Permalänk
Medlem

Laptop för Java-studier

Goafton.
Sambon skall börja plugga efter sommaren och ny laptop behöver inhandlas.
Java-enterprise skall studeras. Två-årig utbildning.

Helt nollad på laptopfronten då jag alltid upplevt att livslängden på en bärbar maskin sällan är över två år, om man inte kör apple.

De vaga kraven i utskicket:
8gb ram
100gb lagring
Webkamera
Inga chromebooks.

Min magkänsla säger uppa ram till 16.
Men när det kommer till lämpliga cpuer, tangentbord och skärmar så vet jag inte riktigt vad jag lär kika efter.

Stationär gamingmaskin har hon, så det är nog inte nödvändigt med spelprestanda, utan prisvärda alternativ är att föredra.
Budget 5-8k

Skål och tack

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad 14" Thinkpad med 1920x1080 IPS och så mycket ram du vill ha.

Permalänk
Medlem

Köp en med skärm och tangentbord som håller för att upprepade gånger dunka huvudet i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Köp en begagnad 14" Thinkpad med 1920x1080 IPS och så mycket ram du vill ha.

För att?
Som jag nämnde i trådstarten är min upplevelse att en beg laptop är rökt på mycket kort tid.
Varför just thinkpas

Skrivet av izzie:

Köp en med skärm och tangentbord som håller för att upprepade gånger dunka huvudet i.

Höhö, kuhl

Permalänk

Är utbildningen helt på distans eller kommer det att bli ett antal dagar i veckan på plats? Ska man sitta och programmera på en laptop så hade jag prioriterat stor och bra skärm samt bra tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Cizz137:

Goafton.
Sambon skall börja plugga efter sommaren och ny laptop behöver inhandlas.
Java-enterprise skall studeras. Två-årig utbildning.

Helt nollad på laptopfronten då jag alltid upplevt att livslängden på en bärbar maskin sällan är över två år, om man inte kör apple.

De vaga kraven i utskicket:
8gb ram
100gb lagring
Webkamera
Inga chromebooks.

Min magkänsla säger uppa ram till 16.
Men när det kommer till lämpliga cpuer, tangentbord och skärmar så vet jag inte riktigt vad jag lär kika efter.

Stationär gamingmaskin har hon, så det är nog inte nödvändigt med spelprestanda, utan prisvärda alternativ är att föredra.
Budget 5-8k

Skål och tack

Min erfarenhet är att businesslaptops håller bra. Tipset du fick om en begagnad ThinkPad - om du kan få den med IPS-skärm - är inte alls dåligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 24 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Är utbildningen helt på distans eller kommer det att bli ett antal dagar i veckan på plats? Ska man sitta och programmera på en laptop så hade jag prioriterat stor och bra skärm samt bra tangentbord.

På plats ett antal gånger i veckan.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min erfarenhet är att businesslaptops håller bra. Tipset du fick om en begagnad ThinkPad - om du kan få den med IPS-skärm - är inte alls dåligt.

Det beror väl ändå på priset? Sedan finns det väl en uppsjö olika thinkpads med olika spec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Det beror väl ändå på priset? Sedan finns det väl en uppsjö olika thinkpads med olika spec?

Traditionellt så är Thinkpads i T- samt X-modellerna pålitliga, även om de är åt det mer portabla hållet.

Däremot hade jag mycket hellre valt en klassisk modell av Dell XPS med rätt tangentbordslayout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

För att?
Som jag nämnde i trådstarten är min upplevelse att en beg laptop är rökt på mycket kort tid.
Varför just thinkpas

Höhö, kuhl

Thinkpads är Lenovos businesslaptops och är otroligt välbyggda. Tangentborden är bra och älskade av många, och datorerna går sällan sönder. Köper man en tillräckligt gammal är de även väldigt lätta att uppgradera och laga.

Sett till ren prestanda och de komponenter man får är de dyrare, men det är absolut värt det lilla extra. Jag pluggar själv programmering och har under mina två år använt en Thinkpad från 2015 med en Haswell 2c/4t och 16 GB ram utan några som helst problem. Generellt är det man gör i skolan så pass grundläggande att man klarar sig på i princip vad som helst om man inte ska sätta upp någon webservermiljö med massa paket som käkar ram (utanför min domän).

Jag hade kört på denna för inte ens 4200kr. 4c/8t och 16GB ram är mer än vad som behövs. Bra byggkvalitet och tangentbord betyder så mycket mer än senaste snabbaste hårdvaran. Däremot framgår det inte om 1920x1080-panelen är IPS eller inte, det borde du mejla och fråga innan du köper.
https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t480s-27

Vad du än gör, köp INTE en laptop med TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Thinkpads är Lenovos businesslaptops och är otroligt välbyggda. Tangentborden är bra och älskade av många, och datorerna går sällan sönder. Köper man en tillräckligt gammal är de även väldigt lätta att uppgradera och laga.

Sett till ren prestanda och de komponenter man får är de dyrare, men det är absolut värt det lilla extra. Jag pluggar själv programmering och har under mina två år använt en Thinkpad från 2015 med en Haswell 2c/4t och 16 GB ram utan några som helst problem. Generellt är det man gör i skolan så pass grundläggande att man klarar sig på i princip vad som helst om man inte ska sätta upp någon webservermiljö med massa paket som käkar ram (utanför min domän).

Jag hade kört på denna för inte ens 4200kr. 4c/8t och 16GB ram är mer än vad som behövs. Bra byggkvalitet och tangentbord betyder så mycket mer än senaste snabbaste hårdvaran. Däremot framgår det inte om 1920x1080-panelen är IPS eller inte, det borde du mejla och fråga innan du köper.
https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t480s-27

Vad du än gör, köp INTE en laptop med TN-panel.

Tack för informativt inlägg!

Permalänk

Låter som att hon ska gå Java Enterprise Utvecklare på Yrgo. Om så är fallet önska lycka till! Jag gick klart den förra året och Hampus Ram är en fantastisk lärare (antar att han fortfarande är där)!

Permalänk
Medlem

Om utbildningen är någorlunda lik min som jag gick för 9 år sedan (Systemutveckling java) är det inte speciellt höga krav på laptopen, jag skulle rekommendera något portabelt med bra batteritid.

Du har redan några bra tips i tråden, men jag flikar in med en begagnad macbook <valfri modell> M1 om du kan hitta en för ett vettigt pris.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Låter som att hon ska gå Java Enterprise Utvecklare på Yrgo. Om så är fallet önska lycka till! Jag gick klart den förra året och Hampus Ram är en fantastisk lärare (antar att han fortfarande är där)!

Stämmer bra! Kul att han var uppskattad.
Hon har haft honom på den preparerande utbildningen

En dator är nu inköpt, blev en lenovo yoga 6 med ryzen 7840, oled 16:10 och 16gb ddr5 ram för att återge en kort specsammanfattning.

Tråd kan därmed låsas