Veckans fråga: Vilken formfaktor blir ditt nästa tangentbord?

Permalänk
Medlem

Har 65% nu men när jag byter så blir det antingen fullstort eller 75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Fattar inte hur man kan leva utan numkeys, so fullstort alla dagar i veckan. På laptop är det ok om Fx och bottenraden är komprimerade för att t.ex. ha piltangenterna är insmashade under höger shift.

Skrivet av Timmy Fox:

Prova gärna TKL eller 65% med extern numpad, bästa av båda världar!

Själv vart beroende av numpad genom alla år, men använder det mindre och mindre senaste åren.
Mitt nästa blir 65/75% med separat numpad för att få lite mer utrymme för musen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Prova gärna TKL eller 65% med extern numpad, bästa av båda världar!

Fördelar: ?
Nackdelar: Fler saker att flytta runt på. Kräver nyköp.

Jag hoppar det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

60% med extra numpad till vänster är det som funkar för mig (är super-vänsterhänt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

60% med extra numpad till vänster är det som funkar för mig (är super-vänsterhänt).

Nu ser jag framför mig en person med två vänsterhänder, tack

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha riktiga tangentbord. Mina labbar till händer klarar inte av mindre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nåt att tänka på för er som överväger separat numpad: vad använder ni den till? Enbart sifferinmatning? För kortkommandon som alt+0176 eller alt+0178 funkar inte på min numpad av nån anledning. Har för mig att det beror på hur den dentifierar sig. Så då är den inte ett fullgott alternativ...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Svensk TKL. Jag skulle kunna klara mig utan funktionsknapps-raden men jag måste ha alla av Home/End, PgUp/PgDn och Delete — och de vill jag helst ha på sina vanliga ställen.

På ett par egna byggen har jag flyttat piltangenterna en halv rad uppåt för jag tycker det är bättre ergonomiskt.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem

Jag letar 75 % utan mellanrum mellan siffror och f-raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu ser jag framför mig en person med två vänsterhänder, tack

Nja, snarare "1 1/2"-hänt, där vänsterhanden är välutvecklad och den andra halva handen "får duga" men den duger inte till mycket.

Permalänk
Medlem

Dactyl Manuform eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag kör med 60% sedan många år tillbaka. För mig är det precis lagom.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört nyfiken på detta tangentbord som säljs hos bla Micro Center i USA och nej, det är inget skämt.

Permalänk
Testpilot

TKL / 75%, i ANSI-utförande.

Kommer aldrig köra ett fullstort på skrivbordet igen, och lär nog inte gå tillbaka till ISO för den delen heller. 60% och trådlöst kan vara trevligt om man behöver koppla till en annan enhet eller annars bara vill få med sig i väskan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0374/9448/9228/files/dygma-defy-split-design.jpg?v=1680015649&width=1080
Ett hemma och ett på jobbet. Kommer aldrig gå tillbaka till något som inte är både tvådelat och fullt programmerbart.

Skrivet av jockos:

Är helt på din sida. Byggde senast ett Lily58 att ha som gamingtangentbord. Perfekt ergonomiskt att vänster hand kan komma riktigt nära musmattan.

Kan inte annat än att hålla med er båda!
Helst ortholinear tvådelat och programmerbart. Zsa moonlander för min del.

Om jag ska välja mellan vanligare layouts så faller valet på 75%, men inte utan att de är programmerbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag är oerhört nyfiken på detta tangentbord som säljs hos bla Micro Center i USA och nej, det är inget skämt.

<Uppladdad bildlänk>

Börjar närma sig lagom för mina händer, men var är siffertangentbordet!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nuvarande är ett corsair K95, den där gamla versionen med 18 G-knappar, ljudlösa mekaniska tangenter.
Betydligt större än de flesta, och det här känns mycket bra i storlek utan att vara svulstigt, samtidigt som det är gjort i metall och riktigt stabilt, bra avstånd mellan knapparna.
Vill absolut inte ha nåt som är storleksanpassat för småbarn, och jag har massor av plats på datorbordet, så ingen anledning alls att skaffa nåt fjuttigt eländigt mikrominiatyrskräp. Vill inte ha nåt som är trådlöst heller, det ska vara kabel till allt.

Har även ett äldre K70, men det känns för litet fastän det bara är G-knapparna på vänster sida som fattas, vänsterhanden hamnar utanför kanten på det.

Permalänk
Medlem

Satsa på Ergo-keyboard!

Körde mitt Microsoft Ergonomic 4000 tills paddingen var trasig, och symbolerna var bortnötta på ganska många tangenter.

Det är en nischprodukt, men folk som vill ha det, är villiga att betala. Kolla bara priserna på begagnade Ergo 4000.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Fully split alla dagar i veckan, skönt att kunna sitta brett eller ännu bredare med händerna utifrån vad som känns rätt för kroppen i stunden.

Kör ett ZSA Moonlander men finns väl många alternativ idag.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

96% såklart. Nästan lika litet som ett TKL, men alla knappar finns där. Det ultimata vore ett Keychron Q4 med Swerty-layout. Väntar på ett gruppköp av keycaps.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

TKL så att tangentbordet är mer centrerat med en lös numpad som plockas fram vid behov.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

TKL utan F-tangenterna!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

För mig är det tveklöst full storlek som gäller. Enhetlig standard med allt på sin plats och enkelt tillgängligt!
Jag kan hålla med den inte är den mest utrymmeseffektiva eller ergonomiska men känner inte det är värt att frångå den och behöva lära om allt muskelminne för att tjäna några procent hit och dit på sånt. (speciellt som jag mest skriver pekfingervals iallafall)
...

TKL är i teorin ganska OK men jag saknar ändå numpaden till sist.
Sen är jag en gammal grottmänniska som spelar med piltangenterna istället för WASD, så jag har nytta av att ha lite knappar till höger om piltangenterna...

75% är oftast bara tillkrånglad och ostandardiserad jämfört med TKL så den kräver massa tillvänjning och ändå inte riktigt rymmer alla de vanliga redigerings/navigeringsknapparna (home/end/pgup/pgdown/delete och kanske insert).
Och vinsten ser jag som väldigt begränsad. (Nån tangent mindre på bredden typ jämfört med TKL?)
Och köper man ett och det rasar så kan man ge sig sjutton på att om man behöver byta till ett annat 75% tangentbord så är inte layouten helt identisk.

60% är estetiskt tilltalande i sin minimalism, men i praktiken för mig bara onödigt tillkrånglat kompakt med alla lager.
Att ha relativt viktiga funktioner på lager ser jag inte poängen med - speciellt när man redan använder vissa av dem till sammans med modifiers.
Exempel:

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har efter många år på Mac blivit allergisk mot att behöva leta efter PgUP/PgDn/Home/End istället för att ha allt på Fn+piltangenter.

Det låter ju bra i teorin, men det blir väl riktigt otympligt att göra tex en control+home om du behöver hålla inne en lagerknapp samtidigt för att komma åt home? Eller säg att man även vill markera allting, dvs control+shift+home plus en lagerknapp.
Att ha piltangenterna på lagerknapp går bort direkt av samma anledning: jag använder ofta tex control med höger- o vänsterpil för att hoppa ord för ord istället för tecken för tecken. Om jag använder ofta shift med pilarna för att markera samtidigt som jag navigerar.

...

Hade jag börjat från noll idag så hade jag nog övervägt ett splittat ergonomiskt tangentbord och försökt lära mig skriva ordentligt, men som det är nu så håller jag mig till fullsize

Skrivet av Dem8n:

Nästa blir samma formfaktor som tidigare.

Som är?

...

Sidospår, men lite skumt att det saknas nått val i pollen för ergonomiskt/splittat tangentbord, men antar det faller under "annat".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Full storlek, vill ha min numpad! Har köpt ett par TKL på rea bara för att testa gå över, men jag går alltid tillbaka.

Dock vet inte om det blir något nytt tangentbord.. Har väntat på att mitt g710 skall börja strula då det har varit med ett tag och fått ett par duschar, men börjar tro att det här tangentbordet kommer att överleva mig..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Fullstort så klart. Allt annat är form över funktion och otroligt dumt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För mig är det tveklöst full storlek som gäller. Enhetlig standard med allt på sin plats och enkelt tillgängligt!
Jag kan hålla med den inte är den mest utrymmeseffektiva eller ergonomiska men känner inte det är värt att frångå den och behöva lära om allt muskelminne för att tjäna några procent hit och dit på sånt. (speciellt som jag mest skriver pekfingervals iallafall)
...

TKL är i teorin ganska OK men jag saknar ändå numpaden till sist.
Sen är jag en gammal grottmänniska som spelar med piltangenterna istället för WASD, så jag har nytta av att ha lite knappar till höger om piltangenterna...

75% är oftast bara tillkrånglad och ostandardiserad jämfört med TKL så den kräver massa tillvänjning och ändå inte riktigt rymmer alla de vanliga redigerings/navigeringsknapparna (home/end/pgup/pgdown/delete och kanske insert).
Och vinsten ser jag som väldigt begränsad. (Nån tangent mindre på bredden typ jämfört med TKL?)
Och köper man ett och det rasar så kan man ge sig sjutton på att om man behöver byta till ett annat 75% tangentbord så är inte layouten helt identisk.

60% är estetiskt tilltalande i sin minimalism, men i praktiken för mig bara onödigt tillkrånglat kompakt med alla lager.
Att ha relativt viktiga funktioner på lager ser jag inte poängen med - speciellt när man redan använder vissa av dem till sammans med modifiers.
Exempel:
Det låter ju bra i teorin, men det blir väl riktigt otympligt att göra tex en control+home om du behöver hålla inne en lagerknapp samtidigt för att komma åt home? Eller säg att man även vill markera allting, dvs control+shift+home plus en lagerknapp.
Att ha piltangenterna på lagerknapp går bort direkt av samma anledning: jag använder ofta tex control med höger- o vänsterpil för att hoppa ord för ord istället för tecken för tecken. Om jag använder ofta shift med pilarna för att markera samtidigt som jag navigerar.

...

Hade jag börjat från noll idag så hade jag nog övervägt ett splittat ergonomiskt tangentbord och försökt lära mig skriva ordentligt, men som det är nu så håller jag mig till fullsize

Som är?

...

Sidospår, men lite skumt att det saknas nått val i pollen för ergonomiskt/splittat tangentbord, men antar det faller under "annat".

Helt vanligt ordinärt tangentbord med numpad 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fullstort så klart. Allt annat är form över funktion och otroligt dumt.

Att det är form över funktion är väl högst subjektivt? Form kan också argumenteras vara funktion av ett flertal anledningar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det låter ju bra i teorin, men det blir väl riktigt otympligt att göra tex en control+home om du behöver hålla inne en lagerknapp samtidigt för att komma åt home? Eller säg att man även vill markera allting, dvs control+shift+home plus en lagerknapp.

Det är precis tvärt om:
Navigerar jag i ett dokument befinner sig vänsterhanden ändå i närheten av Shift/Cmd/Option (Ctrl används nästan bara i terminalen på Mac) och jag slipper i alla lägen flytta högerhanden från piltangenterna oavsett operation. Kan inte bli smidigare med mindre än att jag skulle drabbas av någon form av muskelförlamning - men i det läget skulle jag ändå behöva tänka om runt hur jag använder datorn.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha 60% fast med F1-F12 tangenterna som egen rad högst upp. Har inget emot att det är större på höjden men vill ha det så icke brett som möjligt så jag inte stöter i musen i det

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är precis tvärt om:
Navigerar jag i ett dokument befinner sig vänsterhanden ändå i närheten av Shift/Cmd/Option (Ctrl används nästan bara i terminalen på Mac) och jag slipper i alla lägen flytta högerhanden från piltangenterna oavsett operation. Kan inte bli smidigare med mindre än att jag skulle drabbas av någon form av muskelförlamning - men i det läget skulle jag ändå behöva tänka om runt hur jag använder datorn.

Intressant!
... men på PC tror jag ändå det blir väldigt cramped att kombinera att trycka på shift+ctrl och sen försöka nå en lagerknapp till med samma hand. (lär kräva lite ommappning och ett nytt fysiskt grepp om knapparna på vänstersidan för mig)
Görbart men upplever det nog mer komplext och inte direkt snabbare/smidigare för egen del.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.