USA stämmer Adobe för brott mot konsumentskyddslagar

Permalänk
Melding Plague

USA stämmer Adobe för brott mot konsumentskyddslagar

Adobe har vilselett konsumenter och lurat dem att betala för prenumerationer de inte vill ha, påstår justitiedepartementet i Washington.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det granskas! Har aldrig gillat Adobes prenumerationstjänster som enda alternativ till deras programvaror.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Känner igen förfarandet från att ha gått igenom liknande procedur, tror det handlade om någon nyckelbricka som man "fick" men som omedelbart resulterade i en avgift så fort man registrerat sig. Konversationen var förenklat något som liknade detta, men givetvis krävdes mera övertalning
MC - Hej Skulle vilja säga upp min bricka.
Nyckel - Det går inte. Du har ett avtal på ett år!
MC - Jaha ja, men om jag säger upp den idag så blir det ju ingen förnyelse om ett år!
Nyckel - Mummel mutter mutter ..
Kändes väl som att motparten fick ett omedelbart löneavdrag för varje person som sade upp sitt abonnemang, surt var det.

Permalänk
Medlem

Bra timing när deras aktie nyligen rusat efter rapport. Kul med en käftsmäll till ett skitbolag som Adobe.

Permalänk

Bra för allt fler företag inser att det för dem är ekonomisk att låsa in kunder och hela tiden komma med småutgifter för det ena och andra. Detta har mig att tappa lite datorintresse. Som du vill avinstallera mjukvaran på en dator och installera på en ny. Ja vi kan fixa en ny licensnykel åt dig emot en kostnad som motsvarar ett exklussivt resturangbesök.

Permalänk
Medlem

Hoppas det leder någon stans med tanke på hur vidrig affärsmodell och prenumerationsmodell Adobe faktiskt har.

Permalänk
Medlem

När så stora företag använder sig av så icke lagliga metoder, är det inte konstigt att folk blickar åt *host*cracked*host* produkter från dessa företag.

Girigheten... De kommer att skjuta sig i sin egen fot på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Jag reagerade faktiskt på detta när jag skulle avsluta min gratis provperiod av Acrobat. Alltså att de hade gjort det extremt krångligt. Bra att de straffas.

Permalänk
Medlem

För den som känner sig fast i en sån här subscription och vill cancella utan att åka på den hutlösa cancellation feen kan utnyttja att alla subscriptions har en 14 dagar cancellation grace period. Så när man cancellar så får man valet att byta till en annan av deras planer istället för att cancella, då kan man t.ex. byta till deras billigaste plan, sen säga upp den på direkten. I mitt fall så blev det bara 1x månadskostnaden av deras billigaste plan, som typ var 140kr, istället för att betala typ 2400 kr.

Det är ett loophole som redan finns dokumenterat online, och jag är rätt säker på att adobe själva är medvetna om det, men väljer att ha kvar det för att den stora massan aldrig kommer hitta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När så stora företag använder sig av så icke lagliga metoder, är det inte konstigt att folk blickar åt *host*cracked*host* produkter från dessa företag.

Girigheten... De kommer att skjuta sig i sin egen fot på lång sikt.

Det är just det dom inte gör, dom flesta företagen följer lagen och använder inte crackade versioner.
Är bättre att gå över till annan mjukvara istället, lite meck i början men det går.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det är just det dom inte gör, dom flesta företagen följer lagen och använder inte crackade versioner.
Är bättre att gå över till annan mjukvara istället, lite meck i början men det går.

Tror att personen du svarade på menar att Adobe är ett skitföretag med olagliga metoder och att folk därför gör saker för att undvika att betala för deras produkter.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

För några år sedan när jag äntligen fick förståndet att säga upp Adobe så utspelade det sig detta:

Jag hade ett par månader kvar till att mitt 12-månadersabonnemang skulle förnyas, vilket det ju görs automatiskt.

Jag startar en chatt med någon Adobe-anställd. Jag skriver att nu om 2 månader ska mitt abonnemang inte förnyas. Människan, hör och häpna, säger att jag måste återkomma när nästa 12-månadsperiod har börjat för att vi ska kunna kolla på att säga upp det.

Med andra ord: jag ska alltså vänta till efter att en ny bindningstid startat och de kan ju då 100% skita fullständigt i att jag inte längre vill ha abonnemanget. Helt sinnesjukt. Försökte på alla sätt förklara för vederbörande hur totalt ologiskt det upplägget är, att man ska binda sig på en ny period före man ska kunna säga upp det, vilket ju helt uppenbart inte alls är en säkerhet att så kommer bli fallet. Det visade sig vara helt och fullständigt lönlöst att få människan att fatta.

Jag surnade till något förbannat och beställde ett nytt kontokort från banken och spärrade det gamla.

Jag hoppas innerligt att detta företag går i konken.

Permalänk

Tycker snarare det var innovativt av Adobe! Gillar när företag lägger ner energi på skumraskmetoder och visar sitt fula tryne. Humanity never changes.

Permalänk

Undrar om man kan få pengar tillbaka i efterhand. Åkte själv (frun men jag hade också gjort det) på en sån oönskad prenumeration för innehåll jag inte ville ha och när räkningen kom var det för sent. Gick bara att säga upp sista månaden (egentligen inte enligt svensk lagstiftning men orkade inte bråka) och löpte vidare på ett år automatiskt. Ställde alarmet så jag inte missade att säga upp det

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jag startar en chatt med någon Adobe-anställd. Jag skriver att nu om 2 månader ska mitt abonnemang inte förnyas. Människan, hör och häpna, säger att jag måste återkomma när nästa 12-månadsperiod har börjat för att vi ska kunna kolla på att säga upp det.

Slempellar... de försöker så gott det går. Du kan göra uppsägningen när som helst. Gör du den på t.ex. mail och får ett svar tillbaka, kan vara ett autoreply, har du gjort vad du ska. Det är deras risk från det ögonblicket. Gjorde samma med Viasat... de vet vad som gäller.

Drygt att behöva byta kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Drygt att behöva byta kort

Om inte annat 100% värt för att få ur sig frustrationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det är just det dom inte gör, dom flesta företagen följer lagen och använder inte crackade versioner.
Är bättre att gå över till annan mjukvara istället, lite meck i början men det går.

Jag menade mest vanliga människor, inte företag. Så jag håller med dig. 😀

Permalänk
Medlem

Vill man avbryta i förtid kan man ta bort sin betalningsinformation innan man avslutar. Funkade för mig i varje fall. Adobe har skickat några gnäll-mail, men sen har det varit tyst.

Permalänk
Medlem

Det som är sjukast är att man inte kan betala per månad utan att behöva ta till massa tricks för att ta sig ur 1 års kontrakt.
Annars hade jag förnyat men nu blir det inga pengar alls till dem.

Permalänk
Medlem

Adobe och Autodesk är två av mjukvaruföretagen jag ogillar mest. Jag är glad att jag fortfarande håller fast vi en gammal version av Photoshop.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Jag sa upp min 1-års prenumeration nyligen. Jag gjorde det via deras webbsida.
Tyckte inte det var så krångligt. Jag sa upp det några veckor innan prenumerationen skulle förnyas.
Behövde "bara" betala 300 kr i "avgift".
Efter några veckor fick jag ett mail där det stod att de avslutat min prenumeration eftersom de inte kunde debitera mitt betalkort.
Vilket är konstigt eftersom de redan hade aktuella uppgifter om mitt betalkort.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.