoppling.

Sen var ju frågan "Tycker du bredband kostar för mycket" och det var det jag svarade på.
Kan absolut tycka att det är relevant att jämföra med vad det kostat historiskt för att just förstå om det billigare eller dyrare.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Betalar 480kr för 500/100 och sedan 104kr i nätavgift varje månad.
Så nästan 600kr per månad för 500/100 fiber.

Tycket det kanske skulle gå att få ner till 450-500 utan större problem totalt, men orkar inte riktigt ta det vidare. Har redan ett lätt förhandlat pris så tror det är lite lönlöst...

Obundet, ingen uppsägningstid.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •