Permalänk
Medlem

Mus låser sig

Hej,

har en lenovo laptop legion 5 pro från 2022,
senaste tiden har musen inte funkat så bra, blir stillastående korta stunder, och sen får den kontakt igen,
har alltså mus med sladd kopplad till usb port
har testat byta till en ny mus, testat alla usb portar men blir likadant
har via enhetshanteraren installerat om alla usb tror jag
lenovo har inga lösningar förutom att återställa windows,
tips tas tacksamt emot, vill helst inte göra återställningen

mvh
Mia

Permalänk
Medlem

tror också windows återställning är det som är mest troligt att hjälpa

Permalänk
Medlem

Du kan testa följande kommandon i cmd för att leta efter fel i windows och reparera dem:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen

sfc /scannow

Har du testat att ladda ned nya drivrutiner till chipset från Lenovo och/eller direkt från Intel/AMD beroende på om det är amd eller intel cpu och moderkort i datorn?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan testa följande kommandon i cmd för att leta efter fel i windows och reparera dem:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen

sfc /scannow

Har du testat att ladda ned nya drivrutiner till chipset från Lenovo och/eller direkt från Intel/AMD beroende på om det är amd eller intel cpu och moderkort i datorn?

tack jag har testat dism men då stårdet elevated permissions are requiered to run DISM
use an elevated command promt to compete these tasks

drivrutiner till chipset, nej det har jag inte laddat ner, ska se om jag hittar det
tack!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miiia:

tack jag har testat dism men då stårdet elevated permissions are requiered to run DISM
use an elevated command promt to compete these tasks

Skriv "cmd" i startmenyn, högerklicka resultatet och kör den som administratör, så ska det fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

Hej,

har en lenovo laptop legion 5 pro från 2022,
senaste tiden har musen inte funkat så bra, blir stillastående korta stunder, och sen får den kontakt igen,
har alltså mus med sladd kopplad till usb port
har testat byta till en ny mus, testat alla usb portar men blir likadant
har via enhetshanteraren installerat om alla usb tror jag
lenovo har inga lösningar förutom att återställa windows,
tips tas tacksamt emot, vill helst inte göra återställningen

mvh
Mia

Du har inte bytt musmatta nyligen ? Hade liknande problem och höll på bli galen tills jag hamnade med musen utanför mattan och då började den funka ua. Hade köpt en billig vit ZON matta från Netonnet

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skriv "cmd" i startmenyn, högerklicka resultatet och kör den som administratör, så ska det fungera.

tack! ja det gick! det står att
Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

ska man starta om sen, eller göra nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Du har inte bytt musmatta nyligen ? Hade liknande problem och höll på bli galen tills jag hamnade med musen utanför mattan och då började den funka ua. Hade köpt en billig vit ZON matta från Netonnet

nä har samma musmatta tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

tack! ja det gick! det står att
Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

ska man starta om sen, eller göra nåt annat

Har du kört båda kommandona som jag skrev ut efter varandra så är det klart, inget mer behövs efter det.

Löser det inte problemet så bör du som sagt testa andra/nyare drivrutiner för chipset. Säg till om du behöver hjälp att hitta dem och meddela isåfall mer exakt vad du har för dator så att man kan se vad den har för cpu och chipset.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du kört båda kommandona som jag skrev ut efter varandra så är det klart, inget mer behövs efter det.

Löser det inte problemet så bör du som sagt testa andra/nyare drivrutiner för chipset. Säg till om du behöver hjälp att hitta dem och meddela isåfall mer exakt vad du har för dator så att man kan se vad den har för cpu och chipset.

hej jag har kört båda kommandona
men musen är ändå knas

jättesnällt om du vill hjälpa mig med chipset
jag kollade men vet inte vilken jag ska ta,

jag har en lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H Laptop
1x 12th Generation Intel® Core™ i7-12700H Processor(Core™ i7-12700H)

tack snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

hej jag har kört båda kommandona
men musen är ändå knas

jättesnällt om du vill hjälpa mig med chipset
jag kollade men vet inte vilken jag ska ta,

jag har en lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H Laptop
1x 12th Generation Intel® Core™ i7-12700H Processor(Core™ i7-12700H)

tack snälla

Här är den senaste versionen från Lenovo: https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/dyy5037f7p4r5ad0...

Här finns samtliga drivrutiner och uppdateraringar: https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbo...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du provar att boota en Linux livedistro och testa om felet uppstår även där. Gör det det så kommer det med största sannolikhet inte hjälpa att ominstallera Windows, utan felet kan då vara hårdvarurelaterat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Här är den senaste versionen från Lenovo: https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/dyy5037f7p4r5ad0...

Här finns samtliga drivrutiner och uppdateraringar: https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbo...

Hej,
Tack jag kikade och den som du har länk på heter dyy5037f7p4r5ad0
vart hittar du den
jag sökte o fick upp tre möjliga att ladda ner men ingen hette som den
mvh Maria

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Skulle rekommendera att du provar att boota en Linux livedistro och testa om felet uppstår även där. Gör det det så kommer det med största sannolikhet inte hjälpa att ominstallera Windows, utan felet kan då vara hårdvarurelaterat.

Hej, tack hur gör man det:) mvh Maria

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

Hej,
Tack jag kikade och den som du har länk på heter dyy5037f7p4r5ad0
vart hittar du den
jag sökte o fick upp tre möjliga att ladda ner men ingen hette som den
mvh Maria

Länk nr 1 är en direktlänk till Intel Chipset Driver for Windows 11 (64-bit) -Legion 5 Pro 16IAH7, Legion 5 Pro 16IAH7H, Legion 5 15IAH7, Legion 5 15IAH7H

Länk nr 2 är till supportsidan och därifrån kan man klicka sig vidare till t.ex. Chipset drivers.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Länk nr 1 är en direktlänk till Intel Chipset Driver for Windows 11 (64-bit) -Legion 5 Pro 16IAH7, Legion 5 Pro 16IAH7H, Legion 5 15IAH7, Legion 5 15IAH7H

Länk nr 2 är till supportsidan och därifrån kan man klicka sig vidare till t.ex. Chipset drivers.

hej
stort tack nu har jag installerat chipset, jag startade om datorn och jag tror att det funkade!!!!!
Tusen tack för din hjälp du har sparat mig massor med tid o besvär<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

hej
stort tack nu har jag installerat chipset, jag startade om datorn och jag tror att det funkade!!!!!
Tusen tack för din hjälp du har sparat mig massor med tid o besvär<3

Så bra 🙂

Det kan vara en idé att även ladda ned och installera andra uppdateringar från sidan, för prestanda-/bugg-/säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Länk nr 1 är en direktlänk till Intel Chipset Driver for Windows 11 (64-bit) -Legion 5 Pro 16IAH7, Legion 5 Pro 16IAH7H, Legion 5 15IAH7, Legion 5 15IAH7H

Länk nr 2 är till supportsidan och därifrån kan man klicka sig vidare till t.ex. Chipset drivers.

Hej igen,

nu har jag jobbat ett tag på datorn o det finns kvar lite faktiskt, det är dock mycket bättre,
finns det nåt mer man kan göra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så bra 🙂

Det kan vara en idé att även ladda ned och installera andra uppdateringar från sidan, för prestanda-/bugg-/säkerhetsuppdateringar.

ah jag såg ditt svar nu,
har du några tips på vilka jag ska uppdatera som är prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiia:

Hej igen,

nu har jag jobbat ett tag på datorn o det finns kvar lite faktiskt, det är dock mycket bättre,
finns det nåt mer man kan göra:)

Det var ju synd. Testa att uppdatera allt som listas på sidan.

Skrivet av Miiia:

ah jag såg ditt svar nu,
har du några tips på vilka jag ska uppdatera som är prestanda

Det var ett allmänt svar på varför man bör uppdatera drivrutiner/programvara.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det var ju synd. Testa att uppdatera allt som listas på sidan.

Det var ett allmänt svar på varför man bör uppdatera drivrutiner/programvara.

tack jag ska göra det!