Faktura på emballage jag inte har gått med på

Permalänk
Medlem

Faktura på emballage jag inte har gått med på

Jag skapade ett ärende via Elgiganten för min LG OLED TV där jag hade Elcare Onsite Service i 5 år. De lade upp ärendet som jag var tvungen komplettera med uppgifter såklart laddade jag upp fel kvitto och de stänger ärendet utan att kontrollera.

Skapar ärendet på nytt fast på egen hand hos Elcare Nordic får inget alternativ av Onsite support. Skriver i formuläret att jag har egen emballage eftersom det finns som ett alternativ i formuläret. Jag får en fraktetikett som jag skriver till Elcare att jag inte behöver för jag har Onsite support. De säger om jag har Onsite support måste jag gå via Elgiganten.

Skriver till Elgiganten via deras support. Hon skapar ett ärende igen mot Elcare, hon säger att det inte finns något alternativ att välja Onsite support så hon skriver att de kommer att ringa mig istället som står med i Elcares kvittens.

Jag får en faktura 8 dagar senare på att "jag" har beställt frakt emballage. Skriver såklart till Elcare direkt att jag inte har beställt något emballage. De avbryter mitt ärende men håller nu fast nu flera månader efter att jag ska betala fakturan för emballaget.

Har jag några rättigheter här? Jag har betalat fakturan men bestrider i protest för orkar inte hålla på att det ska gå till inkasso så ska man bestrida det också och eventuellt kronofogden och domstol.

För övrigt hittade jag via Google en portal hos Elgiganten specifikt för Elcare Onsite support. Man kan väl säga Elgiganten orsakade alla problem då de inte känner till sina egna tjänster som de säljer. Elcare portal är också väldigt luring för det står inget i direkt klar text att det är en tjänst där man skickar in produkten.

Hoppas ni fattar vad jag skriver i högsta grad högt blodtryck just nu. Tack för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KRUSSIDULL:

Har jag några rättigheter här? Jag har betalat fakturan men bestrider i protest för orkar inte hålla på att det ska gå till inkasso så ska man bestrida det också och eventuellt kronofogden och domstol.

Du har alltså inte betalat fakturan?

Jag antar att det är av Elgiganten du köpt TVn? Hur lång tid har gått sedan du köpte den? Faller det inom reklamationsrätten (tre år från inköpsdagen) och du kontaktat Elgiganten är det deras ansvar att du står utan kostnad vid en reklamation, och isåfall de som får reda ut fakturan eller kompensera dig för den kostnaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Har jag några rättigheter här? Jag har betalat fakturan men bestrider i protest för orkar inte hålla på att det ska gå till inkasso så ska man bestrida det också och eventuellt kronofogden och domstol.

Största problemet här är att du betalat fakturan, om du bestrider fakturan så sätts en inkassospärr under hela utredningens gång enl. svensk grundlag.
Det är viktigt att kolla så att man slänger med rätt uppgifter vid olika ärenden.

Rättigheter har du alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Största problemet här är att du betalat fakturan, om du bestrider fakturan så sätts en inkassospärr under hela utredningens gång enl. svensk grundlag.
Det är viktigt att kolla så att man slänger med rätt uppgifter vid olika ärenden.

Rättigheter har du alltid.

Så är det jag tyvärr handlar det bara om 595kr och ska jag bestrida inkasso sedan kronofogden och i värsta fall domstol även om bevis bördan ligger på företaget är det för mycket begärt att stå på sig.

Problemet är att Elgiganten support som jag talade med över telefon har lagt ett ärende mot Elcare Nordics vanliga portal med mina uppgifter det gör så det ser ut som jag har lagt in ärendet själv. Jag har inget bevis på att det är Elgigantens fel inte ens ett ärende nummer från Elgiganten. Jag ska dock kolla med Elgiganten imorgon och se vad de har för ansvar och om supporten skrev upp något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Största problemet här är att du betalat fakturan, om du bestrider fakturan så sätts en inkassospärr under hela utredningens gång enl. svensk grundlag.
Det är viktigt att kolla så att man slänger med rätt uppgifter vid olika ärenden.

Rättigheter har du alltid.

Nej, något sådant står inte i grundlagen. Däremot strider det mot så kallad god inkassosed, som inkassoföretag ska följa, att skicka (en påstådd) fordran till Kronogoden om den är stridig. Även om den skulle lämnas dit så driver Kronofogden inte in stridiga fordringar, givet att det visas för den att så är fallet i tid. Däremot får man förstås betala illa kvickt om det slås fast i domstol att fordran är giltig.