Veckans fråga: Hur mycket primärminne har du i datorn?

Permalänk

24 GB (har 32 GB Corsair Vengeance ddr4 3200MHz men får fasen inte det att funka ordentligt med alla 4 stickor. Har lyckats få det att fungera genom att sänka minneshastigheten men då kraschar spel efter ett tag istället så jag gav upp)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Oj, vad jag blev förvånad! Men å andra sidan beror ju det helt på vad som försiggår på datorn.

Permalänk
Medlem

40 GB fanns inte som alternativ (2x16+2x4).
Blev så när jag ville uppgradera från 4x4 men inte orkade bry mig om timings

Permalänk
Medlem

64. Eftersom bara två slots tycks vara praktiskt användbara nu för tiden utan att skaffa sig problem och/eller sämre prestanda så tog jag i så det förhoppningsvis ska räcka livslängden ut för den nya riggen.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Sötast

16 i macbook, 32 i gamingpc och 64 i servern

Den som är i störst behov av lite mer är helt klart servern.
Hade mer än gärna sett 32GB ram på macbooken då jag tenderar att ha någon form av webbläsare öppen.

En flik brukar räcka för att den ska dra 99% ram oavsett om man har 16GB eller 16TB xD

Permalänk
Medlem

128Gb, hade lite planer för att virtualisera som ännu inte blivit av. Även lite udda minnesformat så risken var att det skulle bli betydligt dyrare att uppgradera senare.

Permalänk
Medlem

Jag ligger alltid steget över genomsnitten.

2011 Hade jag 16 GB
2019 Hade jag 32 GB
2024 Har jag nu 64GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Blev tvungen att skaffa 96 GB för jag kör mest högupplöst VR i stridssimulatorn DCS. Ligger ofta på 60+ GB användning efter en kort stund. Även grafikminnet ligger på 22-23 GB förbrukning.

Intressant information.

Jag köpte 64 GB till min nya AM5 dator då jag också spelar mycket VR, det drar mycket ram, så är glad för att grafikkortet har 24 GB, det verkar behövas i VR.

Men tänkte jag skulle använda 96 GB då det motherboard jag har inte kan ta mera än 2 styck rams.
Borde jag göra det tycker du? Jag kör för det mesta NMS och Virtual Desktop.

Permalänk

7800x3d och har 32 gb. Använder inte alltid över 16 gb. Men installerade ett spel då tex var jag uppe på 24 gb. Så ska man ha nya dator idag ska man nog satsa på 32-64 gb.

Permalänk
Medlem

64 i gamla, 96 i nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Intressant information.

Jag köpte 64 GB till min nya AM5 dator då jag också spelar mycket VR, det drar mycket ram, så är glad för att grafikkortet har 24 GB, det verkar behövas i VR.

Men tänkte jag skulle använda 96 GB då det motherboard jag har inte kan ta mera än 2 styck rams.
Borde jag göra det tycker du? Jag kör för det mesta NMS och Virtual Desktop.

Jo, satsar du hårt på VR så är nog 96 GB ett sätt minimera störningar, speciellt i simulatorerna. Jag köpte två 48 GB DDR5 6600 dimmar, så jag använder bara 2 av slot:arna. Men man kommer långt med 64 också fortfarande, speciellt om man har 4090 eller 5090 sen.

Permalänk
Medlem

Jag har 32GB i datorn. Kändes lika bra då jag byggde den.
Ungarna har 16GB i sina datorer, vilket egentligen räcker aldeles utmärkt för spel och surf.

Permalänk
Medlem

Arbetsdatorn byggdes 2020. Valde 2x16 GB då. Om jag gjort om det idag, hade jag valt mer, men jag har en tokig idé hur jag ska lösa det.

Min TrueNAS kör en dual core med DDR2 (gamla arbetsdatorn loopar i POST och möjligheterna till felsökning är körd). Om jag byter ut hårdvaran till något som har DDR4, då kan jag ta 2x16 GB från min arbetsdator och sätta 2x32 GB i arbetsdatorn istället. Fast TrueNAS-burken går bara vid behov, en gång i månaden eller så. Egentligen lite onödigt med uppgradering men kör jag rsync till den kan jag inte göra något annat. Inte ens byta mappnamn. Det tar minutrar att exekvera ett sådant kommando.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jo, satsar du hårt på VR så är nog 96 GB ett sätt minimera störningar, speciellt i simulatorerna. Jag köpte två 48 GB DDR5 6600 dimmar, så jag använder bara 2 av slot:arna. Men man kommer långt med 64 också fortfarande, speciellt om man har 4090 eller 5090 sen.

Jag har 7950x3d med 3090, får 120 FPS i max settings med Quest 3 och trådlöst VR via VR Desktop. Så det funkar.

Permalänk

320gb ECC ddr5 sitter det i min workstation (6x32+2x64) och 80gb vram.
Underlättar enormt när man har många flikar öppna på webbläsaren....
Primärt för bildbehandling och ai relaterade projekt.

32gb ram i laptopen vilket funkar fint men hade gärna haft 64gb.

Skulle gärna se branchen helt sluta sälja datorer med 8gb ram 2024...
16gb är i princip absoluta minimum för att det ska finnas minne kvar efter att du öppnat ett par program och browsern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Skulle gärna se branchen helt sluta sälja datorer med 8gb ram 2024...
16gb är i princip absoluta minimum för att det ska finnas minne kvar efter att du öppnat ett par program och browsern.

Då får de sluta sälja datorer med 4GB RAM först! Kolla in alla "billiga" laptops med Celeron-processorer

Exempel:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

(du kan hitta en över 10ggr så snabb dator begagnad för samma pris)

Numera är det väl inte så många normalanvändare som kör program lokalt utöver webbläsaren?

Tycker ärligt talat att 8GB RAM räcker långt än idag, såvida man inte kör minneshungriga Electron-appar (VSCode...) eller ett 30-tal instanser av Edge WebView2 (läs Teams, Outlook & Word).

Skrev innan att 2GB RAM är tillräckligt, men det finns faktiskt viss sanning i det. Min Windows 10 platta tar 500MB RAM i uppstart och funkar utmärkt som surfplatta till Sweclockers samt streaming från SVTPlay, Netflix och YouTube i 1080p. Utöver detta finns även ett par spel från GOG installerade

Permalänk
Medlem

64

64 gigabyte sen ddr3 tiden, märkte en dag att 32 inte räckte längre, sen dess har 64 räckt, över 10 år sedan, chrome slukar mycket ram, särskilt om man inte startat om datorn på några dagar, utan istället använt sleep mode

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem

Min stationära har 128 Gb, min Lenovo ThinkPad har 32 Gb. Hade både möjlighet och stålar på kontot så varför inte?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

16 i macbook, 32 i gamingpc och 64 i servern

Den som är i störst behov av lite mer är helt klart servern.
Hade mer än gärna sett 32GB ram på macbooken då jag tenderar att ha någon form av webbläsare öppen.

En flik brukar räcka för att den ska dra 99% ram oavsett om man har 16GB eller 16TB xD

Det är viktigt att tänka på att hög "Memory Used" på Mac inte är ett problem i sig. Det skiljer sig från hur minnesanvändningen uppskattas i t.ex. Windows. Med macOS cachas allt möjligt, t.ex. senast öppnade filer, och minnet frigörs automatiskt när platsen behövs till annat.
Det man istället vill undvika är att "Swap Used" blir hög, eftersom det betyder att man inte har tillräckligt med RAM och systemet måste använda SSD-disken som swap.
(Sedan ogillar jag skarpt att Apple fortfarande säljer nya datorer med bara 8 GB RAM, bara har fastlött minne så att man inte kan uppgradera efteråt och att vissa envisas med att påstå att Apples minneshantering är så effektiv att man kan nöja sig med hälften så mycket minne som på en Windows-PC. Till vardagsanvändning med surf funkar det ju okej, men så fort man jobbar med t.ex. videoredigering eller andra stora filer är varje GB extra RAM guld värt.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Sötast
Skrivet av oooskar:

Det är viktigt att tänka på att hög "Memory Used" på Mac inte är ett problem i sig. Det skiljer sig från hur minnesanvändningen uppskattas i t.ex. Windows. Med macOS cachas allt möjligt, t.ex. senast öppnade filer, och minnet frigörs automatiskt när platsen behövs till annat.
Det man istället vill undvika är att "Swap Used" blir hög, eftersom det betyder att man inte har tillräckligt med RAM och systemet måste använda SSD-disken som swap.
(Sedan ogillar jag skarpt att Apple fortfarande säljer nya datorer med bara 8 GB RAM, bara har fastlött minne så att man inte kan uppgradera efteråt och att vissa envisas med att påstå att Apples minneshantering är så effektiv att man kan nöja sig med hälften så mycket minne som på en Windows-PC. Till vardagsanvändning med surf funkar det ju okej, men så fort man jobbar med t.ex. videoredigering eller andra stora filer är varje GB extra RAM guld värt.)

Jo, oanvänt ram är slösat ram, helt klart. Gillar dock minneshantering i linux bättre rent allmänt. Macos har enormt många tunga processer igång alltid. Lite för många. Alldeles för många...

Permalänk
Medlem

32GB men det känns för lite när jag redigerar videos mm.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

64 GB, vilket räcker mer än väl till det jag använder datorn till, att spela på.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kör 8GB på laptopen som jag använder privat just nu. Men inför att jag skaffar en gedigen stationär dator, vad bör man ha? Tänker att det mest krävande som datorn kommer sättas genom är gaming i höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Kör 8GB på laptopen som jag använder privat just nu. Men inför att jag skaffar en gedigen stationär dator, vad bör man ha? Tänker att det mest krävande som datorn kommer sättas genom är gaming i höga inställningar.

32GB räcker till nästan alla. Behöver man mer vet man antagligen det.

Permalänk
Medlem

Använder Chrome och Firefox samtidigt ibland så 64 GB.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Har 16GB vilket fungerar väl för mina användningsområden än så länge, uppgraderar vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Kör 8GB på laptopen som jag använder privat just nu. Men inför att jag skaffar en gedigen stationär dator, vad bör man ha? Tänker att det mest krävande som datorn kommer sättas genom är gaming i höga inställningar.

Det där är ju grunden till en artikel på Sweclockers.

"Hur mycket RAM och vilken hastighet ger mest prestanda"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Hyllbert:

32GB räcker till nästan alla. Behöver man mer vet man antagligen det.

Alright, tack!

Skrivet av backspace:

Det där är ju grunden till en artikel på Sweclockers.

"Hur mycket RAM och vilken hastighet ger mest prestanda"

Tack för tipset! Kanske blir något i framtiden.