Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ja du kanske har rätt, bredband då tänker man kanske främst på en fast uppkoppling, annars säger man mobilt bredband. Men en del använder ju mobilt bredband som en "fast uppkoppling" då det ibland är det enda som erbjuds eller att det är billigare än fiber.

Jag tror det är väldigt få som har bara har tillgång till en tjänsteleverantör, de flesta har en uppsjö att välja på. Och är det så att man t.ex. i en BRF gjort ett avtal med en tjänsteleverantör så brukar det ändå vara förmånligt.
Efter 25 år i IT-branschen och många fysiska flyttar då man tvingas byta KO så har jag rätt bra koll, det är heller inte ovanligt att man får agera bollplank till vänner när det gäller uppkoppling.

Sen var ju frågan "Tycker du bredband kostar för mycket" och det var det jag svarade på.
Kan absolut tycka att det är relevant att jämföra med vad det kostat historiskt för att just förstå om det billigare eller dyrare.

I tråden är den väldigt många som bor i "comhem" hus, då har man inga valmöjligheter. Även andra i tråden som beskriver scenarion där de inte kan byta till annan leverantör.

Att jämföra priset med en teknik som var ny ..känns lite som att jämföra priset på solceller för 25 år sen med nuvarande.

Permalänk
Medlem

Nu när alla har mobiler med (möjlighet till) mycket data har man väl fiber av några speciella anledningar:

1) TV - man ser så mycket TV, och i 4K, att mobilt bredband inte duger.
2) Spelande, mobilt bredband är ofta för klent för stora uppdateringar (tiotals GByte) och låg latens
3) Man vill kunna tanka ner linuxdistributioner snabbt...

Personligen gör jag inget som jag tycker är värt 500+kr/månad. Nu har vi via BRF, billigt, men skulle jag någon gång behöva abonnera på bredband igen ligger trådat nät väldigt dåligt till. För 20 år sedan hade jag glatt betalat 500kr/mån för 10Mbit utan att blinka, då jag precis kommit från modemvärlden. Men idag? Njae.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

I tråden är den väldigt många som bor i "comhem" hus, då har man inga valmöjligheter. Även andra i tråden som beskriver scenarion där de inte kan byta till annan leverantör.

Att jämföra priset med en teknik som var ny ..känns lite som att jämföra priset på solceller för 25 år sen med nuvarande.

Ja, vissa har inte möjligheten, så är det. Men dom har möjligheten att välja på det eller kanske hoppa på 5G som finns i de flesta storstäder idag.
Jag jämför inte med teknik som var ny, jag jämför med hastigheter bakåt i tiden. DSL, ISDN, Fiber, Coax, LTE, 5G Det har blivit billigare och man får snabbare hastighet för mindre pengar, så har kurvan sett ut sedan början av 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ja, vissa har inte möjligheten, så är det. Men dom har möjligheten att välja på det eller kanske hoppa på 5G som finns i de flesta storstäder idag.
Jag jämför inte med teknik som var ny, jag jämför med hastigheter bakåt i tiden. DSL, ISDN, Fiber, Coax, LTE, 5G Det har blivit billigare och man får snabbare hastighet för mindre pengar, så har kurvan sett ut sedan början av 90 talet.

Därav att många upplever att det har blivit dyrt, operatörerna som har monopol har höjt rätt ordentligt de senaste 3-4åren.
Det är alltså inget gnäll eller att folk inte har koll.

Bredband i bemärkelsen "fast lina", var fortfarande en relativt ung marknad runt 2000. Och som de flesta nya marknader så är det dyrt i början, och med tid desto mer etablerad och ju mer marknaden växer, desto billigare blir det. Så har det varit i stort med bredband med.

Dock verkar det vänt för många de senaste åren, företagen tar mer och mer betalt. Det finns även en trend att prissätta de lägre hastigheterna nästan lika dyrt som det som är mer standard, och i vissa fall tar företagen bort de alternativen helt och hållet.

Mitt enda alternativ är tele2. Efter ett år med "erbjudande" (299kr/mån) för 150mbit, så tar de nu 540kr/mån. För nåra år sen så var deras erbjudande 199kr/mån och efter den bundna tiden 399 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Klart jag hade velat ha det billigare, men jag tänker precis som jag gör med bil eller elen.
Det får kosta mycket, bekvämligheten är värd varenda krona och sålänge de "förvarnar" att det kommer bli dyrare så jag kan lägga in det i beräkningen så har jag inga problem med det.

Permalänk
Medlem

399/mån för 250/250 från Telia. Tycker bredband, precis som streaming av video och musik, är billigt.

All mediakonsumtion flr hela familjen <1000 kr/mån, extremt prisvärt. Fattar inte vad folk gnäller om.

Permalänk
Medlem

Vi betalar 161 kr / månad (Telia) för 1000/1000, TV (Normal paket) och telefoni via vår förening.

Permalänk
Medlem

Via föreningen betalar jag 129 för gigabit. Väldigt överkomligt men jag är tyvärr bunden till en enskild isp vilket är mindre roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Därav att många upplever att det har blivit dyrt, operatörerna som har monopol har höjt rätt ordentligt de senaste 3-4åren.
Det är alltså inget gnäll eller att folk inte har koll.

På den tiden vi bara hade koax (dvs ett lite "vässat" centralantenn-TV-nät), hade vi bara Comhem att välja på. Vi hade då ett gemensamt, påtvingat avtal för TV-kanaler för 39:-/mån per lägenhet antingen vi tittade på TV eller ej. Internet fick var och en köpa till om vi ville ha, för några hundra (jag minns inte hur mycket, men det var rätt dyrt), och vi kunde bara välja Comhem. Och visst är det så att där ens internetleverantör vet att man inte kan välja bort dem om man inte väljer bort fast lina helt och hållet, så höjer de ännu mer.

Citat:

Bredband i bemärkelsen "fast lina", var fortfarande en relativt ung marknad runt 2000. Och som de flesta nya marknader så är det dyrt i början, och med tid desto mer etablerad och ju mer marknaden växer, desto billigare blir det. Så har det varit i stort med bredband med.

Dock verkar det vänt för många de senaste åren, företagen tar mer och mer betalt. Det finns även en trend att prissätta de lägre hastigheterna nästan lika dyrt som det som är mer standard, och i vissa fall tar företagen bort de alternativen helt och hållet.

Mitt enda alternativ är tele2. Efter ett år med "erbjudande" (299kr/mån) för 150mbit, så tar de nu 540kr/mån. För nåra år sen så var deras erbjudande 199kr/mån och efter den bundna tiden 399 om jag minns rätt.

Jag har sen fiber drogs in möjlighet att välja leverantör i stadsnätet, men prisskillnaden är i praktiken bara ett par tior mellan bolagen efter att deras "erbjudande" om t.ex. ett års bindningstid för 2-300 har löpt ut. Nåt bolag tar lite mindre, men då får man köpa egen router osv, så skillnaden blir i praktiken minimal. Jag råkade också ut för en saftig prishöjning i våras hos tele2, och kan tipsa om att det kan löna sig att ringa och hota att säga upp avtalet, då har de oftast ett nytt "erbjudande" till hyfsat pris, om du binder avtalet ett år till. Vet man inte att man kan ringa och gnälla, så får man det ganska mycket högre priset!

Stavning
Permalänk
Medlem

299:- för 250/250 öppet stadsnät med Bahnhof.

Mycket billigt tycker jag.
skulle lika gärna kostat 999:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

...
Jag råkade också ut för en saftig prishöjning i våras hos tele2, och kan tipsa om att det kan löna sig att ringa och hota att säga upp avtalet, då har de oftast ett nytt "erbjudande" till hyfsat pris, om du binder avtalet ett år till. Vet man inte att man kan ringa och gnälla, så får man det ganska mycket högre priset!

Jep när jag ringde för att säga upp så fick jag också deras "erbjudande" om att det gick att binda ett år till för 299:- Dvs det är det riktiga priset ..gillar inte den stilen de kör alls och sade upp det ändå.
Kört mobilt nu i en 4-5mån ..funkar hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Jep när jag ringde för att säga upp så fick jag också deras "erbjudande" om att det gick att binda ett år till för 299:- Dvs det är det riktiga priset ..gillar inte den stilen de kör alls och sade upp det ändå.
Kört mobilt nu i en 4-5mån ..funkar hur fint som helst.

Jag kör också mobilt sen några månader, och det går bättre än jag hoppades. Många stirrar sig blinda på den hastighet de kan få ut, istället för på om man verkligen behöver 500/500 eller 1000/1000. I ett singelhushåll som mitt, där jag ser TV, betalar räkningar och läser chattsidor och mail (och inte har barn som ska spela spel samtidigt som jag ser min favoritfilm), räcker det än så länge med 30. Och jag har oftast ett stycke över det på 4G!

Permalänk

1000/1000 Bredband2, 489:-.
Behöver jag det? Nej, men alltid varit en pojkdröm att ha en 1gb lina.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

1000/1000 Bredband2, 489:-.
Behöver jag det? Nej, men alltid varit en pojkdröm att ha en 1gb lina.

Minns när man precis fått ADSL och var överlycklig över 512 kb/s

Hemma så hade vi vanligt modem kopplat till 3-4 datorer, när alla surfade runt var det rätt segt.

Blev en jävla skillnad när vi fick ADSL.

Man drömde om 10mbit!

Nu är jag bortskämd och tycker det är irriterande om jag sitter med bara 100mbit haha.