Microsoft raderar instruktion för byte till lokalt konto

Permalänk
Melding Plague

Microsoft raderar instruktion för byte till lokalt konto

Pågår det en intern strid på Microsoft kring användandet av lokala konton i Windows?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa guide från Microsoft som försvinner blir väl denna då...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Gissningsvis: supporten fick såpass många frågor om hur man går över till lokalt konto att de skapade en instruktion, nån strategi-mupp fick syn på det och grät tills den togs ner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har sedan ett par veckor bytt till Linux som mitt desktop-OS hemma, tack för motivationen Microsoft!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Dagen det inte längre går att skapa ett lokalt konto är dagen som jag slutar använda Windows överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen helt bli av med Windowseleändet för gott men få program går bara på windows så därför blir det dualbot med stor nvme så allt får plats, minst 2GB.

Linux på ena partionen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dagen det inte längre går att skapa ett lokalt konto är dagen som jag slutar använda Windows överhuvudtaget.

Nyfiken fråga, men är inte den redan här?
Om man kör icke-pro-varianten av W11 så går det väl inte att installera alls utan ett windows-konto?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu läste du nog för snabbt. De där instruktionerna är tvärtom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nyfiken fråga, men är inte den redan här?
Om man kör icke-pro-varianten av W11 så går det väl inte att installera alls utan ett windows-konto?

Jo det ska fortfarande gå i 11 home men kräver att man hoppar in i kommandotolken under installationen. Räcker inte längre med att bara dra ut internet under installationen.

Permalänk
Medlem

Change from a local account to a Microsoft account

Och det är TVÄRTOM du vill göra. FRÅN microsoft account TILL local account.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu läste du nog för snabbt. De där instruktionerna är tvärtom.

Aha, ja de hade bara tagit bort ena halvan av instruktionerna

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag har sedan ett par veckor bytt till Linux som mitt desktop-OS hemma, tack för motivationen Microsoft!

När jag är ”klar” med win 10 ltsc, så kommer jag hoppa över till linux. Lite synd att det inte finns så många bra e-post-klienter som t.ex. emClient till linux. Thunderbird är inte ett alternativ för mig.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Nyfiken fråga, men är inte den redan här?
Om man kör icke-pro-varianten av W11 så går det väl inte att installera alls utan ett windows-konto?

Jag vet att endast Enterprisevarianten slipper du skapa onlinekonto. Var kan man köpa den som privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet att endast Enterprisevarianten slipper du skapa onlinekonto. Var kan man köpa den som privatperson?

VS.net subscription ger tillgång till alla Windows-versioner för ynka 12000kr/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet att endast Enterprisevarianten slipper du skapa onlinekonto. Var kan man köpa den som privatperson?

Bara på gråmarknaden såvitt jag vet.

Dock kan du ju än så länge iaf lösa det för vilken version som helst. Både oobe\bypassnro-vägen och Rufus preppning av installationsmediet fungerar ju utmärkt.

Skrivet av VinterSolen:

VS.net subscription ger tillgång till alla Windows-versioner för ynka 12000kr/år

Sant, men med lite begränsningar kring hur det får användas vad jag minns... Sannolikt kommer väl mycket nycklar på gråmarknaden just därifrån, så rent praktiskt är väl detta förmodligen den minst felaktiga vägen för en privatperson.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nyfiken fråga, men är inte den redan här?
Om man kör icke-pro-varianten av W11 så går det väl inte att installera alls utan ett windows-konto?

Ingen aning, har kört Pro sedan Windows 8.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att testa linux på ena gamingburken och se hur det funkar. Tyvärr verkar det knepigt/omöjligt att undervolta gpun och det är rätt viktigt för mig. Men kanske värt att prova ändå.

Permalänk
Snusfri

Jag använder mitt MS-konto till att synca serial, rätt smidigt vid installation, annars känns det rätt mög.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nästa guide från Microsoft som försvinner blir väl denna då...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Den där är väl dock inte "från Microsoft"? Men de kan ju välja att ta bort inläggen oavsett antar jag...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av knewt:

Jag har sedan ett par veckor bytt till Linux som mitt desktop-OS hemma, tack för motivationen Microsoft!

Det enda jag saknar är städ för bankid

Visa signatur

Helt tokig på fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag använder mitt MS-konto till att synca serial, rätt smidigt vid installation, annars känns det rätt mög.

Visst är det skönt att slippa mata in serienumret, men hur ofta installerar du om Windows? För fick man ju göra en nuke&pave ibland, men det var längesen nu. Steams regler om hur spelen får installera sig gjorde mycket, och jag installerar inte spel som skall ha anti-cheat i kerneln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Microsoft försöker vara en "move fast and break things", problemet är att de är ett gigantiskt hangarfartyg, inte en startup.

Man försöker förändra snabbt men dras med oerhörda mängder legacy. Konton är en sådan legacy-grej, om "alla vore online" kunde de tjäna mer på användarna men det går liksom inte att enforca en sådan förändring, precis som man inte kan överge x86.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av mpat:

Visst är det skönt att slippa mata in serienumret, men hur ofta installerar du om Windows? För fick man ju göra en nuke&pave ibland, men det var längesen nu. Steams regler om hur spelen får installera sig gjorde mycket, och jag installerar inte spel som skall ha anti-cheat i kerneln.

Japp, det är ren lathet faktiskt.
Installerar inte om speciellt ofta och egentligen så vore det lika enkelt/smidigt att ha serial i en TXT på ett usb-minne man ctrl-c/ctrl-v efter man installerat klart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

?

Serienummer sparas vel i molnet mot din hårdvara . Jag knappar aldrig in serienummer (efter första installera), aktiveras automatisk .

Bara lokala konton

Permalänk
Medlem

Som Windows-användare under 30 års tid kan jag glatt rekommendera att byta till Linux. Kör i dagsläget Manjaro Gnome och tycker att det fungerar kanon. Skönt med modern "user experience" som respekterar min produktivitet. De saker som hållt mig tillbaka är:

  • Adobe Photoshop - Använder numera Krita (som jag gillar bättre för digitalt tecknande) samt Photopea. men kan även använda Photoshop CS6 via "wine". Problemet är att Photopea fyller gapet som Photoshop lämnade.

  • Adobe Premiere - Kör faktiskt kdenlive, så länge jag filmredigerar på privat amatör-nivå så funkar det alldeles utmärkt. Annars finns Da Vinci Resolved till Linux, även om det är lite bökigare att komma igång med

  • Asesprite - Kör Libresprite. Kör även GrafX2. Som gammal Amiga-veteran gillar jag det till och med bättre

  • Spriter (2D-Animationsverktyg av BrashMonkey) - Kör det via wine, funkar bra.

Allt annat, Firefox, Thunderbird, Discord, Slack, OBS, Audacity, qbittorrent etc. finns i Linux. Övriga småverktyg har jag hittat bättre alternativ till i Linux. Jag har fortfarande kvar en Windows 10 partition med lokalt konto för VR-spelande. Har en HP Reverb G2, som slutat supporteras av HP samt Microsoft i Windows 11 när de lade ner Windows Mixed Reality. Tack och lov ser Linux-utvecklingen för WMR-headsets ser lovande ut, och i dagsläget fungerar headsetet i 6dof, tyvärr fungerar inte kontrollerna än, men det är nog bara en tidsfråga.

Problemet i dagsläget är att jag har noll förtroende för Microsoft. Och jag är positivt överraskad hur bra Linux är idag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Det kommer att bli kris här nästa år när supporten för win10 går ut, jag vägrar att gå över till win11 så då återstår ju bara linux fast då vet jag inte om jag kan spela mina spel och ha mina program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Det kommer att bli kris här nästa år när supporten för win10 går ut, jag vägrar att gå över till win11 så då återstår ju bara linux fast då vet jag inte om jag kan spela mina spel och ha mina program.

Vad jag vet så sitter folk fortfarande på Win 7, och bara för att supporten går ut så gör det inte nödvändigtvis win 10 osäkert, jag själv tänker iaf sitta kvar på win 10 tills win 12 eller bättre kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sant, men med lite begränsningar kring hur det får användas vad jag minns... Sannolikt kommer väl mycket nycklar på gråmarknaden just därifrån, så rent praktiskt är väl detta förmodligen den minst felaktiga vägen för en privatperson.

Ja, typ inte kommersiella greker. ”Bara test/dev” osv om jag minns några detaljer rätt. Kör win10 ltsc för att man slipper så mycket mög som skickas med i ”vanliga”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Det kommer att bli kris här nästa år när supporten för win10 går ut, jag vägrar att gå över till win11 så då återstår ju bara linux fast då vet jag inte om jag kan spela mina spel och ha mina program.

Är det något väldigt exotiskt? Ifall man inte hittar alternativ kan man ju alltid köra "Wine" eller i värsta fall en VM. Är Wine installerat så behöver man bara assigna .exe filer till "Wine Application Loader". Då dubbelklickar man på installations-exe'n så installeras programmet precis som i Windows. Kan rekommendera att installera Winetricks för att konfigurera Wine. Viktigaste är väl att aktivera vulkan-rendering, samt länkar de kataloger som man vill ha access till via Windows Explorer (utöver "home directory" när man sparar ner filer osv). Däremot kommer det alltid kännas lite janky att köra Windows-applikationer i ett annars mycket mer polerat OS.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC