Genombrott: Nytt batteri 100 gånger energitätare

Permalänk
Medlem

Amerikanska Amprius har redan flera celler till salu idag som kan matcha eller överträffa 1000wh/liter. Den viktigaste faktorn är att man byter grafit mot kisel, som kan absorbera betydligt fler litiumjoner än grafit. Det här är något som har varit känt sen minst 90-talet, men problemet är att kislet sväller kraftigt när det absorberar litiumjoner. Vad Amprius har gjort är att bygga "nanostrukturer" som absorberar denna expansion.

Citat:

SiMaxx cells offer an energy density as high as 500 Wh/kg by weight and 1,300 Wh/l by volume, as verified by Mobile Power Solutions in 2023. More modest initial estimates of 450 Wh/kg and 1,150 Wh/l led Amprius to declare them the highest energy density cells available in the battery industry when it began shipment in 2022, and that claim appears to be as valid today as it was then. While we've seen other 500-Wh/kg batteries announced, and some even surpass the 700 Wh/kg mark in a lab setting, the SiMaxx cells remain the highest density cells we've seen that are ready to ship.

Anledningen att du inte ser dessa celler i våra elbilar och andra produkter idag är dels för att massproduktion tar flera år att skala och delvis som produkt av det så kommer dessa celler troligtvis vara svindyra och därmed opraktiska för produkter där energidensitet inte är den enskilt viktigaste aspekten. I alla fall flera år framåt.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av stavros12:

Nåja, nu står det ju faktiskt inte riktigt så i artikeln...

Det står att konkurrenternas bästa solid states har 50 wattimmar per liter, men att den nya tekniken är 100 ggr bättre än TDK:s föregående teknik.

Sen står det att det är cirka dubbelt upp mot vanliga litiumbatterier, och då är det lite konstigt att använda 700 i din uträkning, eftersom de 700 syftar på de mest avancerade, inte de vanligaste.

Nu har jag inte faktakollat siffrorna i sig och de kan vara tokiga, men det gör inte ditt resonemang rätt här 😉

Man kan förstås jämföra med de sämsta brunstensbatterierna och få ännu bättre jämförelsetal men det gör inte att rubriken blir mer rättvisande i hur bra det här är ändå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Man kan förstås jämföra med de sämsta brunstensbatterierna och få ännu bättre jämförelsetal men det gör inte att rubriken blir mer rättvisande i hur bra det här är ändå.

Visst kan man göra det... men nu jämförs det med samma företags nuvarande bästa produkt i samma segment. Det är väl ändå inte helt orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stavros12:

Visst kan man göra det... men nu jämförs det med samma företags nuvarande bästa produkt i samma segment. Det är väl ändå inte helt orimligt?

Det enda det visar på är att de legat långt efter konkurrenterna och hur de ligger till när den här produkten är ute på marknaden vet vi inte så det enda rimliga är att jämföra med vad som finns på marknaden idag och sen en stor * att den här produkten kan förhoppningsvis finnas på marknaden om 5 år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

Vi har ju lite andra batterier än för 50år sedan nu dock, har hänt rätt mycket faktiskt bara de senaste åren.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det enda det visar på är att de legat långt efter konkurrenterna och hur de ligger till när den här produkten är ute på marknaden vet vi inte så det enda rimliga är att jämföra med vad som finns på marknaden idag och sen en stor * att den här produkten kan förhoppningsvis finnas på marknaden om 5 år.

Jag tycker snarare det visar på hur viktigt det är att läsa brödtexten, och vid behov källorna. Med det sagt tycker jag bättre om Techspots rubrik som säger 20 gånger bättre än konkurrenternas. Är också medveten om att just denna nyhetsskribent ofta hamnar i hetluften för sina rubriken, men just denna kändes faktiskt inte så orimlig (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Solid state batterier har de pratat om hur länge som helst och det har alltid varit nästan klart. Jag gissar att det kommer fortsätta så ett tag till, denna gissning har de senaste 15åren varit rätt.
Men bättre batteri är det som kan förändra väldigt mycket nu, såklart fordon. Men även att vissa teknikprylar som smarta glasögon är svåra att göra utan att de blir så klumpiga så folk ej vill ha dem, eller att folk hela tiden får ta av dem för att laddas.

Som vanligt är Solid state batteriet var betydligt sämre i de som bor i länder med kallare klimat. Vilket på svenska innebär att våra elfordon som bilar, lastbilar, traktorer kommer fungera sämre i sverige än i de varma länderna och sedan ska vi priskonkurrera emot dem. Tur att vi dessutom bor mer glesbyggt och har.

Sist om utvecklingen av Solid state går framåt och de verkligen fungerar. Så gissar jag litiumbatteri kommer bli olagliga p.g.a brandrisk. Och folk i framtiden kommer höra berättelser att folk hade mobiler med dessa batterier i sängen och övrigt, lite som folk idag hör berättelser om vad folk för över 100år sedan gjorde.

Solid state batteri är ju redan på väg ut bland bilar hos ett syskonmärke till MG, iaf enligt denna artikeln.
Sen skall ju solid state vara bättre (inte sämre) i kalla klimat eftersom det inte påverkas lika mycket av temperaturen.
https://alltomelbil.se/forsta-elbilen-med-solid-state-batteri...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Solid state batteri är ju redan på väg ut bland bilar hos ett syskonmärke till MG, iaf enligt denna artikeln.
Sen skall ju solid state vara bättre (inte sämre) i kalla klimat eftersom det inte påverkas lika mycket av temperaturen.
https://alltomelbil.se/forsta-elbilen-med-solid-state-batteri...

Positivt. Då hade jag hört fel.
Jag gillar inte detta att ny teknik kommer som fungerar sämre för oss, det skulle sätta oss i en dålig konkurrenssituation. Men det du skrev ser bra ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Ja det var åt det hållet jag tänkte skriva. Dubbelt så bra på pappret mot den etablerade standarden betyder inte så mycket. Går det att tillverka i samma maskiner och i samma skala som de gamla? Annars blir det inget som kommer göra ett större avtryck. Ingenting i artikeln nämner pris, och jag tror ingen vill betala mer för liknande kapacitet heller, även om det är marginellt mindre

Det andra frågan är att varför är det så många batterinyheter av den här sorten och varför det pågått så länge? Vill minnas liknande batterinyheter i populärvetenskapstidningar från 80-talet. Teknisk innovation från något utvecklingslabb någonstans. Igen.

Här finns någon underliggande kombination här med att de flesta begriper batterier till skillnad från säg, utveckling inom kemi och medicin. Alla fattar vad dubbel så bra batteri innebär och så många fler kan skriva om detta på kort tid. Jag kan som intresserad lekman förklara dubbelt så effektiva batterier och höfta ihop en webbnyhet på 30 minuter. Men om jag ska förklara nya forskningsrön runt citronsyracykeln är jag hel ute och cyklar (hö-hö) där det riskerar bli ordentliga faktafel och tar enorm tid.

Detta gör att batterinyheter är tacksamma. Som aspirerande forskare med en phd eller master i sikte och labb som vill åt bidrag och finansiering är det en lätt väg att gå med batterier. Blanda ihop lite stuff, notera en effekt och skriv en avhandling om detta. Man uppnår framgång som forskare och det institut man representerar får behövlig uppmärksamhet. Alla begriper batterier, alla blir glada av positiva nyheter och jag som skribent kan slentrianmässigt och snabbt bocka av på min arbetskvot om tre nyheter om dagen.

Easy money för alla iblandade.

Permalänk
Medlem

Men sluta med clickbaitrubrikerna. Skäms! Ni är bättre än så här.
100ggr bättre än föregångaren som var i princip oanvändbar, inte 100x bättre än konkurrerande tekniker.

Jag fixar den åt er:

Genombrott: Nytt batteri uppges vara 42% energitätare än litium-jon batterier.

Det är fortfarande ett enormt framsteg på en marknad där vi får några enstaka procent förbättringar per år.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men sluta med clickbaitrubrikerna. Skäms! Ni är bättre än så här.
100ggr bättre än föregångaren som var i princip oanvändbar, inte 100x bättre än konkurrerande tekniker.

Jag fixar den åt er:

Genombrott: Nytt batteri uppges vara 42% energitätare än litium-jon batterier.

Jag vet inte om ens det är rättvisande. Originalartikeln som citeras är ganska ytlig och citerar siffror utan kontext. Samsung 53G är en cell som inte bara ligger strax under 800 wh/l i energitäthet, den massproduceras i volymer och används i Rivian R1T/R1S (max pack). Så närmare 25% energitätare med andra ord om vi jämför med volymprodukter.

Permalänk
Medlem

Genombrott: Ny dator tiotusentals procent snabbare.
(än den jag byggde 1988).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det andra frågan är att varför är det så många batterinyheter av den här sorten och varför det pågått så länge? Vill minnas liknande batterinyheter i populärvetenskapstidningar från 80-talet. Teknisk innovation från något utvecklingslabb någonstans. Igen.

Här finns någon underliggande kombination här med att de flesta begriper batterier till skillnad från säg, utveckling inom kemi och medicin. Alla fattar vad dubbel så bra batteri innebär och så många fler kan skriva om detta på kort tid. Jag kan som intresserad lekman förklara dubbelt så effektiva batterier och höfta ihop en webbnyhet på 30 minuter. Men om jag ska förklara nya forskningsrön runt citronsyracykeln är jag hel ute och cyklar (hö-hö) där det riskerar bli ordentliga faktafel och tar enorm tid.

Detta gör att batterinyheter är tacksamma. Som aspirerande forskare med en phd eller master i sikte och labb som vill åt bidrag och finansiering är det en lätt väg att gå med batterier. Blanda ihop lite stuff, notera en effekt och skriv en avhandling om detta. Man uppnår framgång som forskare och det institut man representerar får behövlig uppmärksamhet. Alla begriper batterier, alla blir glada av positiva nyheter och jag som skribent kan slentrianmässigt och snabbt bocka av på min arbetskvot om tre nyheter om dagen.

Easy money för alla iblandade.

Ja och jag tror verkligen det förenklar att driva in forskningspengar till de som får uppmärksamheten

Även om det ’bättre’ batteriet både är tyngre och görs av unobtanium så hittade vi en detalj som var bättre (energitäthet per volym kanske?). Ingen som direkt granskar vad som är bättre, eller väger in hur rimligt det är att det ska komma till marknaden för rimliga pengar

Bara för att branchen matat in många miljarder per år i forskning betyder det faktiskt inte att ’solid state’ batterier kommer slå igenom och ta marknaden med storm, inte alls faktiskt

Men det är en av få artikelämnen som drar med sig positiva framtidsutsikter, inget är ju dåligt med bättre batterier och lösningar på den globala energiomställningen…

Permalänk
Medlem

Grymt bra med framsteg inom batteri. Jag tror det kan vara svårt att hitta en ersättare till litiumbatterierna just nu då det är en enorm kedja av företag som tjänar pengar på det. Det skulle krävas en teknik som är billigare än litiumbatterier per kWh och som går att implementera brett och gärna att de kan byta batterierna rätt av på de flesta produkterna vi redan använder.

Men man kan ju verkligen hoppas på det! Tänk att elbilar kunde ha ett bättre, säkrare och mer effektivt batteri som tar en dubbelt så långt. All annan ströteknik som går på batterier hade kunnat hålla flera gånger så långt. Hade varit häftigt!

Skrivet av Rebben:

Men sluta med clickbaitrubrikerna. Skäms! Ni är bättre än så här.
100ggr bättre än föregångaren som var i princip oanvändbar, inte 100x bättre än konkurrerande tekniker.

Jag fixar den åt er:

Genombrott: Nytt batteri uppges vara 42% energitätare än litium-jon batterier.

Det är fortfarande ett enormt framsteg på en marknad där vi får några enstaka procent förbättringar per år.

Skrivet av som99:

Genombrott: Ny dator tiotusentals procent snabbare.
(än den jag byggde 1988).

Skönt att det inte bara är jag som är så sjukt trött på detta dagblaskebeteendet. Håller med, skärpning!

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Har du hört den förut?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan jag inte köpa det finns det inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Idag har de mest energitäta modellerna från konkurrenter en kapacitet på cirka 50 wattimmer per liter.

Tycker det låter konstigt?

Jag har en elcykel med ett batteri på en kapacitet av 500Wh.
Då skulle det batteriet alltså vara 10 liter stort?
Jag vet inte exakt volym på det, men är hyfsat säker på att det är mindre än 10 liter.
Dessutom är det ett litet bärhandtag i toppen och har någon knapp och 4 lysdioder så man kan kolla ungefärlig laddning på batteriet utan att ha det inkopplat i cykeln.
Tror inte att det tar jättemycket plats.
Men ändå att inte 100% av det färdigpackade batteriet, det man ser som slutkund. Är battericeller. Att höljet man sätter i cykel måste vara åtminstone något större än battericellerna som ryms inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tycker det låter konstigt?

Jag har en elcykel med ett batteri på en kapacitet av 500Wh.
Då skulle det batteriet alltså vara 10 liter stort?
Jag vet inte exakt volym på det, men är hyfsat säker på att det är mindre än 10 liter.
Dessutom är det ett litet bärhandtag i toppen och har någon knapp och 4 lysdioder så man kan kolla ungefärlig laddning på batteriet utan att ha det inkopplat i cykeln.
Tror inte att det tar jättemycket plats.
Men ändå att inte 100% av det färdigpackade batteriet, det man ser som slutkund. Är battericeller. Att höljet man sätter i cykel måste vara åtminstone något större än battericellerna som ryms inuti.

Det är för att din cykel inte drivs av ett solid-state batteri eller ett knappcells batteri typ CR2023. Det är denna typen av batterier som nyheten jämför med förstår jag det som iaf. Alltså inte LiPO, Li-Ion eller LiFE eller liknande.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tycker det låter konstigt?

Jag har en elcykel med ett batteri på en kapacitet av 500Wh.
Då skulle det batteriet alltså vara 10 liter stort?
Jag vet inte exakt volym på det, men är hyfsat säker på att det är mindre än 10 liter.
Dessutom är det ett litet bärhandtag i toppen och har någon knapp och 4 lysdioder så man kan kolla ungefärlig laddning på batteriet utan att ha det inkopplat i cykeln.
Tror inte att det tar jättemycket plats.
Men ändå att inte 100% av det färdigpackade batteriet, det man ser som slutkund. Är battericeller. Att höljet man sätter i cykel måste vara åtminstone något större än battericellerna som ryms inuti.

50Wh var bästa solid state du har lithiumjon som har densitet på upp till 700Wh, dvs klara du dig på ca 1dl batteri. Håller med om att det var lite otydligt i artikeln.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Genombrott: Ny dator tiotusentals procent snabbare.
(än den jag byggde 1988).

Haha ja använd en VIC-20 från 1981 som måttstock så är alla datorer jättesnabba i jämförelse.
(Förutom de riktigt tidiga från WW2)

Permalänk

Sett sådana hr nyheter men jämna mellanrum genom åren, dessa batterier stannar oftast på prototypstadiet för alltid då det alltid finns massiva nackdelar. En av de bästa var ett batteri som faktiskt hade väldigt bra energitäthet. Nackdelarna var att det var dyrt att tillverka och INTE kunde laddas upp igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

50Wh var bästa solid state du har lithiumjon som har densitet på upp till 700Wh, dvs klara du dig på ca 1dl batteri. Håller med om att det var lite otydligt i artikeln.

Ja tyckte det var konstigt skrivet.
Men du menar väl "dvs klara du dig på ca 1l batteri" och inte 1dl.
För batteriet jag har är på 500Wh.

Men då ska de här nya batterierna vara närmare dubbelt så hög kapacitet per liter?
Samt vara säkrare och lättare?
I så fall kan de ändå vara intressanta för fordon, både lätta som elcycklar, el-scooter/spark och dylikt och även el-motorcyklar och elbilar.

Säkrare batterier är såklart bra. Men om storlek eller vikt måste gå upp betydligt så är det nog inte så intressant när man behöver mycket kapacitet, som i fordon.
Men om storlek och vikt istället kan gå ner (i förhållande till kapacitet) samtidigt som de är säkrare så är det så klart bra.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är egentligen hur det tål laddcykler/samt hur snabbt det går att ladda, vilket är de stora bromsklossarna på litium

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men sluta med clickbaitrubrikerna. Skäms! Ni är bättre än så här.
100ggr bättre än föregångaren som var i princip oanvändbar, inte 100x bättre än konkurrerande tekniker.

Jag fixar den åt er:

Genombrott: Nytt batteri uppges vara 42% energitätare än litium-jon batterier.

Det är fortfarande ett enormt framsteg på en marknad där vi får några enstaka procent förbättringar per år.

Mycket trött på att Swec har blivit något typ av click-bait-sida. Förstår inte riktigt poängen med det.

Då det finns ett stort antal (framtida) producenter av Solid state-batterier så är inte ens den titeln rättvisande. Solidstate är ju en bättre och modernare tekonologi, så vore ju katastrof om de inte vore bättre än de batterier vi har. Solidstate-batterier i sig är dessutom inget nytt direkt.

Vill man vara helt korrekt så är rubriken "TDKs nya solid state-batteri är XX% energitätare än litium-jon batterier." bättre. Sen vore det naturligtvis betydlig mer intressant att veta hur just TDKs batteri står sig mot konkurrensen. Har de kommit längre? Billigare? Bättre? Eller varför hypar vi dessa?

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på graphene batterier ska slå igenom sen nyheten bröt ut. Numera har det blivit knäpptyst om det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Den här typen av rubriker irriterar mig även om brödtexten inte är lika missvisande.

Problemet är att många bara läser rubriken och sen måste jag sitta och förklara i lunchrummet att energilagringen från vind och solkraft inte alls är löst inom ett par år med hjälp av den nya tekniken som ger oss 100 gånger energitätare batterier.

Permalänk
Medlem

Jaja, jag tror det när det finns på marknaden i en produkt och håller vad det lovar.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Sensation!!! Samma som när de tog bort polygonerna från spelgrafik, det blev ju precis som startupföretaget sa: du kan spela avancerade spel på en potatis!

Ser att andra i tråden är lika skeptiska som jag!

Jag kör PHEV, ren slump, men att bygga en framtid på en massa förhoppningar om vindkraftverk, storskaliga batterier och sol-jesus är ju nästan på gränsen till en intelligensdefekt.

Först tar man fram ett bättre, och fungerande, alternativ. Sluta dröm.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det viktiga är egentligen hur det tål laddcykler/samt hur snabbt det går att ladda, vilket är de stora bromsklossarna på litium

Det beror på. För fordonsbatterier är inte laddningshastigheten längre ett problem, nyaste generationen klarar höga laddningseffekter.
Skulle vilja säga att tålighet mot hög SOC och högre energitäthet är det som man skulle vilja förbättra.

Permalänk
Medlem

Utmärkt använding istället för knappceller.
Ett laddningsbart fastlött batteri i samma storlek som en större tantalkondensator. Skulle kunna förminska smarta klockor och många IoT-produkter ganska markant. Bara det inte blir för dyrt.