Sänka prestanda på mobilen - Går det?

Permalänk
Medlem

Sänka prestanda på mobilen - Går det?

Jag försöker förlänga livslängden på batteriet genom att aktivera en funktion som stoppar laddningen vid 85%, samt så försöker jag ligga över 30% när jag laddar telefonen igen (har hört att det också ska hjälpa).

Problemet är att telefonen dräneras ganska mycket fast att jag inte ens använder telefonen speciellt mycket på jobbet. 95% av tiden ligger den i fickan men den går från 85% ner till ca 25% när jag kommer hem från jobbet.

När jag aktiverar energiläge så ligger den på ca 45% när jag kommer hem från jobbet. Så ganska stor skillnad och tänk på att telefonen inte används så mycket.

Kan till och med spela mobilspel i energi läge utan att prestandan skjuter ner till botten så all den prestanda som mobilen har behövs inte.

Problemet med energiläge är att skärmens hz sjunker från 120 till 60 och nu när jag är så van vid 120hz kännes 60hz för djävligt att använda.

Nu blev inlägget långt men min fråga är: Kan jag sänka prestandan på något sätt utan att använda energiläget på telefonen?

Permalänk
Medlem

Vad har du för lur?

Ofta är det bra att köpa flaggskepp i avseende processor då de är mer energieffektiva.

Om du har dålig täckning så brukar det också dränera snabbare.

Finns wifi på jobbet så lär det dra mindre att vara kopplad till det istället för data via masten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag försöker förlänga livslängden på batteriet genom att aktivera en funktion som stoppar laddningen vid 85%, samt så försöker jag ligga över 30% när jag laddar telefonen igen (har hört att det också ska hjälpa).

Problemet är att telefonen dräneras ganska mycket fast att jag inte ens använder telefonen speciellt mycket på jobbet. 95% av tiden ligger den i fickan men den går från 85% ner till ca 25% när jag kommer hem från jobbet.

När jag aktiverar energiläge så ligger den på ca 45% när jag kommer hem från jobbet. Så ganska stor skillnad och tänk på att telefonen inte används så mycket.

Kan till och med spela mobilspel i energi läge utan att prestandan skjuter ner till botten så all den prestanda som mobilen har behövs inte.

Problemet med energiläge är att skärmens hz sjunker från 120 till 30 och nu när jag är så van vid 120hz kännes 30hz för djävligt att använda.

Nu blev inlägget långt men min fråga är: Kan jag sänka prestandan på något sätt utan att använda energiläget på telefonen?

Låter som om du har något som ligger och dränerar ditt batteri i standbyläget.
För den ska inte tappa 60% av att ligga orörd, låter ju otroligt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag försöker förlänga livslängden på batteriet genom att aktivera en funktion som stoppar laddningen vid 85%, samt så försöker jag ligga över 30% när jag laddar telefonen igen (har hört att det också ska hjälpa).

Problemet är att telefonen dräneras ganska mycket fast att jag inte ens använder telefonen speciellt mycket på jobbet. 95% av tiden ligger den i fickan men den går från 85% ner till ca 25% när jag kommer hem från jobbet.

När jag aktiverar energiläge så ligger den på ca 45% när jag kommer hem från jobbet. Så ganska stor skillnad och tänk på att telefonen inte används så mycket.

Kan till och med spela mobilspel i energi läge utan att prestandan skjuter ner till botten så all den prestanda som mobilen har behövs inte.

Problemet med energiläge är att skärmens hz sjunker från 120 till 30 och nu när jag är så van vid 120hz kännes 30hz för djävligt att använda.

Nu blev inlägget långt men min fråga är: Kan jag sänka prestandan på något sätt utan att använda energiläget på telefonen?

Vet nu inte vad du har för telefon, men jag hade ruskiga problem med min 4 månader gamla iPhone 15 att den drog batteri även när den inte användes så att jag fick ladda den två gånger per dag, fler om jag använde den till något krävande. Läste om en massa tips på nätet men inget annat än att fabriksåterställa telefonen hjälpte.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kolla inne vid batteriets inställningar vad det är som har dragit mest efter en dag, har du tur är det nån app eller så som du inte ens behöver.

Permalänk

Som ovan säger.

Kolla vad som faktiskt drar ström.

För det mesta brukar det vara mest olika datatrafik, samtal, och att ha skärmen tänd.

Cpun osv går per default på en belastningsbaserad graf som säger åt den hur mycket den behöver gå upp i hastighet så den klockar redan ner sig automagiskt till minimum om ingen last finns.

För mig leder mobil datakomunikation med 17% av all strömåtgång följt av skärmen på 14%

Resten ligger typ under 4% var av strömåtgången

För tillfället 89% batteri.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag försöker förlänga livslängden på batteriet genom att aktivera en funktion som stoppar laddningen vid 85%, samt så försöker jag ligga över 30% när jag laddar telefonen igen (har hört att det också ska hjälpa).

Problemet är att telefonen dräneras ganska mycket fast att jag inte ens använder telefonen speciellt mycket på jobbet. 95% av tiden ligger den i fickan men den går från 85% ner till ca 25% när jag kommer hem från jobbet.

När jag aktiverar energiläge så ligger den på ca 45% när jag kommer hem från jobbet. Så ganska stor skillnad och tänk på att telefonen inte används så mycket.

Kan till och med spela mobilspel i energi läge utan att prestandan skjuter ner till botten så all den prestanda som mobilen har behövs inte.

Problemet med energiläge är att skärmens hz sjunker från 120 till 30 och nu när jag är så van vid 120hz kännes 30hz för djävligt att använda.

Nu blev inlägget långt men min fråga är: Kan jag sänka prestandan på något sätt utan att använda energiläget på telefonen?

Ja rootar man kan man sätta t ex en mer energibesparande kernel profil, sänka CPU hastigheten och/eller sänka spänningen dvs underklocka, stänga av kärnor osv. Går även att överklocka om man vill.. 😊

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung galaxy S20 FE. Relativt lik prestanda som icke FE varianten så ganska högpresterande mobil.

Testade att ha wifi och dagar utan wifi för att se om det är någon skillnad. Är lite bättre med wifi men inte som när jag använder energisparläge.

Var ett tag sen jag tittade vad som drog batteri så kan inte svara exakt men tror inte att det var något speciellt som stack ut. Är samma vanliga skärm, nätverk, Android OS och såna saker.

Ska kolla igen efter jobbet för att se vad som drar.

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden energisparläget gör när telefonen bara "ligger i fickan" är dels att appar synkar mer sällan mot nätet, men främst att telefonen stannar på 4G istället för att gå över till 5G. Så är det iaf på min S21, och jag gissar även på din 20FE. Och det kan göra stor skillnad, speciellt om 5G-täckningen är klen.

Så, prova att slå av 5G, det behövs ändå ganska sällan.

Synd att det inte finns ett riktigt smart energisparläge som låter telefonen vara en zombie när man har den i fickan, men drar igång överklockat så fort man låser upp den...

Jag brukar använda appen Accubattery (tror jag den heter) för att få lite mer koll. Men, numera kollar jag sällan upp det, tycker mobilen klarar sig rätt bra ändå.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Jag har en Samsung galaxy S20 FE. Relativt lik prestanda som icke FE varianten så ganska högpresterande mobil.

Testade att ha wifi och dagar utan wifi för att se om det är någon skillnad. Är lite bättre med wifi men inte som när jag använder energisparläge.

Var ett tag sen jag tittade vad som drog batteri så kan inte svara exakt men tror inte att det var något speciellt som stack ut. Är samma vanliga skärm, nätverk, Android OS och såna saker.

Ska kolla igen efter jobbet för att se vad som drar.

Med andra ord inte så mycket du kan göra mer än hålla den frånkopplad med skärmen släckt så mycket det går om du vill spara batteri.

Att ev kunna underkocka sin cpu eller ge den en strömsnålare governor kan på sin höjd kanske ge nån kvart eller halvtimme extra i slutänden högst ovanligt att det ger några enorma skillnader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Stäng av datatrafiken (både mobilt och wifi) om du inte behöver den så att inte alla tramsfunktioner laddar ner saker och skickar notifieringar, du kan även stänga av positionering och blåtand, alla radiofunktioner drar ganska mycket ström och är ofta det som behöver mest om telefonen inte används aktivt
Om du inte behöver kunna ta emot samtal så sätt den i flygplansläge så dödar du de flesta radiofunktioner med bara en inställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har en Samsung galaxy S20 FE.

Själv kör jag Shizuku och Hail på min Samsung-mobil.

Har "fryst" all bloat där, vilket minskat bakgrundsaktiviteterna.

Sedan brukar även VoWiFi vara snällare mot batteriet, än att köra med datatrafik vid dålig täckning. 5G bör också undvikas så långt det går.

Permalänk
Medlem

S20 FE börjar bli lite till åren också så kan vara så att batterier börjat bli sämre

Released 2020, October 02

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

WiFi så mycket som möjligt, annars 4G. Sänk ljusstyrkan och släck skärmen direkt efter användning. Stäng av alla platstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stäng av datatrafiken (både mobilt och wifi) om du inte behöver den så att inte alla tramsfunktioner laddar ner saker och skickar notifieringar, du kan även stänga av positionering och blåtand, alla radiofunktioner drar ganska mycket ström och är ofta det som behöver mest om telefonen inte används aktivt
Om du inte behöver kunna ta emot samtal så sätt den i flygplansläge så dödar du de flesta radiofunktioner med bara en inställning.

Skrivet av stelex:

WiFi så mycket som möjligt, annars 4G. Sänk ljusstyrkan och släck skärmen direkt efter användning. Stäng av alla platstjänster.

När det gäller platstjänsterna så används bara dessa om man använder en app som vill använda platstjänster. Bara för att platstjänster är på i inställningarna betyder inte det att Platsen används hela tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

30hz är lågt, men du kanske kan vänja dig vid 60hz?

[Samt välj 4g manuellt ifall du inte använder energispararläge. Upplösning, har det 1440p? Gå ner till 1080p? (men frekvens & upplösning spelar ju roll när du använder mobile, inte annars).

Hur stort batteri? En 1500kr samsung har 5000mah och räcker i 2 dagar ifall jag bara använder den lite, men om man bara har 3000-3500mah kommer det såklart inte räcka lika mycket.

Finns många appar i bakgrunden som drar ström. Avinstallera appar, stäng av funktioner (typ plats, nfc, bluetooth etc. ifall de inte behövs) och annat.]
Edit: Läste igenom tråden lite mer och det har redan nämnts.

Men vill man verkligen göra skillnad så är det custom operativsystem som gäller. Roota telefon, installera linux and ha inga onödiga appar alls.

Permalänk
Medlem

Det som halverade min batterianvändning på Iphone tidigare var att stänga av platstjänster. Vissa funktioner fungerar inte då givetvis, men batteritiden blev hiskeligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det som halverade min batterianvändning på Iphone tidigare var att stänga av platstjänster. Vissa funktioner fungerar inte då givetvis, men batteritiden blev hiskeligt mycket bättre.

Låter då som om någon app använder platstjänsterna hela tiden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter då som om någon app använder platstjänsterna hela tiden.

Yes, dom flesta appar sitter och söker titt som tätt. Väderappar, dejtingappar (katastrofalt ofta), sociala medier och sånt elände.

Skulle säga att platstjänster med en välfylld telefon och brett användande sänker batteriet med säkert 200-300% i standby utifrån eget användande.

Nu var det bra längesen jag hade en Iphone med just dessa appar. Android med sms idag, klarar mig lätt en dag hehe

Permalänk
Medlem

Varje gång jag installerar en ny app och startar den så frågar alltid telefonen om jag vill aktivera platstjänster och väljer alltid "bara när den används" så den funktionen borde inte dra så mycket.

Skrivet av rwkk:

30hz är lågt, men du kanske kan vänja dig vid 60hz?

Sorry, det var 60hz den går ner till, men känns som sirap jämfört med 120hz.

Permalänk
Snusfri

Jag skulle testa att boota till Recovery och där välja "Wipe Cache".
Det tar inte bort några bilder eller annat men kan fixa till saker som att batteriet dras ur snabbt.

Hur du gör kan du läsa här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När det gäller platstjänsterna så används bara dessa om man använder en app som vill använda platstjänster. Bara för att platstjänster är på i inställningarna betyder inte det att Platsen används hela tiden

Jag vet, men för att vara helt säker så gav jag detta rådet till TS.

Permalänk
Medlem

Har exakt likadan telefon som dig (5G-varianten) och visst har batteriet börjat visa lite ålderstecken.

Har frångått läget som slutar ladda vid 85%. Vid en dag då jag använder telefonen relativt mycket, vilket är dryga 5 timmar med skärmen aktiverad, så räcker det ganska precis från 100% till ca 15-20%.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Hur är täckningen på ditt arbete? Med dålig signal så drar mobilen mer batteri.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag försöker förlänga livslängden på batteriet genom att aktivera en funktion som stoppar laddningen vid 85%, samt så försöker jag ligga över 30% när jag laddar telefonen igen (har hört att det också ska hjälpa).

Problemet är att telefonen dräneras ganska mycket fast att jag inte ens använder telefonen speciellt mycket på jobbet. 95% av tiden ligger den i fickan men den går från 85% ner till ca 25% när jag kommer hem från jobbet.

När jag aktiverar energiläge så ligger den på ca 45% när jag kommer hem från jobbet. Så ganska stor skillnad och tänk på att telefonen inte används så mycket.

Kan till och med spela mobilspel i energi läge utan att prestandan skjuter ner till botten så all den prestanda som mobilen har behövs inte.

Problemet med energiläge är att skärmens hz sjunker från 120 till 60 och nu när jag är så van vid 120hz kännes 60hz för djävligt att använda.

Nu blev inlägget långt men min fråga är: Kan jag sänka prestandan på något sätt utan att använda energiläget på telefonen?

Om batteriet börjar bli gammalt så kan självurladdningen öka. Du kan testa genom att ha telefonen helt avstängd under minst 1/2 dygn och se om laddningen gått ned under tiden den varit avstängd.

Permalänk
Medlem

För att låta batteriet prestera men inte slitas mer nu skulle jag sluta snabbladda men se till att ladda till 100% om du ska använda den strax efter fulladdad (det är när det ligger fulladdat länge det sliter lite eftersom överkapaciteten typ ökar volymen i batteriet och skapar slitage för att förenkla de fleratal saker som händer).

Plocka upp telefonen ur fickan så den slipper förstärka täckningen i omgångar. Aktivera i utvecklaralternativ: "Begränsning av wifi-sökning". Vidare om du har "Mobildata alltid aktiverad" aktivt (2 rader ner från innan nämnda funktion) så kan det spara en del att låta det modemet vila när du är på WiFi genom att stänga av den funktionen. Aktivera energispar på högre procent men låta det stängas av när du laddar, det gör notiser mindre tillräkneliga dock, fungerande notiser är viktiga för mig med en son som har diabetes.

En Samsung lur har ju deras mjukvara och S3, S4, S5, S6, S10, A50, S21 & S22 har alla haft egenskapen att ligger de inte helt stilla med hyffsad täckning så går batteriet ner till under 30% på en dag, och att 20% batteri ibland är det samma som 5% på deras lurar har aldrig hjälpt mig heller.

Jag blev även hjälpt av att stänga av det adaptiva läget för energieffektivitet, jag jobbar skift så finns inga fördelar bara nackdelar när den försöker förstå mina vanor.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

En Samsung lur har ju deras mjukvara och S3, S4, S5, S6, S10, A50, S21 & S22 har alla haft egenskapen att ligger de inte helt stilla med hyffsad täckning så går batteriet ner till under 30% på en dag,

Jag har S10+ och har inte märkt av det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om batteriet börjar bli gammalt så kan självurladdningen öka. Du kan testa genom att ha telefonen helt avstängd under minst 1/2 dygn och se om laddningen gått ned under tiden den varit avstängd.

Är det ett tecken på att batteriet börjar bli gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det ett tecken på att batteriet börjar bli gammalt?

Inte generellt, det beror på vilket batteri det är. Har ett par laptop datorer där batteriet laddar ur helt på ett par dagar även om de är helt avstängda. Kapaciteten är dock fortfarande rätt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har S10+ och har inte märkt av det problemet.

Jag lever i telefonen mer än de flesta sedan länge så kanske märks mer för mig. Samsung är rätt snälla mot apparna om man inte skräddarsyr varje apps bakgrundsaktivitet, viktigare att inget verkar gå långsamt än att man sparar batteri för dem.
Gärna extra ljus skärm än man verkligen behöver osv. Allt för att den generella användaren skall må fint genom en dag.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun