Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte säga annat än att detta är det bästa spelet någonsin, slår till och med Witcher 3! Trodde aldrig det skulle hända Har nu startat om spelet för tredje gången. Första gången kom jag till Baldurs Gate, men förstod att jag missat så mycket eftersom jag inte hade fantasi nog att förstå alla olika möjligheter som det finns för att spela spelet. Andra gången kom jag till slutstriden då min SSD pajade och jag fick installera om Windows och jag inte fattade att sparfilerna inte sparades i spelkatalogen (som jag hade på en annan SSD) utan i windows (undrar vad poängen är med det?) Och nu har jag börjat om igen och trots att jag gjort de flesta questen ett par gånger redan så är det lika roligt (nåja, jag kör inte Gale den här gången) och man upptäcker nya saker. Det är "mindblowing" vilket jäkla arbete utvecklarna har lagt ner på detta spel! Verkar som de tänkt igenom varje situation som spelare kan tänkas göra.

Bara en sån sak som att man kan prata ner någon boss att ta livet av sig och därmed slippa slåss

Spoilertext
Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Andra gången kom jag till slutstriden då min SSD pajade och jag fick installera om Windows och jag inte fattade att sparfilerna inte sparades i spelkatalogen (som jag hade på en annan SSD) utan i windows (undrar vad poängen är med det?)

Trist grej. Det är väl specifikt din användarkatalog sånt sparas i? Det är ganska typiskt för spel i allmänhet, att sparfiler m.m. läggs i användarkatalogen.
Tänket bakom den typen av upplägg är väl i grund och botten att om man har flera användare på datorn så har de var för sig sina egna sparfiler osv.

Sedan om man aktiverar cross-save så hålls iaf de senaste sparfilerna i det s.k. molnet, det kan ju också vara en grej.

Skrivet av Hakinger:

Kan inte säga annat än att detta är det bästa spelet någonsin, slår till och med Witcher 3! Trodde aldrig det skulle hända Har nu startat om spelet för tredje gången. Första gången kom jag till Baldurs Gate, men förstod att jag missat så mycket eftersom jag inte hade fantasi nog att förstå alla olika möjligheter som det finns för att spela spelet. Andra gången kom jag till slutstriden då min SSD pajade och jag fick installera om Windows och jag inte fattade att sparfilerna inte sparades i spelkatalogen (som jag hade på en annan SSD) utan i windows (undrar vad poängen är med det?) Och nu har jag börjat om igen och trots att jag gjort de flesta questen ett par gånger redan så är det lika roligt (nåja, jag kör inte Gale den här gången) och man upptäcker nya saker. Det är "mindblowing" vilket jäkla arbete utvecklarna har lagt ner på detta spel! Verkar som de tänkt igenom varje situation som spelare kan tänkas göra.

Bara en sån sak som att man kan prata ner någon boss att ta livet av sig och därmed slippa slåss

Spoilertext

Ja, grymt bra är vad det är!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inför semestern nu (2 veckor på Mallorca) så funderar jag på en ytterligare genomkörare av BG3 på min Rog Ally eller alternativt köpa Elden ring. Efter jag klarade Hounor mode så har jag inte spelat mer men känner suget nu.
Köpte Sons of the forest men fastnade inte alls för det. Är orolig att det blir samma med Elden ring.
Svåra val.

Permalänk
Medlem

Startade en ny runda idag. Blir en dark urge, evil playthrough. Sen installerade jag några moddar, nu när det är integrerat i spelet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av walkiii:

Startade en ny runda idag. Blir en dark urge, evil playthrough. Sen installerade jag några moddar, nu när det är integrerat i spelet.

Jag gjorde detsamma och startade en ny durge-genomspelning, men det saknas fortfarande många grymma moddar i det inbyggda så jag kan bara rekommendera nexusmods.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör ni med för moddar?

Samt: finns det något som gör det lättare att plocka upp saker och markera som wares? Early Access hade ju tydligen shift+click för att plocka upp en item och markera som wares, vilket jag skulle vilja ha nu också.
Det enda alternativet jag känner till är att markera flera (med shift eller ctrl) och sen högerklicka dem så blir allihopa... men det är inte alls vad jag skulle vilja ha.

Skulle allra helst vilja ha två saker: en modifier (alt?) som tillsammans med klick plockar upp en sak till wares, och en knapp på kistor osv som plockar upp allt till wares.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag gjorde detsamma och startade en ny durge-genomspelning, men det saknas fortfarande många grymma moddar i det inbyggda så jag kan bara rekommendera nexusmods.

Jag är så dålig på det här med att modda. Så att det finns i spelet nu, va en guda gåva. haha. Men kan tänka mig att det finns många fler bra moddar ute.

Skrivet av Thomas:

Vad kör ni med för moddar?

Samt: finns det något som gör det lättare att plocka upp saker och markera som wares? Early Access hade ju tydligen shift+click för att plocka upp en item och markera som wares, vilket jag skulle vilja ha nu också.
Det enda alternativet jag känner till är att markera flera (med shift eller ctrl) och sen högerklicka dem så blir allihopa... men det är inte alls vad jag skulle vilja ha.

Skulle allra helst vilja ha två saker: en modifier (alt?) som tillsammans med klick plockar upp en sak till wares, och en knapp på kistor osv som plockar upp allt till wares.

Jag valde lite qol moddar, som bättre UI t ex. Men dom stora är att jag kan bli lvl 20 nu. Mer xp, så man blir lvl 20 lite lättare. Och party storleken, jag valde 6st i partyt. Känns ganska op att vara 2st extra gubbar dock. haha. Jag kan tyvärr inte svara på det där med wares, men lär säkert finnas nåt för det. Är bara 5 timmar in, så har inte koll på allt nytt heller för den delen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]