Året var 2004 – Zalman släpper sin märkliga kylare Reserator 1

Permalänk
Medlem

Grafikkortstillverkarna började sälja grafikkort med Zalman eller Arctic kylare. Motsvarar väl ungefär deras Noctua versioner idag. Innan dess fick man själv modda bort den lilla 40mm fläkten grafikkort hade och köra med en då gigantisk 60mm fläkt eller vad det var.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fortfarande kör med denna gamla klassiker? Eller ja, kör med dubbla enheter men det räcker för ett 3060ti och en 12700k, fläktlöst är lika gött idag som för 20 år sen även om jag inte haft tornen riktigt så länge än

Kan väl sägas att jag inte kör med original pumparna längre utan med en d5a inne i chassit istället.

Permalänk
Skrivet av Cable:

Härligt med en sådan artikel Jonas! Zalman var grymma på den tiden, det ska man inte undgå.

En av mina personliga favoriter jag ägde under den tiden var:

https://i.imgur.com/hvMEfgx.png

Fenomenal kylare. Unik.

Den där var bra!
Har tappat räkningen på hur många jag bytte når användarna på jobbet klagade på att Intels standardkylare började låta efter nåt år eller så...

Edit:

Som sysadmin på jobbet skulle jag förstås ha något bättre än användarna, så köpte in en Koolance PC2.
https://koolance.com/pc2-c-liquid-cooling-system

Lite senare skaffade jag en lite större att ha hemma, en stor svart sak; https://koolance.com/pc2-601bw-liquid-cooling-system-black.

Gillade den svarta, när jag uppgraderade, fick den bli en server ist, då den hade massor med diskplatser inuti.

Några år senare började kopplingarna läcka och nära nog kortslöt moderkortet. Började dessutom tröttna på allt meckande, återkommande läckagekontroller - oro för läckage på slutet. Sen dess har det bara varit luftkylt, dock verkar aldrig letandet efter bra, stora tysta fläktar och flänsar att sluta...

Permalänk
Medlem

Sån nostalgitripp!
Zalman kylare till cpu och gpu
Antec super Lanboy
PATA hårddisk:ar
Och alla uppgraderingar man gjorde som gjorde sån skillnad
Och när man gick från 19” crt till 17” tft skärm (inte på alla sätt bättre skärm men så mycket mer LAN vänligt)
Från 512mb ramminne till 2gb och sen ”maxa” win xp 32bit med 4gb
Att gå från socket a(462) till Socket 939

Härlig tid 😍

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varje Lian-Li släpp av en låda fick ju alla entusiaster och resencenter att dregla vid den här tiden.
Och vi får ju inte glömma Logitec G15 som släpptes 2005, förrutom IBM's klickety t-bord från 80 talet är ju G15 i princip det enda som man kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Visst var botten hårt åtskruvad på tornet. Men det var var enkelt löst med en handduk runt tornet och en stång att hålla fast botten med, sen var det bara att vrida. Minns att pumpen började rassla och låta illa, då var det dags att byta.

Att flytta datorn med det där tornet krävde ju att man tömde allt på vatten. Det blev för jobbigt i längden. En cool produkt för en tyst dator, men på tok för bökigt underhåll. Sedan dess har jag inte velat ha någon med vatten i datorn igen. Är rädd för att pumpen skall gå sönder och att behöva tömma och fylla på vatten utan att dränka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Bara jag som fortfarande kör med denna gamla klassiker? Eller ja, kör med dubbla enheter men det räcker för ett 3060ti och en 12700k, fläktlöst är lika gött idag som för 20 år sen även om jag inte haft tornen riktigt så länge än
<Uppladdad bildlänk>

Kan väl sägas att jag inte kör med original pumparna längre utan med en d5a inne i chassit istället.

Har du ställt tornen i en balja utifall de skulle börja läcka? Är det något som hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

Den där var bra!
Har tappat räkningen på hur många jag bytte når användarna på jobbet klagade på att Intels standardkylare började låta efter nåt år eller så...

Edit:

Som sysadmin på jobbet skulle jag förstås ha något bättre än användarna, så köpte in en Koolance PC2.
https://koolance.com/pc2-c-liquid-cooling-system

Lite senare skaffade jag en lite större att ha hemma, en stor svart sak; https://koolance.com/pc2-601bw-liquid-cooling-system-black.

Gillade den svarta, när jag uppgraderade, fick den bli en server ist, då den hade massor med diskplatser inuti.

Några år senare började kopplingarna läcka och nära nog kortslöt moderkortet. Började dessutom tröttna på allt meckande, återkommande läckagekontroller - oro för läckage på slutet. Sen dess har det bara varit luftkylt, dock verkar aldrig letandet efter bra, stora tysta fläktar och flänsar att sluta...

Hade också denna svarta låda från koolance, dock sprang den läck 2 gånger sen blev det luftkylning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig Zalmans passiva nätaggregat ca 2011... det höll två veckor för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Har du ställt tornen i en balja utifall de skulle börja läcka? Är det något som hänt?

Helt korrekt! Fick läckage runt en fitting en gång för länge ses, det läckte inte mycket men tillräckligt för att skada parketten lite i lägenheten vi bodde i då. Krävs ju inte mycket fukt för problem så länge det är långvarigt.
Och med över 5 liter vätska i systemet så finns det ju potential till en riktig olycka

Permalänk

Läste länge deras namn som skalman.

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge skedde kring 2008 och då rekommenderade alla istället hyfsat nya Hyper 212 som bästa kyllösningen som var mycket bang for the buck. Så blev aldrig någon Zalman.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Bara jag som fortfarande kör med denna gamla klassiker? Eller ja, kör med dubbla enheter men det räcker för ett 3060ti och en 12700k, fläktlöst är lika gött idag som för 20 år sen även om jag inte haft tornen riktigt så länge än
<Uppladdad bildlänk>

Kan väl sägas att jag inte kör med original pumparna längre utan med en d5a inne i chassit istället.

legend!

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Hade Zalman kylare både på cpu och gpu och lågvarviga 120mm fläktar i ett Lian-li PC7 och alla var imponerande hur tyst min dator var, älskade också det chassit, ett extremt lätt chassi jämfört med andra i samma storlek, perfekt när man skulle iväg på lan.

Edit: Vill förtydliga att det var Zalman luftkylare och inte Reserator 1, skulle vara jobbigt att ta med den på lan.

Permalänk
Medlem

Något jag funderar på faktiskt är varför det inte finns mer tredje parts lösningar för att kyla grafikkort. Folk bygger custumriggar men låter grafikkortet vara orört. Det borde finnas en marknad.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Oh vilka minnen!
Funderade länge på Reserator 1.
Men slutade med en vanlig vattenkylning istället, som jag körde många år.
Problemet var bara att jag uppgradera så sjukt ofta på den tiden, att det snabbt blev dyrt med nya block hela tiden för att komplettera nya delar.
Har tyvärr inga bilder från den tiden
Körde givetvis en Zahlman cpu luftkylare ett tag också, hade med mig den ända upp till Sandy Bridge, där jag hittade ett monteringskitt så det fungerade på den plattformen också.
Har tom ett gammalt galleri på det bygget liggandes här på swec. (Med cpukylarens fläkt riktad åt fel håll på bilderna Det fixades dock fort.)
https://www.sweclockers.com/galleri/6631-sandy-bridge-i7-2600...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Något jag funderar på faktiskt är varför det inte finns mer tredje parts lösningar för att kyla grafikkort. Folk bygger custumriggar men låter grafikkortet vara orört. Det borde finnas en marknad.

Problemet är väl att det finns tusen olika varianter av grafikkort och man ska kyla en mängd olika komponenter med samma kylare.
Som vattenblock till grafikkort kan vara en huvudvärk, nästan lättare att välja vattenblock först och sedan köpa passande kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Problemet är väl att det finns tusen olika varianter av grafikkort och man ska kyla en mängd olika komponenter med samma kylare.
Som vattenblock till grafikkort kan vara en huvudvärk, nästan lättare att välja vattenblock först och sedan köpa passande kort...

Ja, det jag eftersöker är en standard

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Köpte en Reserator begagnad någonstans 2005/2006 av en som hade putsat bort allt det blåa för hand med sandpapper, så den blev aluminiums-färgad i stället! Var rätt läcker! Apropos läcker...

Blev en spricka i flödesmätaren som läckte, så jag fick en stor rosa fläck på parketten i hyreslägenheten... Det var ju något alg-dödande medel eller något i den som gjorde vattnet rosa... Så jag köpte sandpapper och lack, putsade ner, lackade med pensel och ställde en blomma över innan vil lämnade lägenheten...

Dom upptäckte inget (eller dom sa i alla fall inget), så allt var frid och fröjd och det var kul så länge det varade, men var ju inte särskilt praktiskt... Tog ett tag innan jag gav mig på vatten-kylning igen, och då endast i AiO som var plug&play!

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som minns en legendarisk tråd här på forumet, där en medlem laddade upp ett foto med en Zalman-kylare monterad i botten av chassit (ja, direkt mot chassits botten), och frågade varför det inte hjälpte med kylning av komponenterna?

Försökt hitta åt den, men inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Det närmaste vi kommer i modern tid måste vara Xmg´s Oasis.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

En sån hade man!
Gick väl i princip igenom alla Zalman kylare vid den tiden. Klassiker!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

ZM80D-HP tror jag var den sista revisionen av den kylaren.

Åh vilken nostalgi. En sån hade jag!

Permalänk

Vilken nostalgi

En sån hade man, å jag var helnöjd med den!
Hade ångest över att glömma starta pumpen nån gång eftersom den startades separat! 😅

Permalänk
Medlem

Hade villat ha tag på ett par Zalman CNPS6000 "solfjädrar" till ett dual Athlon MP bygge. Men de är svåra att hitta tyvärr.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har två Reserator 1 V2 som står på balkongen i väntan på bättre tider. Har tagit bort pumparna då tanken var att ha extern pump. Får se om de får stå kvar eller om de kommer till användning någon gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Har en Reserator 1 v2 som står i källaren oanvänd. Har funderat lite fram och tillbaka om det är värt att göra nåt med den.

Har nyligen slutat att använda Reserator 1.
Den var knäpp tyst. Pumpen behövde bytas så har köpt en ny.
Konstaterade sen att slangarna börjat bli spröda så har tagit hem nya slangar.
Nu har datorn gått med orginalkylare och efter byte av grafikkort så blir den inte så varm längre och den hörs knappt så nu står reseratorn och väntar på mer upphottade cpu:er.
Behovet är inte lika stort numer så det går bra med enkel luftkylning som är i princip lika tyst idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ah, kylning som är större än datorskärmen, sånt görs inte längre!

Finns vattenkylare som har plats för 9 stora fläktar. De ät också stora men behovet av stark kylning är inte lika stor idag. Grejerna är i mindre teknik och alstrar inte så mycket värme. CPU:n går inte längre att använda som element.

Permalänk

Glömmer ju inte Kylning i Stockholm på Odenplan, där handlade man ett och annat. Zalmangrejer på disken, däribland deras chassie som krävde en pira 🤣 A de var tider som inte existerar idag.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Att den där har ordet "rese" i namnet känns ju ironiskt

Visa signatur

5820k - 6950 XT