Spelare ratar AAA-titlar på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Spelare ratar AAA-titlar på Iphone

En ny rapport visar att spel som Resident Evil Village och Assassins's Creed Mirage sålt mycket dåligt på App Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det största problemet är att telefoner i slutändan inte är konsoller, dvs en enheter specifikt ämnad för att spela på.

Att sätta på handkontroller är bara jobbigt och de har ingen vidare bra känsla, jämfört med handkonsoller som har integrerade kontroller. Ännu jobbigare blir det om du ska plötsligt ta ett samtal, medan du spelar. Sedan så har vi också batteriförbukningen, som inte är trivialt och kan också vara jobbig/problematisk om man också ska kunna använda mobilen för vardagliga saker, utan att behöva ladda den stup i kvarten.

Köpte själv första ROG Phone och tänkte den skulle ersätta min PSP på den tiden och köpte även KOTOR, men i slutändan så spelade jag aldrig på den. Har nu en ROG Phone 3, men bara för att jag tycker det är en bra telefon i överlag.

Vill jag spela när jag är på resande fot så plockar jag med mig min PSP/PSVita/Switch istället.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Spelar folk verkligen spel på mobiltelefon? Riktiga spel.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Citat:

Resident Evil 4 har exempelvis laddats ner 350 000 gånger, men bara 7 000 kunder har sedan köpt fullversionen av spelet.

Det är 2% av de som har laddat ner spelet. Det är brutalt dålig konverteringsgrad.
Har man fått så många att ladda ner spelet men sedan väljer att inte köpa så är det fel på någon aspekt av produkten. Lägg ner.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag har en iPad med M4 kretsen. Om vi helt bortser från priset så är det en helt okej surfplatta. iOs bråkar inte, fungerar lika bra som Android, inget krångel med att man måste installera iTunes och annat för att dela filer. Men när det gäller spel, så förstår jag inte ett dugg på de som säger att de är bättre optimerade på iOs. Inte heller att grafiken är så mycket bättre anpassad för iPad, det ser ut som de bara har sträckt ut grafiken. Spelutbudet är för övrigt i princip detsamma, i alla fall topplistorna. Jag hade förväntat mig hur mycket fler spel som helst på ios, men det såg jag inte.

Nå folk spelar olika spel på olika enheter. I Japan så kör de vissa "klassiska japanska rollspel" vad de kallas för på mobilerna. I sverige så är det mycket mobilspel under väntetider som folk har på olika saker, det är en enhet de snabbt tar fram och denna har de alltid med sig.

Jag ser då Resident Evil Village och Assassins's Creed Mirage som fel speltyp för mobil eller surfplatta. Denna typ av spel brukar folk ej köra där.

Att jag själv har testat spel på surfplattan är att jag vill funktionstesta enheten med något krävande som enkelt är mätbart och se att den där presterar som den ska, det andra man gör är inte lika enkelt att mäta.

*edit*
Jag testade PS5 handkontroll med surfplattan på några FPS spel på min surfplatta och utklassade de jag mötte så det inte var klokt, det var inte roligt. Säkert kommer man levla upp och få möta bättre motståndare som ej sitter med en iPhone 8 på en buss med dålig mobiltäckning, solljus på skärmen som de knappt ser något och en granne bredvid som knör.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att inte så många är intresserade av AAA spel på mobiltelefon.
Liten skärm som dessutom ska användas för touch.
Okej kanske om telefonen går att docka till extern skärm, tangentbord, mus, handkontroll så det blir i princip en dockningsbar minidator.
Men hur stor del av tiden har man telefonen dockad då ?

Tror många hellre har mobilspel som är avsedda för att vara mobilspel och man kan spela 5-10 minuter medan man väntar på bussen eller sitter på toa eller har annan dö tid.

Sen är det väl många som har en telefon som inte är senaste generationen.
Säg om man exempelvis byter var tredje generation istället för varje.

Det tjatiga med mobilspel-mobilspel är att så många har att man antingen måste betala riktiga pengar eller se reklam för att få ingame valuta eller dylikt om man inte vill bli kraftigt begränsad i vad man kan göra.
Så är man otålig så skulle den typen av spel potentiellt kunna bli rätt dyrt.
Passar bättre för lågintensivt spel över längre tid.

Permalänk
Medlem

Appar som slutar fungera när det inte kommer fler uppdateringar och stödet försvinner i nästa version av operativsystemet.

Nej konsol och PC då vet man att spelet fortfarande går att spela.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är 2% av de som har laddat ner spelet. Det är brutalt dålig konverteringsgrad.
Har man fått så många att ladda ner spelet men sedan väljer att inte köpa så är det fel på någon aspekt av produkten. Lägg ner.

Det ligger i linje med andra mobilspel. Några "valar" står för nästan all omsättning.

Permalänk
Medlem

Så seriösa spel på telefonen? Nä tack. Har 3 spel på telefonen som jag spelar väldigt sällan : Flow Free, Sudoko och Patiens. Men barnen spelar roblox, minecraft, brawlstars osv på sina mobilerså generations grej kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag spelar en hel del på både iPad och mobil. Men det är typ 95% retroarch emulering nu
Skulle aldrig personligen få för mig att köpa ett dyrt spel för mobil enhet. Men mer seriöst mobilspelande är ju stort i Asien ex.

Permalänk
Medlem

Liknar ett bedrägeri, att betala för mobil-spel..
Risig upplösning, kass grafik och slö uppkoppling.
Brukar snubbla på dom i rulltrappan.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Så seriösa spel på telefonen? Nä tack. Har 3 spel på telefonen som jag spelar väldigt sällan : Flow Free, Sudoko och Patiens. Men barnen spelar roblox, minecraft, brawlstars osv på sina mobilerså generations grej kanske?

Helt klart generationsgrej. Inte minst att ungdomar ofta har bättre fingerkänsla för att spela på en mobil.
Men jag tror även det faktum att barn ofta tar med mobilen till skolan, vänner eller var de nu än är. Då kan de spela på den. Speldatorn i andra sidan blir inte lika ofta medtagen till olika ställen.

Jag känner så lite med min iPad. Alltså den är inte dålig, det finns hur ofta som helst då jag önskar jag hade med mig den, men det har jag inte. Jag skulle för övrigt vilja ha den på gymmet framför motionscykel, spinning och se på nya filmer, men jag tror de ej tillåter detta på gymmet.

Med det sagt. Många använder mobilen väldigt mycket för det är den datorenhet de har med sig, ju mer "dötid" man har, ju mer motivation kan det vara att ta upp mobilen för att tex spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det ligger i linje med andra mobilspel. Några "valar" står för nästan all omsättning.

Ja men skillnaden här är att dom enbart lägger ca 600kr på att köpa spelet i stället för 10 000+ kr i microtransactions som i andra mobilspel.
Därför blir det svårt att leva på dom 2%:en.

Permalänk
Datavetare

Känns som de satt priset helt fel här...

Det finns andra PC-spel som faktiskt fungerar minst lika bra på Ipad som på PC. Har kört bl.a. Xcom2 på det sättet. Men en "feature" i det läget, förutom att det är ett spel som fungerar utmärkt med touch, är ju också att man fick i stort sätt samma spel fast till 1/2 till 1/3 av priset på PC.

Som jag förstår de titlarna som nämns här försöker man ta fullpris, ser faktiskt ut som jag kan ladda ned Resident Evil 4 på Ipad/Iphone vilket i så fall betyder att det är exakt samma sak som det spel jag köpt till datorn...

Då kan jag förstå problemet och Apple borde i så fall kanske lägga mer krut på att pusha dessa titlar på MacOS i första hand, där kan man ta "normalt" PC-spelpris. För Ipad/Iphone får man nog acceptera att allt över 100-200 kr där får räknas som rejält dyra spel (har för mig att Xcom2 gick på 150-200 kr när de släpptes på Ipad)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köpte GTA Vice City för typ 10 år sen till Android.
Spelet i sig? Väldigt bra.
Kontrollerna? Horribla och oergonomiska, fick ont i fingrarna av att spela det.
Blev de några fler PC portar på min mobil efter det? Nej.
Finns ju lösningar med skal med inbyggda handkontroller men vem vill ha det?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Don efter person. Vill jag spela RE4? Ja, sannolikt. Vill jag spelat på min telefon? Hell nah. Jag är inte jättemycket för att spela på telefonen men om jag ska göra det ska det vara typ Angry Birds eller annat där telefonens kontroller gör sig bra.

Permalänk
Medlem

*Shockad*

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nej tack, spelar inte på mobilen överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har OnePlus 12 och kör bara Nokia worms

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Tror många hellre har mobilspel som är avsedda för att vara mobilspel och man kan spela 5-10 minuter medan man väntar på bussen eller sitter på toa eller har annan dö tid.

Passar bättre för lågintensivt spel över längre tid.

Säg inte det, även om jag vill du ska ha rätt.

Generation Tic-Toc, dvs generation 0 i tålamod, håller på att bli "uppfostrade" nu. Deras uppmärksamhet tenderar att passa bättre för spel a la Candy-Crush, så vi kan förvänta oss att det är detta som kommer dominera om säg 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Finns ju lösningar med skal med inbyggda handkontroller men vem vill ha det?

Med tanke på hur populära bärbara spelkonsoler varit och fortfarande är så är det nog många. Gäller bara att bra spel kommer till telefonerna.
Sen kan man ju koppla in de flesta telefoner till externa skärmar, så för många kan det nog redan idag vara en fullgod upplevelse att spela med telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förutom att jag inte har senaste iPhone så är största problemet för min del att man inte har kontroll till telefonen. Och ska man krångla med en sådan så spelar jag hellre på Switch eller liknande.

Den typen av spel jag spelar på telefon är nästan uteslutande simpla spel man kan spela 5minuter.

Skulle vilja ha fler spel som man köper istället för F2P med loot boxes. Men inte AAA spel utan mer enklare spel för typ 50kr. Typ Stardew Valley eller sådant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett AAA-spel, men körde Diablo Immortal på iPad Pro M1 när det släpptes. Dock gav jag upp spelet tillslut pga otaliga krascher.

Ang. spelen i artikeln, så hade det varit intressant med lite statistik kring vad användarna spelar på mer.

Själv har jag Nintendo Switch, Playstation och Mac/PC. Kan självklart tänka mig att testa ett AAA-spel på iPad, men köper det hellre till någon annan enhet.

Har redan testkört Death Stranding (Playstation) via PS Remote Play på min iPad, så ser ingen vinst med att även köpa det på AppStore.

Undrar hur många av iPhone/iPad-användarna som testade spelen för mobilt, men sedan valde stt köpa de numera halvgamla spelen till PC/Mac eller någon renodlad spelkonsol.

Edit:
Av recensionerna på AppStore, så verkar exempelvis Assassin's Creed Mirage lida av ständiga krascher. Kanske inte så konstigt att ingen vill betala då

Kan även tillägga att Diablo Immortal åt väl upp ~35GB på min iPad Pro och växte i storlek varje säsong tills det blev ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Ja men skillnaden här är att dom enbart lägger ca 600kr på att köpa spelet i stället för 10 000+ kr i microtransactions som i andra mobilspel.
Därför blir det svårt att leva på dom 2%:en.

Det stämmer, de kommer behöva anpassa sig efter hur det fungerar i mobilbranschen. Lite sorgligt om du frågar mig, jag hoppas de hittar ett annat sätt som också kan betala räkningarna.

Permalänk
Medlem

Jag har bara pandeminium på min nagage, jag blev superlycklig att de förlängde nedläggningen av 2g nätet till2028. tackar telia! nu slipper jag skaffa ny mobil i några år till.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Apples problem är kontrollerna. De vill att alla skall spela med bara touch, men ändå porta spel från konsoler. Det funkar inte. Apple måste börja tillåta att tillverkare släpper spel som inte funkar med touch. De hade det i ett par dagar när Apple TV 4 släpptes (den första med trackpad i fjärren). Någon klok person insåg att det inte gick att spela på den, och lät utvecklarna kräva handkontroll. Ganska snabbt kom någon mupp som inte begriper och krävde att allt skulle fungera med bara fjärren, och då blev det så. Jag tror att de dödade rätt mycket av vad chans de hade kvar med spelare precis där.

Skrivet av Juggernawt:

Spelar folk verkligen spel på mobiltelefon? Riktiga spel.

Spelar Civ nån gång, men hellre på iPadden. Just iPadden har en del bra spel, och jag hade dödat någon för att få Paradox-spelen (EU, Stellaris) på iPad. Även Battletech hade varit lysande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Spelar folk verkligen spel på mobiltelefon? Riktiga spel.

Har för mig att kina och japan lirar enormt mycket på sina mobiler, mindre vanligt i sverige.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Känns som de satt priset helt fel här...

Det finns andra PC-spel som faktiskt fungerar minst lika bra på Ipad som på PC. Har kört bl.a. Xcom2 på det sättet. Men en "feature" i det läget, förutom att det är ett spel som fungerar utmärkt med touch, är ju också att man fick i stort sätt samma spel fast till 1/2 till 1/3 av priset på PC.

Som jag förstår de titlarna som nämns här försöker man ta fullpris, ser faktiskt ut som jag kan ladda ned Resident Evil 4 på Ipad/Iphone vilket i så fall betyder att det är exakt samma sak som det spel jag köpt till datorn...

Då kan jag förstå problemet och Apple borde i så fall kanske lägga mer krut på att pusha dessa titlar på MacOS i första hand, där kan man ta "normalt" PC-spelpris. För Ipad/Iphone får man nog acceptera att allt över 100-200 kr där får räknas som rejält dyra spel (har för mig att Xcom2 gick på 150-200 kr när de släpptes på Ipad)!

Tror du är inne på en del av förklaringen här. Det känns knasigt att lägga fullpris när det går att få samma spel på annat håll för mycket bättre pris. På Steam och GOG exempelvis brukar man få både Windows-versionen och Mac-versionen och det kommer ju regelbudet reor i de butikerna. Dessutom (även om jag kanske talar lite för mig själv nu) så tänker jag att många spelintresserade nog har mer spelspecifik hårdvara i form av konsol och/eller en spel-PC där de hellre spelar tyngre titlar, trots att de kanske även råkar ha en Mac-dator eller Iphone.

Ser att Apple just nu kör rea på Resident Evil Village (enbart Mac-versionen då) som ligger på 185 kr, vilket väl ungefär motsvarar priset för rean som är på Steam. Men, där får man faktiskt bara Windows-versionen. Dock känner jag (som har en bra Windows-maskin för spel) att jag hellre köper spelet där och sedan kanske får Mac-versionen via Steam senare om den hamnar där.

En del av AAA-titlarna på App Store ger versioner för Mac, Iphone och Ipad – ett exempel är Resident Evil 4 och Death Stranding – så det kan ju vara lite kul om man nu har både Mac och kanske en Iphone eller Ipad. Det verkar vara lite av en ”sales pitch” från Apple att det ska vara lätt för utvecklare att så spelet att funka både på Mac och deras mobila enheter. Men då ska det så klart finnas ett intresse av att köpa och spela spelen på just denna hårdvara.

Vi får väl se hur det utvecklas.

P.S.
Mac-versionen av Lies of på Mac App Store kostar 799 kr. Kul…
På Steam erbjuds just nu både versionen för Windows och MacOS för 35,99€ (40% rabatt)

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag spelar själv inte på mobilen längre och när jag gjorde det var det lättare spel.

Vad som förvånar mig är att följande inte är en standard idag då hårdvaran till det funnits länge.

Att vi har en docka vi kan koppla mobilen i och på så vis få en fullgod dator med mus, tangentbord, skärm, hörlurar/mic och även en kontroller om så önskas.
Vad som behövs är att när batteriet är laddat så tar dockan över och går förbi batteriet helt. (För att spara på batteriet)
En sådan docka är billig att tillverka så vad är problemet?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Så seriösa spel på telefonen? Nä tack. Har 3 spel på telefonen som jag spelar väldigt sällan : Flow Free, Sudoko och Patiens. Men barnen spelar roblox, minecraft, brawlstars osv på sina mobilerså generations grej kanske?

Mina slutade spela på mobilerna när de förstod hur mycket bättre det var att spela på PC. Konsolerna rör de inte ens. Eller jo, Wii kan de köra ibland för att det påminner dem om när de var små.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör