Krönika: Nej, spelvärlden var inte bättre förr!

Permalänk
Medlem

Microtransaktioner och att släppa allt som demo/beta för fullpris (kanske till och med prerelease för lite extra deg?)… det fanns mycket som faktiskt var bättre förr

En helt annan marknad där saker inte kunde fixas senare, då fick man släppa bra från början. Finns ju en anledning att vissa spel levt i 40 år eller mer

Såklart finns det bra spel fortfarande, men det är verkligen några få i grytan som sticker ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Kul att du tar selektiva konsoller och inte jämför PC-spel, eller för den delen Amiga då, när de spel jag nämnde var PC. Sedan fanns även en väldigt utbredd begagnatmarknad där du både kunde köpa och sälja spel, spelar in en del i priset också. Att Nintendo alltid har haft ganska höga priser är en annan sak. Samt kostnaden för att faktiskt producera en fysisk kopia, marknadsföring/reklam var en helt annan innan Internet fanns.

Du väljer även att helt ignorera hela "pump and dump" och att "a polished turd is still a turd", ganska enkelt kan man ju kika på vad en spelstudio drog in kontra kostnader vs dagens industri och vad de omsätter etc.

Visst fanns det mycket skit även på den tiden, men man behövde inte leka beta-testare åt företagen.... vilket man faktiskt fick betalt för på den tiden! Även om det var lite eller att man fick spelet gratis, gjorde det åt Sega på ett par spel t ex.

Och du väljer även att helt bortse från att dagens spel i stort sett alltid kommer med DLC's som kostar nästan lika mycket som spelet i sig. Paradox spel någon? Eller lootboxes bla bla... u name it. Det är inte endast spelet idag man skall lägga pengar på, ofta en DLC som fixar vad som borde ha varit ett fullt/klart spel.

Och detta avhandlar enbart priserna, sedan är det vad man FÅR för priserna... när man tar något som skapas av individer som faktiskt brinner för något... har det en tendens att ge spelkänsla och inte bara ett yttre skal som glänser men är skit... och är skapat enbart för att inbringa cash - rätt stor skillnad. Dvs "pump and dump".

Spelen var inte billigare förr och det är det som räknas för konsumenten. Och den dramatiska nedvärderingen av nutiden? Sorry. Jag har helt enkelt spelar för många bra nya spel för att hålla med. Så enkelt är det faktiskt. Pris och upplevelse. Priset är inte högre idag. Och jag har fått några riktigt grymma upplevelser av nya spel senaste två åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Det är svårt att bli imponerad av något idag inte för att de är sämre utan för man sett det mesta redan.

Samma med allt. Att gå från en gammal Ericsson till en iPhone var en helt ny upplevelse men att gå från iPhone 14 till 15 är inte mycket förutom annan kabel att ladda med.

Att ha något revolutionerande är förstås positivt, men hur många erkänt bra spel har egentligen det? Grejen med Half-Life var väl att de lyckades göra allt så bra snarare än att de kom med något verkligt nytt? Bok- och filmbranschen har väl också en likartad situation, men det går ju uppenbarligen att skriva bra böcker trots att folk har hållit på hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Ej läst artikeln, och det var naturligtvis inte "bättre förr punkt slut", men det som är mer förekommande idag jämfört med 10-15 år sedan är games as a service, problem vid lansering, early access (och ännu värre: betald sådan), mikrotransaktioner, pay to win, med mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Spelen var inte billigare förr och det är det som räknas för konsumenten. Och den dramatiska nedvärderingen av nutiden? Sorry. Jag har helt enkelt spelar för många bra nya spel för att hålla med. Så enkelt är det faktiskt. Pris och upplevelse. Priset är inte högre idag. Och jag har fått några riktigt grymma upplevelser av nya spel senaste två åren.

Bra och kul att det är så för dig, min upplevelse är inte likadan. Det gör varken din eller min upplevelse mer/mindre rätt eftersom det är subjektivt.

Ang priser... med en frodande begagnatmarknad så blir de billigare på det viset ja. Kostar ett spel 700:- vid lansering och du sedan kan sälja det för hälften är kostnaden betydligt lägre än om du inte kan göra det. Samtidigt som du kan hitta mängder med spel till mycket lägre priser.

Vet att jag själv fyndade bra många spel till en massa olika konsoller som hade dedikerade butiker på den tiden som köpte och sålde begagnade spel. Hell, vet att en del av de butiker som fanns t om hade "ställen" med där folk kunde träffas och byta spel med varandra etc.

Så precis som jag nämnde tidigare finns det en rad olika saker som räknas in, inte enbart att stirra sig blind på ett pris... som oftast inte stämmer då det krävs x antal dlc's för att spelet skall vara "färdigt" eller att man får agera beta-testare i ett halvår innan spelet släpps. För att inte nämna alla sabla lootboxes, special characters eller vad helst de nu hittat på... som eg borde ingått i ett fullt/färdigt spel.

Och som sagt, det är lätt att se om man tittar på dessa studios och deras omsättningar/vinster... hur många projekt de skall ha samtidigt och vilka deadlines som sätts etc och hur mkt press ledningen sätter för att få ut skiten oavsett om det är färdigt eller inte.

Att enbart ha gamers visade sig inte funka, de tänkte för lite ekonomiskt... att ha en balans där man även inkluderade individer med ekonomiskt tänkande = bra balans. Denna balans tycker JAG har blivit helt skev och istället ramlat över på det ekonomiska tänket.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är halvfärdiga spel som sabbar känslan med tripple A. Cp 2077 är ett praktexempel näst intill ospelbart plus att spelen är byggda för plånbok som få har råd med, Starcraft visade på ett annat problem man sponsrar ett visst lag (röd) i detta fallet och upplevelsen blev lite kass om man satt på grönt. Men det som var bättre förr är nog att alla spelutvecklare var sina egna herrar och pumpade man ut skit var man dödsdömda, nästan alla utvecklare var själv spelfans och byggde sin dröm och vision, nu känns det som något trög och oinvigd säger bygg ett AAA spel nu grabbar och tjejer gör det till det bästa någonsin oh ja lönen är 120:- i timmen och vi har inget bonussystem vi har aktieägare. Glöm inte vi äger tre andra stora utvecklare sumpar ni detta lägger vi ner.

Permalänk
Medlem

Psst.. Jag glömmer aldrig den äckliga musiken i OutRun.
Hela lunchrasterna hördes det, när mina kolleger testade på nyinkommna 20 MHz 386:or..
Det var inte bättre förr, mina vänner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig är det inte så mycket en fråga om kvalitet som brist på bredd när det kommer till genrer. Gillar du racingspel eller first persons shooters så visst, du har fortfarande ett stort utbud av AAA titlar att välja på, men det känns verkligen som speltillverkarna i väldigt stor utsträckning håller sig till de "säkra" alternativen.

Givet hur kostnaderna för att utveckla spel har rusat de senaste åren så är det så sett inte märkligt att man i stor utsträckning fokuserar på säkra kort. Vill man nyskapande spel, eller för den delen spel utanför de mer populära genrerna så är det i väldigt stor utsträckning indie-spelen man får leta bland.

Samtidigt kan man ju alltid argumentera att för 20-30 år sedan så var många spelstudios inte större än vad indie-utvecklarna är idag, så kanske är där man ska jämföra mellan förr och nu för en rättvis jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Ok.. Betalningsmodellerna och Steam, är ett skit.
Yup, håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Psst.. Jag glömmer aldrig den äckliga musiken i OutRun.
Hela lunchrasterna hördes det, när mina kolleger testade på nyinkommna 20 MHz 386:or..
Det var inte bättre förr, mina vänner.

Beror så mycket på vad man värderar. Är det flashig grafik, mycket effekter och högkvalitativt ljud man värderar så nej, då var det inte bättre förr. Spel är dock så mycket mer än så, eller borde i alla fall vara det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Beror så mycket på vad man värderar. Är det flashig grafik, mycket effekter och högkvalitativt ljud man värderar så nej, då var det inte bättre förr. Spel är dock så mycket mer än så, eller borde i alla fall vara det.

Yes, på den tiden det begavs sig, var SM i Tetris hos Ericson, våra tokiga grannar, högst upp på agendan enligt anslagstavlorna i huset.
På nå't kul sätt kan det ha varit bättre förr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kul att du tar selektiva konsoller och inte jämför PC-spel, eller för den delen Amiga då, när de spel jag nämnde var PC. Sedan fanns även en väldigt utbredd begagnatmarknad där du både kunde köpa och sälja spel, spelar in en del i priset också. Att Nintendo alltid har haft ganska höga priser är en annan sak. Samt kostnaden för att faktiskt producera en fysisk kopia, marknadsföring/reklam var en helt annan innan Internet fanns.

Du väljer även att helt ignorera hela "pump and dump" och att "a polished turd is still a turd", ganska enkelt kan man ju kika på vad en spelstudio drog in kontra kostnader vs dagens industri och vad de omsätter etc.

Visst fanns det mycket skit även på den tiden, men man behövde inte leka beta-testare åt företagen.... vilket man faktiskt fick betalt för på den tiden! Även om det var lite eller att man fick spelet gratis, gjorde det åt Sega på ett par spel t ex.

Och du väljer även att helt bortse från att dagens spel i stort sett alltid kommer med DLC's som kostar nästan lika mycket som spelet i sig. Paradox spel någon? Eller lootboxes bla bla... u name it. Det är inte endast spelet idag man skall lägga pengar på, ofta en DLC som fixar vad som borde ha varit ett fullt/klart spel.

Och detta avhandlar enbart priserna, sedan är det vad man FÅR för priserna... när man tar något som skapas av individer som faktiskt brinner för något... har det en tendens att ge spelkänsla och inte bara ett yttre skal som glänser men är skit... och är skapat enbart för att inbringa cash - rätt stor skillnad. Dvs "pump and dump".

Gick att få tag i Nintendo 64, PS1, PS2 och PC spel för 50 kr till 350 kr intill release. (Intill, inte direkt vid release) tack vare begagnat marknaden via Game/Gamestop mfl.

Idag går det inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton. Nästan samma sak för spelkonsoller då nästan alla fysiska boxar kommer med en kod istället.

Helt klart bättre förr.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad man tittar på för aspekt av gaming. Vissa aspekter är bättre idag och vissa är sämre. Om man snackar produktionsvärde, quality of life och utbud så är det ju mycket bättre idag. När det kommer till dom aspekterna så har jag verkligen inga nostalgiglasögon på mig. Jag längtar verkligen inte tillbaka till när spelen hade urusla kontroller och vi spelade med dåliga kontroller, som i sig gjorde spelen svårare och mer frustrerande att spela. Jag föredrar helt klart grafiken, musiken, ljuddesignen m.m. i "nyare" spel. Att det finns nåt för alla idag är också nåt jag välkomnar. Vill man spela nåt simpelt så finns det, vill man spela nåt mer avancerat och djupgående så finns det. Och det finns i större utsträckning spel som passar allt från dom som inte är gamers till dom som är hardcore gamers. Utbudet är helt enkelt enormt mycket större idag än det var för t.ex. 30-40 år sen.

Men sen har vi dom negativa sidorna med modern gaming (enligt mitt tycke iallafall). Där har vi saker/fenomen som mikrotransaktioner, ofärdiga spel, games as a service, early access, oändlig mjölkning av spelserier m.m. Mikrotransaktioner har jag inget till övers för alls. Ibland undrar jag varför det ens kallas mikrotransaktioner när det oftast inte är speciellt små summor det handlar om. Mängden AAA spel som släpps "trasiga" har ju ökat under dom senaste åren, vilket gjort att man blivit mer återhållsam med att köpa spel på release. Games as a service är ju en form av mjölkning, men känns framför allt som en urvattnad upplevelse och nånting som man konstant måste "passa" och investera mycket tid i. Early access är ju i princip att dom vill att vi ska betala för att vara alfa/beta testare. Mjölkningen av spelserier och ibland även vissa specifika spel är jag ingen stor fan av. Några av dom värsta är väl serier som COD, Assassin's Creed m.fl. Sen har vi ju dom spel som släppts om och om igen i remastrad/remake versioner, vilket jag tycker det har blivit alldeles för mycket av idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Psst.. Jag glömmer aldrig den äckliga musiken i OutRun.
Hela lunchrasterna hördes det, när mina kolleger testade på nyinkommna 20 MHz 386:or..
Det var inte bättre förr, mina vänner.

Har inte hört PC-versionen men kan tänka mig den var riktigt plågsam via PC-speakern

Men arkadoriginalet tycker jag fortfarande låter riktigt riktigt charmig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Spelen förr hade absolut en högre nivå, ingenting gjordes så hastigt och lägga in massa trams som ”pay to win” skit.

Dock finns det mycket mera spel idag men dem håller absolut inte nivån, tycker generellt att nivån är väldigt låg idag.

Counter Strike var kul 2000-2010

CoD var kul 2007-2011

Battlefield var kul 2010-2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har inte hört PC-versionen men kan tänka mig den var riktigt plågsam via PC-speakern

Men arkadoriginalet tycker jag fortfarande låter riktigt riktigt charmig!
https://www.youtube.com/watch?v=Bbb4w44bxqM

Okey.. Kul typ, du..
Nä.. Inte min smak.. För all del, min vän, 640 x 480 är inte knäppt... smaken e som baken..
Fokuset var Tetris, som fått ett Pris av någon nyligen .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Gick att få tag i Nintendo 64, PS1, PS2 och PC spel för 50 kr till 350 kr intill release. (Intill, inte direkt vid release) tack vare begagnat marknaden via Game/Gamestop mfl.

Idag går det inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton. Nästan samma sak för spelkonsoller då nästan alla fysiska boxar kommer med en kod istället.

Helt klart bättre förr.

Det där stämmer ju inte alls. Jag lånar ofta spel på biblioteket till PS5, och köper begagnade spel. Skulle tro att det inte ens är 5% av alla "fysiska" spel som inte kommer på skiva. Ett normalt bibliotek har bättre utbud av nya spel till PS5 än xbox tillGame pass. God of war ragnarök , Spider man, The last of us, GT7, Returnal, FF7 Rebirth, stellar blade, dragons dogma 2, dead space remake etc, det mesta finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Bra och kul att det är så för dig, min upplevelse är inte likadan. Det gör varken din eller min upplevelse mer/mindre rätt eftersom det är subjektivt.

Ang priser... med en frodande begagnatmarknad så blir de billigare på det viset ja. Kostar ett spel 700:- vid lansering och du sedan kan sälja det för hälften är kostnaden betydligt lägre än om du inte kan göra det. Samtidigt som du kan hitta mängder med spel till mycket lägre priser.

Vet att jag själv fyndade bra många spel till en massa olika konsoller som hade dedikerade butiker på den tiden som köpte och sålde begagnade spel. Hell, vet att en del av de butiker som fanns t om hade "ställen" med där folk kunde träffas och byta spel med varandra etc.

Så precis som jag nämnde tidigare finns det en rad olika saker som räknas in, inte enbart att stirra sig blind på ett pris... som oftast inte stämmer då det krävs x antal dlc's för att spelet skall vara "färdigt" eller att man får agera beta-testare i ett halvår innan spelet släpps. För att inte nämna alla sabla lootboxes, special characters eller vad helst de nu hittat på... som eg borde ingått i ett fullt/färdigt spel.

Och som sagt, det är lätt att se om man tittar på dessa studios och deras omsättningar/vinster... hur många projekt de skall ha samtidigt och vilka deadlines som sätts etc och hur mkt press ledningen sätter för att få ut skiten oavsett om det är färdigt eller inte.

Att enbart ha gamers visade sig inte funka, de tänkte för lite ekonomiskt... att ha en balans där man även inkluderade individer med ekonomiskt tänkande = bra balans. Denna balans tycker JAG har blivit helt skev och istället ramlat över på det ekonomiska tänket.

Nu är det ju du som är selektiv till PC-spel. PC är inte den bästa plattform om man vill spela day one. Playstation är bättre. Jag skulle tro att utvecklarna först utvecklar en version av spelet till PS5 eftersom det är en enda hårdvara. Sedan när man har fått spelet att funka utvecklas pc-versionerna. Men det är ju så mkt svårare eftersom det finns så många konfigurationer. Jag personligen har inte några konspirationsteorier. Skälet till att spelen ibland har problem med prestanda och grafiska defekter beror på att det är svårt och dyrt att utveckla moderna spel.

Sätt er in i utvecklarnas arbete. Ärr inte spelet tillräckligt fotorealistiskt och snyggt konmner hyenorna på youtbube såga ditt spel. För att kunna utveckla spelen måste du öppna plånboken och betala kanske 100 000 - 200 000 sek i månaden per anställd (ja, det är så mkt för spetskompetens) för att kunna leverera det folk vill ha. Kostnaden för utveckling har stigit mycket. Det handlar naturligtvis inte om att utvecklarna inte tycker om eller bryr sig om sina spel. Men insatserna är högre. Ett enda misslyckat spel kan innebära att spelstudion får lägga ner. Det finns givetvis inte någon logik i att sälja en trasig produkt. Men branschen på den här nivån är relativt ny. Allt är så mycket dyrare och tar så mycket längre tid idag än på 90-talet. Folk måste inse att det är en ny verklighet nu som inte kan jämföras med 90-talet. Kanske kan man säga att "bilbyggaren" har lämnar garaget och bildat ett multinationellt "bilföretag". Så stor skillnad är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Det där stämmer ju inte alls. Jag lånar ofta spel på biblioteket till PS5, och köper begagnade spel. Skulle tro att det inte ens är 5% av alla "fysiska" spel som inte kommer på skiva. Ett normalt bibliotek har bättre utbud av nya spel till PS5 än xbox tillGame pass. God of war valhalla, Spider man, The last of us, GT7, Returnal, FF7 Rebirth, stellar blade, dragons dogma 2, dead space remake etc, det mesta finns.

Pa5 har runt 5 exklusiva titlar. Nattmössa på det där.

Och låna är inte äga, köpa.

Permalänk
Medlem

Det finns många stora problem med spelmarknaden idag så på ett sätt var det bättre förr. Å andra sidan finns det en massa fullträffar även idag som enkelt mäter sig med allt som kommer tidigare då man kan göra mer idag än vad som var möjligt förr. Inte minst vad gäller att gestalta bra skådespel och mänskliga reaktioner, vilket verkligen höjer spel som fokuserar på att berätta en bra historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Pa5 har runt 5 exklusiva titlar. Nattmössa på det där.

Och låna är inte äga, köpa.

Om du läser vad inlägget var ett svar på så måste man dra slutsatsen att det är nattmössa på ditt inlägg. Det var ett svar på att ”alla fysiska spel är kod”. Uppenbart felaktigt. Biblioteken har f.ö. inte bara exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem

Spelen var mycket bättre förr, något hände efter 2010ish och spelkvalitet sjönk markant, det finns några bra spel här och där men det har blivit mer och mer ovanligt och sedan ca 2020 så har det i princip bara kommit bra indi spel.......AAA är hemskt dåliga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Om du läser vad inlägget var ett svar på så måste man dra slutsatsen att det är nattmössa på ditt inlägg. Det var ett svar på att ”alla fysiska spel är kod”. Uppenbart felaktigt. Biblioteken har f.ö. inte bara exklusiva titlar.

Om du läser ordentligt så står det "nästintill alla" stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Tror att spel upplevs som sämre nu eftersom i takt med att grafiken blivit bättre och mer realistisk så fyller våra hjärnor inte i de saknade pixlarna längre - i stället kan hjärnkapacitet frigöras till att se alla fel och brister i spelmekanik, story och ljud som nu lyser genom som tusen supernovor. Spelaren kan alltså mycket snabbt upptäcka om det nyinköpta spelet är en sminkad gris.

Spelen var inte bättre förr, men vi hade roligare med dem eftersom vi fick använda vår fantasi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silles:

Spelen var mycket bättre förr, något hände efter 2010ish och spelkvalitet sjönk markant, det finns några bra spel här och där men det har blivit mer och mer ovanligt och sedan ca 2020 så har det i princip bara kommit bra indi spel.......AAA är hemskt dåliga spel.

Jag tycker tvärt om. 2019, 2020, 2022, 2023 är kanonår för spel. Några av de bästa spelen någonsin kom dessa år. 2019: outer wilds, Control, sekiro, devil may cry 5, disco Elysium. 2020: FF7 remake, the last of us part 2, Cyberpunk, hades 2022: elden ring, god of war ragnarök. 2023: BG3, Alan Wake 2, dead space remake, resident evil 4, lies of p, hi-fi rush.

För att nämna några få. Kanon-år för spel! Både kvantitativt, kvalitativt, och bredd/variation. Står man framför smörgåsbordet behöver man inte äta, om man inte vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Om du läser ordentligt så står det "nästintill alla" stor skillnad.

Inte ens ”näst intill alla” är ju inte ens nära sanningen. Det är ju rakt av felaktigt.

Permalänk
Medlem

Tycker valmöjligheterna är extremt mycket bättre idag än förr. förr fanns det något enstaka spel som man hade råd med och gillade och spelade det i hundratals(vissa kanske tusentals, looking at you ut99+csbeta5.2) timmar. nu finns det så mycket spel jag vill spela att jag skulle behöva klona mig för att hinna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Inte ens ”näst intill alla” är ju inte ens nära sanningen. Det är ju rakt av felaktigt.

Fast egentligen inte. Och i framtiden kommer allt vara digitalt. Ha det så kul när du inte kan spela dina gamla spel utan att köpa dem åter, digitalt.
https://www.resetera.com/threads/sony-to-gradually-cease-prod...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är blandat, vissa spel var kanon på 90-talet. Doom, Quake, Red Alert II

Nutida spel finns massa bra, BF3, Vissa av assassin's creed spelen, flera bra racingspel (som före år 2000 oftast var skräp tekniskt)

Det finns toppar och dalar från alla perioder

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB