Nvidias ARM-processor når skyhög prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidias ARM-processor når skyhög prestanda

Ett nytt prestandatest visar på lovande resultat för bolagets 72-kärniga krets, där denna inte ligger långt ifrån AMD:s Threadripper med 96 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande men knappast för vanliga människors datorer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare

Tror det sitter Neoverse V2, inte Neoverse N2, i Grace.
Skillnaden mellan dessa ligger primärt i hur kraftfull SIMD-delen är, den är väsentligt snabbare i V2.

https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-grace-cpu-superchip-...

"Neoverse V2 Cores: Armv9 with 4x128b SVE2"

Oavsett, det man får har med sig här är att N2/V2 är rätt mycket server-versionen av Cortex X2. Arm gjorde rätt rejält lyft i single-thread prestanda i förra årets Cortex X4 och av allt att döma är årets Cortex X925 ett enormt IPC-lyft (första kretsarna ska komma ut i oktober).

ISO-frekvens tar man in på Apple silicon och man har lämnat Intel/AMD rätt långt efter i perf/cykel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Imponerande men knappast för vanliga människors datorer.

Inte just nu, men med tanke på Qualcomms CPU:er och Microsofts satsning på Arm, så kan nog Nvidia också börja intressera sig för volymmarknaden i vanliga människors datorer också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mindfighter:

Inte just nu, men med tanke på Qualcomms CPU:er och Microsofts satsning på Arm, så kan nog Nvidia också börja intressera sig för volymmarknaden i vanliga människors datorer också.

När b2b kretsförsäljningshypen har lagt sig, sure. Men tills dess så är inkomsterna från b2b mycket högre än konsumentsegmentet.

Tror privatmarknaden får vara glada om det ens finns grafikkort att tillgå i närmsta framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte just nu, men med tanke på Qualcomms CPU:er och Microsofts satsning på Arm, så kan nog Nvidia också börja intressera sig för volymmarknaden i vanliga människors datorer också.

Det har också ryktats att både Nvidia och AMD har ARM CPU planer för Windows PC 2025. Sen tidigare har det spekulerats att Qualcomm har ett avtal med MS som går ut i år. Men det kan vara just gissningar, och att inte marknaden varit mogen för övergången tidigare.
https://www.reuters.com/technology/nvidia-make-arm-based-pc-c...

Jag tycker att ARM CPU i spelkonsoler kan vara en framtida grej, speciellt bärbara varianter som Steamdeck med tanke på effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det har också ryktats att både Nvidia och AMD har ARM CPU planer för Windows PC 2025. Sen tidigare har det spekulerats att Qualcomm har ett avtal med MS som går ut i år. Men det kan vara just gissningar, och att inte marknaden varit mogen för övergången tidigare.
https://www.reuters.com/technology/nvidia-make-arm-based-pc-c...

Jag tycker att ARM CPU i spelkonsoler kan vara en framtida grej, speciellt bärbara varianter som Steamdeck med tanke på effektiviteten.

Arm sitter redan i 98% av alla bärbara spelkonsoler som säljs (Switch 😁). Tror dock att även Xbox och PS kommer gå över. Alltid trevligare med en konsol som är lättare att kyla så man slipper ha TVbänken öppen när man spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Lite fult skrivet att skriva att Threadripper går i maximalt 5,1 GHz. Ni skulle skrivit vad den går i under den uppvisade belastningen istället precis som ni gjorde för ARM-processorn, dvs 2,5 GHz.

Räknar man poäng per clockcykel och core så ligger NVIDIA bakom med ~10% i multi.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lite fult skrivet att skriva att Threadripper går i maximalt 5,1 GHz. Ni skulle skrivit vad den går i under den uppvisade belastningen istället precis som ni gjorde för ARM-processorn, dvs 2,5 GHz.

Räknar man poäng per clockcykel och core så ligger NVIDIA bakom med ~10% i både singel och multi.

Var står det? Letar men hittar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Arm sitter redan i 98% av alla bärbara spelkonsoler som säljs (Switch 😁). Tror dock att även Xbox och PS kommer gå över. Alltid trevligare med en konsol som är lättare att kyla så man slipper ha TVbänken öppen när man spelar.

Japp, det stämmer. Skulle skrivit tydligare att jag menade Steamdeck och liknande som kör Linux/Windows. Jag tror även det är möjligt för framtida stationära konsoler att skifta till ARM, vilket öppnar för mer konkurrens. Men det är mindre marginaler och Nvidia kanske inte är så intresserade av att ge sig in där, vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Var står det? Letar men hittar inte.

"När testare körde processorn i Geekbench, medan samtliga kärnor hade en maximal klockfrekvens på 3,35 GHz, visade Grace ett enkeltrådat-resultat på 1 636 poäng och ett flertrådat-resultat på hela 74 440 poäng.
Med sina 72 kärnor har Grace-processorn en flertrådad-prestanda som är 7 000 poäng lägre än AMD:s Threadripper 7995WX – en modell som har 96 kärnor och körs i maximalt 5,1 GHz samt förbrukar uppemot 350 W."

Jag missade att de körde GB5.5 och inte GB6. Fick ändra mina stock 7995WX-siffror som tagits från Geekbench's databas.

Grace är 22% långsammare i singlecore men får ut 20% mer per klockcykel och kärna.
Grace är 9% långsammare i multicore och får ut 9% mindre per klockcykel och kärna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lite fult skrivet att skriva att Threadripper går i maximalt 5,1 GHz. Ni skulle skrivit vad den går i under den uppvisade belastningen istället precis som ni gjorde för ARM-processorn, dvs 2,5 GHz.

Räknar man poäng per clockcykel och core så ligger NVIDIA bakom med ~10% i multi.

Skrivet av Rebben:

"När testare körde processorn i Geekbench, medan samtliga kärnor hade en maximal klockfrekvens på 3,35 GHz, visade Grace ett enkeltrådat-resultat på 1 636 poäng och ett flertrådat-resultat på hela 74 440 poäng.
Med sina 72 kärnor har Grace-processorn en flertrådad-prestanda som är 7 000 poäng lägre än AMD:s Threadripper 7995WX – en modell som har 96 kärnor och körs i maximalt 5,1 GHz samt förbrukar uppemot 350 W."

Jag missade att de körde GB5.5 och inte GB6. Fick ändra mina stock 7995WX-siffror som tagits från Geekbench's databas.

Grace är 22% långsammare i singlecore men får ut 20% mer per klockcykel och kärna.
Grace är 9% långsammare i multicore och får ut 9% mindre per klockcykel och kärna.

<Uppladdad bildlänk>

Fast är klockfrekvensen sådär särskilt intressant i en jämförelse egentligen? Känner mer att man egentligen kunde skippat den om man ser till faktisk nytta med det ena eller andra valet.

Och om 200W jämfört 350W är rättvisande så är det ju rätt najs med 90% av prestandan med 60% av effektuttaget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

"När testare körde processorn i Geekbench, medan samtliga kärnor hade en maximal klockfrekvens på 3,35 GHz, visade Grace ett enkeltrådat-resultat på 1 636 poäng och ett flertrådat-resultat på hela 74 440 poäng.
Med sina 72 kärnor har Grace-processorn en flertrådad-prestanda som är 7 000 poäng lägre än AMD:s Threadripper 7995WX – en modell som har 96 kärnor och körs i maximalt 5,1 GHz samt förbrukar uppemot 350 W."

Jag missade att de körde GB5.5 och inte GB6. Fick ändra mina stock 7995WX-siffror som tagits från Geekbench's databas.

Grace är 22% långsammare i singlecore men får ut 20% mer per klockcykel och kärna.
Grace är 9% långsammare i multicore och får ut 9% mindre per klockcykel och kärna.

<Uppladdad bildlänk>

Undrar varför det blir så här:
Om 7995WX hade kört i 3.35 GHZ (2095/5.1*3.35=1376.1) så hade den haft 1376.1 poäng. Grace 19% snabbare vid samma klock -> x.

Cores*GHz*x
7995WX: 96*2.5*1=240
Grace: 72*3.35*1.19=287.03

Men det är inte Grace som vinner MT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Undrar varför det blir så här:
Om 7995WX hade kört i 3.35 GHZ (2095/5.1*3.35=1376.1) så hade den haft 1376.1 poäng. Grace 19% snabbare vid samma klock -> x.

Cores*GHz*x
7995WX: 96*2.5*1=240
Grace: 72*3.35*1.19=287.03

Men det är inte Grace som vinner MT.

Troligtvis så skalar inte arkitekturen lika bra med core-antal.

Skrivet av evil penguin:

Fast är klockfrekvensen sådär särskilt intressant i en jämförelse egentligen? Känner mer att man egentligen kunde skippat den om man ser till faktisk nytta med det ena eller andra valet.

Och om 200W jämfört 350W är rättvisande så är det ju rätt najs med 90% av prestandan med 60% av effektuttaget.

Jag tycker det är en intressant jämförelse. Det blir ju en jämförelse mellan arkitekturernas IPC under GB5.5-lasten.
Hög IPC brukar kosta i klockfrekvens. Hög IPC betyder ofta kortare pipelines och ju kortare pipeline ju lägre frekvens går det att få upp dem i.
Pentium 4 är ett perfekt exempel på vad som händer när man använder långa pipelines för att få upp frekvensen.

Grace strömkonsumtion har inte blivit släppt än så där vet vi inte något.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

"När testare körde processorn i Geekbench, medan samtliga kärnor hade en maximal klockfrekvens på 3,35 GHz, visade Grace ett enkeltrådat-resultat på 1 636 poäng och ett flertrådat-resultat på hela 74 440 poäng.
Med sina 72 kärnor har Grace-processorn en flertrådad-prestanda som är 7 000 poäng lägre än AMD:s Threadripper 7995WX – en modell som har 96 kärnor och körs i maximalt 5,1 GHz samt förbrukar uppemot 350 W."

Jag missade att de körde GB5.5 och inte GB6. Fick ändra mina stock 7995WX-siffror som tagits från Geekbench's databas.

Grace är 22% långsammare i singlecore men får ut 20% mer per klockcykel och kärna.
Grace är 9% långsammare i multicore och får ut 9% mindre per klockcykel och kärna.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant att den tar så mycket skada av att använda alla kärnor, kanske någon begränsning som kan lösas i en framtida generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant att den tar så mycket skada av att använda alla kärnor, kanske någon begränsning som kan lösas i en framtida generation?

Det kan vara en cache-grej, att det är långsamt att titta i andra kärnors cache eller att det är en mer robust buss mellan kärnor och/eller core-komplexen i AMD's variant.
En bra buss är dyr i drift powermässigt och tar upp mycket kiselplats. Speciellt när antalet kärnor går upp.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Verkar som att alla sakta men säkert börjar förbereda sig för byte till arm arkitektur. Hoppas övergången blir smidig och att alla program och spel kan få sin x86 emulering utan allt för stor förlust.

Kanske swec får förbereda en avskedsfest för x86 för oavsett vad man tycker om den så har den hängt med bra länge och varit en stor del i våra nördiga liv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det kan vara en cache-grej, att det är långsamt att titta i andra kärnors cache eller att det är en mer robust buss mellan kärnor och/eller core-komplexen i AMD's variant.
En bra buss är dyr i drift powermässigt och tar upp mycket kiselplats. Speciellt när antalet kärnor går upp.

Ja absolut är det så, men det kan ju i så fall vara något som kan jämna ut energianvändningen ännu mer? Spännande på många vis att det inte skiljer så mycket i prestanda per joule

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Grace strömkonsumtion har inte blivit släppt än så där vet vi inte något.

Jag utgick bara från artikelns påstående "Grace-processorn är baserad på ARM-arkitekturen och har 72 Neoverse N2-kärnor samt en strömförbrukning på uppemot 200 W".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur förberedda är spelutvecklare för det här?
Små spel lär komma att funka bra med x86 emulering.
Men hur blir det med tex Unreal engine 5 och prestanda? Kommer dom att bygga in det i spelmotorn? Kommer dom att arbeta med någon annan som bygger emulatorn? (Separat program eller inbyggt i OS då)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

RIP Intel

Bolaget som hade allt, blev lata & dryga svin, och nu desperat försöker komma ikapp till fornstora dagar. Tänk om de hade utvecklat produkter istället för att smutskasta AMD i sina slides. Nu är de omkörda av båda ARM, Apple, Nvidia & AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur förberedda är spelutvecklare för det här?

Blir marknaden tillräckligt stor så kommer de förstås porta, har börjat dyka upp en del spel på apple silicon. Allt handlar om var pengarna är och skulle PC generellt skifta över till Arm så är det klart spelutvecklarna hakar på med sina motorer och spel.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur förberedda är spelutvecklare för det här?
Små spel lär komma att funka bra med x86 emulering.
Men hur blir det med tex Unreal engine 5 och prestanda? Kommer dom att bygga in det i spelmotorn? Kommer dom att arbeta med någon annan som bygger emulatorn? (Separat program eller inbyggt i OS då)

Jag antar att du snarare menar typ Snapdragon X än just *det här*?
För en server-CPU med 72 kärnor lär de ju vara ännu mindre förberedda på, det är ju liksom dubbelt problematiskt med ett sådant upplägg ovanpå att man byter till ARM64...

Givet att ARM64 får ordentligt fäste på skrivbordet så är väl idealfallet att man bygger native-binärer för både för x86-64 och ARM64 för nya spel i ett första läge.
Tills dess och för alla befintliga spel så förlitar man sig (vad gäller Windows på ARM64) nog snarast på Microsofts emuleringslager, vilket ju verkar rätt kapabelt (men kostar förstås prestanda jämfört native).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir marknaden tillräckligt stor så kommer de förstås porta, har börjat dyka upp en del spel på apple silicon. Allt handlar om var pengarna är och skulle PC generellt skifta över till Arm så är det klart spelutvecklarna hakar på med sina motorer och spel.

Ja, det kommer släpa efter en hel del. Kan tänka mig att det börjar med att de ser till att spelet fungerar bra med emulering. Sen om det tar fart och dessutom kommer desktop-CPU med ARM och verktygen börjar supporta det så kan det trilla in spel med native ARM stöd. Microsoft kan säkert själva vara tidiga där, då de har investerat stort i ARM på Windows PC. Det är framförallt för att inte tappa marknad till Apple på bärbara sidan. Men samtidigt ökar det säkert marknaden för Windows ARM PC generellt. Vem vet, kanske deras nästa generations Xbox om ett antal år blir med ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

RIP Intel

Bolaget som hade allt, blev lata & dryga svin, och nu desperat försöker komma ikapp till fornstora dagar. Tänk om de hade utvecklat produkter istället för att smutskasta AMD i sina slides. Nu är de omkörda av båda ARM, Apple, Nvidia & AMD.

https://www.macobserver.com/wp-content/uploads/2016/09/RIP-Intel-Inside.jpg

Ja för 54,23 miljarder USD i omsättning (2023) räcker ju inte långt, dom måste vara på ruinens brant efter detta 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja för 54,23 miljarder USD i omsättning (2023) räcker ju inte långt, dom måste vara på ruinens brant efter detta 🙄

Intel låg på 79 miljarder dollar i slutet av 2021, att gå ner till 54 miljarder 2023 är inte bra. Men de har vänt senaste tiden, det ser mer positivt ut nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

"När testare körde processorn i Geekbench, medan samtliga kärnor hade en maximal klockfrekvens på 3,35 GHz, visade Grace ett enkeltrådat-resultat på 1 636 poäng och ett flertrådat-resultat på hela 74 440 poäng.
Med sina 72 kärnor har Grace-processorn en flertrådad-prestanda som är 7 000 poäng lägre än AMD:s Threadripper 7995WX – en modell som har 96 kärnor och körs i maximalt 5,1 GHz samt förbrukar uppemot 350 W."

Jag missade att de körde GB5.5 och inte GB6. Fick ändra mina stock 7995WX-siffror som tagits från Geekbench's databas.

Grace är 22% långsammare i singlecore men får ut 20% mer per klockcykel och kärna.
Grace är 9% långsammare i multicore och får ut 9% mindre per klockcykel och kärna.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Rebben:

Det kan vara en cache-grej, att det är långsamt att titta i andra kärnors cache eller att det är en mer robust buss mellan kärnor och/eller core-komplexen i AMD's variant.
En bra buss är dyr i drift powermässigt och tar upp mycket kiselplats. Speciellt när antalet kärnor går upp.

Förklaringen är nog väldigt enkel i detta fall: AMDs CPU har SMT, Nvidias CPU har det inte. Den differens vi ser här är om någon mindre än den effekt SMT brukar ge.

Det ihop med att GB5 är sista versionen där MT-testerna är ur ett konsumentanvändarperspektiv rätt poänglösa då man inte kör en multitrådad applikation utan man kör en enkeltrådad applikation per CPU-trådar vilket ger nära nog perfekt skalning med CPU-kärnor.

Skulle vara förvånad om inte Nvidias CPU skulle slå AMDs på fingrarna om det faktiskt handlade om overhead från synkronisering mellan trådar. ARM64 är fundamentalt bättre på det jämfört med x86 på ett sätt som inte går att fixa för AMD/Intel med mindre än att paja bakåtkompatibilitet.

Är många som tycker GB6 MT-test är "trasig" då den inte alls skalar förbi mer än en handfull trådar. Men det är exakt det man kan förvänta sig om man kör ett multitrådat program över alla CPU-kärnor (vilket är vad GB6 gör) istället för ett enkeltrådat program per CPU-tråd (vilket GB5 och tidigare gjorde, det gör även SPEC men där är det vettigt då det är rätt typiskt för hur en CPU i ett datacenter används).

Skrivet av SCORPIUS:

Hur förberedda är spelutvecklare för det här?
Små spel lär komma att funka bra med x86 emulering.
Men hur blir det med tex Unreal engine 5 och prestanda? Kommer dom att bygga in det i spelmotorn? Kommer dom att arbeta med någon annan som bygger emulatorn? (Separat program eller inbyggt i OS då)

Redan UE4 har ARM64 stöd då den fungerar för Android och iOS. UE5 har officiellt stöd för ARM64 på MacOS sedan 5.2 och vad jag kunde Googla mig till verkar det som det redan finns stöd för Windows/ARM64 (fast Epic distribuerar inte färdigbyggda binärer med det än).

Unity har redan officiellt stöd för ARM64 på MacOS (sedan ett par år tillbaka) och även för ARM64 på Windows.

Det finns ju inte jättemånga spel till MacOS, men de AAA-titlar som ändå är portade pekar ändå på att Apple Silicon lär vara i absoluta toppen vad det gäller prestanda. Man kan t.ex. få helt galen FPS i WoW (som är "native" både för ARM64 och Metal) på M3 Max. Resident Evil 4 rullar väldigt bra redan på M1 Pro i hög upplösning (och "native" med Metal stöd), lika så Baldurs Gate 3 samt Death Stranding.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

RIP Intel

Bolaget som hade allt, blev lata & dryga svin, och nu desperat försöker komma ikapp till fornstora dagar. Tänk om de hade utvecklat produkter istället för att smutskasta AMD i sina slides. Nu är de omkörda av båda ARM, Apple, Nvidia & AMD.

https://www.macobserver.com/wp-content/uploads/2016/09/RIP-Intel-Inside.jpg

He, he, hur många ggr har jag inte hört liknande dödsprofetior. 🙂

Hot take: nVidia kommer gå i graven före Intel. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

RIP Intel

Bolaget som hade allt, blev lata & dryga svin, och nu desperat försöker komma ikapp till fornstora dagar. Tänk om de hade utvecklat produkter istället för att smutskasta AMD i sina slides. Nu är de omkörda av båda ARM, Apple, Nvidia & AMD.

https://www.macobserver.com/wp-content/uploads/2016/09/RIP-Intel-Inside.jpg

Intel satsade ju stenhårt på Itanium. Gick dock inget vidare så det blev AMD som tog fram 64-bits instruktionssettet.
Tyvärr satsade HP på Itanium så de dödade Alpha (från Digital Equipment som de köpt upp via Compaq), som ett tag var värdens snabbaste mikroprocessor.
Hade varit intressant att se vad det kunde ha blivit av Alpha om man kört ett tag till på den.

parentes
Permalänk
Medlem

Köpte ARM-aktier 54 dollar och har aldrig tittat tillbaka. To the moon!