Microsoft: Därför ska du inte använda lokalt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Vem ska säga det först?

Jag !

I use Arch...btw !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, de har ändrat, iallafall sedan förra året. Jag kan inte komma förbi det steget utan internet om man inte modifierat installationen via t.ex. Rufus.

Jag installerade Windows 11 Pro för ett par månader sedan med lokalt konto utan att ändra installationsmediat. Valde "för arbete och skola" istället för personlig användning, domänanslutning när de frågade om inloggningsmetod kunde jag välja lokalt konto. Det är en personlig dator och jag har ingen domän men detta fungerade ändå.

Edit: Jag kör windows 11 pro som virtuell maskin med libvirt på Arch Linux och GPU passthrough

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag installerade Windows 11 Pro för ett par månader sedan med lokalt konto utan att ändra installationsmediat. Valde "för arbete och skola" istället för personlig användning, domänanslutning när de frågade om inloggningsmetod kunde jag välja lokalt konto. Det är en personlig dator och jag har ingen domän men detta fungerade ändå.

Edit: Jag kör windows 11 pro som virtuell maskin med libvirt på Arch Linux och GPU passthrough

Ah, jag gick inte den vägen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte ens folk som jobbar med mjukvaruutveckling själva litar på onlinekonton i WIndows.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Hur menar du? Har inget MS-relaterat alls i min telefon.

Du vet precis vad jag menar, sluta trolla.

Skrivet av Luminous:

Inte ens folk som jobbar med mjukvaruutveckling själva litar på onlinekonton i WIndows.

Vad är det man inte kan lita på? Ifrågasätter inte, genuin fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du vet precis vad jag menar, sluta trolla.

Nej, jag vet inte vad du menar. Eller ja, om du nu menar Google/Apple-konto så nej, inte på min privata. Jobbtelefonen har ett anonymt googlekonto visserligen men den använder jag inte annat än till en WhatsAppgrupp på jobbet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, jag vet inte vad du menar. Eller ja, om du nu menar Google/Apple-konto så nej, inte på min privata. Jobbtelefonen har ett anonymt googlekonto visserligen men den använder jag inte annat än till en WhatsAppgrupp på jobbet.

Nej, du visste inte vad jag menade, men du svarade på det ändå 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, du visste inte vad jag menade, men du svarade på det ändå 🙄

Men det var ju specifict Microsoft-konton artikeln och diskussionen handlade om, så det var ju lite av en åsnebrygga.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

För oss som inte använder Microsofts tjänster utan använder enbart Microsofts mjukvara som snurrar på hårdvara med internetåtkomsten blockerad för just allt vad som heter Microsoft(förutom DHCP och DNS), vad har vi för nytta utav ett Microsoftkonto?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

För oss som inte använder Microsofts tjänster utan använder enbart Microsofts mjukvara som snurrar på hårdvara med internetåtkomsten blockerad för just allt vad som heter Microsoft(förutom DHCP och DNS), vad har vi för nytta utav ett Microsoftkonto?

"Vi i ett väldigt specifik extremt nischat användningsområde, vad har vi för nytta av detta?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kan de inte publicera en guide på hur man installerar windows med ett lokalt konto också?

Skrivet av jnsson:

Ja, de har ändrat, iallafall sedan förra året. Jag kan inte komma förbi det steget utan internet om man inte modifierat installationen via t.ex. Rufus.

Installerade om (Refresh/reset av installerad win11) häromveckan sedan.
Kopplade ner trådlösa, så gick det att skapa lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Installerade om (Refresh/reset av installerad win11) häromveckan sedan.
Kopplade ner trådlösa, så gick det att skapa lokalt konto.

Gick inte för när jag startade upp en Windows installation gjord av Inet när min dagliga verksamhet hade köpt en dator som Inet monterat ihop för några månader sedan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gick inte för när jag startade upp en Windows installation gjord av Inet när min dagliga verksamhet hade köpt en dator som Inet monterat ihop för några månader sedan.

Jag fick skriva "ipconfig /release" i ett konsollfönster, tror man tryckte ctrl+F10 för att öppna den, då funkade det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag fick skriva "ipconfig /release" i ett konsollfönster, tror man tryckte ctrl+F10 för att öppna den, då funkade det för mig.

Jag anslöt den inte till Wi-Fi överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad är argumenten till att använda lokala konton? Jag använder OneDrive och 365. Är inloggad i webbläsaren för att bokmärken ska synkas smidigt. Känns det som det bara blir bökigt med lokalt konto och övervakad blir man väl oavsett.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade bla Photoshop, Daz3D och lite andra program jag använder typ dagligen funnits native till Linux hade jag bytt för längesen.

Lutar mycket åt jag kommer börja köra Windows 2022 Server istället, dock så finns inte Xbox till det men spelar inte så mycket från XGP längre så det är ett mindre problem.

när man kör server-os så brukar många program som normalt är kostnadsfria (märk ordet inte är gratis) inte fungera på server..

Så det finns ju alltid risk man står där o inte kan köra sitt favoritprogram då den tror du är ett företag och ska således betala.

Permalänk
Medlem

Lätt

Vid installation av Windows 11 innan man väljer wifi tar man och gör följande.

Öppna CMD med Shift + F10 och skriv OOBE\BYPASSNRO
Detta gör att datorn startar om och du kan välja jag har inte internet.

Sätt upp ditt lokala konto. Därpå kan man ju alltid skapa en ny användare med Windows konto om man vill ha de funktionerna men detta gör att du har en lokal admin på datorn!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av boibo:

när man kör server-os så brukar många program som normalt är kostnadsfria (märk ordet inte är gratis) inte fungera på server..

Så det finns ju alltid risk man står där o inte kan köra sitt favoritprogram då den tror du är ett företag och ska således betala.

Absolut är det så, har kört Server-OS istället för konsument sedan Windows NT tiden.
Dock så är det inte alls ett lika stort problem som back in the days.

Kör även 2022 Server som VM så jag kan testa diverse olika program innan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är argumenten till att använda lokala konton? Jag använder OneDrive och 365. Är inloggad i webbläsaren för att bokmärken ska synkas smidigt. Känns det som det bara blir bökigt med lokalt konto och övervakad blir man väl oavsett.

Vill man ha alt man gör publikt så ska man gör så.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att använda Windows funktioner så lite som möjligt när det gäller typ mail. Man delar ut sin adressbok till många andra. Skulle inte förvåna mig om man även kollar av alla mail som kommer in och ut också. De säljer säkert sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vill man ha alt man gör publikt så ska man gör så.

Hur är det publikt om det endast är tillgängligt för mig och låst bakom lösenord?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur är det publikt om det endast är tillgängligt för mig och låst bakom lösenord?

Inte så ovanligt att skyddade uppgifter läcker ut.
Det senaste jag hört är Santander som läckt ut sina kunduppgifter.
Tror säkerligen att även OneDrive och 365 kommer att drabbas om det inte redan har gjort det.

Har haft ett visa-kort som runt 5 - 10 år efter jag avslutat det fick samtal där vissa personer ville att jag skulle logga in på min bank. Det va Nordea som jag haft det kortet på. Har dock inte hört något om att de drabbats men de har troligen mörkat det. Alternativ kan det vara Visa som blivit hackade.

Så ditt lösenord fungerar mot vissa personer men inte alla.
Nordkorea har grupper som på heltid håller på med hackning likaså har Ryssland det också och det är möjligt att även Kina och USA har liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du vet precis vad jag menar, sluta trolla.

Vad är det man inte kan lita på? Ifrågasätter inte, genuin fråga.

Det här gällde om man skulle logga in med microsoftkonto på windows 10 och i MS Visual Studio.
Killen som uttryckte sitt ogillande var labbassistent för klassen, jag är inte personligen rädd för microsoft men jag använde vad jag vet ingen funktion som krävde inloggning.

Visa signatur

5820k - 6950 XT