Reklam i Windows eller virus av nåt slag?

Permalänk
Medlem

Reklam i Windows eller virus av nåt slag?

Det här dök upp idag när jag startade Windows.

Ser misstänkt ut. Nån som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det här dök upp idag när jag startade Windows.

<Uppladdad bildlänk>

Ser misstänkt ut. Nån som vet mer?

Det där är iallafall inget som ingår i Windows. Kommer ifrån något program du har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har du installerat uTorrent?

Permalänk

Antingen nått skit dutt med nån mjukvara som skickar noterna eller någon tab i din webläsare om den är tillåten att visa notiser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Har du installerat uTorrent?

Japp, nyligen med....

EDIT: Tack! installerades tydligen med utorrent, hittade boven och avinstallerade. Återigen tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeifSandvik:

Japp, nyligen med....

EDIT: Tack! installerades tydligen med utorrent, hittade boven och avinstallerade. Återigen tack!

uTorrent är tyvärr inte det det var en gång i tiden, det har blivit rejält enshittifierat.

Finns en hel del andra bra torrent-program man kan använda för att dela med sig av sina Linux-ISOs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Japp, nyligen med....

EDIT: Tack! installerades tydligen med utorrent, hittade boven och avinstallerade. Återigen tack!

Kör med qbittorrent istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Japp, nyligen med....

EDIT: Tack! installerades tydligen med utorrent, hittade boven och avinstallerade. Återigen tack!

Skrivet av pv2b:

uTorrent är tyvärr inte det det var en gång i tiden, det har blivit rejält enshittifierat.

Finns en hel del andra bra torrent-program man kan använda för att dela med sig av sina Linux-ISOs.

Om man vill använda uTorrent ändå så ladda hem en äldre version. Jag kör med 2.2.1 de gånger jag behöver använda den. Har ingen reklam i den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

uTorrent är tyvärr inte det det var en gång i tiden, det har blivit rejält enshittifierat.

Finns en hel del andra bra torrent-program man kan använda för att dela med sig av sina Linux-ISOs.

Jag ÄLSKAR att använda qBittorrent eller Transmission för att dela med mig av mina Linux-ISOs!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Japp, nyligen med....

EDIT: Tack! installerades tydligen med utorrent, hittade boven och avinstallerade. Återigen tack!

Använd Qbittorrent.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det här dök upp idag när jag startade Windows.

<Uppladdad bildlänk>

Ser misstänkt ut. Nån som vet mer?

Jag installerade den senaste versionen av uTorrent i mitt virtuella Windows 11-system, och körde med "klicka igenom allt utan att kolla"-principen. Google Chrome installerades (som för övrigt är ett renodlat spionprogram (källa 1 & 2)), inklusive RAV Endpoint Protection + andra mjukvaror. Och direkt efter installationen öppnades 2 länkar: en till utorrent.com/prodnews och en till htx.com som är en kryptovalutasida, där man även fick en popupruta med texten "Dear uTorrent User: Welcome to HTX. Sign up now to get up to 241USDT as your welcome bonus", tillsammans med en "Register Now"-knapp.

Jag lät systemet arbeta i bakgrunden på den andra skärmen och när allt var klart, möttes jag av följande syn (de 2 första flikarna öppnade jag själv (den första för jag ville läsa om RAV Endpoint Protection, och den andra för att ladda hem uTorrent)):

Till er alla som gör detsamma som trådskaparen: stanna upp vid varje val i en installation för en mjukvara, och se vad som faktiskt står där. Då slipper ni sån här skit!

Följande mjukvaror (förutom spionprogrammet Edge) installerades samtidigt som uTorrent (rödmarkerade):

Och ja, jag håller med de andra, qBittorrent är en sjukt bra mjukvara som inte kostar ett skvatt, och viktigaste av allt: inte installerar något annat än det man laddade hem från deras webbsida (qBittorrent), som det ska vara!

Ändrade från uttorent.com till utorrent.com
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vill även tipsa om Deluge samt Transmission.