Permalänk
Medlem

Hjälp med gaming dator

Hej allesammans!
Jag har noll kunskap om gaming dator just därför vänder jag mig till er mina vänner. Jag ska köpa en dator till grabben som påstår att han kommer spela många spel men inte dem starkaste som finns. Fortnite och warzone vill han spela. Passar den här datorn till dem spelen tro?

AMD Ryzen™ 5 5500 6 x 3.6/4.4 GHz
AMD Radeon™ RX 6600 8GB
16GB 3200MHz DDR4 RAM
1000GB NVMe M.2 SSD
Windows 11 Home

Från Sharkgaming

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog en rätt bra beskrivning skulle jag säga. Det är förra generationens mellanklass-prylar, så inga värstinggrejer, men den ska klara Fortnite och Warzone rätt bra.
Men vad kostar den? Ni kanske kan få bättre för samma pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator
Moderator

Antar att det handlar om denna som är nedsatt till 7790 :-
https://sharkgaming.se/max-bite-predator-v2

Om budgeten ligger där strax under 8000 så skulle jag ändå säga att den ligger bra till just nu med nedsatta priset inkl. OS och att de bygger den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Den kostar 7799 sek idag, sänkt pris det är rea. Är det bra pris på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Antar att det handlar om denna som är nedsatt till 7790 :-
https://sharkgaming.se/max-bite-predator-v2

Om budgeten ligger där strax under 8000 så skulle jag ändå säga att den ligger bra till just nu med nedsatta priset inkl. OS och att de bygger den.

Ja det är den, stämmer bra.

Permalänk
Medlem

det är från 7799 kr

Permalänk
Medlem

Som nämnts beror det ju på vad datorn kostar. Svepte in lite kvickt på Sharkgaming och scrollade genom några (stationära) datorer, och jag kunde inte ögonblickligen se någon anledning att välja dem i stället för att bygga själv (med råd härifrån), eller att använda någon "datorbyggare" på exempelvis inet.se eller komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Som nämnts beror det ju på vad datorn kostar. Svepte in lite kvickt på Sharkgaming och scrollade genom några (stationära) datorer, och jag kunde inte ögonblickligen se någon anledning att välja dem i stället för att bygga själv (med råd härifrån), eller att använda någon "datorbyggare" på exempelvis inet.se eller komplett.se

Jag har fått höra att det är billigare att bygga själv men jag har verkligen noll koll och är osäker på hur jag ska gå tillväga..

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om man kan skriva att du vill köpa den utan gpu, anpassa med 32gb ram och anpassa till asus moderkort och sedan sätta in detta från amazon: https://www.amazon.se/XFX-SWFT210-Radeon-Core-grafikkort-Svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Vore ju trevligt om man kan skriva att du vill köpa den utan gpu, anpassa med 32gb ram och anpassa till asus moderkort och sedan sätta in detta från amazon: https://www.amazon.se/XFX-SWFT210-Radeon-Core-grafikkort-Svar...

Jag får nog gå igenom några trådar och lära mig mer. Jag är en amatör inom just detta.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Keeko:

Jag har fått höra att det är billigare att bygga själv men jag har verkligen noll koll och är osäker på hur jag ska gå tillväga..

Det handlar inte om något stort påslag jämfört med att köpa och mecka själv i det här fallet, till det ordinarie priset så hade det absolut varit mer värt att gräva runt lite.

(Förutsätter återigen att det är kring den prisnivån ni vill ligga.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det handlar inte om något stort påslag jämfört med att köpa och mecka själv i det här fallet, till det ordinarie priset så hade det absolut varit mer värt att gräva runt lite.

(Förutsätter återigen att det är kring den prisnivån ni vill ligga.)

Jag vill ligga runt 10-11 tusen. Går det att få till något bra möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeko:

Jag har fått höra att det är billigare att bygga själv men jag har verkligen noll koll och är osäker på hur jag ska gå tillväga..

Generellt är det ju mer prisvärt att bygga själv, men just den där datorn med de komponenterna (*) tror jag inte man hade kunnat få mycket billigare, ens om man byggde själv. Möjligen att man hade kunnat klämma ut ytterligare några procentenheter prestanda för ytterligare några hundralappar, dvs man får det man betalar för.

Jag ska dock säga att jag utgått från att spelmonitorns upplösning är "endast" 1080p.

(*) Här förutsätter jag att Sharkgaming är legit osv, jag har ingen som helst erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeko:

Jag vill ligga runt 10-11 tusen. Går det att få till något bra möjligtvis?

Något över budget men då får man med ett riktigt bra grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/LCsqATEsXRfWHzNMmDeemgXddB8/keeko

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Keeko:

Jag vill ligga runt 10-11 tusen. Går det att få till något bra möjligtvis?

Ja det ska nog gå att få till något som gör den extra investeringen "värt det".
Shark-datorn verkar som sagt helt ok sett till nuvarande priset, men några nivåer upp här och där så kan man välja lite delar som förhoppningsvis hänger med lite längre.

Har inte möjlighet att gräva själv just nu, men förhoppningsvis dimper det ned något vettigt förslag.
(Händer att vissa glömmer bort operativsystem i sina förslag, det behöver också fixas.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Generellt är det ju mer prisvärt att bygga själv, men just den där datorn med de komponenterna (*) tror jag inte man hade kunnat få mycket billigare, ens om man byggde själv. Möjligen att man hade kunnat klämma ut ytterligare några procentenheter prestanda för ytterligare några hundralappar, dvs man får det man betalar för.

Jag ska dock säga att jag utgått från att spelmonitorns upplösning är "endast" 1080p.

(*) Här förutsätter jag att Sharkgaming är legit osv, jag har ingen som helst erfarenhet av dem.

Har läst om de på trustpilot, det såg väldigt bra ut där så jag antar det är legit.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att du tog din tid, jag ska definitivt titta på detta! Tack återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det ska nog gå att få till något som gör den extra investeringen "värt det".
Shark-datorn verkar som sagt helt ok sett till nuvarande priset, men några nivåer upp här och där så kan man välja lite delar som förhoppningsvis hänger med lite längre.

Har inte möjlighet att gräva själv just nu, men förhoppningsvis dimper det ned något vettigt förslag.
(Händer att vissa glömmer bort operativsystem i sina förslag, det behöver också fixas.)

Ja det stämmer, den ser bra ut och bör klara av mycket. Det går att uppgradera innan man lägger till i varukorgen så jag ska ändra på viss utrustning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Keeko:

Ja det stämmer, den ser bra ut och bör klara av mycket. Det går att uppgradera innan man lägger till i varukorgen så jag ska ändra på viss utrustning.

Där tyckte jag däremot att Shark var sämre på att erbjuda bra alternativ för ändamålet dock när jag kikade igenom, men hoppas att du hittar någon lösning hursom.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Där tyckte jag däremot att Shark var sämre på att erbjuda bra alternativ för ändamålet dock när jag kikade igenom, men hoppas att du hittar någon lösning hursom.

Ja det håller jag med om helt, Inet är betydligt bättre på det så jag är ganska osäker just nu. Det är ju fram och tillbaka mellan dem två

Permalänk
Medlem

Skulle återigen vilja fråga vilken upplösning som grabbens spelmonitor har, om han ens har en spelmonitor ännu. 1080p eller 1440p?

Alastor Moodys rekommendation ovan tror jag skulle träffa "the sweet spot" för just 1440p till det priset (11-12k), men för 1080p är nog bygget (i synnerhet grafikkortet) overkill. o.O

Å andra sidan, om man sitter (som jag) på ett 1070, med en 1080p-skärm.. vad ska man uppgradera till? Alla kort kostar nästan 4000, och de riktigt bra kostar en tusenlapp eller två mer. Svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Skulle återigen vilja fråga vilken upplösning som grabbens spelmonitor har, om han ens har en spelmonitor ännu. 1080p eller 1440p?

Alastor Moodys rekommendation ovan tror jag skulle träffa "the sweet spot" för just 1440p till det priset (11-12k), men för 1080p är nog bygget (i synnerhet grafikkortet) overkill. o.O

Å andra sidan, om man sitter (som jag) på ett 1070, med en 1080p-skärm.. vad ska man uppgradera till? Alla kort kostar nästan 4000, och de riktigt bra kostar en tusenlapp eller två mer. Svårt.

Vi har inte börjat ännu, vi är på steg 1. Ingen är köpt ännu så jag försöker reda ut allt här, det är en röra detta 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeko:

Vi har inte börjat ännu, vi är på steg 1. Ingen är köpt ännu så jag försöker reda ut allt här, det är en röra detta 😂

Aha, ja, men steg 1 i ert fall är nog att bestämma vilken upplösning det ska spelas på. 1080p är så kallad "Full HD". Om grabben inte sett något annat så kommer han inte sakna en högre upplösning (precis som jag själv som aldrig haft högre upplösning än 1080p trots ca 38 år som datorägare), och då kommer komponenterna i resten av bygget gå ned i pris.

Å andra sidan, 1440p och 4K är definitivt det vi kommer se i framtiden (majoriteten av PC gamers har nog redan klivit över till 1440p), så många skulle kanske säga att det är dumsnålt att idag bygga en ny dator - och dessutom köpa en monitor - för 1080p.

Aja, med tanke på spelen som nämndes och deras koppling till E-sport (där fps är allt) så skulle jag åtminstone utesluta alla monitorer som inte har minst 1080p i upplösning, och 144 Hz i uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHJ:

Å andra sidan, 1440p och 4K är definitivt det vi kommer se i framtiden (majoriteten av PC gamers har nog redan klivit över till 1440p), så många skulle kanske säga att det är dumsnålt att idag bygga en ny dator - och dessutom köpa en monitor - för 1080p.

1440 och uppåt är fortfarande mest entusiaster.
På Steam är 1080p vanligast med 58%, följt av 1440p på 18.7% (nästan 21% om man räknar med 2560x1600). 4K är under 4%.

1080p duger nog bra till ett billigare bygge ändå, känner flera som kör det och är nöjda. Flera av dem skulle nog gilla högre, men ingen verkar sakna det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så går det att bygga en relativ bra dator dator som klarar av dem vanliga spelen för bra pris på Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeko:

Vad jag förstår så går det att bygga en relativ bra dator dator som klarar av dem vanliga spelen för bra pris på Inet?

Ja, datorn som Alastor Moody länkade till är ju ett bra exempel, men om ni ska satsa på 1080p så vore kanske en tanke att byta till ett billigare grafikkort. Ett 4060 på inet.se kostar ca 3500, så då sparar ni ju in ca 2400 kr som kan gå till en skärm, och kanske byta till 2 x 16 Gb RAM i stället för 2 x 8. Men än så länge räcker 16 Gb i de flesta spelen, och definitivt de du har nämnt.

Datorn på Sharkgaming som länkades till funkar också, men jag hade lagt till 900 kr för ett 4060-grafikkort i konfigurationen. Och kanske 2 x 16 Gb RAM för ca 500 extra. Skulle landa på 9100 kr, och då ingår Windows 11. Det gör det inte på Inet-datorn, men det går å andra sidan att köpa en nyckel för några hundralappar. På Inet är det också lite mer kända märken på en del av komponenterna, jag är inte superinsatt men jag känner till exempel inte igen märket på strömaggregatet och processorkylaren på Sharkgaming-datorn.

(Och igen, jag har ingen erfarenhet av Sharkgaming, däremot har jag handlat datorer och komponenter och kringutrustning på Inet i typ 20 år. )

EDIT: Och för att genast säga emot mig själv så ska det ju påpekas att 5900 kr för ett 7800 XT är betydligt mer prisvärt än ett 4060 för 3500 kr... så det hänger väl på hur tajt budgeten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

1440 och uppåt är fortfarande mest entusiaster.
På Steam är 1080p vanligast med 58%, följt av 1440p på 18.7% (nästan 21% om man räknar med 2560x1600). 4K är under 4%.

1080p duger nog bra till ett billigare bygge ändå, känner flera som kör det och är nöjda. Flera av dem skulle nog gilla högre, men ingen verkar sakna det.

Ja, för en första dator är det inget fel på 1080p. Men nästa gång jag uppgraderar (när det nu blir, antagligen när nuvarande burken ger upp ) så blir det 1440p.

Med upplösning är det ju så att man kan gå upp i upplösning, men egentligen aldrig ned utan att det känns konstigt. Minns själv när jag gick från 320 x 200 när jag spelade Falcon 3.0, och sen gick upp till 640 x 480 med något av Apache-spelen... wow, så skarp bild. xD

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Daemon:

Antar att det handlar om denna som är nedsatt till 7790 :-
https://sharkgaming.se/max-bite-predator-v2

Om budgeten ligger där strax under 8000 så skulle jag ändå säga att den ligger bra till just nu med nedsatta priset inkl. OS och att de bygger den.

Vet inte hur det går här, men tänkte bara nämna en ändring utifall att det fortfarande är ett alternativ.
Kikade på denna igen för att ev. föreslå i en annan tråd och såg att de bytt ut nätagget i paketet.
Från en FSP Hyper 650W 80+ Bronze till egenbrandad "Shark Gaming Bloodpump 500W Bronze certified".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.