Utvecklare bootar dator med system på Google Drive

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare bootar dator med system på Google Drive

Datorer som terminaler var vanligare förr men förekommer fortfarande. Det normala är dock att ladda systemet från en lokal server.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man har ju själv lekt med tanken ibland att bygga in en "main computer" i en ventilerad garderob och köra med med terminaler för åtkomst, men än så länge så är det väl främst latensen som ställer till det lite, i alla fall om man vill spela.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Om man ändå måste ha en USB-sticka så kan man väl ladda in hela operativsystemet till RAM från USB-stickan? Låter mer som en "för att jag kan" än "för att jag behöver" grej att ladda in det från google drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man ändå måste ha en USB-sticka så kan man väl ladda in hela operativsystemet till RAM från USB-stickan? Låter mer som en "för att jag kan" än "för att jag behöver" grej att ladda in det från google drive.

Killgissar friskt att hälften av all ny spännande teknik har framkommit exakt av den anledningen 😋

Permalänk
Medlem

Jesus säger nej till denna styggelse.

...även om syndaren i mig blev våldsamt sugen på att testa. Vågar vi kalla detta "cloud native, next-gen PXE-boot"?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man ändå måste ha en USB-sticka så kan man väl ladda in hela operativsystemet till RAM från USB-stickan? Låter mer som en "för att jag kan" än "för att jag behöver" grej att ladda in det från google drive.

Tekniskt ja, men hela poängen att boota OS:et från någon annanstans är ju central hantering så att man INTE behöver uppdatera en miljon USB-stickor så fort det kommer en uppdatering, utan du har endast en bootloader lokalt, resten laddas remote från centrala servrar som kan centralt manageras och uppdateras...

Är ju så alla tunna terminaler funkat genom åren. Bootloader i ROM, OS:et laddas remote.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad är det som är nytt? Tunna klienter och s k zero-clienter används ju överallt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Kan någon förklara vad är det som är nytt? Tunna klienter och s k zero-clienter används ju överallt.

Ingen ny teknik. Bara lite ovanligt (och långsamt) att använda gdrive som storage, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Kan någon förklara vad är det som är nytt? Tunna klienter och s k zero-clienter används ju överallt.

Det enda jag ser är att han läser filer över HTTP istället för TFTP och nej, det är just inget nytt det heller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det enda jag ser är att han läser filer över HTTP istället för TFTP och nej, det är just inget nytt det heller

Yes. Nästa steg är väl att ladda upp OS som en låt på Spotify och strömma den därigenom. Förhoppningsvis lossless.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tekniskt ja, men hela poängen att boota OS:et från någon annanstans är ju central hantering så att man INTE behöver uppdatera en miljon USB-stickor så fort det kommer en uppdatering, utan du har endast en bootloader lokalt, resten laddas remote från centrala servrar som kan centralt manageras och uppdateras...

Är ju så alla tunna terminaler funkat genom åren. Bootloader i ROM, OS:et laddas remote.

Man skulle kunna lagra OS-imagen lokalt och bara ha en check om den behöver uppdateras vid boot. Verkar onödigt att ladda ner allt varje boot om inget ändrats.