Spelare ratar AAA-titlar på Iphone

Permalänk
Medlem

Finns många som spelar riktiga spel på mobilen, men det skall ju vara spel som utnyttjar mobilens fördelar, spel som Turf, Badgers, Ingress eller Pokemon Go. Spel där man måste ut och röra på sig. Riktiga AAA-spel för mobiler.

Det är lördag kväll och tittar man på kartan i Turf så ser man en hel del spelare som är ute fast klockan passerat 2.

https://turfgame.com/fullscreen_map.php

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle för övrigt vilja ha den på gymmet framför motionscykel, spinning och se på nya filmer, men jag tror de ej tillåter detta på gymmet.

Varför skulle de inte tillåta detta?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Varför skulle de inte tillåta detta?

Det kan man fundera på. Det hade varit grymt, men jag tänker ej testa. Sedan skulle jag vilja att den satt fast bättre på något sätt.
Jag har inte sett någon haft med surfplatta på gym någon gång fast dessa har funnits i en 15år eller så.

Permalänk
Medlem

Tänker mig att iPhone-användare har pengar eller konsumtionsvanorna att de kan få tag på bättre spelupplevelser på andraställen. Att spela fullstora spel på mobil känns mer som en dröm tagen från 2010-2012. På Android-sidan förstod man ganska snabbt att den speltypen inte lockar då det är direkt opraktiskt att ha både kommunikation och tv-spel på samma enhet. Det känns ju fräckt att kunna fästa fast mobilen i en handkontroll och spela ett fullstort spel. Det är mindre fräckt ifall någon ringer, och man måste snabbt fibbla mobilen ur handkontrollen utan att trycka felaktigt på skärmen med sina korvfingrar. Och gud förbjude att spelet rent utav stängs ner ifall RAM-minnet tryter och man förlorar sina framsteg.

Tror det är därför många väljer att köpa en dedikerad portabel konsol istället. För mindre pris än en mobilkontroll får man en komplett emuleringsmaskin. Fördelen är att en sådan enhet redan har inbyggd fysisk input, det finns dessutom redan en uppsjö av portabla premium-spel som passar ett formatet perfekt. Dessutom behöver man inte oroa sig för meddelanden eller samtal skulle störa (eller förstöra) spelsessionen.

Miyoo Mini, ~50EUR. Spelar på denna vilken dag som helst framför min mobil. Klarar, 8-bit, 16-bit och hela vägen upp till Playstation. Installerar man Onion OS handlar det bara om ett fåtal sekunder från att man startar enheten tills man har återvänt till det senaste spelet och precis där man befann sig när man stängde av. Praktiskt!

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv

De kunde ha frågat mig om det var en bra idé att släppa resident evil 4 i mobilen. Alla som kan tänkas vara intresserade av spelet har ju redan spelat det. Och konsensus bland gamer är nära nog total. Seriösa spel kan inte spelas i mobilen. Ibland känns de som att de som tar beslut i spelvärlden själva inte spelar spel eller har koll på målgruppen.

Permalänk
Medlem

Tror vi är inne på något väsentligt och viktigt. Själv har jag aldrig köpt ett mobilspel för mer än 10 kronor. Det handlar ofta om att grinda mer på mobila plattformar, vilket ger en annan spelupplevelse jämfört med andra plattformar.

Meta Quest är också en mobil plattform i grunden, men där har jag köpt fler spel för över hundra kronor. VR-upplevelsen känns mer unik och värd pengarna, även om marknaden är mindre. Men det känns ibland som att man inte får så mycket för pengarna där heller. Grinding i samma omfattning skulle vara nästan otänkbart.

Borde utvecklare sänka priserna för att öka försäljningen? Om ett AAA-spel bara säljer 5000 exemplar på en mobil plattform känns det som ett misslyckande. Sänker man priset till en tiondel kan man kanske nå 50000 försäljningar och få samma intäkter.

Lågt pris med hög försäljningsvolym är en vanlig strategi i mobilspelindustrin. Många mobilspel är gratis med mikrotransaktioner, vilket lockar fler spelare och ökar totala intäkter.

Å andra sidan kan ett högre pris med lägre försäljningsvolym fungera för AAA-spel, särskilt på plattformar som Meta Quest. Ett högre pris kan signalera kvalitet och minska behovet av mikrotransaktioner, vilket kan leda till nöjdare spelare.

För att AAA-spel ska lyckas på mobila plattformar kan man behöva anpassa prissättningen och förbättra spelupplevelsen för att rättfärdiga högre priser. Tydlig marknadsföring som kommunicerar spelets värde är också viktig.

Det kan vara klokt att sänka priserna för AAA-spel på mobila plattformar för att öka försäljningen. Att hitta rätt balans mellan pris och volym är nyckeln, särskilt på en marknad där användarna är vana vid låga priser och gratisalternativ. Det blir intressant att se hur utvecklare anpassar sig framöver men personligen skulle jag mycket hellre köpa ett spel än att behöva grinda. Det kanske behövs en "SteamDeck-revolution" för att man ska förstå det.

Permalänk
Medlem

Efter att kollat på Youtube, iphone vs. ps5 i Village side by side, så går det ganska enkelt se att Apple inte levererar en premiumerfarenhet där.
Bilden kanske blir bra på telefon med lågupplösta texturer, men med TV-output ser det bedrövlig och ryckigt ut.
Förstår inte heller hur någon kan stå ut med ett on screen keyboard som tar upp halva skärmytan, 15 st knappar (https://apps.apple.com/us/app/resident-evil-village/id6450980...).

Fast rätt coolt att spelet går köra på en telefon, det får jag medge.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _genki:

Tänker mig att iPhone-användare har pengar eller konsumtionsvanorna att de kan få tag på bättre spelupplevelser på andraställen. Att spela fullstora spel på mobil känns mer som en dröm tagen från 2010-2012. På Android-sidan förstod man ganska snabbt att den speltypen inte lockar då det är direkt opraktiskt att ha både kommunikation och tv-spel på samma enhet.

Jag gissar att det finns en annan förklaring till varför man försöker detta först nu på Apple-sidan och varför det inte ens varit på agendan för Android.

En av de absolut mest komplexa och tidskrävande delarna i att lyckas köra krävande PC-spel på vilken annan enhet som helst med väsentligt svagare maskinvara är att optimera det hela så CPU-delen inte blir flaskhals. Så att detta händer nu på Iphone är nog bara p.g.a. att just den mest komplexa delen är ett icke-problem sedan någon generation tillbaka, CPU-delen i Iphone 15 är snabbare än nästan alla PC-datorer på marknaden och senaste Ipad Pro har ju planetens snabbaste CPU.

Rätt säker att vi kommer se något liknande på Android inom något år. Sedan Arm lanserade Cortex X serien 2020 har även de gått från "bra perf/W men en bra bit efter PC i prestanda" till "snabbare än majoriteten av alla PC-datorer".

Cortex X4 som sitter i årets high-end modeller tog dem till PC-prestanda, Cortex X925 där första produkterna ska hitta ut i oktober, är den största IPC-ökning för en generation sedan Cortex X lanserades och den lär ta Arm hyfsat nära Apple. Preliminärt ser det ut att man landar på Snapdragon X nivå (d.v.s. nivån hos den snabbaste SKUn sett till ST!), vilken i sig är snabbare än i stort sett allt Intel/AMD har på laptopsidan.

GPU-mässigt krävs det fortfarande en hel del jobb, de snabbaste mobilerna är väl i regionen av en Steam Deck (fast en Iphone 15 har 2-2,5 gånger mer CPU-kraft per kärna) och där ser vi att det ofta är utmanande att få någon vettig FPS p.g.a. GPU-kraften.

Sen räcker naturligtvis inte bara CPU- och GPU-kraft. Ska det bli en succé måste man även acceptera att touch-screen lämpar sig för andra typer av spel än vad PC-spel primärt designade för mus/tangentbord gör.

Och tror inte heller det går att komma ifrån prisnivån, inköpspriset är väsentligt lägre på mobilsidan, även om det i slutändan kan bli horribelt dyrt för de som dras med i mikrotransaktions-träsket...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är en kombination av att just den typen av spel vill man spela på en större skärm med en riktig kontroll. Dvs Steamdeck eller större.

Att spela "riktiga" spel med touchkontroller är hopplöst.

Det känns återigen som att någon chef med för många ja-sägare runt sig tyckte att det här var ju en briljant idé.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Denna artikel får en att tänka på denna 20 år gamla gobit.

Permalänk
Medlem

Ja är fortfarande lite klumpigt att släpa runt på en kontroll med mobilen om nu enns Apple stödjer det. För är det touch är det fortfarande ingen idé + att spelen är gamla hjälper nog inte massa heller.

När steam släpper sin egen android mobil där kontrollen lätt kan klippas på och av samt förvaras i ett mindre fodral. Och Android mobilen är bara en bättre fold, då kanske fler börjar köra på mobilen.

Permalänk
Medlem

De här spelen funkar bara på 15 pro och 15 pro max. De flesta iphone-användare har äldre modeller. Skulle Elden Ring kräva ett RTX 4090 skulle det också sälja dåligt. Jag har 15 pro max och kan bekröfta att resident evil village motsvarar konsolversionen.

Permalänk

Mobilen utan extern kontroll funkar till enkla spel men mer avancerade spel gör att det känns klumpigt med skärm kontroller och förstör upplevelsen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dels är spelen för dyra, men ett annat problem är ju att AAA spel inte sällan tar upp väldigt mycket utrymme på telefonen och så länge Apple och andra tillverkare envisas med att ta så kriminellt mycket betalt för inbyggt lagringsutrymme så lär folk inte laddaner spel på tiotals gigabytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Dels är spelen för dyra, men ett annat problem är ju att AAA spel inte sällan tar upp väldigt mycket utrymme på telefonen och så länge Apple och andra tillverkare envisas med att ta så kriminellt mycket betalt för inbyggt lagringsutrymme så lär folk inte laddaner spel på tiotals gigabytes.

Death Strandning tar över 50GB i utrymme till iOS/iPadOS.

"The open-world action game clocks in at 69.75GB for the Mac version, and the initial download for iOS will be 1.78GB."

https://www.theverge.com/2024/1/23/24048023/death-stranding-k...

https://www.reddit.com/r/DeathStranding/comments/1aenr10/how_...

Lätt att bli lurad av App Store som enbart nämner hur stor första nedladdningen är.

Skulle inte blir förvånad om Resident Evil Village tar ca 50GB, men återigen nämner nära nog alla enbart storleken på första nedladdningen.

Trots att jag har en iPhone 15 Pro med 256GB i lagring, så är jag inte speciellt intresserad av att offra utrymme till något av spelen i artikeln. Det var illa nog när jag såg hur Diablo Immortal ständigt växte i storlek och var nära 35GB när jag övergav det buggiga spelet.

Att jag försökte spela Diablo Immortal på en iPad Pro M1 med enbart 128GB i lagring gjorde inte direkt saken bättre.

Edit:
Kan tillägga att spelen ofta kräver dubbla utrymmet för att faktiskt initiera nedladdningen i spelen. Så exempelvis kräver Death Stranding över 100GB ledigt för att ens fungera, vilket även folk på Reddit nämner.

Permalänk
Hedersmedlem

Typiskt skitdålig idé.. så länge och ofta sitter man inte och bajsar att det är värt att kirra ett AAA-spel och spela för storyn med immersion.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Typiskt skitdålig idé.. så länge och ofta sitter man inte och bajsar att det är värt att kirra ett AAA-spel och spela för storyn med immersion.

Förhoppningsvis släpper Apple en uppdaterad Apple TV som kan köra dessa spelen.

Sedan kan jag tycka att vissa RPG:n funkar på språng, då man kan pyssla om sin inventory samt köpa/sälja prylar. Lite som jag gjorde i Diablo Immortal på min iPhone, medan jag spelade "på riktigt" på iPad eller på Mac/PC.

Många iOS/iPad-appar går även att köra direkt på valfri Mac med Apple Silicon. Dock osäker hur de gjort med dessa AAA-titlar i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Även jag är emot fps-spel osv på iPad, men jag vet inte hur länge till. Jag har de senaste kvällarna spelat Hades via iPad med en Switch pro-kontroller. Det har varit riktigt roligt och jag har inte tyckt att iPad har skadat upplevelsen, utan det har mer varit som min Switch, fast jag behövde inte äga en Switch.

Anledningen till att jag spelar via iPad och inte Switch är för att man får Hades "gratis" om man betalar för Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Spelar folk verkligen spel på mobiltelefon? Riktiga spel.

Jag spelar just nu Elden Ring, Diablo 4 och Resident Evil 4 på min Iphone 15 Pro Max genom Sunshine/Moonshine och en Backbone ansluten, fungerar fantastiskt och ett väldigt bra komplement när man bara vill chilla lite i soffan istället för att sätta sig vid TVn.

Är ju dock tveksam att kalla det "spel på mobiltelefon"

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag tänker att detta bara är början eller att Apple prövar vattnet lite inför en eventuell större satsning på spel.
De AAA spel som släppts är inte optimala för en telefon men hade gjort sig väldigt bra på en Apple TV med lite kraftigare CPU/GPU samt med en riktig kontroll.

Tror att vi kommer få se fler AAA släpp framåt och att dessa lätt kommer konverteras till en ny AppleTV som släpps det närmaste året.

Utmaningen ligger nog i att inte få AAA släpp ett halvår efter dom släppts till de "vanliga" konsolerna samt att skapa någon unik spelkänsla. Kanske en kombo av telefon och "konsol" eller något liknande.
Tänker att WiiU konceptet borde vara hyffsat enkelt att apa efter nu med alla enheter som finns.

Permalänk
Medlem

Jag lirar bara ordlig och wordle som både är AAAAA-spel, förutom på helgen då ordlig blir AAAAAA-spel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Typiskt skitdålig idé.. så länge och ofta sitter man inte och bajsar att det är värt att kirra ett AAA-spel och spela för storyn med immersion.

Då vet vi alltså var du använder din telefon. Sånt skitprat. Själv kirrar jag lätt ett AAA-spel på pendeln.