Windows 11, säker start kan ej uppgradera

Permalänk
Medlem

Windows 11, säker start kan ej uppgradera

Hej har ett problem, får inte igång funktionen "Säker start" för att kunna uppgradera

här har jag mina specs

Har googlat och kollat YT är lite less att försöka, om någon kan förklara eller om det är fel på min dator är det bara skönt!

Permalänk
Medlem

aktivera secure-boot i UEFI't så löser det sig

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Totte24:

Hej har ett problem, får inte igång funktionen "Säker start" för att kunna uppgradera

här har jag mina specs

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Har googlat och kollat YT är lite less att försöka, om någon kan förklara eller om det är fel på min dator är det bara skönt!

Om det är tpm som måste aktiveras så gör du det i bios. Kan skilja lite på olika versioner men det bör vara under ”advanced”—>pch fw—>intel trust platform som ska sättas till ”enabled”

Hoppas det löser det hela

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

aktivera secure-boot i UEFI't så löser det sig

Fast det är inget krav på att man måste ha secure boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure boot, så det är någon annan inställning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

uppdatera bios och load setup default

Permalänk

B760 bör ju ha tillgång till säker start.

skulle kolla om du har någon biosuppdatering till kortet för verkar mystiskt att så pass nytt inte skulle ha det när det typ dessutom är krav i senaste windows.

f.ö.

vad har du för partitionstabell på din C: disk?

har för mig att det krävs att den är formaterad för GTP för win 11

men win 10 kan installeras på MBR (legacy mode) så kan va så att du råkat installera win 10 på en MBR disk och då kommer den troligen inte spela boll

vet dock inte vad den gnäller på om du kör MBR dock men inte omöjligt att det är secure boot för tror det bara funkar om man kör UEFI boot och inte legacy.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ställ in så att det enbart kör uefi och inte csm eller vad som det kallas i ditt bios.

Permalänk
Medlem

Som andra har nämnt behöver Windows vara installerat i UEFI-läge, dvs. disken behöver har partitionstabell av typen GPT (ej MBR) och CSM behöver vara avstängt. Det går att konvertera detta med hjälpt av det inbyggda verktyget MBR2GPT.

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

När detta är gjort kan du stänga av CSM och borde fortfarande kunna boota din Windows-installation och Windows bör säga att uppgradering till Windows 11 är möjligt.

OBS: Inställningarna ovan har varit det bästa valet länge nu, men moderkortstillverkare har envisats med att aktivera CSM som standard mycket längre än de borde, vilket gjort det lätt att man råkar installera Windows i legacy mode.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Som andra har nämnt behöver Windows vara installerat i UEFI-läge, dvs. disken behöver har partitionstabell av typen GPT (ej MBR) och CSM behöver vara avstängt. Det går att konvertera detta med hjälpt av det inbyggda verktyget MBR2GPT.

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

När detta är gjort kan du stänga av CSM och borde fortfarande kunna boota din Windows-installation och Windows bör säga att uppgradering till Windows 11 är möjligt.

OBS: Inställningarna ovan har varit det bästa valet länge nu, men moderkortstillverkare har envisats med att aktivera CSM som standard mycket längre än de borde, vilket gjort det lätt att man råkar installera Windows i legacy mode.

Oh tackar
Fick hem min dator för ett par veckor sedan och installerade min gamla Win10 kopia (med CSM per default...)
Försökte att ändra till UEFI och stänga av CSM ett flertal gånger, men resulterade bara i att disken inte hittades...

Så följde nu guiden du länkade, och nu fungerar UEFI och datorn klarar av Win11

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Säker start stöds ej står det i msinfo32, jag kan inte se vad diskarna har för partitionstabell

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag med Powershell, alla diskar var MBR får konvertera och se om jag kan då