Permalänk

Satt och jämförde gamla och nya privacy policyn och den nya känns ju verkligen mysko i jämförelse:
https://www.ovpn.com/en/privacy-policy
https://www.ovpn.com/en/old-privacy-policy

Inte nog med allt annat, man använder sig tydligen av spårningspixlar nu också...

Undrar egentligen vad David har att säga om vad som har hänt med hans skapelse? Vore intressant att veta om det bara var för pengarna eller om något annat låg bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Satt och jämförde gamla och nya privacy policyn och den nya känns ju verkligen mysko i jämförelse:
https://www.ovpn.com/en/privacy-policy
https://www.ovpn.com/en/old-privacy-policy

Inte nog med allt annat, man använder sig tydligen av spårningspixlar nu också...

Undrar egentligen vad David har att säga om vad som har hänt med hans skapelse? Vore intressant att veta om det bara var för pengarna eller om något annat låg bakom.

Jag lät AI sammanfatta den senaste policyn:

"The second privacy policy, OVPN Integritet AB (“OVPN”, “we”, “our”, or “us”) , collects more information about your browsing activity. Here are some of the things that OVPN collects:

Your username and password
Your email address
Your payment information
Your IP address
The websites that you visit while connected to the VPN"

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag lät AI sammanfatta den senaste policyn:

"The second privacy policy, OVPN Integritet AB (“OVPN”, “we”, “our”, or “us”) , collects more information about your browsing activity. Here are some of the things that OVPN collects:

Your username and password
Your email address
Your payment information
Your IP address
The websites that you visit while connected to the VPN"

Websidor? Haha… skulle inte röra dem med tång då

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Uppdatera oss gärna här!

Det blev några fler mejl, där OVPNs kundtjänst lovade att de inte kommer att använda de konstiga/restriktiva klausuler (löften som är värdelösa), men till slut fick jag ett blankt nej.

Eftersom jag betalade med kreditkort så gjorde jag en reklamation till kreditinstitutet ("chargeback").

Permalänk

Hur gick detta? Jag har samma problem, vill avsluta men de låter mig inte. Kan ju inte vara rimligt att man blir bunden när de själva ändrar sina villkor på detta viset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

Hur gick detta? Jag har samma problem, vill avsluta men de låter mig inte. Kan ju inte vara rimligt att man blir bunden när de själva ändrar sina villkor på detta viset..

Säga upp kan du ju göra, även om de kör med varianten att du måste kontakta support (istället för att kunna göra det inloggad på deras sida) men du får inte tillbaka några pengar på eventuell resterande tid du har. Annars är det väl bara att ta bort eventuellt kreditkort om sån använts så att det inte förnyas men låta bli att använda tjänsten.
Själv har jag ett år kvar, men använder deras VPN bara för smarta hemmets grejer. Där gör OVPN ingen skada

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk

Jao menade egentligen få pengarna tillbaka för återstående tid, inte säga upp. Är rätt sjukt dom kan ändra villkor hursom utan o återbetala de som inte accepterar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

Jao menade egentligen få pengarna tillbaka för återstående tid, inte säga upp. Är rätt sjukt dom kan ändra villkor hursom utan o återbetala de som inte accepterar det..

Håller med, men det är tyvärr en standardformulering som används i de flesta avtal, detta att de har rätt att ändra avtalen utan att behöva betala tillbaka några pengar om man inte accepterar det, avtal som man ju accepterar när man tar tjänsten. Och fortsätter man att använda tjänsten så anser de att man glatt och villigt accepterar ändringarna. Det enda man kan göra är att rösta med fötterna. jag har använt OVPN i 5-6 år nånting, men nu är det slut.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Håller med, men det är tyvärr en standardformulering som används i de flesta avtal, detta att de har rätt att ändra avtalen utan att behöva betala tillbaka några pengar om man inte accepterar det, avtal som man ju accepterar när man tar tjänsten.

En sådan formulering finns inte i nuvarande (gamla) villkoren. Och man har rättigheter som inte försvinner pga en standardformulering.

Permalänk

Avtalslagen säger att förändringar måste godkännas av båda parter. Jag godkänner inte, och de har inte skrivit något i gamla villkoren om rätt o förändra villkoren. Alltså återbetalningsskyldiga alternativt tillhandahåll samma tjänst som betalats för. Frågan är bara hur vi ska driva det då kundtjänst vägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Säga upp kan du ju göra, även om de kör med varianten att du måste kontakta support (istället för att kunna göra det inloggad på deras sida) men du får inte tillbaka några pengar på eventuell resterande tid du har. Annars är det väl bara att ta bort eventuellt kreditkort om sån använts så att det inte förnyas men låta bli att använda tjänsten.
Själv har jag ett år kvar, men använder deras VPN bara för smarta hemmets grejer. Där gör OVPN ingen skada

Vet inte om dom ändrat det nyligen men då kunde man säga upp det direkt på sidan men sen fick jag ändå något mail "förklätt" som att dom ska hjälpa en med det. Men kollar man på kontrollpanelen så är det uppsagt.

Permalänk
Medlem

Jag skrev till dem och fick svaret att det bara är de första 10 dagarna man får pengarna tillbaka om man ångrar sig. OVPN anser inte att de har ändrat integritetspolicyn "väsentligt" som jag ville få det till och som jag förstått är kravet enligt konsumentköplagen.

"18 juni 2024 13:05 GMT−7

Hej!

Det handlar mindre om att dela uppgifter till USA och mer om att företag vi sammarbetar med som en del av vårt arbete kan ha servrar i USA. Vi använder exempelvis Slack för intern kommunikation, Jira för planering av milestones och buggrapportering, Stripe för betalningar med kort/PayPal, osv. Vår webbserver med kunddatabas är fortfarande i Stockholm.

Av nyfikenhet, vilken del av ToS/Privacy Policy syftar du på angående loggning? Vi har inte lagt till några nya processer som skulle innebära mer loggning.

Tyvärr gäller 10 dagars öppet köp även här, vi har inte möjlighet att erbjuda en retur utanför den tiden."

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk

Pango som köpt upp OVPN är även ägare till Betternet (gratis vpn) som har kopplingar till Iranska regimen. Trevligt!

https://www.techradar.com/news/iran-officials-linked-to-canad...

Permalänk
Medlem

Kom ju lite nya sköna Terms också.

The key changes we are making to the Privacy Policy include:

Corporate update: We are clarifying that the OVPN website and service are now owned by Pango, and will be operated alongside their other portfolio companies.

Customer data management update:
Pango will be taking over our ecommerce subscription management, including payment processing and customer support. For our customers in the European Union or United Kingdom, this may include transferring your personal data to servers outside of those regions. For reference, Pango complies with the U.S. Department of Commerce Data Privacy Framework, as listed here and has assigned a Data Protection Officer.

Clarifying legal changes:
We’ve updated the privacy policy to reflect the growing global requirements for posted privacy policies, including updated information about what information is collected, with whom it shared, legal basis for processing activities, and your privacy choices. To be clear, this includes how we would handle information requests we are legally obligated to respond to, as well as sharing with Pango’s corporate affiliates or in the event of a subsequent corporate asset sale.

Aligning OVPN with Pango:
As noted, your VPN browsing behavior will continue to be anonymous. However, to better align with Pango’s other VPN products, we are clarifying that we may use certain collected information related to our VPN products to combat fraud, improve our products, as well as clarifying how we collect and use IP addresses. We will also now retain customer subscription information in accordance with Pango’s overall policies (which does not include any browsing session information).

Permalänk
Medlem

Då villkorsändringen är så pass omfattande har vi rätt att avbryta avtalet vid datumet då ändringen träder i kraft.

Att få tillbaka pengarna ska egentligen inte vara något problem då det är ovpn som i princip säger upp befintligt avtal med användarna.

Det vi som användare behöver göra är att meddela ovpn att vi inte accepterar de nya villkoren och att det är ovpn som säger upp befintligt avtal.
Men då gäller det att vi inte fortsätter använda tjänsten dagen då villkorsändringen träder i kraft.

Permalänk
Medlem

Dom har då koll på en iaf. Laddade ner deras iOS app och fick sedan ett mail:

"Thank you for choosing OVPN!

We hope you’re enjoying the VPN service that protects your online privacy without getting in the way.

We'd love for you to leave us a review on the App Store to let us know how we're doing. Your insights matter greatly to us, and your support means the world."

Permalänk

Har ett par månader kvar på mitt abonnemang men från 12/7 blir jag kund nån annanstans, ProtonVPN kanske.
Har varit kund sedan 2016, trist att det skulle sluta så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakefield:

Har ett par månader kvar på mitt abonnemang men från 12/7 blir jag kund nån annanstans, ProtonVPN kanske.
Har varit kund sedan 2016, trist att det skulle sluta så här.

Varför är det ingen som snackar om att gå över till Mullvad för?
Är det nå fel på mullvad också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Varför är det ingen som snackar om att gå över till Mullvad för?
Är det nå fel på mullvad också?

En sökning på Mullvad i tråden ger tre sidor med träffar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakefield:

Har ett par månader kvar på mitt abonnemang men från 12/7 blir jag kund nån annanstans, ProtonVPN kanske.
Har varit kund sedan 2016, trist att det skulle sluta så här.

Vad är det som hindrar att du fortsätter att vara kund efter 12/7?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad är det som hindrar att du fortsätter att vara kund efter 12/7?

Inget hindrar mig, men de shady nya ägarna och deras nya Terms of Service/Privacy Policy som börjar gälla 12/7 gör att jag söker mig till en annan leverantör.

Citat:

These changes will go into effect on July 12, 2024. By continuing to use our services on or after July 12, 2024, you are agreeing to our updated Terms of Service and Privacy Policy and its described uses of your personal information, including all data previously collected. Please feel free to contact us at privacy@ovpn.com for legal questions, or using support@ovpn.com for support inquiries.

#20492132

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakefield:

Har ett par månader kvar på mitt abonnemang men från 12/7 blir jag kund nån annanstans, ProtonVPN kanske.
Har varit kund sedan 2016, trist att det skulle sluta så här.

Jag håller på och testar AzireVPN i tre månader, har kört i en månad snart och den fungerar bra, är stabil och snabb med Wireguard, även med VPN som jag har i routern, Har inte provat streama typ Nerflix USA så kan inte säga nåt om det. Surfshark är hyffsad också och den fungerar bra med streamingtjänster om man vill använda utländska servrar. I alla fall de gånger jag provat, inget jag håller på med nämnvärt mycket dock.

Skrivet av slusk:

Varför är det ingen som snackar om att gå över till Mullvad för?
Är det nå fel på mullvad också?

Jag hade Mullvad i ett år som nu gick ut i dagarna. Den är utmärkt, förutom att den oftare än andra drabbas av captchas enligt min erfarenhet. Min killgissning är att för att mången bus som missbrukar den så deras IPn blir ifrågasatta.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Uppdatera oss gärna här!

Jag gjorde en reklamation genom kreditkortet. Det tog en månad med lite mejl fram och tillbaka men de ska nu återbetala pengarna för delen av prenumerationen som jag inte kunnat använda. OVPN har nu 60 dagar att klaga på reklamationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrangeWindies:

Jag gjorde en reklamation genom kreditkortet. Det tog en månad med lite mejl fram och tillbaka men de ska nu återbetala pengarna för delen av prenumerationen som jag inte kunnat använda. OVPN har nu 60 dagar att klaga på reklamationen.

Hur gick det?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hur gick det?

Pengarna är tillbaka på kontot och jag har inte hört något från OVPN eller kreditkortsföretaget.

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna bevakning och att ni delat med er

Jag har några månader typ kvar men börjar idag att avinstallera OVPN på mina enheter.
Har parallellt kört med Mullvad och den blir nu mitt första val av VPN app.
Som nån notera har jag oxå haft strul med captcha frågor, främst från Google men har ställt om till DuckDuckGo och där slipper man
alla trappor eller motorcyklar i förbannelse
.
Tänk att man kan låta sin skapelse köras så in i väggen bara för pengar jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Stort tack för denna bevakning och att ni delat med er

Jag har några månader typ kvar men börjar idag att avinstallera OVPN på mina enheter.
Har parallellt kört med Mullvad och den blir nu mitt första val av VPN app.
Som nån notera har jag oxå haft strul med captcha frågor, främst från Google men har ställt om till DuckDuckGo och där slipper man
alla trappor eller motorcyklar i förbannelse
.
Tänk att man kan låta sin skapelse köras så in i väggen bara för pengar jisses.

Jag satte igång socks5-proxy i min webbläsare så blev jag av med alla dessa captcha. Finns en guide på Mullvads hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag satte igång socks5-proxy i min webbläsare så blev jag av med alla dessa captcha. Finns en guide på Mullvads hemsida.

Tack för tipset, lätt guide att följa.
Har inte kört så länge för en utvärdering än.
mvh!

Permalänk
Medlem

Har testat att byta till Mullvad men får snudd på hjärnblödning på alla dessa ständiga captchas som jag i princip aldrig fick med OVPN. Som utvecklare är det dessutom inte optimalt att köra för mycket proxy5 inställningar osv som kan riskera ställa till det vid debuggning osv. Dessutom verkar OVPN som bekant fortfarande vara ensamma med att erbjuda en Streaminglösning.

Blir till att fundera på om man kanske kan leva med OVPNs nya villkor osv....eller möjligtvis köra både Mullvad och OVPN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag lät AI sammanfatta den senaste policyn:

"The second privacy policy, OVPN Integritet AB (“OVPN”, “we”, “our”, or “us”) , collects more information about your browsing activity. Here are some of the things that OVPN collects:

Your username and password
Your email address
Your payment information
Your IP address
The websites that you visit while connected to the VPN"

Har deras policy ändrats numera eller var det AI:n som sammanfattade fel för vad jag kan se stämmer inte ovanstående, iaf inte "The websites that you visit while connected to the VPN"?