Helgsnack: Var det sämre förr?

Permalänk
Medlem

Tja operativsystemen och drivrutiner till hårdvaran var nog sämre förr, behövde typ ominstallera allt minst 2 ggr om året för att hålla allt i någorlunda ordning, nu gör man det när man på sin höjd byter moderkort vart ~4:e år.

Behövde/ville byta komponenter oftare då teknikutvecklingen gick fortare men dom var dock billigare än nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte säga att det var "bättre förr", men man uppskattade saker på ett helt annat sätt förr. När man fick ADSL (flyttade till en liten stad där ADSL fanns. På landet var det 56k som gällde). Fifan, vad glad man var då. Det var CS mer eller mindre 24/7.

Samma sak med demos man fick i PC för alla etc och spelen var på en helt annan nivå av "kul" då, eftersom allting var så nytt. Idag är det så mycket slit och släng.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Och sen när det rent krasst gäller både hårdvara och operativ så kan man ju även nu helt gå tillbaka och köra tex Windows 95 på en burk från 90-talet.
Och, javisst, en del kanske gör det av nostalgiska skäl men för de allra flesta så är det helt uppenbart hur extremt mycket sämre allt var då.
Windows 95 (innan OSR:er) var det i särklass buggigaste Windowset någonsin.
Och på den tiden så kostade RAM-minne extremt mycket så den man hade råd att köra med var så lite att swapning mot den långsamma mekaniska hårddisken behövde göras hela tiden. Liksom defraggning av hårddisken som fylldes upp hela tiden.
Sett ur den krassa synvinkeln så var det ju sämre.
En annan sak förstås för dom som nostalgiskt minns allt pillande man tvingades till, men det är en annan sak och även det kan man ju göra idag om man så önskar. Varken operativ eller gammal hårdvara har ju försvunnit helt.
Sen kan man göra en hel del också idag i tex Virtual Box.

En annan sak, mer i en smal nisch för mig, är att det blivit extremt mycket bättre för oss som pysslar med att skapa ljud och musik.
Mjuskvarusyntar i form av VST-instruments och kompletta mjukvarustudios med pluggar o allt i from av Cubase, Ableton Live mm har fullständigt revolutionerat hemmamarkanden där!
För att inte tala om explosionen av extremt prisvärda hårdvarusyntar där tex Behringer släppt välidgt många kloner av klassiska svindyra analoga syntar. Men även Korg och Roland och tex Arturia har steppat upp en del där. Eurorack för dom som gillar modulärt (inte jag) mm.
Inget snack om att det är en extremt förbättring på ett sätt att ingen kan säga att det var bättre förr när det gäller just den biten.
Förmodligen exakt samma sak med allt som har med content creation att göra (dvs även bildredigering, videoredigering, desktop puslishing etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

För att inte tala om explosionen av extremt prisvärda hårdvarusyntar där tex Behringer släppt välidgt många kloner av klassiska svindyra analoga syntar. Men även Korg och Roland och tex Arturia har steppat upp en del där. Eurorack för dom som gillar

Som hobby musiker kan jag bara hålla med här.
Har 4 moderna syntar och det känns inte som jag har behov för nåt mera, det är som man är helt bortskämd i möjligheter, finns inget man inte kan göra, närmast obegränsat polyfoni, obegränsade bars, och 100 redigeringsmöjligheter istället för bara producentens sätt att göra saker på.

Det är helt galet just hur mycket vi kan göra idag.

Permalänk
Medlem

Vissa prylar är betydligt bättre idag, sen är frågan när är förr?
TV-apparaterna fyller en hel vägg för kaffepengar, trådlösa-lurar, surfplattor etc..

Något som har blivit sämre på senare tid är trippel-A spel, 90+% är rent skräp idag..
Kul att det finns indiespel, men vad är det som dödade trippel-A spelen? DEI, girighet, inkompetens, stagnation, konsolspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vissa prylar är betydligt bättre idag, sen är frågan när är förr?
TV-apparaterna fyller en hel vägg för kaffepengar, trådlösa-lurar, surfplattor etc..

Något som har blivit sämre på senare tid är trippel-A spel, 90+% är rent skräp idag..
Kul att det finns indiespel, men vad är det som dödade trippel-A spelen? DEI, girighet, inkompetens, stagnation, konsolspelare?

De som köper skräpet. Det säljer uppenbarligen.

Alldeles för många ser bara på allt lullull och betalar för snygga spel som faller i glömska på några veckor då de saknar känsla.

Jag vidhåller att spelen faktiskt var bättre förr då spelmakarna var tvungna konkurrera med känsla och spelvärde. De modernare spel som faktiskt lever vidare är inte de som ser snyggast ut, låter mest och är blodigast. Generellt då, undantag finns alltid.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

När det kommer till prylar (allt från fordon till datorer) så var det definitivt inte bättre förr. Vissa saker var enklare men de var också många gånger hemska att använda.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt fantastiskt att man kan googla både rena fakta (wikipedia) och kunniga diskussionsforum runt om på Internet och på det sättet lösa i stort sätt allt, utom den ultimate frågan med svaretl "42". Förr så fick man leta upp de senaste uppslagsverken på biblioteket, alternativt fråga alla arbetskamrater man stötte på om de hade någon kunskap i ämnet. Att jaga efter och lusläsa alla datortidingar man kom åt var ett sätt att lära sig mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Beror på hur långt tillbaka man går. Var väldigt jobbigt förr att behöva ställa in saker själv som ljudkort portar och allt vad det var i DOS. Bäst var det runt 2012 typ. SSD fanns så man slapp hårddiskar som man använt innan. Windows 7 var kung. Sandy Bridge var enormt med CPU kraft mot vad saker krävde då och till bra pris. Dollar var billig och grafikkorten kostade inte så mycket så man kunde få mellanklass för 2000kr eller high end för 4000kr.

Å andra sidan kan man vända på det och säga att samma prylar kan du få idag för nästan ingenting och visst du kan inte spela dagens spel kanske men det kunde du inte då heller för de fanns inte. Så ser man så är nu bäst eftersom du kan köpa en dator för hundralappar som skulle kostat 20k då.

En sak som utan tvekan var bättre förr är äganderätten. Förr ägde man sakerna man köpte. Nu kan de dra in ens licens när de så vill. Du äger inget längre. I efterhand började det väl med Steam som krävde internet. Nu är det flera äldre spel man inte ens kan spela längre för att de kräver en server som inte finns som ska godkänna det som Games for Windows Live spelen.

You vill own nozing and you vill be happy!

Permalänk
Medlem

Det mesta "materiella" (Prylar, teknik, medicinska möjligheter) var sämre förr. Men optimism över framtiden var definitivt bättre förr. Andra saker som var bättre förr var begränsningar i upphovsrätten/patent från att det ska löna sig att uppfinna, till att begränsa andras upptäckter och förlänga livslängden på sina egna upphovsrätter/patent in in i absurdum. I samma anda var allmänt tillgänglig data på internet bättre, istället för mer och mer betalväggar till allt som i dag.
Framtidstron är rekordlåg nu till den grad att dårskap som degrowth får seriöst gehör, nä lite mer 1925 anda vore på sin plats

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag vidhåller att spelen faktiskt var bättre förr då spelmakarna var tvungna konkurrera med känsla och spelvärde. De modernare spel som faktiskt lever vidare är inte de som ser snyggast ut, låter mest och är blodigast. Generellt då, undantag finns alltid.

Jag håller bara delvis med dig. Visst påverkar spel av tidens begränsningar, och jag hade superkul med spelen till C=64 och Amiga, men jämfört med dagens spel...hade jag haft tillgång till dagens spel hade jag som tonåring inte gått utanför huset, typ. Visst, det är givetvis så att det finns oerhörda mängder skit idag, men det finns också många bra spel.

För egen del hade jag nog roligare med Phantasie I, II och III, än med Baldurs Gate III, etc, men det skriver jag ner på att jag är gammal och utan tid att gräva ner på spelande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar friheten, öppenheten och anonymiteten med internets barndom. Då betydde inte anonymitet hat och personangrepp utan en möjlighet utan namn och fotografi att lära känna likasinnade. Det tycks som ofattbart idag. Men jag kan inte minnas att anonymiteten missbrukades. Jag saknar internet innan Facebook och sociala medier. Dalnet > Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Överklockning var bättre förr, finns liksom inget motsvarande som matchar en Celeron 300A i ett Abit BH6.

Duron Spitfire 650 låg bra till. rekordet var över 3ghz

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första dator 1993 men började bygga egna först nåt år efter millenieskiftet. (försöker räkna ihop hur många jag byggt sen dess, jag skulle lågt räknat tippa på en 10st, förutom alla uppgraderingar med diverse komponenter av befintliga) Jämförelsevis är det så mycket enklare idag att hitta information om vilka komponenter som passar ihop och inte är min initiala reaktion på frågan. Men även grejer som AIO som tillkommit som gör det enkelt för noobs som en annan att hålla på med vattenkylning. Sen får man inte glömma utbudet ökat och att priserna har sjunkit. Personligen har jag (tydligen) varit av gudarna förskonad från sämre hårdvara "förr", allt jag har köpt har fungerat utan problem (förutom nu då med mitt senaste NVME-köp då)

En annan sak är ju Linux, hur fenomenalt enkelt det är idag jämfört med när jag provade på det första gången kring millennieskiftet (började köra det på allvar först kring 2009) Så ja, även om mycket var bättre förr så har mången saker blivt bättre, konstigt vore annars.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det som man upplevde som bättre förr, tror jag är att man upplevde det som en magisk era i sitt liv. Allt lirande ifrån 10 års ålder till man var typ 20 var ju en ständig förbättring av spel och upplevelser. Tänk typ skillnaden på dessa titlar. Duke Nukem 3D (Grymt spel när det kom) 10år senare -> WoW: Vanilla. Det jag vill ha fram är att jag tror att man upplevde guldåldern, av internet, hårdvara och spel. Det har kommit såklart bättre av allt sen dess, men det hände så otroligt mycket på den tiden, och det var inte top-styrt någonstans. Det var bara stora steg framåt, och det va grymt kul att vara med på den resan.

Nu är det så stagnerat, nu finns det knappt någon skillnad på ett spel ifrån 2014 och 2024. Det är så mättat allting, och allt är så jävla styrt.

Permalänk
Medlem

Så gott som allt var sämre förr, och det gäller precis allt (hela samhället inklusive allt). Få undantag.

Är jag nostalgisk över tiden med Vic-20, C-64 och Amiga? Japp. Skulle jag vilja återvända till hur det var då? Inte en chans i helvetet, ALLT var rejält mycket sämre jämfört med nu.

Bara ett exempel: Hur spred man t.ex. demos på C-64-tiden? Man skickade disketter (5,25" floppy) med posten. Extremt långsamt, hög risk för skador, dyrt porto, helt värdelöst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att få ha varit med och LANAT med kompisgänget, släpat datorerna på vintern (utan skjuts), ätit panpizzor och druckit billig och inte speciellt god energidryck. Hyra egen server. Samt att alltid så var det någon som skulle formatera om C: haha. Det är varma minnen från förr. Jag tycker personligen att det är lite tråkigt att många av dagens yngre spelare inte fått uppleva det.
En del saker är som sagt smidigare idag!

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kanske jag inte kan säga om det var sämre förr vad det gäller datorer iom att jag är ny till det här, men håller ed att Lana var så otroligt kul back in the day (när jag var 14 lol) och att spelkvällar sällan har samma magi idag. Måste vara ett riktigt bra spel och riktigt bra sällskap.

Permalänk
Medlem

Windows Defender var sämre förr

Permalänk

Mycket nostalgi men vissa saker var bättre förr, eller det hände mer, idag går allt så segt, nästa gen på valfri hårdvara vänta 2-3 år. förut kunde det knappt gå 6 månader innan nytt var ute.
Mycket är styrt av datorer och företag som kan "bricka" din sak när de tröttnar på att supporta den, eller bara lägger ned servrarna den är beroende av.
PGA det har slit och släng samhället blivit en krass verklighet man måste förhålla sig till vilket är rätt negativt du fullt fungerande saker saknar sin server eller säkerhetuppdateringar ect.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.