Snabbkoll: Handlar du mest online eller i butik?

Permalänk
Musikälskare

Köper det mesta på Amazon, stort utbud, bra priser, avbeställningsfunktion och gratis hemleverans med Prime

Datorkomponenter köper jag hos inet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Otippat resultat på omröstningen! Hade kanske varit jämnare för typ 10 år sedan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Handlar allt utom kläder och mat online då jag bor där jag bor. Hade gärna handlat elektronik mm i butik då det är roligare

Permalänk
Medlem

Här i glesbygd behöver vi värna om de få butiker som finns. Så många inköp som möjligt är lokala.
I stort sett enbart sånt som inte säljs lokalt beställs på nätet, spelar ingen roll om det är 5-10% dyrare lokalt.
Får såklart inte vara hur stor skillnad som helst, men det brukar vara ganska nära i pris.
För mig är det "lokalt" om det är inom sisådär 15 mil eller så.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kör förvånansvärt fortfarande butik för många av mina köp. Men märker också att jag shoppar på nätet mer och mer med tiden.

Permalänk
Medlem

Hårdvara, teknikprylar, bilar och kläder 99% online.
Mat 75% online.

Att gå i affärer tar bara tid och är sällan ekonomiskt. Gör bara undantag när jag behöver något brådskande, typ en laddare gått sönder eller mjölken tagit slut.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Beror på. Men fysisk butik är enkelt och får varan direkt.

Har faktiskt börjat handla teknik mer fysiskt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Alltid online nu. För 20 år sen märkte folk att det var billigare att köpa på nätet. de där hundralapparna som lokala handlarna tog extra var för mycket. några år senare fanns det inga lokala elektronikbutiker kvar. enda it-företagen som är kvar är strikt b2b.
Personligen saknar jag lokala affärer.

Permalänk
Medlem

Handlar helst i butik, vill klämma och känna på det jag ska köpa, alldeles för många skojare online så förtroendet för att handla online har minskat rejält här hemma.

Senast i raden är Philips faktiskt, sonen fick ett headset i julklapp, kostar nu strax över 3 tusen kronor, då var det på ”kampanj” för 900kr.
Det är helt värdelös plast i det headsetet.
Två gånger har det gått sönder nu på samma ställe, sprött brott bägge gånger, denna gången kommer jag inte att välja ett nytt likadant åt honom eftersom det uppenbarligen är ett fel i materialval som Philips valt att köra på ändå.
Denna bluffen hade synats direkt i butiken med ett enkelt stresstest för att se hur plasten uppför sig.

Permalänk

Nätet (förutom mat), då här i bonnhålan finns allt det du inte behöver finns, det du behöver finns inte här.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det är nog hugget som stucket. När jag handlar på nätet försöker jag alltid välja en butik som finns i stan. Det är inte det lättaste när det kommer till datorprylar då jag bor i norra Norrland. Den enda uttalade rikstäckande "datorbutiken" vi har här i Umeå är NetOnNet. Jag räknar inte Elgiganten.

Det blir mycket smidigare med returer och liknande om det skulle uppstå problem om butiken även finns lokalt.

Permalänk
Medlem

Hur ska man räkna? Antal prylar eller totalt belopp i kronor? Omfattas alla inköp, eller bara "prylar"? I så fall vilka kategorier prylar?

Jag köper i stort sett alla livsmedel i fysisk butik, så det blir ju nånting på hundra tusen om året i butik.

Men jag köper det mesta annat online, och det är säkert flera hundra tusen om året. Så då blir väl online störst för mig?

Men förresten, jag har två bilar på garageuppfarten som jag köpt hos fysiska bilhandlare de senaste två åren, och de kostade ju jättemycket. Om jag räknar med dessa, och de måste väl räknas som prylar, så blir det nästan omöjligt för mig att handla mer online än i fysisk butik, hur mycket jag än försöker. Och "mina" bilmärken är än så länge inte möjliga att köpa nya online.

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart blir det totalt sett i butik (jag behöver tex handla mat och handlar även secondhandprylar) men om man bara avser datordelar blir det online.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.