Nya speltester avslöjar Snapdragon X Elites brister

Permalänk
Medlem

Ska ni göra några egna tester på detta @alundberg ? Istället för att bara rapportera mer eller mindre bra rykten?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det överdrivs så mycket bara för att ARM ska få in en fot på marknaden, men vem är jag att peka finger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ska ni göra några egna tester på detta @alundberg ? Istället för att bara rapportera mer eller mindre bra rykten?

Är nog snarast @JonasT @CrispVanDahl som kan svara på sådant (utöver då att Anders öht inte verkar hänga i forumet).

Men ja, det vore nog rimligt med lite praktiskt test av iaf någon Snapdragon X-bestyckad dator.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Vaaaa?

Detta var skröts ju friskt om att det var apple killern som skulle omvälva hela windowsvärlden ju!

Det lät ju så fruktansvärt troligt från början när det kom till app kompatibelitet så varför inte ljuga om hårdvaran också XD

Helt otippat detta! Aldrig hänt förr inom IT-världen.

Fast ljög de verkligen om detta? Gjorde de någonsin reklam att den har bra spelprestanda?
Jag ser det som ganska givet att en sån här laptop inte är grym till spel. Skulle inte heller köpa en Macbook Air för att spela spel, även om den sannolikt kan slå denna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast ljög de verkligen om detta? Gjorde de någonsin reklam att den har bra spelprestanda?
Jag ser det som ganska givet att en sån här laptop inte är grym till spel. Skulle inte heller köpa en Macbook Air för att spela spel, även om den sannolikt kan slå denna.

Njae inte exakt just det, men närliggande påståenden om kompatibilitet som var vad källartiklarnas klagomål handlade om:

Skrivet av evil penguin:

Jag får intrycket att just vinklingen att det utlovats bättre spelprestanda är något som uppstått i Swec-artikeln.

I källartiklarna verkar "men de lovade ju"-aspekten istället handla om att Qualcomm tidigare uttalat sig om att spel i princip "bara fungerar" (bortsett från x, y och z), och att det främst är på den punkten som man tycker att de om inte ljugit åtminstone överdrivit kompatibiliteten påtagligt.
(X, y, z kanske *är* förklaringen till att det ser ut som det gör, men att man tycker att de fått dessa begränsningar att framstå som små undantag snarare än stora problem.)

Sedan är ju även grafikprestandan inte i samma klass som t.ex. Intel Arc iGPU, men det verkar källartiklarna inte ha så mycket att säga om annat än att det ju inte heller är bra för eventuellt spelande.

Här är lite rapportering från "Windows on Snapdragon, a Platform Ready for your PC Games"-passet som Qualcomm höll på GDC: https://www.theverge.com/24107331/qualcomm-gdc-2024-snapdrago...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast ljög de verkligen om detta? Gjorde de någonsin reklam att den har bra spelprestanda?

Microsoft säger att CoPilot+ är snabbaste PC:n någonsin!

"Copilot+ PCs are the fastest, most intelligent Windows PCs ever built. With powerful new silicon capable of an incredible 40+ TOPS (trillion operations per second), all–day battery life and access to the most advanced AI models, Copilot+ PCs will enable you to do things you can’t on any other PC."

https://blogs.microsoft.com/blog/2024/05/20/introducing-copil...

Utifrån alla oberoende tester som gjorts hittills, så har Snapdragon X Elite visat sig vara en besvikelse på nära nog samtliga punkter och inte i närheten så "allround" eller ens portabel som Microsoft försöker påvisa.

Varför skulle tredjepartsutvecklarna ens bry sig om denna skapelse?

Samtidigt jobbar Apple stenhårt med att förbättra prestandan hela tiden, där nu Apple Silicon (även M1) är snabbare än någonsin. Bara i macOS Sonoma ökade prestandan i Metal med 10%(mjukvarumässigt) från föregående version.

Edit:
Någon som förresten vet om det går att köra Android-appar på dessa laptops out-of-the-box? Har fått känslan av att även där har x86_64 ett övertag. Så är väldigt nyfiken på vad CoPilot+ kan göra som är helt omöjligt med exempelvis en Intel Core Ultra 7 med en 4070 GPU eller Apples M3 Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utifrån alla oberoende tester som gjorts hittills, så har Snapdragon X Elite visat sig vara en besvikelse på nära nog samtliga punkter och inte i närheten så "allround" eller ens portabel som Microsoft försöker påvisa.

- Allround CPU prestanda är bra, både single thread och multi. Bara apple kan stoltsera med bättre, men huvudkonkurrenterna för denna är ändå AMD och Intel.
- Det mesta x86 fungerar att emulera med också bibehållen bra prestanda, och det är säkerligen där det kommer jobbas som hårdast på att förbättras i närtid också (då det verkar finnas vissa saker som inte fungerar, men inte så mycket som många verkar vilja få det att framstå som).
- Grafikprestandan är okej så länge du inte ska gamea, vilket man ändå inte borde skaffa sig en sådan här laptop till.
- Dessa datorer verkar väldigt sällan behöva varva upp några fläktar utom vid extrema laster.
- De verkar vara väldigt snåla i standbyläge trots klart kvickare uppvaknande, många x bättre än tidigare generations surface (med intel).
- De innehåller både GSM modem och wifi7 i SoCen som jag förstår det vilket underlättar att bygga billigare strömsnålare datorer med sådana funktioner också.
- Den har en stark NPU (som kan bidra med låg energiförbrukning i jobbrelaterade saker som videosamtal osv).
- Den verkar ha låg förbrukning i sådant som videouppspelning och annat lågintensivt arbete vilket gör den till en trevlig dator för exempelvis långa flygningar.

Där den brister idag är väl:
- GPU accelererad rendering osv (atningen på grund av den lägre GPU prestandan men säkerligen också delvis på grund av ännu inte så väloptimerade programvaror).
- Spel (både på grund av x86 emulering men också bristfällig GPU för krävande spel, men då är det ju ett väldigt annat segment av laptops ändå som bör gälla oavsett Windows eller MAC).
- Emulering av vissa x86 tjänster som inte fungerar som de ska (men lär vara där det jobbas som hårdast).
- Microsoft verkar ha rört till det en del med Powerprofilerna vilket gör att en del tester är väldigt missvisande för prestanda (och lägger en del krav på den som genomför testerna för att få fram rättvisa jämförbara resultat i tester).

Permalänk
Medlem

Förstår inte pessimismen mot ARM64.
En Apple M4 (4.4GHz) som sitter i en iPad smiskar i9-14900k (6GHz) i Geekbench 3686/3017=22%*.
Anta linjär skalning och M4 kör i 6GHz, (6/4.4*6*1.22=9.98) så kommer prestandan från en sådan motsvara en i9-14900k som kör i 10GHz.

Förra året lanserades denna https://www.tomshardware.com/news/ampere-64-core-arm-workstat..., har AIO kylning, DDR4 och PCIe. Har väl allt man älskar med PC? En fingervisning om vad som kan komma.

Windows har inte heller perfekt kompatibilitet, Windows 95+98 kan inte längre boota på Ryzen. Hur enkelt är det starta spel från XP och tidigare utan emuleringslager?

Många har en kärlek för Intel och AMD, finns inget som utesluter dom från att vara med i matchen, finns inget liknande exklusiviteten för x86. Förhoppningsvis kommer vi slippa perioder när ena tillverkaren är så dålig att den andra bara släpper små inkrementella uppdateringar.

Spel med antifuskmjukvara lär inte fungera med emulering, men dom får nog en native version ganska snart.
Adobe-mjukvara har redan ARM support för Apple, så kommer när som.
Apple fixade nyligen AVX2 i Rosetta, efter det kan man nog betrakta deras översättningslager som komplett, osäker på om Prism kommit så långt.

Det finns enorm potential hos ARM64, vill folk inte ha snabbare datorer?

* https://browser.geekbench.com/ios_devices/ipad-pro-11-inch-m4
* https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6714987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Det finns enorm potential hos ARM64, vill folk inte ha snabbare datorer?

Potential som är fullständigt ointressant om det visar sig att de är låsta till ett endast ett os och tillverkaren inte har det minsta intresse av underlätta för andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Potential som är fullständigt ointressant om det visar sig att de är låsta till ett endast ett os och tillverkaren inte har det minsta intresse av underlätta för andra.

Antar att du syftar på Windows där? Qualcomm började lägga till Linux-stöd för typ 9 månader sedan och jobbar vidare på det.
https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

- Den verkar ha låg förbrukning i sådant som videouppspelning och annat lågintensivt arbete vilket gör den till en trevlig dator för exempelvis långa flygningar.

...och samtidigt förlorade den brutalt mot en gammal MacBook Air M1 i just batteriprestanda.

Ang. allround, så syftade jag mer på "vanliga" scenarion som bildbehandling, videoredigering och webben.

Gillar verkligen ARM64 och ser det som framtiden, men just CoPilot+ imponerar inte.

Hoppas mer på Framework med ARM64 tillsammans med Linux, men då funkar en gammal MacBook minst lika bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

...och samtidigt förlorade den brutalt mot en gammal MacBook Air M1 i just batteriprestanda.

Ang. allround, så syftade jag mer på "vanliga" scenarion som bildbehandling, videoredigering och webben.

Fast det intressanta är väl hur den står sig mot andra PCs vad gäller batteriet?
Huvudkonkurrenterna på sikt är väl ändå AMD och Intel, inte Apple. Många som kör Windows vill eller måste fortsätta göra det av diverse anledningar.

Om detta är ett framsteg mot i princip allt annat på marknaden så tar jag gärna emot det, även om Apple fortfarande leder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Antar att du syftar på Windows där? Qualcomm började lägga till Linux-stöd för typ 9 månader sedan och jobbar vidare på det.
https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...

windows eller macos.

Jag känner till qualcomms stöd, mer intresserade av vad de med de ordentliga plånböckerna gör, dvs apple och nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det intressanta är väl hur den står sig mot andra PCs vad gäller batteriet?

Men just där verkar det inte finnas något större övertag egentligen? 2-3h i batteriprestanda är inget att skriva hem om.

Undervolta valfri x86_64, aktivera S3-läget och justera energiprofilen, så har du en AMD/Intel som kan utmana X1E utan problem.

Visst går det säkert att finslipa energiprofilen på X1:an, men är det inte sånt man borde använda AI till?

Själv vill jag ersätta min Dell XPS 13 med något nytt, men då jag även har en MacBook 14 Pro så ska ersättaren helst vara bättre än båda datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det intressanta är väl hur den står sig mot andra PCs vad gäller batteriet?
Huvudkonkurrenterna på sikt är väl ändå AMD och Intel, inte Apple. Många som kör Windows vill eller måste fortsätta göra det av diverse anledningar.

Om detta är ett framsteg mot i princip allt annat på marknaden så tar jag gärna emot det, även om Apple fortfarande leder.

Som @skewgen påpekat har testerna körts med konstiga power profiler.
På batteri är det ingen degradering av prestanda utan kör med full fart med marginellt bättre batteritid än motsvarande X86.
Tror alla uppskattat om dom istället offrade prestanda likt konkurrenterna för att ordentligt öka batteritiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tror alla uppskattat om dom istället offrade prestanda likt konkurrenterna för att ordentligt öka batteritiden...

Apple ger dock nära nog exakt samma prestanda på batteri som utan.

Det är ganska tydligt utifrån Geekbench-resultaten att X1E kan klockas ned ganska brutalt.

Får som sagt hoppas att SweClockers kan göra ett rättvist test av Snapdragon X Elite.

Men vem sitter och ändrar energiprofiler manuellt?

Själv gör jag det nära nog enbart för att köra benchmarks, men borde inte en recension innehålla normalfallen?

Att min gamla Dell XPS 13 håller i nära 30 timmar undervoltad med 100mV (FIVR) samt nedklockad till 500MHz och ljusnivån i botten är ganska ointressant för normalanvändaren.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5105218

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Som @skewgen påpekat har testerna körts med konstiga power profiler.
På batteri är det ingen degradering av prestanda utan kör med full fart med marginellt bättre batteritid än motsvarande X86.
Tror alla uppskattat om dom istället offrade prestanda likt konkurrenterna för att ordentligt öka batteritiden...

Här är frågan vad som är viktigast. Min gissning är att många inte är medveten om att Intel/AMD båda "löser" batteritiden på samma sätt, prestanda på sådana ultratunna bärbara är rätt mycket lägre på batteridrift jämfört med på nätdrift.

Ovanpå det, alla prestandatester körs i praktiken med nätdrift medan alla batteritester körs i praktiken med lägre prestanda (både CPU och GPU).

Apple har inte det problem, prestanda är ur alla praktiska hänseenden identiskt på batteri och nätdrift.

Qualcomm verkar gått efter att Apple beteende, vilket om Intel/AMD är största konkurrent egentligen nog gör dem en björntjänst då batteritiden kommer bli lidande samtidigt som de flesta tester visar en mindre prestandaskillnad än vad det i praktiken är på batteridrift. Och givet att Snapdragon X verkar dra en del all-core påverkar det också batteritiden, Intel/AMD vinner rätt mycket i batteritid på att klocka ned kretsarna när man inte kör nätdrift.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ovanpå det, alla prestandatester körs i praktiken med nätdrift medan alla batteritester körs i praktiken med lägre prestanda (både CPU och GPU).

Tack för att du beskriver det så att fler förstår. Folk verkar slå dövörat till när jag försöker beskriva samma sak

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en (asus vivobook med Snapdragon x Elite). På gränsen till sämsta köpet jag gjort.

Negativt:
- högljudd kylning vid belastning (men medel/låg användning är tyst)
- usla högtalare.
- skärmen har uppenbar banding vid gradienter, en del flimmer, och blinkar till då och då vid stora ljusstyrkeförändringar
- absolut inga spel (av de jag prövat) är spelbara, de flesta startar inte ens
- bluescreenar om man har ansiktsigenkänning/-inloggning aktiverat.
- tveklöst sämsta touchpaden på någon laptop jag provat. Touchpaden sitter stum i överkant och går inte att klicka med där. I underkant hänger den halvlöst och går att klicka på. Sedan blir det trögare hur högre upp på den man än försöker
- går inte att köra flera av mina jobb-system/-programvaror :/. T.ex. inget stöd för att köra x86-docker-containrar t.ex. (fyi: på mac kan du köra både arm- och x86-containrar)

Positivt:
- bra prestanda när det gäller att köra arm-anpassad och cpu-tunga applikationer
- helt ok tangentbord
- lätt, bra batterikapacitet sett till vikt

Slutsats: potential till mycket bra cpu-prestanda, om ms+arm+partners får ordning på mjukvaran. Men just nu är det mest en oanvändbar maskin förutom väldigt specifika tillämpningar. Jämfört ovan side by side med min 2.5 år gamla M1 pro - snapdragonen är upptill lika snabb på native-arm-cpu-grejer, men m1an är bättre på precis allt annat (ljudnivå, bildskärm, högtalare, touchpad, kompatibilitet - ja t.o.m. spel är maccen oändligt mkt bättre på. 9 av 10 spel startar inte ens på snapdragonen :D, spelar mest äldre spel)

Kommer försöka igen kanske om några månader, fungerar ev bättre med linux än Windows på den?

(FYI: Sitter mestadels i Windows + wsl till vardags. Ibland i ren linux-miljö, men har en gaming-maskin med Windows på. Mac använder jag kanske 50% av tiden i mitt arbete. Intalar mig att jag är hyffsat neutral mellan plattformarna)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Denna recensionen visar att benchmarks inte är allt:

Ävem sevärd:

Ska tillägga att jag absolut inte är emot ARM64, men däremot är det tydligt att CoPilot+ släppet inte varit helt genomtänkt.

Lärde Microsoft sig inget alls från Surface X samt SQ1, SQ2, SQ3...

Windows RT var långt mer genomtänkt enligt mig. Där fungerade trots allt från Windows Store.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Windows kommer att gå över till ARM om 5-10 år.

1. Snapdragon Elite är tänkt att konkurrera med Mac-datorer, därför blir de första Elite-datorerna dyra.
Jag är ganska säker på att vi får se se budgetalternativ framöver.

2. Det här är bara första generationen Elite, se hur Macs M1 > M2 > M3 utvecklats.

3. Det som släppts har hittills bara varit energisnåla processorer till bärbara datorer.
Ska man jämföra med andra windowsprocessorer tycker jag det blir intels N95/N100/N200 (efterföljarna till atom/celeron).
Vad tror ni händer när man bestämmer sig för att göra ARM som inte är energisnål och stoppar in den i en stationär dator?
Det finns en ny artikel om en RISC-V superprocessor:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39116-superdator-pa-en-kret...

4. Jag tycker det det känns som att Intel och AMD kommit till vägs ände med sin CISC-teknologi. x86-64 känns mer och mer som en återvändsgränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

2. Det här är bara första generationen Elite, se hur Macs M1 > M2 > M3 utvecklats.

Då blundar du för SQ1 > SQ2 > SQ3

Samt att Apples M1:a fortfarande är bättre än X1E på flera punkter.

Utöver detta har inte heller AMD/Intel legat på latsidan, utan även dessa är bättre än X1E på många avgörande punkter. Bara en sådan sak som att program fungerar!

Ang. strömsnål så lämnar energieffektiviteten också en del att önska gällande X1E. Ett tips är att kolla klippen från Youtube ett par inlägg upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då blundar du för SQ1 > SQ2 > SQ3

Samt att Apples M1:a fortfarande är bättre än X1E på flera punkter.

Utöver detta har inte heller AMD/Intel legat på latsidan, utan även dessa är bättre än X1E på många avgörande punkter. Bara en sådan sak som att program fungerar!

Ang. strömsnål så lämnar energieffektiviteten också en del att önska gällande X1E. Ett tips är att kolla klippen från Youtube ett par inlägg upp

Ser tyvärr ut som Microsoft varit så fokuserad att på sitt sprillans nya AI att dom tappat resten av bollarna, AI funktionerna är bara features som är nice to have när resten fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Ser tyvärr ut som Microsoft varit så fokuserad att på sitt sprillans nya AI att dom tappat resten av bollarna, AI funktionerna är bara features som är nice to have när resten fungerar.

Känns tyvärr som det.

Sen missar även många att nämna priset för CoPilot Pro. Osäker på om någon tycker det är värt US$20, speciellt då CoPilot+ främst är riktat mot vanliga konsumenter.

Hade det gått att installera Linux på dessa datorer, så hade det varit en annan sak. Nu verkar tyvärr Apple Silicon vara bästa valet för ARM64, oavsett om man kör macOS, GNU/Linux eller Windows (via Parallels).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Denna recensionen visar att benchmarks inte är allt:
https://www.youtube.com/watch?v=kU9HGKQCAVI

Ävem sevärd:
https://www.youtube.com/watch?v=elpeaSO0MtY

Ska tillägga att jag absolut inte är emot ARM64, men däremot är det tydligt att CoPilot+ släppet inte varit helt genomtänkt.

Lärde Microsoft sig inget alls från Surface X samt SQ1, SQ2, SQ3...

Windows RT var långt mer genomtänkt enligt mig. Där fungerade trots allt från Windows Store.

Ja det känns verkligen som windows 8 RT all over again, de hade ju redan släppt AI-PC, behövde de verkligen göra detta med? Känns bara dumt

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips släppte en video för en timme sen, x86 emulering fungerar inte under 3 omständigheter.
Anti cheat, AVX2 och senare är inte implementerad, och iGPU rapporterar 0 i grafikminne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dyluck:

Linus Tech Tips släppte en video för en timme sen, x86 emulering fungerar inte under 3 omständigheter.
Anti cheat, AVX2 och senare är inte implementerad, och iGPU rapporterar 0 i grafikminne.

Hm, det sistnämnda borde väl vara en drivrutinsbugg isåfall?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Linus Tech Tips släppte en video för en timme sen, x86 emulering fungerar inte under 3 omständigheter.
Anti cheat, AVX2 och senare är inte implementerad, och iGPU rapporterar 0 i grafikminne.

AVX2 introducerades bara för 11 år sedan, så vi kanske inte ska skynda alltför snabbt

Dock fick nyligen Game Porting Toolkit i macOS stöd för just AVX2, så kanske inte ska basha Windows alltför mycket. Dock lite ironiskt när macOS är bättre på att köra Windows-applikationer än Windows för Snapdragon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

AVX2 introducerades bara för 11 år sedan, så vi kanske inte ska skynda alltför snabbt

Dock fick nyligen Game Porting Toolkit i macOS stöd för just AVX2, så kanske inte ska basha Windows alltför mycket. Dock lite ironiskt när macOS är bättre på att köra Windows-applikationer än Windows för Snapdragon.

Exakt detta är min uppfattning också just nu. Långt fler Windows-spel går att få igång på macOS än Snapdragon :D. (Jag har båda plattformarna).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gi][Gurra:

Jag köpte en (asus vivobook med Snapdragon x Elite). På gränsen till sämsta köpet jag gjort.

Negativt:
- högljudd kylning vid belastning (men medel/låg användning är tyst)
- usla högtalare.
- skärmen har uppenbar banding vid gradienter, en del flimmer, och blinkar till då och då vid stora ljusstyrkeförändringar
- absolut inga spel (av de jag prövat) är spelbara, de flesta startar inte ens
- bluescreenar om man har ansiktsigenkänning/-inloggning aktiverat.
- tveklöst sämsta touchpaden på någon laptop jag provat. Touchpaden sitter stum i överkant och går inte att klicka med där. I underkant hänger den halvlöst och går att klicka på. Sedan blir det trögare hur högre upp på den man än försöker

Det är exakt detta som gör mig "ledsen" när det kommer till "PC"-laptops.
Sedan jag köpte M1 (min första apple dator) så ser jag ingen chans till att gå tillbaka förutom via jobb då jag tvingas.
Pixlade skärmar, konstanta höga surrande fläktar, plåtburksljud etc...

Det är rent av skrämmande stor skillnad. Jag har alltid varit en av massorna som klagat på att Apple är bla och blä och att deras datorer är "svindyra"... Nu förstår jag varför! Det är inget överpris utan exakt vad man betalar för.