Permalänk
Medlem

Sonos 5.1 ?

Hej, använder idag en sonos soundbar med en sub.
Har funderat på att köpa 2st sonos era 100 för att köra 5.1 men 2 st era kostar 6000:- tänkte höra om någon här har erfarenhet med Sonos i 5.1 om det är värt att skaffa.
Har ca 1.4m fritt bakom soffan så jag kan få högtalarna en bit bort.
Vi har även iphone i huset så man kan ställa in ljudet lite bättre som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken soundbar och sub du har och vilket ljudformat du kan få ut från din ljudkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Beror på vilken soundbar och sub du har och vilket ljudformat du kan få ut från din ljudkälla.

Jag anväder sonos Playbar, sonos sub gen 3, appleTv 4k gen3 och Lg oled c3 tv.
Är appletv, netflix och amazon vi strömmar ifrån.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag definitivt köpa två begagnade Play One. Finns ingen anledning att lägga 6k på Era när du använder Playbar (jag använder den själv med Sub (Gen 2) + två Play 1 (föregångaren till Play One).

Många som har två Play One (ca 3k för två) eller två Play 1 (ca 2k för två) till salu som vill uppgradera till Era för de har köpt Arc.

Permalänk
Medlem

Tanken är att uppgrtadera till arc lite senare, men om arc bör man ha era då ?

Permalänk
Medlem

Ja, ifall du ska spela Atmos är de klart bäst. (T ex 7.1.4 Atmos kan du bara få via Era).

Rent generellt är Era bättre på att skapa en ”3D sound space” jämfört med Play One även i andra format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ja, ifall du ska spela Atmos är de klart bäst. (T ex 7.1.4 Atmos kan du bara få via Era).

Rent generellt är Era bättre på att skapa en ”3D sound space” jämfört med Play One även i andra format.

Men då blir det era högtalare, har en kompis som pratar väl om 5.1 / 7.1 Men har varit skeptisk. Men har du en bra upplevelse med sonos 5.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Men då blir det era högtalare, har en kompis som pratar väl om 5.1 / 7.1 Men har varit skeptisk. Men har du en bra upplevelse med sonos 5.1?

Jag tycker det är kanon.

Jag kommer från Nad + Dali surround för över 100k, det var klart bättre på alla sätt, men till en helt annan kostnad och komplexitet med kablar etc.

Sonos Surround passar mig utmärkt, räcker gott och väl.