386:a i miniformat gör retrospelande retro på riktigt

Permalänk
Melding Plague

386:a i miniformat gör retrospelande retro på riktigt

Pocket 386 är en dator från 2024 som får det kämpigt med Doom från 1993.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Doom på 386 är mer plågsamt än kul... det hindrade dock inte mig från att spela igenom Doom2 på en 386 DX33 med cacheminne, dvs en nästan så snabb 386 som det går att få.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av att läsa mer finns det en rätt livlig tråd om Pocket 386 på Vogons.

Vill man ha något ännu slöare kanske Book 8088 är aktuell.

Rätt intressanta produkter det där i övrigt. Verkar vara extremt ambitiösa hobbyprojekt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Men kan den köra...? Nej... Den kan inte köra Crysis...

Permalänk
Medlem

Hade det varit en 486 eller kanske hellre Pentium så hade jag varit seriöst intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Hade det varit en 486 eller kanske hellre Pentium så hade jag varit seriöst intresserad.

Ja kanske en Pentium 133Mhz eller något sådant med ljudkort som fungerar med de flesta DOS spel hade kunnat vara något intressant.
Eller snabbare än 133MHz hade väl också funkat. Men gärna något över 100MHz.
Eller AMD K5/K6 hade väl också fungerat.

Permalänk

kul liten gimmick, men jag tror jag håller mitt retro spelande till PCn samt att koppla de riktiga fysiska maskinerna till TVn
har redan mini amiga, sega, nintendo etc, fylld med spel samt DOS spel, det får räcka för mig.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja kanske en Pentium 133Mhz eller något sådant med ljudkort som fungerar med de flesta DOS spel hade kunnat vara något intressant.
Eller snabbare än 133MHz hade väl också funkat. Men gärna något över 100MHz.
Eller AMD K5/K6 hade väl också fungerat.

Rätt så svårt att köra passivt med en 486 eller högre tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så svårt att köra passivt med en 486 eller högre tyvärr.

Ja det kanske är lite väl nishad marknad att göra en, i princip gammal processor, fast med nyare tillverkningsteknik för att få något strömsnålare.

För annars är väl typ första generationens Raspberry Pi på motsvarande Pentium 2 nivå när det kommer till prestanda och de är ganska strömsnåla.
Men inte x86 kompatibla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så svårt att köra passivt med en 486 eller högre tyvärr.

Jag kan inte minnas att jag hade mer än en fläns på min p90 klockad till 120. Och definitivt hade jag inte ens en fläkt på min 486dx66, jag kan inte ens minnas att jag hade en fläns.

Permalänk
Medlem

Ps/2 kontakt? De flesta 386:or måste väl ändå kopplat in musen via COM-porten? Eller minns jag så fel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har en Libretto 70ct från 1996, den är min lilla retro go-to.
Kör Duke Nukem 3D flytande.

Permalänk
Medlem

Pallar den med Crysis?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Ps/2 kontakt? De flesta 386:or måste väl ändå kopplat in musen via COM-porten? Eller minns jag så fel?

Det beror på skulle jag säga.

IBM gjorde många konstiga designval i PS/2 serien men att "standardisera" just kontakterna för mus och tangentbord var en av de bättre.

Kollar man på samtida Compaq, Dell, Facit (!!!) och så vidare är det stor chans att du hittar en ps/2-kontakt för mus på dem. Däremot är det ovanligt ända upp på Pentium-tiden om du köpte eller byggde själv i en vanlig beige minitower-låda enligt AT-standarden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag kan inte minnas att jag hade mer än en fläns på min p90 klockad till 120. Och definitivt hade jag inte ens en fläkt på min 486dx66, jag kan inte ens minnas att jag hade en fläns.

Jag har aldrig kört en 486:a utan kylfläns med någon typ av fläkt som forcerar luft förbi flänsen.
Men man kanske var för feg? CPU:er från den tiden throttlar inte. Så värme kan förstöra CPU:n väldigt fort, eller om man kör den på konstant för hög temp så "slits" den för fort.
Därför körde man med hängslen och livrem på kylningen på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har aldrig kört en 486:a utan kylfläns med någon typ av fläkt som forcerar luft förbi flänsen.
Men man kanske var för feg? CPU:er från den tiden throttlar inte. Så värme kan förstöra CPU:n väldigt fort, eller om man kör den på konstant för hög temp så "slits" den för fort.
Därför körde man med hängslen och livrem på kylningen på den tiden.

Vår 486 SX25 kom original helt utan kylfläns och kunde öven köras i 33Mhz utan problem men vid 40Mhz blev den för varm och hängde sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Hade det varit en 486 eller kanske hellre Pentium så hade jag varit seriöst intresserad.

Skrivet av GuessWho:

Ja kanske en Pentium 133Mhz eller något sådant med ljudkort som fungerar med de flesta DOS spel hade kunnat vara något intressant.
Eller snabbare än 133MHz hade väl också funkat. Men gärna något över 100MHz.
Eller AMD K5/K6 hade väl också fungerat.

Vill man ha en oerhört kompakt 486 eller Pentium för DOS-spel, så går det att åstadkomma med gamla grejer också

486 är lättast. Man bygger det kring någon single board computer, min favorit är halvlängds-SBC:n IEI SSC-5X86HVGA. Den integrerade grafikadaptern (Cirrus GD54M30) är riktigt habil i W3.11, och har så gott som hundraprocentig kompatibilitet i gamla DOS-spel. Den är kopplad på PCI-buss internt på kortet, dvs den slukar inte massa ISA-bandbredd. I övrigt finns de flesta bekvämligheter typ PS/2-musport, etc.

Det enda kassa med den är att den använder en Dallas DS12887 RTC-modul med internt batteri, som garanterat kommer vara tvärslut på en så gammal dator. Kan dock bytas ut eller moddas att använda ett vanligt CR2032-batteri

SBC:n pluggar man i valfritt passivt ISA-backplane, antal slots bestäms av vad man vill ha på ISA-bussen. Föreslår tre slots, en för SBC:n, ljudkort och nätverkskort respektive. Det sistnämnda för dataöverföringar, man orkar inte hålla på med floppies. En Gotek med Flashfloppy kan vara ett alternativ.

Ofta brukar backplanet ha skruvplintar så man kan använda i stort sett vilken nätdel som helst som ger 12 och 5 VDC. Nätdelar till gamla 3.5" USB-hårddiskar comes to mind.

Som hårddisk kör man ett CF-kort i IDE-adapter eller ännu bättre en IDE-DOM.

Detta kan förstås sedan byggas in i en väldigt liten låda

Självklart kan man köra någon SBC utan integrerad grafikadapter, men det kräver ytterligare en ISA-slot, och återigen, det blir tight på ISA-bussen. Glöm något mer bandbreddsintensivt än 320x200 i 256 färger typ. Grafikkort på den här tiden var verkligen bara adaptrar, CPU:n gör allt jobb och strömmar grafiken till adaptern - som egentligen bara DA-omvandlar och genererar en VGA-signal - över bussen kortet är inkopplad på.

Pentium är lite jobbigare, då det ju blir rätt meningslöst utan PCI. Det finns lite olika lösningar på hur man kopplar såväl ISA- som PCI-bussar till backplanet, ingen av dem är någon direkt standard. PCISA är väl den mest kompakta, varning här att det finns varianter. Man får läsa på innan man plockar ihop nåt. Att hitta ett passande backplane kan vara lättare sagt än gjort, och det finns kombinationer som passar mekaniskt men inte elektriskt, sannolikt med tråkiga följder om man kombinerar fel.

Annars är väl någon SBC med P233MMX att betrakta som någon slags helig graal när det kommer till kompakta retroburkar. TR12-registrena ger enorm flexibilitet med hastigheten, och man kan få den att täcka hela området slö 386 upp till sin faktiska hastighet i väldigt små steg. Notera också att det brukar gå att köra betydligt snabbare SS7-processorer från AMD etc i S7-SBC:s om man vill det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätt så svårt att köra passivt med en 486 eller högre tyvärr.

Körde med en minimal kylfläns på min Pentium 133MHz, hade aldrig några problem. Rätt säker på att min 486 DX2 66MHz inte hade någon kylning alls, min Amiga med en 68030 50MHz hade garanterat inte det.

Permalänk
Medlem

Har allt funderat på denna sen den kom.
Skulle vart baserad på 486SLC iallafall, hade vart ett kul projekt.
För mig vaknar användarområdet till mer om den hade haft 486 instruktioner.
Men första versionen I detta formatet var med en 8088 så blev glad när en 386 version kom.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr säga att jag är intresserad. Jag vet inte direkt vad jag skulle ha den till, men jag är ändå intresserad.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Körde med en minimal kylfläns på min Pentium 133MHz, hade aldrig några problem. Rätt säker på att min 486 DX2 66MHz inte hade någon kylning alls, min Amiga med en 68030 50MHz hade garanterat inte det.

Okay, enligt vad jag hört så var det bara 486SX-25 som kunde köras utan kylfläns, men då blev det riktigt varmt.

Permalänk
Medlem

En 486 DX2 det hade varit något. Med turbo knapp 33/66 Hz

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/0JOK2RQ.jpg

Har en Libretto 70ct från 1996, den är min lilla retro go-to.
Kör Duke Nukem 3D flytande.

Kör du Vista på en stackars Pentium MMX, eller är du bara lite rolig med bakgrundsbilen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående kylning och givet att jag minns rätt: min 486 DX-33 hade ingen kylfläns. Jag försökte aldrig överklocka den men hade såvitt känt inga problem med värme.

Min efterföljande P-90 hade både en liten kylfläns och en fläkt. Jag överklockade den till 100 MHz. Efter en tid blev fläkten krasslig och behövde handstartas, men det var inga märkbara värmeproblem med stillastående fläkt heller.

Mer random anekdot: Några datorer senare körde jag en Athlon 64 X2 4400+. Till den köpte jag en riktigt fet kylfläns som skulle kunna kyla CPU:n passivt. Det gick, tills det blev sommar och varmt i lägenheten och jag spelade Oblivion. Efter det fick fläkten vara på sommartid.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Angående kylning och givet att jag minns rätt: min 486 DX-33 hade ingen kylfläns. Jag försökte aldrig överklocka den men hade såvitt känt inga problem med värme.

Min efterföljande P-90 hade både en liten kylfläns och en fläkt. Jag överklockade den till 100 MHz. Efter en tid blev fläkten krasslig och behövde handstartas, men det var inga märkbara värmeproblem med stillastående fläkt heller.

Mer random anekdot: Några datorer senare körde jag en Athlon 64 X2 4400+. Till den köpte jag en riktigt fet kylfläns som skulle kunna kyla CPU:n passivt. Det gick, tills det blev sommar och varmt i lägenheten och jag spelade Oblivion. Efter det fick fläkten vara på sommartid.

Alla inlägg med "Min 486, Pentium" etc kunde köra utan kylfläns/fläkt gäller i stationära lådor från den tiden.
Tänk på att en sån processor ska sittat i en platt laptop där det är nästan ingen volym av luft alls jämfört med den stationära.
Så då blir det nog garanterat problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Alla inlägg med "Min 486, Pentium" etc kunde köra utan kylfläns/fläkt gäller i stationära lådor från den tiden.
Tänk på att en sån processor ska sittat i en platt laptop där det är nästan ingen volym av luft alls jämfört med den stationära.
Så då blir det nog garanterat problem!

Ah, ja, så klart. Jag tänkte inte ens på att vi kunde prata laptops, vilket i efterhand känns lite dumt eftersom artikeln vi kommenterar handlar om en laptop.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kör du Vista på en stackars Pentium MMX, eller är du bara lite rolig med bakgrundsbilen?

Ja, jag kör windows 95 på den såklart

Permalänk
Medlem

Angående värmeutveckling och 486 så finns det gott om icke Intel 486:or för embedded marknaden av andra tillverkare som går alldeles utmärkt att köra instängda utan kylning. Behöver inte vara en Intel desktop krets.

Notera att det sitter en Ali M6117 (386) i denna just nu, inte en Intel propp.

Tillgängligheten är oändligt mycket högre på embeded processorer och finns några som fortfarande produceras eller gjorde nyligen med stora reserver.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Doom på 386 är mer plågsamt än kul... det hindrade dock inte mig från att spela igenom Doom2 på en 386 DX33 med cacheminne, dvs en nästan så snabb 386 som det går att få.

Jag hade en am386dx 40mhz. När den hade ett Svga kort så gick det att köra doom rätt ok. Man fick ha low detail läget igång dock. Minns att jag moddade och gjorde wads med den datorn som fan. Älskade den pcn och körde tom windows 95 på den.