Internetberoende leder till förändringar i hjärnan

Permalänk
Melding Plague

Internetberoende leder till förändringar i hjärnan

Den som blir beroende av internet i tonåren kan även drabbas av andra beroendebeteenden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

aftonbladet ringde.. dom saknar en clickbait artikel :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vad mer specifikt syftas på med "en persons oförmåga att låta bli att använda internet"?

Permalänk
Medlem

Det är ju som allt annat beroende.

Om du gamblar, röker, spelar, dricker, äter för mycket - så skapar det ett beroende, och det är svårt att sluta med nåt hjärnan förbinder med nåt du tycker är trevligt. Så trevligt att det blir en del ut av ditt liv, din vardag etc.

När det plötslig rycks från dig, så skapas ett hål, detta hål måste fyllas av nåt annat, och det skapar oro och obehag när du inte längre får ditt trygga "fix" om man kan kalla det för ett "fix".

Hjärnans neuroplasticitet formas av vanor, och det är välkänd att det kan påverka hjärnan nästan intill permanent.

Permalänk
Medlem

Så, personer som hamnar i beroendebeteenden får förändringar i hjärnan. Hönan eller ägget?

Permalänk
Medlem

Detta borde väl gälla då för en väldigt stor del av Sveriges befolkning, speciellt i samband med mobiler som kollas konstant i om man inte har nått annat för sig.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

De var antagligen hard wired for beroendebeteende redan innan. Frågan är bara vilka beroenden man ska välja när man har den sortens anlag?! 🤔
Eller om impulskontrollen redan är såpass nedsatt att vi inte har några val?!

Själv tror jag inte på den fria viljan mer än att vi lever med en illusion av fri vilja. Shit happens och det finns inte mycket man kan göra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror att hela tiden bli matad med information och att ha "all" information enkelt tillgänglig förändrar en. Jämfört med en tid innan internet blev populärt, då nyheter kom några gånger per dag och de man normalt sett umgicks med fanns _max_ några mil bort.

Fundera på vad som händer en om nätet plötsligt är nere, någon kabel som har grävts av, och nätet kommer tillbaka om några dagar. (Här hjälper det ju inte att jag är en som är väldigt restriktiv vad gör med telefonen.)

Permalänk

Statistik är komplicerat. Speciellt kring urval. Även om de skulle göra en riktigt grym studie så blir resultatet varken kort eller enkelt.
Man bör även tänka på orsak/tidssamband (Post hoc ergo propter hoc)
De ungdomar som är internetberoende har blivit detta av olika anledningar, flera inklusive en politiker i tvdebatten sa nyss att forskare hade kommit fram till att de också presterade sämre i skolan. Det kan mycket väl stämma, men det beror nödvändigtvis inte på deras internetberoende.

Nå lagom är såklart bäst och det är en intressant fråga hur man ska uppnå detta lagom? Vad lagom är förnedras med tiden. Den ungdomen som år 1995 hängde varje kväll på internet isolerade sig. Den ungdom som idag är ute varenda kväll träffar inte så mycket ungdomar där längre och då isolerar sig. (jag är ironisk och överdriver)

Det tråkiga tycker jag är allt högre krav i samhället. Jag hade bekanta som hoppade av grundskolan. De fick jobb inom hemvård, fabrik, lager etc och klarade sig bra ändå. Vissa så bra så vi andra som läste vidare var lite avundsjuka på att de under vår studietid hade mer pengar än oss.
Arbetsmarknaden är idag betydligt tuffare för ungdomar i samma situation och det har inte ett skit med internet att göra. Jag tycker mig se att vissa traditionela mansjobb håller på att minska rejält. Dessa "enformiga fabriks jobb" kan man argumentera emot, men många gillade dem och de var en väldigt bra inkörsport.

Permalänk
Medlem

Vadå "oförmåga att låta bli använda internet"? För vad? Det låter snarare som beroende av "Infinite-scroll"-sidor, såsom sociala medier.
Jag är beroende av Internet i mitt arbete, som mjukvaruutvecklare, då det inte finns böcker som beskriver de API:er jag behöver.
Skrattretande dålig definition.

Och som många andra här påpekar: SweC är nu officiellt Expressen.

Permalänk
Medlem

Haha vilket trams.

Permalänk
Medlem

Då klarar jag mig för när jag var tonåring hade ingen hört talas om internet. Det närmaste man kom var text-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Statistik är komplicerat. Speciellt kring urval. Även om de skulle göra en riktigt grym studie så blir resultatet varken kort eller enkelt.
Man bör även tänka på orsak/tidssamband (Post hoc ergo propter hoc)
De ungdomar som är internetberoende har blivit detta av olika anledningar, flera inklusive en politiker i tvdebatten sa nyss att forskare hade kommit fram till att de också presterade sämre i skolan. Det kan mycket väl stämma, men det beror nödvändigtvis inte på deras internetberoende.

Nå lagom är såklart bäst och det är en intressant fråga hur man ska uppnå detta lagom? Vad lagom är förnedras med tiden. Den ungdomen som år 1995 hängde varje kväll på internet isolerade sig. Den ungdom som idag är ute varenda kväll träffar inte så mycket ungdomar där längre och då isolerar sig. (jag är ironisk och överdriver)

Det tråkiga tycker jag är allt högre krav i samhället. Jag hade bekanta som hoppade av grundskolan. De fick jobb inom hemvård, fabrik, lager etc och klarade sig bra ändå. Vissa så bra så vi andra som läste vidare var lite avundsjuka på att de under vår studietid hade mer pengar än oss.
Arbetsmarknaden är idag betydligt tuffare för ungdomar i samma situation och det har inte ett skit med internet att göra. Jag tycker mig se att vissa traditionela mansjobb håller på att minska rejält. Dessa "enformiga fabriks jobb" kan man argumentera emot, men många gillade dem och de var en väldigt bra inkörsport.

Högre studier har socialt premierats under ganska lång tid vilket har lett till problemet med utbildningsinflation.
Många individer är idag överutbildade för jobben de utför vilket egentligen bara är slöseri med tid och resurser.
Jag har än så länge inte sett några indikationer på en vändande trend så anställningskravet för att bli barista kommer väl snart vara en master.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Högre studier har socialt premierats under ganska lång tid vilket har lett till problemet med utbildningsinflation.
Många individer är idag överutbildade för jobben de utför vilket egentligen bara är slöseri med tid och resurser.
Jag har än så länge inte sett några indikationer på en vändande trend så anställningskravet för att bli barista kommer väl snart vara en master.

Japp, skall ju finnas ju jobb för it-folket som brukade tjäna 70 000/mån även efter den stora Ai-revolutionen. Inte då för att jag tror att det kommer att vara krav, utan att medianutbildningen för en barista kommer att vara rätt så hög i framtiden. Fram till då att någon bygger ihop en AI-espressomaskin som gör otroliga figurer i cappuccinon, så några veckor iallafall.

Permalänk
Medlem

Blandberoenden är ju standard, ofta lätt att byta ett mot ett annat. Snus till godis, droger verkar folk byta ut fritt när de vill…

Beroendebeteende är väl oftast psykologisk sjukdom och andra saker, inte orimligt att ett beroende kan vara en bra indikator på andra liknande beteenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blandberoenden är ju standard, ofta lätt att byta ett mot ett annat. Snus till godis, droger verkar folk byta ut fritt när de vill…

Beroendebeteende är väl oftast psykologisk sjukdom och andra saker, inte orimligt att ett beroende kan vara en bra indikator på andra liknande beteenden

Så vi kan avvänja heroinberoende med några lådor mumsmums?

Tror inte det precis.

Att jag varken är sockerberoende eller alkolist måste ju betyda att jag kan börja med heroin utan problem.

Tror inte det precis det heller.

Permalänk
Medlem

En reviewartikel är alltså en studie som sammanfattar andra studier. Potentiellt intressanta saker finns där, men studien sänks lite IMO av ett vilseledande språk och avsaknad av syntes.

Författarna pratar om "förändringar i hjärnan", men de studier som sammanfattas är sådana där man jämfört internetberoende personer med en kontrollgrupp, och sett att vissa aktiveringsmönster (som förvisso ofta lokaliseras till områden som är relevanta för sådant som de med beroendeproblem har svårigheter med, t.ex. impulskontroll och uppmärksamhet) skiljer sig mellan grupperna. Det hade varit mer korrekt att skriva "skillnader i hjärnaktivitet", för det hade gjort tydligare att vi inte vet varför skillnaderna finns - dvs är det korrelation eller kausalitet (höna vs. ägg som någon redan nämnt).

Vill man säga något om förändringar i hjärnan måste man jämföra scanningar från före och efter personerna utvecklade beroende, vilket såklart är svårt att få data på. Ordet "förändring" (och orden "increase" / "decrease" som används i studien) signalerar en kausalitet som vi inte kan veta något om, vilket gör att det blir (oavsiktligt) vilseledande.

Sen är de studier som sammanfattas ganska spretiga både gällande vad deltagarna fått göra i scannern (vilket helt styr vad man kan hitta) samt gällande vad man funnit, vilket gör att det är svårt att syntetisera och säga något mer generellt om beroende bortom de enskilda studierna som ingår i analysen.

Men, det verkar vara en masteruppsats som ligger till grund för artikeln, som sådan är det säkert ett gediget arbete. Det är ju inte heller författarnas fel att de inte hittar så många eller så entydiga studier.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vill man säga något om förändringar i hjärnan måste man jämföra scanningar från före och efter personerna utvecklade beroende, vilket såklart är svårt att få data på.

Fast det går väl hypotetiskt att scanna olika hjärnor och göra slutsatser om att X hjärnor med en viss korrelation är tydligt förändrade jämfört med Y som saknar den korrelationen?
(Inte insatt alls i denna/dessa artiklar)

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Nää.. Slöseri med forskningsanslag.
Dags och betala tillbaks till skattebatalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Högre studier har socialt premierats under ganska lång tid vilket har lett till problemet med utbildningsinflation.
Många individer är idag överutbildade för jobben de utför vilket egentligen bara är slöseri med tid och resurser.
Jag har än så länge inte sett några indikationer på en vändande trend så anställningskravet för att bli barista kommer väl snart vara en master.

Har du en univeritetsexamen själv?

Det viktiga man lär sig under den tiden är kritiskt tänkande, inte nödvändigtvis att man måste vara utbildad just för det yrket man är verksam inom (finns fler saker man lär sig och så finns undantag såklart till påståendet).

Däremot är det otroligt dumt att undervärdera utbildning. Drar man ditt resonemang till sin spets vilken årskurs går gränsen på som man ska sluta utbilda sig tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Fast det går väl hypotetiskt att scanna olika hjärnor och göra slutsatser om att X hjärnor med en viss korrelation är tydligt förändrade jämfört med Y som saknar den korrelationen?
(Inte insatt alls i denna/dessa artiklar)

Mjo, fast då är det skillnader mellan olika (grupper av) hjärnor som man ser. Min poäng var mer att "förändring" antyder att något har ändrats, att en hjärna var på ett sätt först och sen blev den på ett annat sätt. Vilket man hypotetiskt kan upptäcka om man scannar samma person flera gånger över tid. Men här har de tittat på studier som jämfört hjärnor (hjärnaktivitet) hos olika grupper (beroende och icke beroende), och sett skillnader - vilket låter som det du beskriver.

Att hjärnorna (eller hjärnaktiviteten i en viss situation) hos en grupp med beroende skiljer sig systematiskt från en grupp utan beroende, om allt annat hålls lika, är en form av korrelation. Men kallar man det en "förändring" då antyder man också att beroendegruppens hjärnor förändrats av beroendet eller dylikt, vilket utöver korrelation också skulle innebära kausalitet. Det senare kan alltså dessa studier inte visa.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Mjo, fast då är det skillnader mellan olika (grupper av) hjärnor som man ser. Min poäng var mer att "förändring" antyder att något har ändrats, att en hjärna var på ett sätt först och sen blev den på ett annat sätt. Vilket man hypotetiskt kan upptäcka om man scannar samma person flera gånger över tid. Men här har de tittat på studier som jämfört hjärnor (hjärnaktivitet) hos olika grupper (beroende och icke beroende), och sett skillnader - vilket låter som det du beskriver.

Att hjärnorna (eller hjärnaktiviteten i en viss situation) hos en grupp med beroende skiljer sig systematiskt från en grupp utan beroende, om allt annat hålls lika, är en form av korrelation. Men kallar man det en "förändring" då antyder man också att beroendegruppens hjärnor förändrats av beroendet eller dylikt, vilket utöver korrelation också skulle innebära kausalitet. Det senare kan alltså dessa studier inte visa.

Sant. Nu förstår jag vad ni menar med hönan och ägget.

Men å andra sidan borde hypotesen att det ena orsakas av det andra vara hyfsat stark om man kan visa att en sådan länk finns som saknas i kontrollgrupper som t.ex. aldrig eller sällan använder internet eller vad det nu må vara. För det borde i alla fall till någon mån synas i kontrollgrupperna annars? Det är väl inte så att alla med denna 'benägenhet' automatiskt blir beroende, om den nu skulle ligga hos oss redan från början?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Boktips:
The Power of Habit: Why We Do What We Do and How to Change

"Fördelen" med addictive behaviours är att man kan ersätta loopen med ett annat beteende. Sen är det svårt som fan, men det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Har du en univeritetsexamen själv?

Det viktiga man lär sig under den tiden är kritiskt tänkande, inte nödvändigtvis att man måste vara utbildad just för det yrket man är verksam inom (finns fler saker man lär sig och så finns undantag såklart till påståendet).

Däremot är det otroligt dumt att undervärdera utbildning. Drar man ditt resonemang till sin spets vilken årskurs går gränsen på som man ska sluta utbilda sig tycker du?

Nivån på svensk högskoleutbildning är generellt pinsamt låg vid en internationell jämförelse. Finns inte mycket att vara stolt över. Alla ska ju bli akademiker numera, även personer som knappt kan läsa eller har totalt bristfälliga kunskaper i matematik. Personligen beundrar jag människor som Ingvar Kamprad mer än någon som tagit en högskoleexamen.

Permalänk
Medlem

Intressant. Förklarar lite varför det kan vara svårt med sociala relationer ute i riktiga livet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror att hela tiden bli matad med information och att ha "all" information enkelt tillgänglig förändrar en. Jämfört med en tid innan internet blev populärt, då nyheter kom några gånger per dag och de man normalt sett umgicks med fanns _max_ några mil bort.

Fundera på vad som händer en om nätet plötsligt är nere, någon kabel som har grävts av, och nätet kommer tillbaka om några dagar. (Här hjälper det ju inte att jag är en som är väldigt restriktiv vad gör med telefonen.)

Försök inte att få världens största bibliotek att se negativt ut nu.
Internet är bland det bästa som hänt mänskligheten. Aldrig mer kan mytomaner härja fritt.
Du ska nog se att generation Z klarar sig utan internet i några dagar om så krävdes.

Förr när folk var osäker på saker eller ovetande så frågade de någon de kände och deras svar var "faktum".
Internet har rått bot på den dårskapen. Det är svårare att vilseleda folk i dag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Så vi kan avvänja heroinberoende med några lådor mumsmums?

Tror inte det precis.

Att jag varken är sockerberoende eller alkolist måste ju betyda att jag kan börja med heroin utan problem.

Tror inte det precis det heller.

Skrivet av hockexx:

Försök inte att få världens största bibliotek att se negativt ut nu.
Internet är bland det bästa som hänt mänskligheten. Aldrig mer kan mytomaner härja fritt.
Du ska nog se att generation Z klarar sig utan internet i några dagar om så krävdes.

Förr när folk var osäker på saker eller ovetande så frågade de någon de kände och deras svar var "faktum".
Internet har rått bot på den dårskapen. Det är svårare att vilseleda folk i dag.

Tycker ni båda har era poänger. Internet för både bra och dåliga saker med sig.

Internet har ju ökat tillgängligheten för information, samtidigt så används det även flitigt av de som vill sprida desinformation.

Problemet tror jag är att det inte finns några trösklar för att uppnå underhållning via internet, det kan i många fall lätt leda till överdriven användning eller missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nivån på svensk högskoleutbildning är generellt pinsamt låg vid en internationell jämförelse. Finns inte mycket att vara stolt över. Alla ska ju bli akademiker numera, även personer som knappt kan läsa eller har totalt bristfälliga kunskaper i matematik. Personligen beundrar jag människor som Ingvar Kamprad mer än någon som tagit en högskoleexamen.

Du beundrar någon som skapade ett enormt, multinationellt företag och blev en av världens allra rikaste människor mer än någon som bara gått igenom en högskola? Det var ju verkligen att sparka in en öppen dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nivån på svensk högskoleutbildning är generellt pinsamt låg vid en internationell jämförelse. Finns inte mycket att vara stolt över. Alla ska ju bli akademiker numera, även personer som knappt kan läsa eller har totalt bristfälliga kunskaper i matematik. Personligen beundrar jag människor som Ingvar Kamprad mer än någon som tagit en högskoleexamen.

Du har rätt till dina åsikter såklart och att beundra Kamprad utesluter inte nödvändigtvis att universitetsutbildningar är någonting dåligt.

Är alla utbildningar bra? Troligen nej. Är alla universitet bra? Troligen nej. Är alla personer som inte vidareutbildade ”genier” som Kamprad? Troligen nej.

Däremot är det lätt att ha negativa åsikter om högre utbildning när man själv inte läst där - Därför jag frågade om du själv utbildat dig?

Sverige har med 6 av sina 18 universitet på topp 100 inom EU, vilket visar att det finns flera svenska lärosäten som står sig bra i europeisk jämförelse.

https://edurank.org/geo/eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Försök inte att få världens största bibliotek att se negativt ut nu.
Internet är bland det bästa som hänt mänskligheten. Aldrig mer kan mytomaner härja fritt.
Du ska nog se att generation Z klarar sig utan internet i några dagar om så krävdes.

Förr när folk var osäker på saker eller ovetande så frågade de någon de kände och deras svar var "faktum".
Internet har rått bot på den dårskapen. Det är svårare att vilseleda folk i dag.

Internet har både fördelar och nackdelar, och fördelarna är klart fler.

Det sagt.

Att vilseleda folk har aldrig varit lättare än idag.