Metas ”betala eller spåras”-modell döms ut av EU

Permalänk
Medlem

De borde införa möjligheten för oss användare att sälja våra uppgifter till dem i stället för att vi skall betala för att inte dela med oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag har alltid stört mig ordentligt på gratistidningar som ramlar in i brevlådan. Jag slänger dem så fort jag ser dem på dörrmattan. Enda anledningen till varför dessa tidningar finns är därför att de kan säga till deras annonsörer att "de når X antal invånare i staden," medan de egentligen inte alls gör det och det enda de åstadkommer är att slita på miljön. Jag har ringt de tidningar jag fått och sagt att de ej ska trycka in en tidning i mitt hem, de har aldrig frågat mig om jag vill ha skräp i mitt hem.

Skrivet av Rebben:

Precis, adresserad reklam går inte att stoppa.

Jag ringde också upp ett företag och frågade varför och att jag inte vill ha reklam. Då bad de mig att nixa addresserad reklam och då gjorde jag det.

https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag ringde också upp ett företag och frågade varför och att jag inte vill ha reklam. Då bad de mig att nixa addresserad reklam och då gjorde jag det.

https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresser...

Ja precis. Blev varse det fanns för ett antal år sedan, mycket bra och egentligen tråkigt att det ska behövas över huvud taget, satan vilket slöseri med resurser fysisk reklam och gratistidningar är till ingen nytta alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

De borde införa möjligheten för oss användare att sälja våra uppgifter till dem i stället för att vi skall betala för att inte dela med oss.

Kanske håller med dig där men vad jag absolut inte tycker är OK är spårningsprylarna som du inte kan välja bort i din telefon att du inte vill bidra med. Ordentligt kasst. Om något ska Apple och Google definitivt betala för att de använder min fysiska plats utan mitt godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Behöver den verkligen det?

Är det inte mera att den blir oerhört mycket mer effektiv av riktning?

Vem vinner på det?

Vem behöver ge upp något för att det skall fungera?

......

Jag har jobbat med reklam och det är mångdubbel skillnad i riktad mot icke riktad reklam, på nivån av make or break ekonomiskt tyvärr.

Så tar vi bort det kan man nog i vissa fall säkert sänka inkomsten med minst 50% den byrå som behöver dessa pengar för att behålla sina anställda behöver det, de anställda behöver det för att ha jobbet etc.

Som sagt, väldigt stor ekonomi i det även utanför facebook/google

Varifrån ska pengarna komma? Eller ska alla nöja sig med kraftigt sänkta inkomster så vinner ju bara användarna eller vad menar du?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man kan undra vaför det inte är opt in. Borde inte komma reklam alls och en skylt för "Reklam, tack!". Hade vi sluppit hugga ner en hel del skog och transport.

Jag håller med dig fullständigt, det skall vara ett aktivt val man gör
Det skall inte heller vara något som följer med enbart för att man väljer att handla en specifik produkt av ett företag, eller att man per automatik blir uppsatt på x antal listor och/eller mailutskick.

Vet att HiFi-klubben t ex har extra lång garanti så länge man väljer att ta emot deras nyhetsbrev.

Edit:

"Men även om du anmält dig till NIX adresserat får företag som du är eller nyligen har varit kund hos sända adresserad reklam till dig."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag ringde också upp ett företag och frågade varför och att jag inte vill ha reklam. Då bad de mig att nixa addresserad reklam och då gjorde jag det.

https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresser...

Kände faktiskt inte till detta, så det bockar och tackar jag för!
Tyvärr får företag man nyligen varit kund hos, eller är kund hos, fortsätta skicka adresserad reklam dock.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag har jobbat med reklam och det är mångdubbel skillnad i riktad mot icke riktad reklam, på nivån av make or break ekonomiskt tyvärr.

Så tar vi bort det kan man nog i vissa fall säkert sänka inkomsten med minst 50% den byrå som behöver dessa pengar för att behålla sina anställda behöver det, de anställda behöver det för att ha jobbet etc.

Som sagt, väldigt stor ekonomi i det även utanför facebook/google

Varifrån ska pengarna komma? Eller ska alla nöja sig med kraftigt sänkta inkomster så vinner ju bara användarna eller vad menar du?

Det verkar som att du helt resonerar ur reklambyråns perspektiv? Ursäkta, men vem f**n bryr sig??

Jag som individ skall alltså finna mig i att få mitt beteende kartlagt för att alla som jobbar med reklam inte ska behöva sänka sina löner?

Personligen hoppas jag stenhårt på att all övervakning och kartläggning av beteende på individnivå förbjuds genom lagstiftning. Myndigheterna världen över har ju börjat vakna upp.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

EU är på hetstigen mot techbolagen, hoppas de fortsätter tuffa på det spåret!

Samtidigt röstar dom igenom Chat Control…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Samtidigt röstar dom igenom Chat Control…

Psst.. Är inte det en annan femma ?
Som sagt, enligt ovan.. Skurkarna fast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det verkar som att du helt resonerar ur reklambyråns perspektiv? Ursäkta, men vem f**n bryr sig??

Jag som individ skall alltså finna mig i att få mitt beteende kartlagt för att alla som jobbar med reklam inte ska behöva sänka sina löner?

Personligen hoppas jag stenhårt på att all övervakning och kartläggning av beteende på individnivå förbjuds genom lagstiftning. Myndigheterna världen över har ju börjat vakna upp.....

Nä, ur ett företag som leverar innehåll till användare på internet och livnär sig på reklam.

Men hur tycker du att dessa företag vars tjänster du använder gratis ska få betalt, det har du inte bemödat dig att svara på. Du vill ha saker men bryr dig inte om om dessa personer som skapar det du vill ha får betalt? Eller att dom ska få kraftigt mindre betalt?

Jag förstår att du inte vill bli spårad för att få riktad reklam men då måste det hittas en annan lösning, just nu verkar det i princp bara vara Nej jag ska ha gratis och inte bli spårad!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

All spårning utöver vad som krävs för tjänsten de tillhandahåller borde förbjudas helt.

Äntligen någon som förstår vad GDPR vill åstadkomma.
Identifiera de data som inte krävs för att du ska få din tjänst är inte tillåten att spara alls.

Nu är väl deras workaround att genast anonymisera det hela och mata in det i en stor databas men om deras reklam är tillräckligt träffsäker så bevisar det ju att du fortfarande kan identifieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Säkert.
Men! Jag tycker det är stor skillnad på att låta myndigheter och stater i demokratier syssla med övervakning jämfört med privata företag. Det gnälls ofta om övervakningssamhälle och "storebror ser dig" om en kommun vill sätta upp en kamera på ett stökigt barstråk i någon stad. Men samma gnällspikar klickar "accept all" på cookies från t.ex Meta. *Double facepalm.

Samtidigt kan vi enkelt vända på resonemanget. Även om Meta eller Alphabet eller Apple kan läsa dina meddelanden och spåra exakt var du är så är de ganska begränsade i vad de kan göra med den informationen. Staten däremot som innehavare av både våldsmonopol och rättsväsen är mycket farligare.

Permalänk
Medlem

Vem betalar jag för att inte spåras av chatcontrol då? :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår inte riktigt problemet, även om jag inte gillar att spåras.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja, precis lite så jag tänker. Metas tjänster är inte en mänsklig rättighet direkt. samma gäller till exempel youtube.

Fast nu är Meta ett av de företag som klassas som en digital gatekeeper. Deras inflytande över internet är så stort att inte använda deras tjänster drastiskt skulle minska internets utbud. Om du idag vill anmäla dig till ett IRL-evenemang och dess arrangör endast accepterar bokning via Facebook, vad gör du då? Om du väljer att inte använda YouTube, hur stort andel av videoutbudet online försvinner inte då? Om dina vänner/föreningar/jobbet använder Messenger eller Whatsapp, kan du då realistiskt tacka nej till ett konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast nu är Meta ett av de företag som klassas som en digital gatekeeper. Deras inflytande över internet är så stort att inte använda deras tjänster drastiskt skulle minska internets utbud. Om du idag vill anmäla dig till ett IRL-evenemang och dess arrangör endast accepterar bokning via Facebook, vad gör du då? Om du väljer att inte använda YouTube, hur stort andel av videoutbudet online försvinner inte då? Om dina vänner/föreningar/jobbet använder Messenger eller Whatsapp, kan du då realistiskt tacka nej till ett konto?

Jo men är det ändå rimligt att förvänta sig kunna använda sig av dessa tjänster 100% gratis och utan motprestation?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är värre om staten spionerar. De har mycket större makt att faktiskt påverka mig än tex Kina.

Kina är en världsmakt som kan forcera fram sin vilja, inkl. med våld. Jag är inte positiv till att Kina fortsätter växa så länge de är en totalitär diktatur där endast partiledningen vision är målet.

Skrivet av hakro807:

Samtidigt kan vi enkelt vända på resonemanget. Även om Meta eller Alphabet eller Apple kan läsa dina meddelanden och spåra exakt var du är så är de ganska begränsade i vad de kan göra med den informationen. Staten däremot som innehavare av både våldsmonopol och rättsväsen är mycket farligare.

Förvisso. Jag kanske är en av få som har förtroende för vår statsapparat som funktion (inte sittande regering eller individuella personer) utan för systemet i sig. Likväl som att staten kan gripa misstänkta kan de samtidigt agera för att skydda andra. Privata företag skiter fullständigt i vilket och säljer gladeligen våra uppgifter till högst bjudande. Där syftet är profit anar jag alltid ugglor i mossen. Jag vill ändå påstå att vi i Sverige har ett oerhört öppet samhälle med mycket god insyn i både offentliga beslut och processer liksom deras prövningar. Med asterisken *än så länge.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Nä, ur ett företag som leverar innehåll till användare på internet och livnär sig på reklam.

Men hur tycker du att dessa företag vars tjänster du använder gratis ska få betalt, det har du inte bemödat dig att svara på. Du vill ha saker men bryr dig inte om om dessa personer som skapar det du vill ha får betalt? Eller att dom ska få kraftigt mindre betalt?

Jag förstår att du inte vill bli spårad för att få riktad reklam men då måste det hittas en annan lösning, just nu verkar det i princp bara vara Nej jag ska ha gratis och inte bli spårad!

Till skillnad mot väldigt många andra så strävar jag verkligen inte efter att "allt ska vara gratis".

Tvärtom så anser jag att det bör inte vara en fungerande affärsplan alls, att erbjuda tjänster och produkter "gratis" till konsument och sen förlita sig på reklamintäkter som sin enda inkomstkälla.
Detta fenomen kom i samband med att internet började breda ut sig och började användas av gemene man, backa bandet 25år så....
Nu ser vi ju exempel som Meta och Google som drivit detta till sin spets.

Personligen betalar jag mycket hellre en rimlig summa för att nyttja en tjänst eller produkt, o nä, 150:-/mån för FB är inte rimligt.
Men jag skulle utan minsta eftertanke gladeligen betala några tior i månaden för att få tillgång till en sida som denna t.ex.

Det blir för utvecklande att här gå in på djupet varför detta är otroligt bekymrande och rent av farligt.
Så jag nöjer mig med att bara säga att detta med kartläggning av individers beteende och riktad reklam är ett djävulens påfund och det behöver förbjudas.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Äntligen någon som förstår vad GDPR vill åstadkomma.
Identifiera de data som inte krävs för att du ska få din tjänst är inte tillåten att spara alls.

Nu är väl deras workaround att genast anonymisera det hela och mata in det i en stor databas men om deras reklam är tillräckligt träffsäker så bevisar det ju att du fortfarande kan identifieras.

Själva datainsamlingen i sig borde förbjudas, det skall inte ens samlas in någon data som kan anonymisera.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Själva datainsamlingen i sig borde förbjudas, det skall inte ens samlas in någon data som kan anonymisera.

Halle fucking lujah broder \o/

Det är mycket riktigt inte nog med att reglera vilka data de tillåts använda och till vad. Även om en sån reglering skulle komma på plats så är förtroendet redan så pass skadat att "ingen" litar på att de skulle följa detta.

Då är det bättre att kriminalisera själva insamlandet helt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Till skillnad mot väldigt många andra så strävar jag verkligen inte efter att "allt ska vara gratis".

Tvärtom så anser jag att det bör inte vara en fungerande affärsplan alls, att erbjuda tjänster och produkter "gratis" till konsument och sen förlita sig på reklamintäkter som sin enda inkomstkälla.
Detta fenomen kom i samband med att internet började breda ut sig och började användas av gemene man, backa bandet 25år så....
Nu ser vi ju exempel som Meta och Google som drivit detta till sin spets.

Personligen betalar jag mycket hellre en rimlig summa för att nyttja en tjänst eller produkt, o nä, 150:-/mån för FB är inte rimligt.
Men jag skulle utan minsta eftertanke gladeligen betala några tior i månaden för att få tillgång till en sida som denna t.ex.

Det blir för utvecklande att här gå in på djupet varför detta är otroligt bekymrande och rent av farligt.
Så jag nöjer mig med att bara säga att detta med kartläggning av individers beteende och riktad reklam är ett djävulens påfund och det behöver förbjudas.

Jag säger inte emot dig i det vore bra med en annan affärsmodell då reklam inte är en tillförlitlig inkomstkälla heller och kan fluktuera väldigt mkt from en månad till en annan, uppskattas egentligen varken av användare eller dom som behöver den för sin överlevnad.

Även om du gärna skulle betala några 10or i månaden så är det i praktiken ganska få som använder sig av betalalternativ för att bli av med reklamen.

Men hittar man en affärsmodell som drar in motsvarande siffra som reklamen idag, som accepteras av användare och gör alla glada så är jag den första att hoppa på det alternativet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag säger inte emot dig i det vore bra med en annan affärsmodell då reklam inte är en tillförlitlig inkomstkälla heller och kan fluktuera väldigt mkt from en månad till en annan, uppskattas egentligen varken av användare eller dom som behöver den för sin överlevnad.

Även om du gärna skulle betala några 10or i månaden så är det i praktiken ganska få som använder sig av betalalternativ för att bli av med reklamen.

Men hittar man en affärsmodell som drar in motsvarande siffra som reklamen idag, som accepteras av användare och gör alla glada så är jag den första att hoppa på det alternativet.

Bästa sättet jag kan säga det är att du med ditt resonemang "slår huvudet i spiken" när du springer förbi....

Jag anser att det inte alls skall vara möjligt att livnära sig genom att "skapa innehåll på internet" med reklamintäkter som enda inkomstkälla, det skall inte vara en fungerande affärsmodell.
I en kommersiell verksamhet bör det som mest ses som grädde på moset, något man gärna tar emot men inte är beroende av.
Som privatperson som filmar dumheter o lägger upp på TikTok/youtube/whatever bör det ses som en hobby/ fritidssyssla på sidan av ett vanligt förvärvsarbete.

Att som Meta och Google lyckas bygga upp gigantiska världsomfattande och marknadsdominerande imperium med reklam som enda inkomstkälla visar tydligt hur illa ute vi är.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Bästa sättet jag kan säga det är att du med ditt resonemang "slår huvudet i spiken" när du springer förbi....

Jag anser att det inte alls skall vara möjligt att livnära sig genom att "skapa innehåll på internet" med reklamintäkter som enda inkomstkälla, det skall inte vara en fungerande affärsmodell.
I en kommersiell verksamhet bör det som mest ses som grädde på moset, något man gärna tar emot men inte är beroende av.
Som privatperson som filmar dumheter o lägger upp på TikTok/youtube/whatever bör det ses som en hobby/ fritidssyssla på sidan av ett vanligt förvärvsarbete.

Att som Meta och Google lyckas bygga upp gigantiska världsomfattande och marknadsdominerande imperium med reklam som enda inkomstkälla visar tydligt hur illa ute vi är.

Well, där tycker vi olika helt enkelt. Faktum är att det finns en väldigt stort antal verksamheter som livnär sig på det du tycker inte borde finnas.

Vi tycker olika och vi har en reklamfinansierad plattform att tacka för att vi kan ha diskussionen

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Well, där tycker vi olika helt enkelt. Faktum är att det finns en väldigt stort antal verksamheter som livnär sig på det du tycker inte borde finnas.

Vi tycker olika och vi har en reklamfinansierad plattform att tacka för att vi kan ha diskussionen

Visst är det lite roligt att inte alla tycker lika, det skulle inte ge några intressanta diskussioner.

Kul att det även inte spårar ur till en låg nivå, det tackar jag för.

Allt är ju inte svart eller vitt heller, jag kan ge med mig så pass att jag begränsar mitt förakt till datainsamlingen och den riktade reklamen.
"Normal" reklam kan få gå, sidor och kreatörer med kvalitativt innehåll som intresserar ett stort antal individer bör kunna ta ordentligt betalt för att visa/göras reklam utan insamlande av "användardata".
Ta bara SweClockers som lysande exempel, det behövs inget insamlande av data för att lista ur vilka produkter och tjänster som bör marknadsföras här, o alla näthandlare inriktade på datorkomponenter och tillverkare av datorkomponenter bör buda över varandra för att få bästa reklamplatsen här....

Det jag egentligen ifrågasätter i grunden är hur vi har kommit hit där vi anser det självklart att betala avgift för de flesta varor o tjänster vi konsumerar, medans det blivit normaliserat och självklart att vissa är "gratis" bara man kryssar i att man accepterar användaravtalet.
Jag blir t.ex kraftigt ifrågasatt och hånad om när jag berättar för folk att jag betalar en årsavgift för min e-post (protonmail), det är så självklart för den stora massan att e-post är något som man bara får gratis.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Felet med ditt resonemang är att när en aktör blir stor och dominerande på en marknad så blir det i praktiken väldigt svårt att välja bort att nyttja deras tjänster.

Ett företag skall då inte tillåtas utnyttja sin ställning och tvinga enskilda individer att acceptera vilka villkor som helst.

Otroligt egentligen att det tagit världen så länge att vakna upp och inse detta.

Än mer sorgligt är det att det finns otroligt många som precis som du aktivt ifrågasätter detta och tar dessa företag i försvar.

This.

Det verkar finnas en viss naivitet när det kommer till företag i storlek av Meta när de successivt sitter och sväljer upp allt större delar av marknaden till den gräns att i slutändan så är det en META-produkt eller så kommer man inte åt en stor del av sociala medier.

Det är lite som Microsoft. Företagets närvaro på marknaden är helt enkelt för stort för att man skall kunna resonera på detta sättet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jo men är det ändå rimligt att förvänta sig kunna använda sig av dessa tjänster 100% gratis och utan motprestation?

Om Meta helt tar bort gratistjänsten och enbart har den betalda versionen i EU så hade de aldrig blivit bötfällda.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Well, där tycker vi olika helt enkelt. Faktum är att det finns en väldigt stort antal verksamheter som livnär sig på det du tycker inte borde finnas.

Vi tycker olika och vi har en reklamfinansierad plattform att tacka för att vi kan ha diskussionen

Nu är det så att man kan ha reklam UTAN att spåra och samla data, det är en plattform med miljontals användare och tvivlar starkt på att företag INTE skulle köpa reklam som visas upp på Facebook, även om den inte är riktad. Till och med Sweclockers här har massor av reklam på sidan som visas, jag tror knappast den visas gratis

Är det inte en tillräcklig inkomstkälla bör de kanske ta några 10:or varje månad för sin tjänst, men det är lukrativt som SATAN för dem att sälja data om användare. Och om detta påverkar en viss bransch borde den branschen kanske inte finnas till att börja med om de inte kan överleva utan att aggressivt spåra och skapa databaser över människor och deras beteenden. Reklambyråer har existerar braaaa sabla länge innan Internet fanns utan att få/köpa dessa uppgifter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal