Nytt grafikkort för CS2 börjat lagga.

Permalänk

Nytt grafikkort för CS2 börjat lagga.

Tjena!
Spelade inte förr när jag byggde burken, utan använde den mest för fotoredigering och cad ritning.

På senare tid har det blivit lite CS spel och i vissa sekvenser sjunker fps rätt drastiskt trots rätt låga settings. Kör 1080 och har inga planer på att gå på 1440 den närmsta tiden då skärmen är rätt ny och det är en 1080.

När jag uppgraderade burken för några år sedan så åkte där in ett Aorus x570 med en ryzen5 5600x prolle och 32Gb.
Flyttade över mitt gamla GTX 1650 kort och verkat funka ok tils jag började spela. Nätaggregatet är kvar sen jag byggde burken för herran massa år sedan, ett corsair 620 modular men det tuffar på.

Vad tycker ni man bör satsa på under dessa förutsättningar, snikvarianten är väl ett RTX 3050, men tror jag vill upp på ett 4060, eller är det overkill? Finns ju vissa RTX 4060ti som har 550w också men längden kräver viss omplacering av hdd mm, och då testas budgetn också rejält men skulle det krävas för riktigt flyt så är det inte uteslutet.

Så tacksam om någon har input och förslag.
Editerat rubrik då det givetvis är CS2 som avses.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur låg FPS snackar vi om? Denna video testar olika inställningar med samma CPU+GPU, så där kan du ju få ett bra hum om vad du bör få med den hårdvaran (dvs om något är fel eller om den bara är för långsam).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hur låg FPS snackar vi om? Denna video testar olika inställningar med samma CPU+GPU, så där kan du ju få ett bra hum om vad du bör få med den hårdvaran (dvs om något är fel eller om den bara är för långsam).

Ner på runt 20 när det typ kommer till vatten och rök samtidigt.

Men tack för länken, ska testa.

Edit
Det är bara vid vissa tillfällen som problem uppstår när det är mycket som i spelet som belastar grafiken som jag nämde ovan.
Annars är det ofta runt 100-150 i fps.

Permalänk
Skrivet av Stonefish:

Ner på runt 20 när det typ kommer till vatten och rök samtidigt.

Men tack för länken, ska testa.

Edit
Det är bara vid vissa tillfällen som problem uppstår när det är mycket som i spelet som belastar grafiken som jag nämde ovan.
Annars är det ofta runt 100-150 i fps.

rökgranater och eld har alltid varit ett bekymmer i cs som orsakat rätt extrema FPS drops oavsett hårdvara.

vill minnas att det är pga att framförallt cpu går i taket när den beräknar rök/eld partiklarna.

1650 är inget monster direkt heller men ser ut som att du borde kunna få ut en ~200-250fps med det i potatisläget (allt på lägsta) på 1920x1080.

och runt ~100-150 på 1920x1080 high

drops kommer troligen fortfarande hända vid eldar och rök men du kanske kan tweaka bort så de blir något mindre med att leka runt i settings.

bara sätt upp en tom lokalhostad cs server på nån potatisdator och joina så kan du stå och kasta rökgranater granater hit å dit utan att nån gnäller å se vilka inställningar som påverkar just rökgranaterna och molotovs och dra ner dessa.

vatten är dock nytt för mig aldrig haft nått problem med det men samma där joina en lokalhostad match med en tom karta och glid runt vid vattnet och testa olika inställningar och se vad vilka inställningar som påverkar fps tappet dock troligen nått liknande rökgranater att det är nån partikelberäkning som görs i vattnet som påverkar cpu och får nån eller ett par kärnor att gå i taket.

och antar att du menade CS:GO iom att du skrev det och inte CS2

notera har inte kört cs sen source så kanske inte stämmer längre men vad jag läst mig till så känns det fortfarande som att det är samma fenomen som fanns i source.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

rökgranater och eld har alltid varit ett bekymmer i cs som orsakat rätt extrema FPS drops oavsett hårdvara.

vill minnas att det är pga att framförallt cpu går i taket när den beräknar rök/eld partiklarna.

1650 är inget monster direkt heller men ser ut som att du borde kunna få ut en ~200-250fps med det i potatisläget (allt på lägsta) på 1920x1080.

och runt ~100-150 på 1920x1080 high

drops kommer troligen fortfarande hända vid eldar och rök men du kanske kan tweaka bort så de blir något mindre med att leka runt i settings.

bara sätt upp en tom lokalhostad cs server på nån potatisdator och joina så kan du stå och kasta rökgranater granater hit å dit utan att nån gnäller å se vilka inställningar som påverkar just rökgranaterna och molotovs och dra ner dessa.

vatten är dock nytt för mig aldrig haft nått problem med det men samma där joina en lokalhostad match med en tom karta och glid runt vid vattnet och testa olika inställningar och se vad vilka inställningar som påverkar fps tappet dock troligen nått liknande rökgranater att det är nån partikelberäkning som görs i vattnet som påverkar cpu och får nån eller ett par kärnor att gå i taket.

och antar att du menade CS:GO iom att du skrev det och inte CS2

notera har inte kört cs sen source så kanske inte stämmer längre men vad jag läst mig till så känns det fortfarande som att det är samma fenomen som fanns i source.

Tack! Felskrivit i rubriken, är CS2 jag avser.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen prioriterar FPS i CS2 kan du även investera i en 5700x3D/5800x3D. Det kommer ge dig betydligt högre lägsta-FPS i CS2.

Om du kör 1080p och allt på low så borde ett 1080 räcka.

Jag läste tokigt, du har inte alls ett GTX 1080! Du borde absolut börja med GPU-uppgradering. Jag spelar CS2 på ett 3060 Ti idag med liknande settings. Spontant ska du nog inte gå lägre än ett 3060 om du letar begagnat. Köper du nytt är väl 4060 ett rimligt val.

Permalänk
Medlem

Glöm inte "cl_showfps 2" för att få mer detaljerad FPS-statistik

Permalänk
Medlem

rx 6600 är bättre än rtx 3050 och mer prisvärd.

Annars är rtx 4060 bättre ja

Vill du inte ha höga inställningar så räcker 6600

Permalänk
Medlem

Du behöver ett bättre grafikkort, rätt och slätt.

Edit: Vad försäljare rekommenderar för PSU wattage är att ta med en nypa salt. Har använt ett 550W tsm med 6750XT (240w), 2070 Super (peak 280w) och 1080 (240w). Parat med OC 11900K, OC 12600K, 11400F.

Permalänk

Generellt är fps low cpu bundet.... Vet inte om ny gpu kommer ge dig så mycket i fps low i 1080p I cpu tunga spel.

Som du ser här https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade köpt nytt grafikkort för det känns som att det behövs ändå 1650 är ett rätt sketet kort om man ska vara sån.

Om det är 620W nätagg du har så räcker det till 5600x och 4060 eller liknande kort. Processorn drar runt 65W och t.ex. ett 4060 drar 115W. Väldigt energieffektiva saker.

I övrigt så har min FPS dippat ner till typ 80-90 FPS i vissa situationer och jag brukar ligga på 300-500 fps hela tiden. Det är just ställen som vatten typ Ancient osv som drar ner FPSen ordentligt ibland. Tycker inte smokes drar jättemycket. Det är mer områden på mappen känns det som.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Tack alla för svaren,
jag har nu kollat lite och min gpu ligger hela tiden på max när jag spelar, och cpu ligger alla kärnor på mellan 25-45%.

Så jag siktar på ett enklae RTX4060 för ca 4k, är jag inte nöjd så blir det uppgradering av cpu.

Permalänk
Skrivet av Stonefish:

Tack alla för svaren,
jag har nu kollat lite och min gpu ligger hela tiden på max när jag spelar, och cpu ligger alla kärnor på mellan 25-45%.

Så jag siktar på ett enklae RTX4060 för ca 4k, är jag inte nöjd så blir det uppgradering av cpu.

Ligger cpu I snitt mellan 25-40% per kärna eller cpu usage 25-40%? Isåfall bottleneckar cpu när du får fps drops.

En gpu kommer aldrig ge dig fps drops, den kommer vara konstant dålig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Ligger cpu I snitt mellan 25-40% per kärna eller cpu usage 25-40%? Isåfall bottleneckar cpu när du får fps drops.

En gpu kommer aldrig ge dig fps drops, den kommer vara konstant dålig

Aldrig att en 5600X inte klarar att hålla över 20 fps. Givetvis är det hans 1650 som begränsar i de fallen.

Jag har en 5800X som knappt är bättre i spel än 5600X, och mina extremfall är drops till kanske 70 fps i deathmatch som är extra CPU-krävande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ligger cpu I snitt mellan 25-40% per kärna eller cpu usage 25-40%? Isåfall bottleneckar cpu när du får fps drops.

En gpu kommer aldrig ge dig fps drops, den kommer vara konstant dålig

Bra fråga, vet ej, men ser det i systemövervakaren i mitt Linux mint, visar varje tråd under processorhistorik. Gissar på cpu usage.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Aldrig att en 5600X inte klarar att hålla över 20 fps. Givetvis är det hans 1650 som begränsar i de fallen.

Jag har en 5800X som knappt är bättre i spel än 5600X, och mina extremfall är drops till kanske 70 fps i deathmatch som är extra CPU-krävande.

Han snittar ju 150fps och får feta drops, det brukar betyda att cpu är problemet.

Skrivet av Stonefish:

Bra fråga, vet ej, men ser det i systemövervakaren i mitt Linux mint, visar varje tråd under processorhistorik. Gissar på cpu usage.

40% på 6 cores är 2 maxade kärnor iofs.
Jag skulle inte hoppas för mycket på att dropsen försvinner helt med en ny gpu
Här är alla gpuer I ett test (40st) https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Han snittar ju 150fps och får feta drops, det brukar betyda att cpu är problemet.

40% på 6 cores är 2 maxade kärnor iofs.
Jag skulle inte hoppas för mycket på att dropsen försvinner helt med en ny gpu
Här är alla gpuer I ett test (40st) https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

Vad jag kan se skriver han aldrig att det handlar om drops (alltså en frame eller två). Att fps:en sjunker, som det beskrivs ovanför, i sammanhang med mycket vatten och rök på vissa kartor händer även på de bästa datorerna. Kan ju lätt bli en tredjedel av vad man brukar ha i genomsnitt.

Sen behöver inte ”ofta runt 100-150 fps” betyda att man snittar 150. Snarare en bra bit under.

Tyvärr var det dåligt med tester med GTX 1650 på youtube, förutom på D2. Men det är också en av de minst krävande kartorna i spelet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Stonefish:

Bra fråga, vet ej, men ser det i systemövervakaren i mitt Linux mint, visar varje tråd under processorhistorik. Gissar på cpu usage.

känns som att du borde skrivet att du kör på linux och inte windows för har absolut ingen koll på hur pass bättre eller sämre spelet presterar i linux för det mesta brukar ju ev videos som jämför hårdvara köra windows under testerna.

och operativsystem kan mycket väl spela in på ev skillnader.

så kan nog inte vara till mycket hjälp här längre då jag har absolut noll koll på att köra spel under linux mer än lite basic från för typ 20 år sedan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för alla input.
Det blev ett Asus RTX 4060, efter lite meck med drivrutiner mm så fick jag igång det. Aldrig varit över 180fps tror jag och nu drog den iväg med toppar över 350, rätt ofta var den runt 250fps, och det är jag nöjd med. Sen vissa banor är svårt över 150, där brukade jag ligga typ en bit under 100,men överlag mer än dubbla mot förra.
Sen efter era tips ska jag ha i åtanke att kanske uppgradera cpu, kanske vid ngn rea längre fram medans AM4 fortfarande är igång.

Permalänk
Medlem

Vilka banor? Ancient?

FPS:en kan ju dra ned rätt rejält runt T-spawn på Ancient i allt vatten. Du kan ju alltid testa hur FPS:en beter sig i Windows innan du investerar mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonefish:

Tjena!
Spelade inte förr när jag byggde burken, utan använde den mest för fotoredigering och cad ritning.

På senare tid har det blivit lite CS spel och i vissa sekvenser sjunker fps rätt drastiskt trots rätt låga settings. Kör 1080 och har inga planer på att gå på 1440 den närmsta tiden då skärmen är rätt ny och det är en 1080.

När jag uppgraderade burken för några år sedan så åkte där in ett Aorus x570 med en ryzen5 5600x prolle och 32Gb.
Flyttade över mitt gamla GTX 1650 kort och verkat funka ok tils jag började spela. Nätaggregatet är kvar sen jag byggde burken för herran massa år sedan, ett corsair 620 modular men det tuffar på.

Vad tycker ni man bör satsa på under dessa förutsättningar, snikvarianten är väl ett RTX 3050, men tror jag vill upp på ett 4060, eller är det overkill? Finns ju vissa RTX 4060ti som har 550w också men längden kräver viss omplacering av hdd mm, och då testas budgetn också rejält men skulle det krävas för riktigt flyt så är det inte uteslutet.

Så tacksam om någon har input och förslag.
Editerat rubrik då det givetvis är CS2 som avses.

Med den processorn blir du lite känslig för eventuella bakgrundsprocesser också, se till att du inte har något annat igång, CS är ganska väl kodat för flertrådning och det kan bli problem om man har andra processor som ibland vill ha CPU-tid, där ingår även grafikdrivrutiner. En åttakärnig symmetrisk CPU med ett 4060 skulle jag nog rekommendera.
AMD Ryzen 5800x3d är ju guldstandarden för CS på din plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ligger cpu I snitt mellan 25-40% per kärna eller cpu usage 25-40%? Isåfall bottleneckar cpu när du får fps drops.

En gpu kommer aldrig ge dig fps drops, den kommer vara konstant dålig

Du har nog fått det om bakfoten, om GPUn går på 100% och CPU på 25-40% är det ju solklart så att GPUn inte hinner med mer än så.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Du har nog fått det om bakfoten, om GPUn går på 100% och CPU på 25-40% är det ju solklart så att GPUn inte hinner med mer än så.

Nja när han träffar 40% så sjunker nog gpu usage och han får en fps drop.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Vilka banor? Ancient?

FPS:en kan ju dra ned rätt rejält runt T-spawn på Ancient i allt vatten. Du kan ju alltid testa hur FPS:en beter sig i Windows innan du investerar mer pengar

Just T-spawn på Ancient har varit väldigt låg, droppar fortfarande men nu efter kortbytet så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonefish:

Tack för alla input.
Det blev ett Asus RTX 4060, efter lite meck med drivrutiner mm så fick jag igång det. Aldrig varit över 180fps tror jag och nu drog den iväg med toppar över 350, rätt ofta var den runt 250fps, och det är jag nöjd med. Sen vissa banor är svårt över 150, där brukade jag ligga typ en bit under 100,men överlag mer än dubbla mot förra.
Sen efter era tips ska jag ha i åtanke att kanske uppgradera cpu, kanske vid ngn rea längre fram medans AM4 fortfarande är igång.

5600X är fortfarande en helt ok cpu, du behöver inte uppgradera den än på ett tag. Den matchar nog ditt 4060 rätt bra skulle jag säga.

Men skulle du ändå bli sugen på att uppgradera så är 5700X3D eller 5800X3D den naturliga vägen framåt. Något annat är inte lönt att uppgradera till för AM4 sockeln om det är fps som är viktigt.