Permalänk
Medlem

Dropboxersättare

Nu är det snart dags för årliga dropboxförnyelsen, vad använder ni som inte kör dropbox? Gärna self hosted.

Syncthing är väl det många pratar om, vill inte ha owncloud eller motsvarande för det är för stor grej att drifta själv för bara filer. Men finns det andra lösningar som jag missat?

Behöver ha minst 2TB så storage i aws/azure är inte riktigt värt det.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Jag kör som de flesta andra där ute, en Synology NAS med Synology Drive, Synology Office, Synology Photos för hantering av filer, dokument och bilder med enkel synkronisering av filer/bilder till och från mobila enheterna genom Synology Drive-appen i telefonen.

Visst, enkelhet kostar lite, men om man inte vill trilskas så tycker jag det är värt några tusenlappar. En DS223 (icke j-modellen) skulle jag säga är minimum, då endast med plats för 2 diskar. Men du kan ju stoppa i 16 eller 20TB-hårddiskar i spegling så har du långt mer än de 2TB du efterfrågar. Annars kostar det nästan ingenting att köpa 2 eller 4TB hårddiskar så den stora kostnaden blir själva NAS:en för ca 3400:-, och lägger du till ca 900:- extra så får du en DS223+ som har fördelen att det går att expandera RAM-minnet med ytterligare 4GB SoDIMM DDR4 för totalt 6GB RAM vilket gör att NAS:en går lite snabbare om du använder den för mer saker såsom VPN-server, mejl-server, hemside-server osv utöver de basala DSM applikationerna.

Tack vare Synology Quickconnect så behöver du dessutom inte öppna något i brandväggen för att nå NAS:en, och du kan till och med nå den även om du sitter bakom CG-NAT via din internet-leverantör.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Själv har jag länge följt och är intresserad av ett decentraliserat Dropbox alternativ, Autonomi. Autonomi har varit i utveckling i över ett decennium och är i Beta fas, förväntas släppas i färdig form senare under året. Just nu är det möjligt att vara med i Beta-testerna genom att bidra med hårddiskutrymme. Data som laddas upp under Beta fas kommer dock antagligen inte vara kvar när det färdiga nätverket lanseras, vilket är värt att tänka på. Nätverket är end to end krypterat, det som laddas upp krypteras lokalt, delas upp och sprids över nätverket, 5 kopior kommer att finnas över nätverket. Delarna sprids och vandrar runt mellan de olika noderna i så kallad churn. Nycklarna sparas lokalt.

Jag har länge väntat på ett sådant alternativ där jag vet att endast jag är i kontroll över uppbackad data, där det inte finns några centrala servrar som kan hackas eller företag som kan analysera och sälja information om den data som laddas upp. Nätverket kommer att ha en inbyggd valuta, inte blockchain, utan en egenutvecklad lösning. Det är även tänkt att fungera som ett internet med sajter och liknande. David Irvine grundaren bakom Autonomi och företaget Maidsafe har ett flertal patent inom området, varit med som teknisk rådgivare åt den HBO serien Silicon Valley och loggan till tidigare namnet Safe-network var med i Disney filmen Ralph Breaks The Internet.

Detta alternativ är kanske inte något alla kommer att gilla men för de som är intresserade av att testa något nytt och annorlunda är det värt att hålla koll när nätverket är tänkt att lanseras senare under året. Mer information går att hitta på sidan för Autonomi.

https://autonomi.com/

(Missade igår att tillägga att betalningsmodellen är "pay once, store forever", vilket ger att det kan vara attraktivt att testa, jämfört med andra årligt återkommande betallösningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Själv har jag länge följt och är intresserad av ett decentraliserat Dropbox alternativ, Autonomi. Autonomi har varit i utveckling i över ett decennium och är i Beta fas, förväntas släppas i färdig form senare under året. Just nu är det möjligt att vara med i Beta-testerna genom att bidra med hårddiskutrymme. Data som laddas upp under Beta fas kommer dock antagligen inte vara kvar när det färdiga nätverket lanseras, vilket är värt att tänka på. Nätverket är end to end krypterat, det som laddas upp krypteras lokalt, delas upp och sprids över nätverket, 5 kopior kommer att finnas över nätverket. Delarna sprids och vandrar runt mellan de olika noderna i så kallad churn. Nycklarna sparas lokalt.

Jag har länge väntat på ett sådant alternativ där jag vet att endast jag är i kontroll över uppbackad data, där det inte finns några centrala servrar som kan hackas eller företag som kan analysera och sälja information om den data som laddas upp. Nätverket kommer att ha en inbyggd valuta, inte blockchain, utan en egenutvecklad lösning. Det är även tänkt att fungera som ett internet med sajter och liknande. David Irvine grundaren bakom Autonomi och företaget Maidsafe har ett flertal patent inom området, varit med som teknisk rådgivare åt den populära HBO serien Silicon Valley och loggan till tidigare namnet Safe-network var med i Disney filmen Ralph Breaks The Internet.

Detta alternativ är kanske inte något alla kommer att gilla men för de som är intresserade av att testa något nytt och annorlunda är det värt att hålla koll när nätverket är tänkt att lanseras senare under året. Mer information går att hitta på sidan för Autonomi.

https://autonomi.com/

Det var ett konstigt inlägg, nästan att man kan tro att det är en Bot som ligger bakom det med AI-genererad text.

Allt annat än en traditionell lösning vore korkat i det här fallet.

EDIT: Synologys lösning är väl funkis, likaså QNAP's likvärdiga. Nextcloud/Owncloud har vi även om man vill mecka med det...

Rörande konstnader och cloud så behöver det väl nödvändigtvis inte vars så dyrt? Jag minns inte priserna på och storage-produkterna i Azure, men det är rätt prisvärda, 2TB är heller inte mycket idag.
Valet med långsammare storage (arktiv t.ex.) kan till och med vara det du söker beroende på trafik...
Med NAS så är det en klumpsumma upfront.

Man skulle även kunna kika med någon hostingprovider. T.ex. https://www.hetzner.com/ och räkna lite... Hur mkt skulle det kosta att sätta upp en Nextcloud-server där t.ex.? Nästan så att man själv blir lite nyfiken.

EDIT2: Hetzner har en Nextcloud-tjänst som de säljer... Intressant... https://www.hetzner.com/storage/storage-share/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Det var ett konstigt inlägg, nästan att man kan tro att det är en Bot som ligger bakom det med AI-genererad text.

Allt annat än en traditionell lösning vore korkat i det här fallet.

https://www.hetzner.com/storage/storage-share/

Min kommentar faller under rubriken "Dropboxersättare", alla är fria att välja det som de tycker passar bäst för dom. I det här forumet finns det en mängd personer med skilda smaker.

Då presenterar en ny lösning som antagligen många inte känner till så var tanken att ge grundläggande information om projektet, information vilken är så korrekt som möjligt.

Vidare missade jag i förra inlägget att nämna att Autonomi erbjuder modellen "pay once, store forever". Så de som tycker det verkar intressant och kul kan välja att testa för skoj skull då erbjudandet är ganska attraktivt jämfört med att årligen betala för backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Nu är det snart dags för årliga dropboxförnyelsen, vad använder ni som inte kör dropbox? Gärna self hosted.

Syncthing är väl det många pratar om, vill inte ha owncloud eller motsvarande för det är för stor grej att drifta själv för bara filer. Men finns det andra lösningar som jag missat?

Behöver ha minst 2TB så storage i aws/azure är inte riktigt värt det.

Jag kör en gammal linuxdator som filserver och den kan man då nå via nfs (lokalt) eller SMB, man kan även använda sshfs för att komma åt den utifrån om man inte gillar krypteringen i SMB. Behöver inte vara nån värstingmaskin, en 10 år gammal duger gott om man nöjer sig med 1 gbit/s ethernet.

Permalänk
Medlem

Kör en Linux server med som hostar filer samt diverse tjänster i containrar. Finns flera olika tjänster man kan köpa för filhosting, en som finns lokalt här i norden är jottacloud. En annan inom EU är pcloud, vilka jag använder för backup. De flesta av filhosting tjänsterna har att man grattis kan testa deras tjänster med en begränsad mängd data, så jag hade börjat där och om de inte uppfyller dina krav/behov hosta själv.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Synology har ju en ganska kompetent mjukvarustack, men jag har valt att lägga mina filer på ZFS så då har jag truenas core idag, jag kan ju byta till scale för fler appar, men finns ju i unraid eller "random linux" också.

Autonomi var ju en liten intressant produkt, påminner om något annat som några polare kör som hyr ut krypterat utrymme, men de körde någon blockchain tror jag. Blev lite sugen!
Det kan ju på sikt vara ett alternativ för offsite delen, men kanske inte "dropbox skalet".

Backup/offsite delen tänker jag annars att man får lösa med en extra nod hos någon annan och köra zfs send till den över tailscale eller nått. Men då blir det väl 20TB disk i den.

Men just att komma åt random filer från sin lagring på mobilen eller laptop lite snabbt.
Owncloud är en lite för stor produkt, den har alltid varit lite kinkig att uppdatera, spec när man hamnar efter.
Synology Drive alternativ som inte kräver en synology

Jotta mfl kan nog vara lite prisvärda men vill helst ha filerna på egna diskar.

Det kanske är främst offsite jag ska lösa så får sporadisk access till filer komma senare...

Visa signatur

...excellent