Nvidias marknadsandel allt högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte bra för Nvidia kan ta vilka priser de vill om de inte har konkurrens. Men svårt för de andra att komma ikapp när Nvidia nu blir rikare och rikare.

Förr var det mycket jämnare i prestanda och AMD bättre vissa generationer. Nu är det priset de kan konkurrera med och då är det lättare för Nvidia när de kan ta högre pris för mindre chip. Speciellt intel tvingas ta låga priser sett till hur stora och dyra chip de använder. Men alla vill optimera för de som har störst andel så vet inte hur AMD och Intel ska kunna konkurrera på riktigt. Sen verkar det som folk köper Nvidia även när AMD har bra kort. Kan förstå att folk gör det nu med DLSS och RTX men även innan det gjorde folk det fast de inte hade någon speciell teknik att komma med och tex Radeon HD7000 serien var bäst med 7970 ett tag.

Men Nvidia håller jämn nivå också. Inga stora fiaskon. Väl bara FX serien men det var ju över 20 år sedan nu och många ganers var inte ens födda då. Medan AMd kan ha en bra generation bara för att ha en kass direkt efter.

Vid lansering så presterade dock 680 bättre än 7970. 7970 var en papperslansering som får 3000-serien att se ut som den hade en fantastisk tillgänglighet. Sedan följde nvidia upp med ett snabbare kort som drog märkbart mindre ström som var enkelt tillgänglig vid lansering. Det var inte en så fantastisk tid för AMD trotts allt 😅

Kan faktiskt inte minnas ett tillfälle där AMD genuint låg bra till i grafikkortsutbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Den fria marknadens lagar löser de sakerna du är orolig för. Konkurrens, tillgång, och efterfrågan.

Nä, det jag säger är att det måste finnas konkurrens för att marknaden ska fungera. Det du pratar om är hur en marknad med konkurrens generellt fungerar. Om ett företag får monopol så blir resultatet i regel att man utnyttjar sin position och höjer priset för konsumenten.

Det jag är "orolig för" sker redan. Det är bara att kolla hur priserna på grafikkort i toppskitet skjutit i höjden de senaste 10 åren just för att det har saknats konkurrens där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av Ness:

Nä, det jag säger är att det måste finnas konkurrens för att marknaden ska fungera. Det du pratar om är hur en marknad med konkurrens generellt fungerar. Om ett företag får monopol så blir resultatet i regel att man utnyttjar sin position och höjer priset för konsumenten.

Det jag är "orolig för" sker redan. Det är bara att kolla hur priserna på grafikkort i toppskitet skjutit i höjden de senaste 10 åren just för att det har saknats konkurrens där.

Med inflation är ju inte priserna så mycket högre för korten. För 10 år sedan fanns inte xx90 men man kan väl räkna titan som ett.

2014
AMD Radeon HD 7990 msrp 999$ (april 2013)
NVIDIA GeForce GTX Titan Black msrp $1,009.99
NVIDIA GeForce GTX 980 msrp 593$

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Nä, det jag säger är att det måste finnas konkurrens för att marknaden ska fungera. Det du pratar om är hur en marknad med konkurrens generellt fungerar. Om ett företag får monopol så blir resultatet i regel att man utnyttjar sin position och höjer priset för konsumenten.

Det jag är "orolig för" sker redan. Det är bara att kolla hur priserna på grafikkort i toppskitet skjutit i höjden de senaste 10 åren just för att det har saknats konkurrens där.

Det finns ju konkurrens?

Det fungerar som det ska men det svänger ju över tid, kan ta många år. Du har lite kort tidsperspektiv och tålamod bara. Men ni dator-ungdomar har ju ofta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Nä, det jag säger är att det måste finnas konkurrens för att marknaden ska fungera. Det du pratar om är hur en marknad med konkurrens generellt fungerar. Om ett företag får monopol så blir resultatet i regel att man utnyttjar sin position och höjer priset för konsumenten.

Det jag är "orolig för" sker redan. Det är bara att kolla hur priserna på grafikkort i toppskitet skjutit i höjden de senaste 10 åren just för att det har saknats konkurrens där.

Du kan sluta oroa dig eftersom ett top end grafikkort är ingen mänsklig rättighet eller livsuppehållande nödvändighet.

Konsumenterna har knappast strömmat till den nya konkurrenten Intels alternativ heller. Nvidia förtjänar givetvis sin plats i rampljuset eftersom dem lagt oerhörda summor på mjukvaru utveckling. I en marknad som är mer än att bara "spotta" ut chip.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Den fria marknadens lagar löser de sakerna du är orolig för. Konkurrens, tillgång, och efterfrågan.

Jo, och det är en ju fin tanke i teorin, tyvärr funkar inte verkligheten så.
Vart ska konkurrensen komma ifrån när en företag blir för stort och konkurrenterna svält? Magi?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Därför folk köper deras kort. AMD:s drivrutiner är ju legendariska (av fel anledningar)

Amd drivrutiner (för vanlig användning i spel) har det inte varit problem med sedan 2020. Köpte ett 5700xt 2019, det var uselt i början men fixade sig. Visst något enstaka kan förekomma men händer också med Nvidia. Tvärtom var AMD's mjukvara bättre tills nu när Nvidia uppdaterar sina appar. Däremot för vissa arbetsprogram, samt mer niché saker som VR har Nvidia fortsatt mjukvaru (och hårdvaru) övertag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jo, och det är en ju fin tanke i teorin, tyvärr funkar inte verkligheten så.
Vart ska konkurrensen komma ifrån när en företag blir för stort och konkurrenterna svält? Magi?

Man kan inte ta hur mycket pengar som helst för något nöje. Det finns alltid något annat att göra. Nvidia konkurrerar med Netflix om folks tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Sist jag kollade hade Apple runt ~80%+ vinstmarginal på sina telefoner... Helt galet,

Det låter helt orimligt att de har 80% i vinstmarginal. Kan du hänvisa till någon källa som styrker detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Helldivers 2 använde inget modernt, och det fungerade inte på AMD. Det må väl vara ok i någon vecka, men vad jag förstår pågick det i månader. Gamers fattar sånt här. I hårdvarukretsar är det bara ett spel som inte fungerar, men i gamerkretsar är det det viktigaste spelet i början på året som inte fungerar.

Nu är ju inte det enda fadäsen denna generation, men det skulle räcka, det går inte att sälja grafikkort så.

Kolla hur folk med rätta ligger på Intel med deras krashande processorer, så måste man även ligga på AMD när det inte fungerar. Men av någon anledning görs inte det, allt sopas under mattan, och i slutändan är det ingen som vill ha grejerna förutom AMD fansen.

Jag vet att vi tycker olika i grunden i denna fråga men jag fattar inte argumentet att AMD blir strukna medhårs. Försäljningen går ju neråt. Det är väl det ultimata tecknet och motivation nog för att ett företag ska göra bättre ifrån sig. Att några skickar in klagobrev till AMD kommer knappast förändra något. AMD har ju redan redan dåligt rykte. Så återigen förstår inte sopa under mattan argumentet.

Med AIs framfart prioriteras helt enkelt spelgpuer ner.
Det är ju mer pengar i workstation kort och där satsar ju Intel,amd och Nvidia mest. Därför kommer vi se stagnation på gaming sidan.

Varför jag ibland försvarar AMD och även köpte ett AMD kort är just för jag ville köra ett safe bet i form av mkt gddr och rå prestanda. För mig är inte RT tillräckligt välutvecklat och jag spelar bara så behöver ej CUDA. Så i pure gaming utan RT finns det mer value att hämta i AMD. Jag tänker att det är detta du kanske ser som ursäktande av amd?

Är jag tvungen att ha RT nästa gång jag uppgraderar så får det bli Nvidia helt enkelt om inte AMD tagit ikapp. Återigen det är väl den största motivation för amd att göra bättre ifrån sig?

Just nu är jag mer rädd för att amd och Intel inte finner gaming gpuer lönsamma efter radeon 9000 generationen och där och då dör ju pc gaming i många avseenden.

Hell divers 2 fungerade bra f.ö. om du stängde av global illumination. Det kanske är löst nu who knows, jag har inte spelat spelet på månader. Det känns mer som ett spelutvecklarproblem än amd eftersom jag inte haft samma problem med global illumination i andra spel.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Kört Nvidia dom senaste 15 åren lär inte förändras i framtiden heller, enda man väntar på nu är 5080 eller 5090.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Nvidia är bra på PR, upplevs av marknaden som ett mer pålitligt alternativ & de har marknadens i särklass bästa mjukvarusuite för att nyttja den hårdvara de tillhandahåller.

Det spelar ingen roll om du är likvärdig eller bättre om du inte förstår hur du ska presentera det för marknaden. Folk bryr sig inte om vad som är bäst i grafer, de bryr sig om hur marknaden uppfattar ett brand och att det dka vara smidigt.

Nvidia slår alla konkurrenter på samtliga fingrar nu, de har ingen riktigt konkurrens om vi ska vara ärliga.

Även om situationen är långt från optimal för konsumenter så är det svårt att inte vara imponerad över det Nvidia har lyckats med. Det är inte många gånger i historien ett bolag varit så lyckat som Nvidia är nu.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det finns ju konkurrens?

Det fungerar som det ska men det svänger ju över tid, kan ta många år. Du har lite kort tidsperspektiv och tålamod bara. Men ni dator-ungdomar har ju ofta det.

Det finns det inom vissa segment till viss del. Men hela artikeln handlar ju om att Nvidia tar över mer och mer av marknaden, något du ansåg var bra, dvs mindre konkurrens. Oavsett vad framtiden utvisar så är ju mindre konkurrens aldrig bra.

Det kan svänga över tid, det kan också inte göra det. Nvidia har haft större delen av marknaden hur länge som helst. AMD har släppt grymma konkurrenskraftiga kort både förra men framförallt denna denna generation ändå plockar Nvidia hem mer och mer av marknaden. För oss konsumenter är det en usel utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jo, och det är en ju fin tanke i teorin, tyvärr funkar inte verkligheten så.
Vart ska konkurrensen komma ifrån när en företag blir för stort och konkurrenterna svält? Magi?

Så hemskt magiskt är det inte, kallas "DOJ", amerikanska justitiedepartementet. Då det handlar om amerikanska bolag är det de antitrustlagarna som gäller. Det får inte finnas monopol. Det är därför det alltid finns minst två amerikanska företag som gör ungefär samma sak och konkurrerar. Det kan vara en övervägande dominans åt nåt håll, men inte hur mycket som helst och aldrig monopol.
Det är ingen slump att det finns både Intel och amd processor, nvidia och amd grafikkort (nu även intel), microsoft och apple ..osv, att inte den ene redan köpt upp den andre i ett svagt ögonblick. Det tillåts inte.

Mer info här - https://www.justice.gov/atr/antitrust-laws-and-you
De är ganska alerta och granskar allt möjligt, exempelvis nvidia.
Det här är bara några dagar gammalt - https://www.reuters.com/technology/us-regulators-open-antitru...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Så hemskt magiskt är det inte, kallas "DOJ", amerikanska justitiedepartementet. Då det handlar om amerikanska bolag är det de antitrustlagarna som gäller. Det får inte finnas monopol. Det är därför det alltid finns minst två amerikanska företag som gör ungefär samma sak och konkurrerar. Det kan vara en övervägande dominans åt nåt håll, men inte hur mycket som helst och aldrig monopol.
Det är ingen slump att det finns både Intel och amd processor, nvidia och amd grafikkort (nu även intel), microsoft och apple ..osv, att inte den ene redan köpt upp den andre i ett svagt ögonblick. Det tillåts inte.

Mer info här - https://www.justice.gov/atr/antitrust-laws-and-you
De är ganska alerta och granskar allt möjligt, exempelvis nvidia.
Det här är bara några dagar gammalt - https://www.reuters.com/technology/us-regulators-open-antitru...

Finns ingen lag mot monopol utan det handlar om att OM du har ett monopol (eller monopolliknande ställning) så hanteras du under andra lagar än icke-monopol bolag.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det finns det inom vissa segment till viss del. Men hela artikeln handlar ju om att Nvidia tar över mer och mer av marknaden, något du ansåg var bra, dvs mindre konkurrens. Oavsett vad framtiden utvisar så är ju mindre konkurrens aldrig bra.

Det kan svänga över tid, det kan också inte göra det. Nvidia har haft större delen av marknaden hur länge som helst. AMD har släppt grymma konkurrenskraftiga kort både förra men framförallt denna denna generation ändå plockar Nvidia hem mer och mer av marknaden. För oss konsumenter är det en usel utveckling.

De tar ju över för att de är bättre än AMD. Alltså är det AMD som måste kliva fram. Det är ju det konkurrens innebär.

Eller tänker du att om marknaden är jämt fördelat och "rättvis" är det lagom konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vid lansering så presterade dock 680 bättre än 7970. 7970 var en papperslansering som får 3000-serien att se ut som den hade en fantastisk tillgänglighet. Sedan följde nvidia upp med ett snabbare kort som drog märkbart mindre ström som var enkelt tillgänglig vid lansering. Det var inte en så fantastisk tid för AMD trotts allt 😅

Kan faktiskt inte minnas ett tillfälle där AMD genuint låg bra till i grafikkortsutbudet.

4000-serien var väl ett självklart val var det inte? Men annars vet jag inte..

Permalänk
Medlem

Steam survey har AMD bibehållen marknadsandel, så antar detta är kort för workstations som storsäljs nu i AI-boomen. Sett till spel verkar det inte förändras radikalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

De tar ju över för att de är bättre än AMD. Alltså är det AMD som måste kliva fram. Det är ju det konkurrens innebär.

Eller tänker du att om marknaden är jämt fördelat och "rättvis" är det lagom konkurrens?

Kan vara så, eller så kan det vara marknaden som är skev av diverse anledningar, vi vet ju inte vad som pågår bakom kulisserna alla gånger. Men jag antar att du hört om hur Intel gjorde under tidigt 2000-tal där man bröt mot en del konkurrenslagar, missbrukade sin ställning och på så vis tog massiva marknadsandelar som man sedan har levt på i 20+ år.

Men du verkar missuppfatta hela grejen. Ingen har sagt att konkurrens innebär en 100% jämn marknad med 50/50 uppdelade marknadsandelar. Problemet är att Nvidia har en så pass stor del av kakan att konkurrensen i princip slagits ur spel, samt haft monopol under en lång tid inom vissa segment och på så vis kunnat bestämma pris själv. (Vilket resulterat i mycket högre priser).

Det jag sedan kommenterade på var att du ansåg att det här var en positiv utveckling. Nu har jag ju förklarat varför så inte är fallet ett par gånger, men det verkar inte som att du hänger med. Men det är ju ett ganska vanligt problem bland fanboys.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det låter helt orimligt att de har 80% i vinstmarginal. Kan du hänvisa till någon källa som styrker detta?

Blev nyfiken. Enligt det senaste jag hittade så har Apple en bruttomarginal på 53,8% på iPhone Pro Max vilket är en minskning jämfört med iPhone 14 Pro Max. Men det är endast på ingående delar. R&D och andra fasta kostnader ingår inte.

All data härifrån:
https://www.tomsguide.com/news/iphone-15-pro-max-heres-how-mu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Blev nyfiken. Enligt det senaste jag hittade så har Apple en bruttomarginal på 53,8% på iPhone Pro Max vilket är en minskning jämfört med iPhone 14 Pro Max. Men det är endast på ingående delar. R&D och andra fasta kostnader ingår inte.

All data härifrån:
https://www.tomsguide.com/news/iphone-15-pro-max-heres-how-mu...

Det stämmer bra med det jag hade läst också. Dvs en bra bit från en vinstmarginal på 80%...

Permalänk
Skrivet av Ness:

Kan vara så, eller så kan det vara marknaden som är skev av diverse anledningar, vi vet ju inte vad som pågår bakom kulisserna alla gånger. Men jag antar att du hört om hur Intel gjorde under tidigt 2000-tal där man bröt mot en del konkurrenslagar, missbrukade sin ställning och på så vis tog massiva marknadsandelar som man sedan har levt på i 20+ år.

Men du verkar missuppfatta hela grejen. Ingen har sagt att konkurrens innebär en 100% jämn marknad med 50/50 uppdelade marknadsandelar. Problemet är att Nvidia har en så pass stor del av kakan att konkurrensen i princip slagits ur spel, samt haft monopol under en lång tid inom vissa segment och på så vis kunnat bestämma pris själv. (Vilket resulterat i mycket högre priser).

Det jag sedan kommenterade på var att du ansåg att det här var en positiv utveckling. Nu har jag ju förklarat varför så inte är fallet ett par gånger, men det verkar inte som att du hänger med. Men det är ju ett ganska vanligt problem bland fanboys.

Att priser går upp och korten säljs så är ju det inget fel på prissättningen. Marknaden säger till nvidia att priserna är för låga om något då de inte med.

Sen blir ju gaming lite knas då vi delar kisel med vinstmonstren inom AI, vilket då nvidia måste välja mellan att få X antal kronor från AI (där verkar dock andra bottleneckar vara) eller sälja Gaming gpu för X kronor mer för att kompensera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Kan vara så, eller så kan det vara marknaden som är skev av diverse anledningar, vi vet ju inte vad som pågår bakom kulisserna alla gånger. Men jag antar att du hört om hur Intel gjorde under tidigt 2000-tal där man bröt mot en del konkurrenslagar, missbrukade sin ställning och på så vis tog massiva marknadsandelar som man sedan har levt på i 20+ år.

Men du verkar missuppfatta hela grejen. Ingen har sagt att konkurrens innebär en 100% jämn marknad med 50/50 uppdelade marknadsandelar. Problemet är att Nvidia har en så pass stor del av kakan att konkurrensen i princip slagits ur spel, samt haft monopol under en lång tid inom vissa segment och på så vis kunnat bestämma pris själv. (Vilket resulterat i mycket högre priser).

Det jag sedan kommenterade på var att du ansåg att det här var en positiv utveckling. Nu har jag ju förklarat varför så inte är fallet ett par gånger, men det verkar inte som att du hänger med. Men det är ju ett ganska vanligt problem bland fanboys.

Plus det lilla faktum att det blir svårt för andra aktörer som AMD att hänga med när Nvidia kan plöja ner flera ggr AMD:s hela årsbudget i ren R&D.

Skrivet av Heliopause:

Det är ju inte så konstigt att de har sådan marknadsandel, de gör ju de absolut bästa korten. Och priserna är väl inte oöverkomliga heller.

22.000 för ett 4090 grafikkort som jag hoppas ska klara sig i 8-10 år tycker jag är ganska ok, relativt vad allt annat hobby-relaterat kostar. En ny mobil t.ex en samsung s24 toppmodell kostar ungefär lika mycket. För apple 15 får man väl lägga på 30% ytterligare om ens det räcker, och det är väl möjligen 8-10 år som gäller där också innan de är obrukbara.
Vad kostar t.ex utrustning för fotboll, utförsåkning, golf mm på 8-10 år? Jag anar att det nog är avsevärt mer i de flesta fall. Skulle också kunna likna det vid 2 månadshyror för en lägenhet, på 10 år.

Gamla datorns 980ti står sig fortfarande ganska ok, det är snart 10 år och kostade nytt ca.7500.-, så jag tycker priserna står sig rätt bra över tid, jämfört med hur mycket dyrare allt annat blivit på samma tid.

Fast hur många som köpt ett 4090 kommer att ha den i 8-10 år? Garanterat så lär de komma med någon ny RT funktion i 5090 som gör att alla måste ha det för att inte framtida version av CP2077 i max-läge ska vara 4fps.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att priser går upp och korten säljs så är ju det inget fel på prissättningen. Marknaden säger till nvidia att priserna är för låga om något då de inte med.

Sen blir ju gaming lite knas då vi delar kisel med vinstmonstren inom AI, vilket då nvidia måste välja mellan att få X antal kronor från AI (där verkar dock andra bottleneckar vara) eller sälja Gaming gpu för X kronor mer för att kompensera

Jag håller inte med om det resonemanget. Att priset går upp är en funktion av dålig konkurrens. Att vi konsumenter biter i det sura äpplet och betalar ändå är för att det "inte finns något alternativ". Sedan ska vi kanske inte tala om partnerkraven de ställer och låsta ekosystem/funktioner etc, som såklart också hjälper till en hel del här.

Högre priser är i princip alltid resultatet när ett företag blir för stora i en marknad eller får monopol. Nästa steg är sämre produkter eller långsammare utveckling. Sedan normaliseras ju priser tillslut, och att betala 25 000:- för något som kanske borde kosta 7000:- ses som självklart. Dvs mer pengar till företaget och mindre för dig som konsument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast hur många som köpt ett 4090 kommer att ha den i 8-10 år? Garanterat så lär de komma med någon ny RT funktion i 5090

Det är knappast så att nån större mängd 4090 bara försvinner pooof spårlöst när 5090 osv lanseras, åtminstone inte bland privatpersoner. De som har ekonomi nog att byta sådana här kort varje gång en ny modell lanseras lär isåfall mest troligt passa korten vidare till yngre syskon, släkt, bekanta som då i sin tur nöter på korten några år till, varefter de kanske i 3e led förpassas ännu ett steg neråt där de körs tills de rasar.

Jag har iaf kvar i gamla datorn mitt 980ti som köptes nytt, och jag har inga planer på att byta ut 4090-kortet i nya datorn när 5090 kommer, inte 6090, 7090, 8090 heller, så viktigt är det inte. Jag skaffar gärna lite dyrare grejor just för att det ska hålla och fungera längre, så om världen kör i 32K med 3D-skärm och laser hologramteknik (nåja, kanske inte såpass) om 10 år är jag ganska säker på att jag klarar mig fint med vanlig 4K tills dess. För mig är det cuda som är mest lockande för tillfället, inte så noga med fps.

Permalänk
Skrivet av Ness:

Jag håller inte med om det resonemanget. Att priset går upp är en funktion av dålig konkurrens. Att vi konsumenter biter i det sura äpplet och betalar ändå är för att det "inte finns något alternativ". Sedan ska vi kanske inte tala om partnerkraven de ställer och låsta ekosystem/funktioner etc, som såklart också hjälper till en hel del här.

Högre priser är i princip alltid resultatet när ett företag blir för stora i en marknad eller får monopol. Nästa steg är sämre produkter eller långsammare utveckling. Sedan normaliseras ju priser tillslut, och att betala 25 000:- för något som kanske borde kosta 7000:- ses som självklart. Dvs mer pengar till företaget och mindre för dig som konsument.

Fast priserna har nu inte blivit så mycket dyrare 2014 kostade titan kortet 1099$:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast priserna har nu inte blivit så mycket dyrare 2014 kostade titan kortet 1099$:-

Och fyra år senare släpptes Titan RTX för $2499. Ganska stor skillnad imo.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast priserna har nu inte blivit så mycket dyrare 2014 kostade titan kortet 1099$:-

Ja dels ska man väl inte sticka under stolen med att Nvidias prishöjningar hade börjat redan då. När GTX Titan kom 2013 så var det "världens snabbaste grafikkort". Man valde helt enkelt att prissätta dessa kort högt för att man kunde, för att AMD inte hade något kort att konkurrera med.

Men observera att Titan hade ett rekommenderat pris på 9 099:-, vilket idag är 12 038:-.
Medans RTX 4090 har ett rekommenderat pris på 21 990:-. Så alltså en prisökning på över 80% efter justering för inflation. (Ska man vara ärlig så är nog prisökningen ännu högre egentligen för det gick inte att få tag på 4090 till MSRP under lång lång tid).

Oavsett så är det en helt galen prishöjning, och har endast kunnat ske eftersom Nvidia kan bestämma priset själv på prestandatoppen och har gjort det under lång tid.

Men om vi fortsätter att blicka bakåt till 2013 så släpper tillslut AMD Radeon R9 290X. Äntligen ett kort som kan konkurrera med Titan, och vad händer då? Jo Nvidia slår tillbaka med GTX 780 TI, snabbare och billigare än både 290X och Titan. Exakt den typ av konkurrens man vill se och som är så bra för oss konsumenter, även om det i detta specifika fall tyvärr antagligen bara ledde till att Nvidia kunde fortsätta att ta marknadsandelar från AMD... Men du fattar principen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av Ness:

Ja dels ska man väl inte sticka under stolen med att Nvidias prishöjningar hade börjat redan då. När GTX Titan kom 2013 så var det "världens snabbaste grafikkort". Man valde helt enkelt att prissätta dessa kort högt för att man kunde, för att AMD inte hade något kort att konkurrera med.

Men observera att Titan hade ett rekommenderat pris på 9 099:-, vilket idag är 12 038:-.
Medans RTX 4090 har ett rekommenderat pris på 21 990:-. Så alltså en prisökning på över 80% efter justering för inflation. (Ska man vara ärlig så är nog prisökningen ännu högre egentligen för det gick inte att få tag på 4090 till MSRP under lång lång tid).

Oavsett så är det en helt galen prishöjning, och har endast kunnat ske eftersom Nvidia kan bestämma priset själv på prestandatoppen och har gjort det under lång tid.

Men om vi fortsätter att blicka bakåt till 2013 så släpper tillslut AMD Radeon R9 290X. Äntligen ett kort som kan konkurrera med Titan, och vad händer då? Jo Nvidia slår tillbaka med GTX 780 TI, snabbare och billigare än både 290X och Titan. Exakt den typ av konkurrens man vill se och som är så bra för oss konsumenter, även om det i detta specifika fall tyvärr antagligen bara ledde till att Nvidia kunde fortsätta att ta marknadsandelar från AMD... Men du fattar principen.

Man kan inte jämföra priser i svenska kronor.... Du får räkna om msrp.
Vår valuta skvalpar otroligt mycket.

1099:- år 2014 är 1455$ idag mot 4090 som kostar 1599$

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av FLAXMANNEN:

Och fyra år senare släpptes Titan RTX för $2499. Ganska stor skillnad imo.

Sant så egentligen har priserna sjunkit 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25