Skrivardöden: Antalet pappersutskrifter fortsätter sjunka

Permalänk
Medlem

Jag har nog gått mot strömmen och skrivit ut mer och mer senaste året. På jobbet är det väl hyfsat lite som skrivs ut (CV:n huvudsakligen), men hemma skrivs det ut hyfsat friskt, främst i form av foton och noter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Och ändå vill netonnet att man ska skriva ut både fraktsedel och kvitto när man ska skicka tillbaka något för reperation. Så då får tyvärr skiten fortsätta var paj då!

Permalänk
Medlem

Skriver ut allt mindre. Tidigare gjorde jag egna gratulationskort till vänner och bekanta, cd-omslag till hembrända skivor osv. Sådant har jag slutat med, bara en massa jobb. Däremot skriver jag gärna ut biljetter till konserter och andra evenemang och typ flygbiljetter/hotellbokningar. För när man står där med sin mobil kan man ge sig fasen på att batteriet tar slut och då är man rökt. I övrigt så skriver vi så sällan här hemma att (de skitdyra) patronerna hinner torka ihop. Ruskigt irriterande när en uppsättning patroner kostar mer än skrivaren.

För övrigt håller jag med om kritiken av HP. De är makalöst giriga och försöker hela tiden få in en på ngn sorts prenumerationstjänst. Och försöker man köra piratbläck vägrar skrivaren fungera. Sist när jag bytte patroner (200:- dyrare än skrivaren, då var det ändå de mindre billigare) torkade de in och gick inte ens att få igång trots rengöring (där det dyra bläcket används!). Hade tidigare en Canon 5-patrons vilken var mycket bättre i alla avseenden - tills den plötsligt fick något mjukvarufel som inte gick att åtgärda. Med tanke på de få utskrifter vi gör numera köpte vi en billig skrivare från HP (komplett med skanner för 500:-) vilket är bland det sämsta ekonomiska köp jag gjort. 700:- för nya patroner och som räcker till typ 75-100 utskrifter! Att det aldrig mer blir HP med dess ruttna kvalite och lika ruttna affärsmodeller är då en självklarhet.

/ B

Tillägg om HP
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Eftersom jag arbetar med Avtal/Kontrakt som behöver skrivas på fysiskt så skriver jag ut på jobbet nästan dagligen.

Hemma var det längesedan jag skrev ut något.

Vilka avtal jobbar du med då? Ganska få som idag kräver papper o penna. Fastigheter och familjerätt är väl de vanligaste. Men kan glädja dig med att familjerätt troligen får signeras digitalt snart och sen är det väl nästa avtals tur att få lagarna uppdaterade.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det går inte att Ctrl+F:a ett papper. Det går inte att droppa ett papper i en teamschat eller mail. Således skriver jag aldrig ut.

Det är ju faktiskt inte jättemånga steg att fotografera ett A4 med mobilen och markera texten (OCR-funktionen) och klistra in i Teams

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen min tredje i raden av Brother svart/vit laser men denna gång med kopiatorfunktion.
Brother är pålitligheten själv och jag printar en del pga föreningsarbete.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Även jag tröttnade på bläckstråleskrivare som alltid strulade och slog till på en Brother färglaser för ~5 år sedan. Inte ett problem ännu trots sällananvändning. Väl spenderade pengar och det känns som den kommer tuffa på 10 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Köpte nyligen min tredje i raden av Brother svart/vit laser men denna gång med kopiatorfunktion.
Brother är pålitligheten själv och jag printar en del pga föreningsarbete.

De har också den trevligaste supporten jag har haft att göra med också. När min gamla Brother strulade p.g.a. defekt trådlöst nätverkskort så bytte de ut den mot en bättre modell då den likvärdiga modellen inte fanns på lager. Jag fick även behålla tonern som satt i och de kom själva ut och bytte ut och kopplade in nya skrivaren. Suverän service rätt igenom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Min far (70+) använder fortfarande skrivare dagligen. Han har inte förstått konceptet med att spara som PDF och använda en digital enhet för att titta på sakerna (han har dator, platta och telefon) - finns bara fördelar för äldre. I hans fall så hittar han inte papprena som han skrivit ut o hittar han pappret så måste han också hitta ett förstoringsglas om texten är för liten...

Har försökt i ÅR (läs senaste 20+) att lära honom men det går verkligen inte...

Enda personerna jag känner idag som använder skrivare/papper är säljare som måste skriva kontrakt fysiskt, ekonomiavdelningar, "legal" o typ CEO:er för diverse kontrakt. Är man print-tomte så är det ju ett måste om man ska proofa men som privatperson så... Tror det va tidigt 2000 som jag skrev ut mitt sista papper.

Jag vet inte varför, men vissa saker bara går bättre med utskrifter. Jag gör i princip allt digital hemma, och nästan allt på jobbet men det finns några saker där papper är överlägset. Granska/korrekturläsa specifikationer eller en ritning där jag skall lägga till modifikationer eller fundera på frågor som "vad händer om?".

Vet inte vad det är, men det är något med papper och en bläckpenna som gör att det bara "funkar" bättre med snabba notiser/skisser i marginalen. Plus att man går ifrån skärmen så Teams slutar störa en i tid och otid. Men inte är det mycket, det är kanske 1 gång/månad som en spec på 20 - 100 sidor skrivs ut, samt 2 - 4 A3 för ritningar lika ofta

Permalänk
Medlem

Jag tror det görs många onödiga utskrifter idag. Utskrifter som läses delvis eller inte alls. Då kostnaden blir allt högre per utskriven sida , (både då det gäller bläck-/laserpatroner och papper), så tänker man en extra gång innan man tar beslut om det är lönt/någon bra idé att dokumentet skrivas ut.
Pappersutskriften kommer att leva kvar ett tag till men minska. Med tanke på ett större fokus på miljön vill vi att kemikalie-/pappersförbrukningen blir allt lägre.

Permalänk
Medlem

Skriver inte ut många sidor per år numer. Nästan alla utskrifter idag är adresslappar när jag ska skicka paket. Köpte en Brother S/V laser för fyra år sedan och tonern har väl gått ner en fjärdedel.

Har en gammal Epson bläckstråle också som jag inte skrivit ut något på på säkert fem år. Risken är väl stor att det inte går skriva ut igen även om jag byter alla patroner. Har bara kvar den för scannern.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

På arbetet skrivs det ut dagligen en massa.
Hemma lite kvitton och fraktsedlar. Så en gång i veckan är det nog hemma.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är nog 20 år sedan jag hade en skrivare hemma eftersom det är betydligt mycket billigare att skriva ut via tredjepart.

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en ny skrivare för en vecka sedan, canon färglaser (mf754).

Det är inte mycket vi skriver ut men tillräckligt för att vilja ha en tillgänglig. Rollformulär, recept, checklistor och sånt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar